Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door account verwijderd »

Bijgaand een plaatje van de tegenstroom vlampijpwisselaar

A = primaire lucht toevoer
B = secundaire lucht toevoer
C = bypass klep
D = rookgas stroom bij gesloten C

De bypass C is om het kachel vuurtje snel te laten groeien tijdens de opstart en om de schoorsteen op te warmen, daarna klep gesloten.
Bijlagen
tegenstroom vlampijp wisselaar
tegenstroom vlampijp wisselaar
Verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door kockie »

Dit had ik ook al een tijdje (lees paar jaar) in mijn hoofd zitten. Bypas C is ook te gebruiken als je een storing in het systeem hebt. Je kunt dan de verbrandingsgassen "affakkelen" zonder dat ze warmte afgeven in de warmtewisselaar.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door account verwijderd »

Dat is nou waarom een wkk zo interesant is.
Daar wordt de warmte primair omgezet in arbeid. (hoogste energievorm electra)
Aan het back end is de "latente condensatiewarmte" uit de rookgassen voor de ltv cv condensor. :mrgreen:

Green turbine vraagt 4000 euro voor een turbine en generator in 1. Bij grotere afname kan de prijs ook 2000 euro worden.
Smo is degene waar je ze kunt bestellen. Green turbine beheert alleen de licenties.

Ik heb een bovenmatig goed idee van een wkk turbine, dit komt binnenkort, even sparen nog..... :fff
Verwijderd
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door ritsaert snijder »

Michel!
Dat ziet er echt prachtig en veelbelovend uit, ik ga maar eens starten met het verzamelen van materialen voor een proefopstelling.

Kan je een gooi doen naar het aantal meters buis?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door account verwijderd »

@Rits,

Bijgaand de specs van de 25kw vlampijpwisselaar.
Je kunt zien dat de totale oppervlakte van de buizen bijna 2.5m2 is.
Normaal gesproken kun je de netto oppervlakte van de keteldeksels ook nog meetellen bij de totaaloppervlakte.
Bijlagen
vlampijp wisselaar specs.JPG
Verwijderd
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door ritsaert snijder »

Briljant Michel,
Ik heb dus stalen 16 pijpen nodig van een meter en met een diameter van 4,1 cm, met een redelijk dikke wand om het goed te kunnen lassen. Maar om in twee platen mooi 16 gaten te boren wordt een beetje lastig. Iemand een tip?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door kockie »

Michel een plan sturen en een cheque. Dan geduldig bij de brievenbus gaan zitten :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door account verwijderd »

@Rits,

Voor het zagen van de gaten gebruik ik een magneetboor met gatenzaag. Je kunt met een magneetboor ook een kernboor gebruiken. Je zou de gaten ook kunnen snijden met een plasma snijder of autogeen. Je kunt de keteldeksels ook laten lasersnijden.
Verwijderd
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door eelcovanheerde »

Ik kom stapje voor stapje verder. Betekent wel een paar stapjes terug. Mijn idee om een ww in de bestaande houtkachel te bouwen laat ik varen. Ik denk niet de capaciteit te halen die ik nodig heb. Keuze is iets kant en klaar kopen of toch iets bouwen.

De 16 buizen lijkt me niet makkelijk om te maken, ook moet je het kunnen reinigen. Vanuit praktisch oogpunt het volgende idee. In plaats van de 16 buizen, wilde ik een ww maken van 100*100*10cm. Dan heb je ongeveer dezelfde oppervlakte, maar realisatie is veel eenvoudiger. Ik denk aan een kamer gemetseld van steen en bekleed met 5 of 10 cm steenwol. Via een brievenbus systeem zou je hem hier uit en in kunnen schuiven. Qua principe kan hij gelijk werken aan het buizensysteem.

