Waterbed warm op CV?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

chathanky schreef:
Dutch John schreef:Ik vraag me af of nachtverlaging wel zoveel bespaart. Iedere dag afgekoelde ruimtes weer opnieuw verwarmen kost ook het nodige. Zelf zie ik weing verschil met vroeger (WAR en nachtverlaging 6 graden). En is er niet eens optimaal geïsoleerd.
In jou specifieke oude situatie niet, ik zal het kort uitleggen.

Als je cv temperatuur 6 graden verlaagd wordt met de wa regeling zal er `snachts ook vraag zijn. Is de stooklijn bij dag 60 graden dan is deze bij nachtverlaging 54 graden.
Hallo Chathanky,

Ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Ik bedoelde met 6 graden nachtverlaging de ruimtetemperatuur. Zo deden we het vroeger met een ruimtethermostaat en later met de WAR. Vroeger waren we beide door de week aan het werk, dus alleen 's avonds even de verwarming omhoog. Nu werken we minder en is vaak de hele dag alles verwarmd. Bovendien zijn er meer verwarmde ruimtes bijgekomen de laatste jaren en zijn we wat kouwelijk geworden. Het kan zomaar 24 graden zijn in de kamer en 's nachts 20 tegen vroeger 21 en 15 graden. Al met al zou ons energieverbruik daardoor 1,5 tot 2 maal hoger moeten zijn. Tegen verwachting is het is echter gelijk gebleven. Vandaar dat ik niet zo in nachtverlaging geloof. Zeker niet bij goed geïsoleerde huizen. Is er misschien iemand die hier onderzoek naar gedaan heeft of er meer van kan vertellen?

Groet,
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Ik ben ook wel benieuwd over de zin of onzin van nacht verlaging. Misschien een nieuw draadje opzetten???

mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef:...Het kan zomaar 24 graden zijn in de kamer en 's nachts 20 tegen vroeger 21 en 15 graden. Al met al zou ons energieverbruik daardoor 1,5 tot 2 maal hoger moeten zijn. Tegen verwachting is het is echter gelijk gebleven. Vandaar dat ik niet zo in nachtverlaging geloof. Zeker niet bij goed geïsoleerde huizen. Is er misschien iemand die hier onderzoek naar gedaan heeft of er meer van kan vertellen?
Een wetenschappelijk erg waardevol en leuk 'getuigenis', John!!

Zoals Mark voorstelt, denk ik ook dat het zinvol is om daarover met een nieuw onderwerp te starten.

Dergelijke ervaringen ivm maximaal thermisch comfort probeer ik reeds een paar jaar duidelijk te maken, op mijn manier, vooral door het promoten van een constante 24h/24h warmtelevering door een zware 'finoven', maar ook door het afbreken van de uitleg over reflectie-isolatie, zoals DTA die brengen, waardoor de massa van een woning geen gelegenheid krijgt om energie te absorberen.

Dirk
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Dirk Bauwens schreef:
Dutch John schreef:...Het kan zomaar 24 graden zijn in de kamer en 's nachts 20 tegen vroeger 21 en 15 graden. Al met al zou ons energieverbruik daardoor 1,5 tot 2 maal hoger moeten zijn. Tegen verwachting is het is echter gelijk gebleven. Vandaar dat ik niet zo in nachtverlaging geloof. Zeker niet bij goed geïsoleerde huizen. Is er misschien iemand die hier onderzoek naar gedaan heeft of er meer van kan vertellen?
Een wetenschappelijk erg waardevol en leuk 'getuigenis', John!!

Zoals Mark voorstelt, denk ik ook dat het zinvol is om daarover met een nieuw onderwerp te starten.
Is inmiddels geregeld!

viewtopic.php?p=3401#3401
Dirk Bauwens schreef:Dergelijke ervaringen ivm maximaal thermisch comfort probeer ik reeds een paar jaar duidelijk te maken, op mijn manier, vooral door het promoten van een constante 24h/24h warmtelevering door een zware 'finoven', maar ook door het afbreken van de uitleg over reflectie-isolatie, zoals DTA die brengen, waardoor de massa van een woning geen gelegenheid krijgt om energie te absorberen. Dirk
Haha, die Dirk!

Het lijkt toch veel wetenschappelijker om onderbouwd hun redenering te weerleggen!

Groet, Cp :)
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

De aanpassing van je ruimtetemperatuur zoals je aangeeft zal dan niet de enige verandering zijn.
Een gemiddelde verhoging van 4 graden over een gehele etmaal geeft hoe je het went of keert een verhoging van je energiebehoefte.

Dat je gelijk gebleven bent zal best een gegronde andere reden hebben gehad.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Chicken Power schreef:
Dirk Bauwens schreef:Dergelijke ervaringen ivm maximaal thermisch comfort probeer ik reeds een paar jaar duidelijk te maken, op mijn manier, vooral door het promoten van een constante 24h/24h warmtelevering door een zware 'finoven', maar ook door het afbreken van de uitleg over reflectie-isolatie, zoals DTA die brengen, waardoor de massa van een woning geen gelegenheid krijgt om energie te absorberen. Dirk
Haha, die Dirk!

Het lijkt toch veel wetenschappelijker om onderbouwd hun redenering te weerleggen!
Niet onderbouwd Cp?? Waar haal je dat vandaan?

