Voorzetramen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

cotweeneutraal

Voorzetramen

Bericht door cotweeneutraal » 19 mei 2012, 10:03

Hallo

Op de site van d 12 ambachten wordt gepleit voor voorzetramen ipv gewoon dubbel glas etc.

Heeft hier iemand ervaring mee? Is het werkemijk zo interessant?
Laatst gewijzigd door kockie op 30 mei 2012, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix

Dutch John

Re: Voortzeramen

Bericht door Dutch John » 19 mei 2012, 13:44

Wij hebben dergelijke voorzetramen sinds twee jaar. Het is een voel- en hoorbare verbetering van het comfort. Niet zo goed als ++ glas maar je kunt het zelf plaatsen en de materialen zijn spotgoedkoop. Als je het moet laten doen, is de financiële stap naar beter isolerend glas veel kleiner. Een overweging.

Gebruikt glas kun je zoveel krijgen als je wilt (kozijnenboer een fles snevel geven). Glaslatjes laten frezen is niet duur, zeker als je iemand in de familie of kennissenkring hebt die handig is met hout. Voor ons waren het 4 kozijnen met bovenlichten, dus 8 ramen. Totaalprijs ongeveer 50 euro en een paar dagen werk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 19 mei 2012, 16:44

Ja, het is interessant. In 1985 hebben wij onze kozijnen in de voorgevel op de 1e en 2e etage zelf gemaakt en geplaatst. Omdat ik wel veel kon doen maar tegen een laag budget heb ik de ramen dubbel uitgevoerd. Een raamvleugel die naar buiten draait en eentje naar binnen. Wel heel veel werk omdat er ook bovenlichten in moesten en alles dubbel uitgevoerd. Bij elkaar 44 raampjes met glas er in. De luchtspouw tussen de glasvlakken is 90 mm, boven de 40 mm neemt de thermische isolatie nog maar weinig toe maar de geluids-isolatie wel. Wat een groot voordeel is in de stad vlak bij een drukke weg.

De voorgevel is als eerste gedaan en in de herfst dacht ik: "hier begin ik nooit meer aan!". Maar het effect was zo groot en het comfort was geweldig. En in 1986 was ik ook bezig met de achtergevel die gelukkig minder individuele ramen bevat. Nooit spijt van gehad, we vinden nog steeds dat het de moeite waard was om er zoveel tijd en moeite in te steken.

Het is een geventileerd systeem, de binnenste vleugel sluit nauwkeurig af met tochtprofielen en heeft twee raam sluitingen in plaats van een zoals bij de buitenste. In de buitenste raamvleugel zijn dicht bij de hoeken boven en onder gaatjes van 8 mm geboord, schuin naar boven van buiten af gezien. Beslagen ramen hebben we alleen last van als er een heel sterke weeromslag plaats heeft. Na een paar dagen is dat weer weg.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 19 mei 2012, 21:38

peterberg schreef:dicht bij de hoeken boven en onder gaatjes van 8 mm geboord, schuin naar boven van buiten af gezien.
Peter,

Heb je dan geen last van insekten etc tussen de ramen?
Want die kunnen zo'n 8mm gat altijd wel vinden.

Albert
Change, before you have to.

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 19 mei 2012, 21:45

Albert van WdJ schreef:Heb je dan geen last van insekten etc tussen de ramen?
Want die kunnen zo'n 8mm gat altijd wel vinden.
De meeste gaatjes zijn afgestopt met een luchtig propje glaswol. Er zijn er inderdaad een paar waar dat er kennelijk niet meer in zit want daar komt af en toe een wesp in. De voorzijde ligt op het zuidwesten, daar gebeurt het een paar keer per jaar, aan de achterzijde tot nog toe niet.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 22 mei 2012, 11:40

Goedemiddag,
Ik maak er ook een paar op basis van de 12 ambachten.
Ik maak er ook met dubbelglas en een voorzetruit (omdat dit dan een oude roedeverdeling heeft).

Ik heb er 1 af. Gekocht dubbelglas is ook maar gewoon dubbel glas met een laagje silica gel (zit in die aluminium randen). Alleen de HR ++ varianten zijn soms met argongas gevuld.

Mensen vergeten dat dubbelglas na zoveel jaar vervangen moet worden. Als je het zelf maakt kun je eventuele lekken verhelpen en de silica gel vervangen (of gewoon in de oven drogen).

Je moet wel zorgen dat je bij je ballonnetje kan komen zodat je die kan vervangen.
groet!