Voor ik ga tekenen, zie ik iets over het hoofd?
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door account verwijderd »

@Eelco,
De 16 buizen lijkt me niet makkelijk om te maken,
Qua warmtewisselaar is het juist super eenvoudig te maken. Het moeilijkste is het boren van de gaten in de keteldeksels, maar ja
dat kun je ook aan iemand vragen die er de spullen voor heeft. Ik heb er de spullen voor, je kunt altijd langskomen met 2 keteldeksels.
Boren we er even een paar gaatjes in. :mrgreen:
ook moet je het kunnen reinigen. Vanuit praktisch oogpunt het volgende idee. In plaats van de 16 buizen
Uit praktisch oogpunt zijn de buizen juist eenvoudig te reinigen, op tekening is te zien dat je de buizen van boven af kunt vegen door alleen maar het luik weg te nemen. Het vegen doe je met een stalen ragebol die aan een stok of metalen staaf is bevestigd. Het werkt hetzelfde als het vegen van een schoorsteen, alleen dan in het klein, fluitje van een cent. :D
In plaats van de 16 buizen, wilde ik een ww maken van 100*100*10cm. Dan heb je ongeveer dezelfde oppervlakte, maar realisatie is veel eenvoudiger.
In dit geval zijn het 16 buizen met waterspaties die zijn ingetekend in een vrij standaard keteldiameter.
Je hebt een platte doos in gedachte. Kan ook, maar is veel minder efficient dan een buizenwisselaar met rookgas tegenstoom.

Je kunt je voorstellen dat de rookgassen vertragen in de vlampijpwisselaar doordat de inhoud minimaal 20-30% groter is dan het schoorsteenkanaal.
Door het vertragen is er meer tijd om de energie over te dragen, door de geringe buisdiameter heb je minder kans dat de hete gas stroom zich bundeld in het midden zonder warmte over te dragen naar de buiswanden en met rookgas tegenstroom principe wordt dit hele proces geoptimaliseerd door de zwaartekracht. Ten aanzien van druktoestellen veiligheid is een vlampijpwisselaar stukken veiliger dan een kistketel.
Voor ik ga tekenen, zie ik iets over het hoofd?
Een kistketel in de vorm van de uitlaat van een bhkw (met tegenstroom labirint) zou denk ik het beste zijn.
Google maar is op blockheisskraftwerk uitlaat.
Verwijderd
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door eelcovanheerde »

Ook alweer overtuigd, buizen hebben de voorkeur. Vast net niet optimaal, maar ik wil er wel een rechthoek van maken, eenvoudiger voor de gemetselde constructie met steenwol die ik in mijn hoofd heb.

Toch nog wel een vraag. 25 KW lijkt me behoorlijk veel. Door de condensafvoer vraag ik me af of het rendement niet te hoog is. Oftewel is het risico niet aanwezig dat de rookgassen dermate afkoelen dat ze de schoorsteen niet meer willen verlaten? Je kunt nog varieren met de aanvoer temperatuur, maar veel meer dan 60 70 graden zal dit ook niet moeten worden.

Ik wilde eigenlijk geen proefopstelling maken. Tenminste als de inschatting is dat het wel gaat werken. Of misschien samenwerken met Ritsaert? Ik denk dat ik wel een ww kan (laten) maken. Wat voor proefopstelling heb je in gedachten?

Met groeten,

Eelco
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door ritsaert snijder »

Eelco,
Het lijkt me helemaal prima om samen te werken. Ik kan mijn opstelling pas gaan bouwen als ik met mijn woonhuis/ boerderijtje klaar ben (we wonen nu in een varkensstal). Voor mij zou het ideaal zijn om mee te werken aan een eerste versie (dat wordt dan jouw kachel).

Even contact via PB?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door holtere »

@Ritsaert,
(we wonen nu in een varkensstal)
:D

Grz,
Holtere
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door ritsaert snijder »

Ja, maar eerlijkheidshalve wel volledig verbouwd...
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door kockie »

ritsaert snijder schreef:(we wonen nu in een varkensstal
Niks mis mee, even naar de roots terugkeren. Hebben wij ook gedaan. Nog zonder kinderen.... ehh, met 1 in opbouw.

Het gedeelte waar we woonden is nu stookhok annex ketelhuis geworden. Hoezo een multifunctionele ruimte!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie