Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door eelcovanheerde »

Hallo,

Ik ben Eelco van Heerde. Ik woon op een boederij en ik heb een finoven gbouwd op basis van het ontwerp van de 12 ambachten. Wie hem eens wil zien?
http://www.mijnalbum.nl/Album=JV3CF6VW
Verwarming is daarmee geregeld, indien nodig steek ik er snelle ijzeren houtkachels bij aan.

De volgende stap is dat ik de warm water voorziening op hout wil maken, we zijn met 6 waarvan 5 douche fanaten. Ik sta er nogal alleen voor bij het besparen van water zullen we maar zeggen.

Ik dacht eruit te zijn. Ik heb een bakhuisje bij mijn boerderij en ik wilde hier een Prity houtkachel met CV installeren en een 500 liter boiler installeren voor het waterverbruik. Hierop wilde ik ook de wasmachine via een hot fill aansluiten. Een paar avonden op dit forum doorgebracht en ik ben onder de indruk van de aanwezige kennis. Ik ben gaan twijfelen aan het concept van een warmtewisselaar in het vuur en mijn inzichten in een druksysteem zijn ook veranderd. Ik heb met veel aandacht het verhaal gelezen van de zelfgemaakte houtkachel uit reststukken metaal.

Ik denk zelf aan een cobinatie fin oven en warmtewisselaar. Ik ben op zoek naar een simpel ontwerp, vooral omdat je een gemetseld systeem niet zomaar even aanpast.

Het idee wat ik heb is een houtkachel met een stookruikte van vuurvast beton. Vervolgens een dikke isolatielaag eromheen om weinig warmte aan de ruimte af te geven. Ik heb inmiddels begrepen dat vuur hoogte nodig heeft om te kunnen verbranden. Mijn kachel mag best hoog worden, maar ik weet niet wat voor lengte je nodig hebt. 1 tot 1,5 meter is geen probleem, als het langer moet worden moet ik met een labyrinth.

De volgende uitdaging is om de warmte efficient te gebruiken om het water te verwarmen. Ik denk aan een bak met lamellen. Afmeting van 30cm bij 60cm is geen probleem. Maar of dit genoeg is? Ik verwacht dagelijks te moeten stoken en ongeveer 300 liter water moet verwarmen. In de winter wil ik een muurverwarming maken die aan de ene kant de wc en aan de andere kant de bijkeuken iets verwarmt.

Ik heb een tekening gemaakt van de kachel en een schema van het totaal. Volledige en schone verbranding vind ik belangrijker dan rendement als er gekozen moet worden.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YVUJAFYR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PTDDKVMZ.jpg


Ik ben erg benieuwd naar de haalbaarheid en meningen.

Alvast bedankt!

Eelco van Heerde
Laatst gewijzigd door kockie op 03 jun 2012, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeeldingen aangepast
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door Erikvr »

Hoi Eelco,
Misschien moet je de tekeningen even in kleiner formaat invoegen dan is het wat makkelijker leesbaar.

mvg
Erik
groet,
Erik
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door eelcovanheerde »

Ja inderdaad een beetje overdreven.
Afbeelding
Afbeelding
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door ritsaert snijder »

Eelco,
Ik zoek hetzelfde als jij, maar dan voor mijn cv. Ik ga een finoven vuurkamer bouwen en met de rookgassen verwarm ik een aantal cv radiatoren die ik in een bell ga plaatsen. Je kan het nalezen op http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 188#p27613.
Voor de vuurkamer gebruik ik hetzelfde ontwerp als mijn finoven http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 207#p27982. Dan weet ik zeker dat het vuurkamer gedeelte goed gaat werken.

Probleem is wel dat ik eerst het huis nog mag afmaken.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door Paide »

Misschien kun je voor sanitair warmwater ook een zonneboiler overwegen? Kan ook op hetzelfde buffervat als je kachel. In de zomer je zonneboiler, in de overige periode af en toe wat bijstoken met de kachel...
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door recumby »

Dit is inderdaad een goede combinatie. (in de zomer zorgt de zonneboiler voor warm water, in de winter zorgt de kachel ervoor). Ik ga het bij mij ook zo uitvoeren.
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door eelcovanheerde »

Helaas is er nogal schaduw bij mijn huis door het bos. Met als voordeel dat er weel hout voorhanden is.
Marktplaats is mijn beste vriend. Door het forum wijzer geworden weet ik dat de warmtewisselaar niet in het vuur moet zitten. Kom ik een kachel tegen met een opbouw. Het idee is om de kachel in de bouwen, laagje steenwol en een muurtje eromheen metselen. Dit dwingt de warmte om langs de wisselaar te gaan, die ik in het bovenblok wil bouwen.
Dan toch een vraag. De warmtewisselaar wil ik van 3mm plaatstaal maken. RVS kan ook, maar geleid de warmte minder goed. Zal ik de wisselaar zo groot mogelijk maken of kleiner zodat er rondom lamellen aan gelast kunnen worden. Wie denkt mee?
Afbeelding
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door account verwijderd »