Dirk
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

OK boys & galls,

Ben even wat aan het rommelen geweest in het magazijn en heb, op de thermostaatkraan en wat koppelingen na, alles om de waterbedverwarming te koppelen aan de cv. Buis in buis warmtewisselaar had ik nog over van een vorig projekt. Met wat gefrot kon ik onder de waterzak het verwarmingselement met de hand voelen. Wordt iets meer dan handwarm. Grove schatting 45-55 graden. Misschien niet erg wetenschappelijk vastgesteld, maar beter iets dan niets. Het is natuurlijk wel zo dat het elektrisch element langzaam opwarmt en al snel z'n warmte af kan geven. Voor mij is het duidelijk dat het niet zonder warmtewisselaar kan. Tijdens het testen zal duidelijk worden of misschien een deel van de waterinloop van de radiator nog wat isolatie behoeft om een mogelijke thermoschok te voorkomen, als de wisselaar te klein mocht zijn. Bovendien plaats ik in de aan- en afvoer een paar kogelkranen, zodat niet het complete cv systeem afgetapt hoeft te worden bij een aanpassing.

I'll keep you informed.

Groet,
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Zonder mengsysteem is de temperatuur hoe je het went of keert net zo heet als je keteltemperatuur John, tenzij het debiet zo klein is dat de warmteverlies van je leiding al is gedaalt voordat het waterbed bereikt is.

Als dat laatste zo is krijg je je waterbed ook niet op temperatuur.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Voor minder warm water kun je hem misschien aan de retour aansluiten. Voet ventiel wat verder opzetten als je het waterzijdig hebt ingeregeld. Misschien wat minder redement op de radiator maar er komt wel minder heet water naar binnen.

mark
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dutch John schreef:... alles om de waterbedverwarming te koppelen aan de cv. Buis in buis warmtewisselaar had ik nog over van een vorig projekt.
Zo te lezen ga je het ècht proberen. Hulde!

Ik neem aan dat je de temperatuur na de buis-in-buis warmtewisselaar gaat meten, zodat je kunt controleren of het niet te gek wordt. Beginnen met weinig flow, dan heeft de wisselaar het meeste effect.
John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

John Doh schreef:Ik neem aan dat je de temperatuur na de buis-in-buis warmtewisselaar gaat meten, zodat je kunt controleren of het niet te gek wordt. Beginnen met weinig flow, dan heeft de wisselaar het meeste effect.
Ja, John, die gedachte kwam bij mij ook op. De capaciteit van de warmtewisselaar blijft natuurlijk discutabel. Temeer daar de flow wisselt. Ik voeg nog een regelbare smoring toe om een te grote, hete flow te beperken in de opwarmfase. Als alles gestabiliseerd is, zal het een traag werkend systeem zijn en de capaciteit van de warmtewisselaar is minder belangrijk.

Groet,
John
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Deze klep moet je hebben, met een mantelbuis voor de voeler in de radiator.

Kun je direct- zomer en winterstand regelen.

http://www.danfossverwarming.nl/Product ... 00199.html

In een klap klaar.

Groet, Cp
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

OK iedereen,

Het werkt.

Het is als volgt samengesteld: T-stukken in de aan- en afvoer van de radiator; kogelkranen om het subsysteempje af te kunnen sluiten van het hoofdcircuit zonder al het water af te hoeven tappen. Warmtewisselaar gemaakt van 15 mm buis (aanvoer) in 28 mm buis (afvoer). Thermostaatkraan met externe voeler; voetklep; radiator onder de waterzak. Het deel van de bedbodem waar geen radiator ligt, met piepschuim uitgevuld. Het eerste deel van de waterinloop van de radiator afgedekt met vilt. De externe voeler meet de watertemperatuur van de waterzak.

Bij de allereerste opwarming van het koude water blijkt dat de warmtewisselaar te weing capaciteit heeft. Het vilt voorkomt een thermoschok, maar de voetklep moest slechts 45 graden geopend zijn om een al te grote flow te verhinderen. Als het geheel ongeveer op temperatuur is, functioneert het zoals verwacht. Water van 40-55 graden gaat de radiator in en komt er met 30-40 graden weer uit, afhankelijk van de flow. Het water draait wel vlug af in de radiator. Waarschijnlijk te wijten aan de horizontale ligging. Een exemplaar van 0,5 bij 0,5 m zou al voldoende zijn. En kruisselings aangesloten.
De originele thermostaat uit Canada en de nieuwe Duitse thermostaatkraan blijken een meningsverschil over de in te stellen temperatuur te hebben. Maar liefst 8 graden. De Duitser heeft gelijk. Het bedwater is dus geen 32 maar 24 graden. Er hoeft dus minder opgewarmd te worden dan verwacht. Niettemin schat ik dat de terugverdientijd van de investering minder dan 1 jaar zal zijn. Alleszins acceptabel.

Groet,
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Knap hoor.

Welke retourtemperatuur haal je nu na de warmtewisselaar?

Door de radiator kruislings aan te sluiten, kun je nog verbetering van de retourtemperatuur halen. De retourtemperatuur van de radiator ligt nog best een eind onder die van het waterbed zelf. Dus als het effectieve oppervlak van de radiator wordt verhoogd, kan de flow nog wat omlaag, waardoor ook de warmtewisselaar beter gaat werken.

Wat vindt mevrouw Dutch John hier nu allemaal van?
John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo John,

Het retourwater na de wisselaar is ongeveer 50-60 graden. De retourtemperatuur van de radiator is hoger dan de bedtemperatuur, nl 30-40 tegen 24. Het vermogen van het elektrisch element viel me trouwens mee; slechts 360 watt.

Mevrouw vindt het best; ze is wel wat gewend inmiddels.

Groet,
John
Plaats reactie