Ritsaert

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 22 mei 2012, 12:22

ritsaert snijder schreef: Gekocht dubbelglas is ook maar gewoon dubbel glas met een laagje silica gel (zit in die aluminium randen). Alleen de HR ++ varianten zijn soms met argongas gevuld.
Hr++ is meer dan dat. Het bevat altijd argon. Het moet een spouw tussen de glasplaten hebben van minimaal 15 mm. En het heeft een metaalcoating op de binnenzijde van het glas. Hierdoor wordt de binnenruit warm, wanneer de zon er op staat. Je moet het glas dan ook niet fout plaatsen.

Dubbel glas plaatsen is niet heel moeilijk, maar er zijn wel een paar bouwkundige regels waaraan je je moet houden. Anders gaat de boel inderdaad lek.
Dat is meestal te wijten aan foutief plaatsen, en niet aan de kwaliteit van het dubbel glas.

Wat is bijv. belangrijk?
Beide glasplaten moeten blijvend gesteund zijn, en altijd op speciale rubbers of keggen (wiggen);
De onderste glaslat moet ventilerend zijn;
Een kitrand moet liefst 4mm dik en ook hoog zijn. Daarom de glasband secuur plakken.
Gebruik van goede kwaliteit glaskit (en zeker geen siliconen)
Aluminium spouwrand tussen het glasplaten moet niet boven de glaslatten uitkomen, maar gelijk er mee zitten.

Albert
Change, before you have to.

Mees*

Bericht door Mees* » 22 mei 2012, 13:20

In ons huis hebben we zowel enkelglas, HR++ als voorzetramen. Als ik mag kiezen voor m'n volgende te verbeteren ramen..........ga ik voor voorzetramen. De laatst geplaatste voorzetramen zitten bij ons aan de binnenzijde van de vensterbank waardoor er een spouw van rond de 20 cm ontstaat. In de voorzetramen zit isolerend gelaagd glas (Van Ruysdael -Delft). Geluid komt er vrijwel niet doorheen en het isoleert veeeeeeele malen beter dan HR++. Het kost op deze wijze natuurlijk wel meer ruimte. De ramen hebben we gemaakt van een meranti lijst (20x50) welke middels normale holle tochtstrip sluit in de vensterbank/kozijn - 0,0% vochtoverlast.

Oi,
Mees

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 22 mei 2012, 22:23

Albert,
Inderdaad is HR++ altijd met argon. Het HR++ niveau haal je voor wat betreft de warmte isolatie niet met de 12 ambachten oplossing. Als de luchtspouw dikker wordt dan 20 mm dan neemt door convectie in de ruit het isolatierendement niet meer toe zoals door Peter al wordt opgemerkt (maar wel meer geluidswinst). Ook de coating van HR++ is niet te evenaren met het 12 A systeem. Ik pas het 12 ambachtensysteem ook toe met dubbelglas (HR++) en enkelglas en dat is wel weer een winnende combinatie op het gebied van de warmte isolatie. Maar dat zou ik eerst moeten onderzoeken...Over twee jaar de ervaringen....

Ritsaert
groet!

Ritsaert

Mees*

Bericht door Mees* » 23 mei 2012, 09:18

In het Ruysdaelglas zit ook een coating. Ik vind nog steeds de glastemperaturen die ik afgelopen winter tijdens de vorst gemeten heb voldoende overtuigend om aan te nemen dat voorzet beter kan werken dat HR++ (in dit geval dubbel gelaagd met een spouw van 18 mm) Op de voorzetramen zat de (binnen)temperatuur op 15,6 en op het HR++ op 8,9.

Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis » 23 mei 2012, 11:39

Hoi Mees,

weet je welke k-waarde jou HR++ glas heeft?
groet
Wouter

Mees*

Bericht door Mees* » 23 mei 2012, 15:13

K waarde = 1.1

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 24 mei 2012, 16:08

Mees,
begrijp ik goed dat je Ruijsdaelglas hebt toegepast in het 12 ambachten systeem?
groet!

Ritsaert

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 29 mei 2012, 15:55

Nog even; het extra isolatie rendement door het gebruik van argon is trouwens niet heel erg groot!
groet!

Ritsaert

Mees*

Bericht door Mees* » 30 mei 2012, 09:08

Even voor de toelichting wat foto's gemaakt. Mooi of niet.............het is wel bijzonder efficiënt.

Voorzetraam dicht
Afbeelding 002.jpg
Voorzetraam open
Afbeelding 003.jpg
Luik in spouw, half dicht
Afbeelding 005.jpg
Luik helemaal dicht
Afbeelding 006.jpg
Voorzetraam en luik dicht
Afbeelding 007.jpg
Dicht en open raam
Afbeelding 008.jpg