Door het forum wijzer geworden weet ik dat de warmtewisselaar niet in het vuur moet zitten.
Pas nog zo'n Jotul omgekeerd gestookt, dit gaat best goed. Alleen ontbreekt o.a. de secundaire luchttoever.
Ook al zit de wisselaar niet in het vuur, bij deze kachel maakt dat niet zoveel uit.
Vervuilen zal de wisselaar snel. Droge roetopbouw en een vrij luchtige opbouw van de roet is het gevolg op de platenwisselaar.
Oplossing is de kachel in te richten als tunneloven.
De warmtewisselaar wil ik van 3mm plaatstaal maken. RVS kan ook, maar geleid de warmte minder goed. Zal ik de wisselaar zo groot mogelijk maken of kleiner zodat er rondom lamellen aan gelast kunnen worden. Wie denkt mee?
Zelf heb ik 2 speciale platenwisselaars voor houtkachels ontworpen en getest. De economizer 2010 kwam uit op ca 14kw. Het model daarvoor op 7kw. Daarna ben ik overgegaan op verticale tegenstroom vlampijpwisselaars met condensor mogelijkheid, een stap die ik nooit zal vergeten. :mrgreen: Voor de meeste is het abra kadabra, maar het is fenominaal in gebruik (schoonmaken) en rendement.
Er is nog geen beter model op de markt als hetgene wat ik beschrijf voor de reguliere houtstokers. Het ketelrendement wat ik gemeten heb uit mijn hoofd gezegd 52% en 25Kw bij een horizontale wisselaar van 1 meter lengte met 25 stuks 2" vlampijpen. Verticaal tegenstroom wordt het ketelrendement en de kw afgifte nog beter, warmte stijgt immers. :lol:
Verwijderd
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door ritsaert snijder »

Eelco,
Hoe bereken je nu de omvang van de warmtewisselaar ten opzichte van het vermogen van de Finoven? Welke hoeveelheden secundaire en primaire luchttoevoer. Hoe regel je dat?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door account verwijderd »

@Rits,

Ook al stel je de vraag niet aan mij.
Het vermogen van de wisselaar berekenen is complexer dan je aanvankelijk zou verwachten.
Vooropgesteld is het effectieve vermogen alleen te berekenen aan de hand van soortgelijke praktijkgegevens.
Het geheel is niet te vooraf te berekenen via warmtestroomcijfers van materialen wat ik soms mensen wel is zie doen,
hier kan meer dan 100% verschil in zitten en dat is achteraf een pijnlijke situatie.

Je stopt een aantal kg hout in een kachel en de wisselaar neemt daar een x vermogen van op.
Wat je dan hebt is een ketelrendement. Aan de hand van het ketelrendement kun je de wisselaar upscalen of downscalen.
Doordat je praktijktesten hebt, kun je vooraf zeggen wat iets gaat doen en kun je participeren naar een doelstelling.

De verhouding primair / secundaire lucht is uitgebreidt behandeld in andere topics.
En is o.a. middels praktijktesten zeer nauwkeurig vast te stellen.
Je praat over mm werk. De eer aan Peter vd Berg. De verhoudingstabellen kunnen we wel is maken voor de liefhebbers.
Misschien iets voor de wiki.....
Verwijderd
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door ritsaert snijder »

Michel,
Ik had eerlijk gezegd ook niet echt verwacht dat Eelco de vraag zou beantwoorden.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt dat je de warmtewisselaar het beste op basis van uitproberen kan plaatsen. Zeker als je wilt optimaliseren. Maar het is wel heel handig om daar bij je opzet rekening mee te houden, met andere woorden maak een constructie die makkelijk is aan te passen (dat zou mijn advies zijn).

Voor wat betreft je tweede punt; daar is inderdaad veel over gezegd. Maar is volgens mij nog helemaal geen appeltje eitje!!! Op basis van de beschikbare gegevens op dit forum kan je wel een vuurkamer maken. Maar dan kopieer je een bestaand ontwerp. Als je zelf iets wil ontwerpen wordt het ook al heel snel trial & error. Advies is dan ook; maak gebruik van een bestaand ontwerp. Je hebt het over verhoudingstabellen, die kan je misschien wel maken voor een bestaand ontwerp, ik geloof daar niet in, in de zin dat je ze kan maken voor finovens of andere modellen in het algemeen, veel te veel variabelen.

Tot slot, die vlampijpwisselaars zijn die ook lowtech in te zetten? Op de rookgassen van een kachel?

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door account verwijderd »

@Rits,

Verhoudingstabellen idd. op basis van geteste kachels.
Daar zijn er al een paar van ondertussen.
Tot slot, die vlampijpwisselaars zijn die ook lowtech in te zetten? Op de rookgassen van een kachel?
Ze zijn lowtech in te zetten alleen nergens te koop.
Ze zijn uitermate geschikt voor houtkachels, mits ze aan een aantal randvoorwaarden voldoen.
Verwijderd
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door ritsaert snijder »

Michel,
eens met deze strekking, volgens mij kan Eelco het best uitgaan van een bestaand ontwerp.

ik heb gisteren je hele topic nog zitten lezen. Maar als simpele alpha snap ik daar niet heel veel van. Maar ik vind die vlampijpen natuurlijk wel reuze interessant. Zijn die toepasbaar in een situatie als die van Eelco? Ik wil hetzelfde bouwen (finoven met een warmtewisselaar). Of hou je deze kennis nog liever onder de pet, wat ik me ook goed kan voorstellen.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door account verwijderd »

@Rits,

Als jij en of Elco aangeven wat de gewenst output is dan kan ik een tekening maken.
Onderstaande zaken zou je vooraf moeten melden :

Capaciteit houtkachel
Gewenste capaciteit wisselaar
Staand, liggend of tegenstroom toepassing. (tegenstroom geeft het beste resultaat).
Met of zonder condens terugkoeling mogelijkheid (ltv)
Mogelijkheid tot inbouw finoven met aan de onderzijde en bovenzijde een afsluitbaar luik t.b.v. reinigen.
Diameter schoorsteen.
Lengte schoorsteen.
Mogelijkheid tot bypass i.v.m. snel opstarten finoven.

:mrgreen: :mrgreen:
Verwijderd
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Toch een combinatie fin oven en warmtewisselaar

Bericht door ritsaert snijder »

Michel,
Lijkt me helemaal briljant, ik ga een en ander even bij elkaar zetten en berekenen. Kan zomaar wat heel moois worden.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie