Schoorsteentemperatuur pyroburn?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door wiha »

heatinggreenservices schreef:Je kan de Max rookgastempratuur instellen in de computer. Zodat de ventilator terug moduleerd tot aan de ingestelde temparatuur. Dat zal het probleem wel zijn.
ja maar, als de temp niet gehaald wordt gaat de fan blijven opjagen tot de temperatuur wel gehaald wordt : dus naar 100 % blijven gaan.
omgekeerd : als de temp rond de ingestelde waarde zit zal hij het vuur gaan afremmen om het rendement te behouden.
Co de Boswachter
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mar 2008, 21:14
Locatie: Maarn

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door Co de Boswachter »

wiha schreef:de onderste stenen kunnen mogelijk ook foutief geplaatst worden of zijn, na schoonmaken bv.
Er moet onder vrijje doorgang zijn naar de achterzijde.
Probleem is nog niet opgelost, maar hoeveel ruimte moeten de onderste stenen dan van de achterwand liggen?(ps vandaag 114 graden gehaald)
De dealer zegt dat het waarschijnlijk aan de onderdruk (min 23Pa en max 33Pa), maar die kan ik niet meten.
Laatst gewijzigd door Co de Boswachter op 16 apr 2012, 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Co de Boswachter
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mar 2008, 21:14
Locatie: Maarn

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door Co de Boswachter »

heatinggreenservices schreef:Je kan de Max rookgastempratuur instellen in de computer. Zodat de ventilator terug moduleerd tot aan de ingestelde temparatuur. Dat zal het probleem wel zijn.
Die kan je waarschijnlijk in het set up menu veranderen, maar daar heb je een toegangscode voor nodig en die heb ik niet.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door account verwijderd »

Er ligt mij iets bij van 1234567890
Verwijderd
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door wiha »

Co de Boswachter schreef:
heatinggreenservices schreef:Je kan de Max rookgastempratuur instellen in de computer. Zodat de ventilator terug moduleerd tot aan de ingestelde temparatuur. Dat zal het probleem wel zijn.
Die kan je waarschijnlijk in het set up menu veranderen, maar daar heb je een toegangscode voor nodig en die heb ik niet.
Daar gaat het niet zitten vermoed ik, want als die te laag zou staan dan zou de fan geen 100 % aangeven.
Hij wil juist de rookgas optrekken naar zijn instelling door op max te gaan .
( de fan snelheid wordt ook mee bepaald door snelheid van stijgen of dalen van de keteltemperatuur)

Die stenen in de vergassingskamer : de onderste platte stenen hebben een lichte U- vorm en zijn uitneembaar om te kunnen schoon houden.
De U vorm zorgt ervoor dat de hete lucht onder de steen door kan naar de achterwand van de ketel, waar ( bij mij toch) ook een opening is in het verlengde van de U, waardoor ze weg kunnen.
Dit geheel moet open zijn en verbinding maken, de stenen staan dus vast tegen de achterwand aan.
Dit hele zaakje moet goed schoon blijven van as om de rookgas temp en dus rendement te behuden. Tweedaags even reiningen met bijgeleverde schraper en een stofzuiger.
Soms is er een steen die de u onderbreekt ( bij mij niet ) als je die van voor zet kan de hete lucht niet door.
Dus even op de knieën en kontroleren en evt schoon maken met stofzuiger.

Maak je dealer hierop even attent, hij moet je ook kunnen vertellen hoe het bij jouw zit.

succes, en laat iets weten wat het is of was.

grt, Wiha
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door wiha »

onderdruk ?

Volgens de garantie voorwaarden benelux moet de dealer dit bij installatie meten.
Alhoewel ze bij opstart van de ketel al veel kunnen zien, mits ervaring.
Ik heb het zelf gemeten bij benadering dan, met een plaat met nippel en daarop een waterslangetje.
30 pa is maar 3 mm hoogte dat het water zakt, niet gemakkelijk zonder precies gereedschap, maar ook niet onmogelijk.

Citaat : Als de watertemp. in de pyroburn 85 graden wordt gaat de fan naar circa 10 procent.
Hier als veiligheidsfunctie. Maar niet vanuit de regeling !
Dit is niet goed !

Wie is eigenlijk je dealer ?
Neem anders contact met de invoerder Benelux.

grt, Wiha
Co de Boswachter
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mar 2008, 21:14
Locatie: Maarn

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door Co de Boswachter »

Die 85 graden kwam tot stand toen ik de water circulatie onderbrak met een kraan, want nor
maal zit de temperatuur rond de 75 graden.


Dus de warmte gaat neerwaarts door de brandermond en komt uit in de onderste kamer en gaat dan naar voren(richting onderste deur) en gaat dan onder de onderste steen door naar achteren richting wisselaar met veren? of gaat de warmte vanuit de onderste kamer direct naar achteren naar de wisselaar?
als dit laatste zo is dan staat de achterste steen verkeer om tegen de achterwand.

gr Co
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door account verwijderd »

@CO,

De warmte gaat idd. naar voren naar de onderste deur en gaat dan zijdelinks links en rechts langs de U stenen naar achteren en worden al zo al voorgekoeld door de stalen waterdragende behuizing.

Alvast een tekst doc over de besturing van de Pyroburn.
Bijlagen
st_81_PID_english.doc
tekst doc pid
(40 KiB) 143 keer gedownload
Verwijderd
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door wiha »

Co de Boswachter schreef:Die 85 graden kwam tot stand toen ik de water circulatie onderbrak met een kraan, want nor
maal zit de temperatuur rond de 75 graden.


Dus de warmte gaat neerwaarts door de brandermond en komt uit in de onderste kamer en gaat dan naar voren(richting onderste deur) en gaat dan onder de onderste steen door naar achteren richting wisselaar met veren? of gaat de warmte vanuit de onderste kamer direct naar achteren naar de wisselaar?
als dit laatste zo is dan staat de achterste steen verkeer om tegen de achterwand.

gr Co
Als je de stenen wegneemt zie je onderaan in de achterwand in de midden een spleet hoogte 1,5 cm bij 15 cm breed zowat ?
die verbinding moet open blijven naar de onderste stenen.
soms kan een steen verkeer staan waardoor die verbinding wordt geblokkeerd.

die 75 graden is ook te weinig, normaal moet je tussen 76 en 81 a 82 zitten. hier logisch daar er geen goede warmtewisseling plaats vindt.

grt, Wih
Co de Boswachter
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mar 2008, 21:14
Locatie: Maarn

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door Co de Boswachter »

Bij deze zit er alleen een rond gat in het midden met een doorsnede van 140mm in de achterwand.

gr Co
Bijlagen
SL703491.JPG
Laatst gewijzigd door Co de Boswachter op 18 apr 2012, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door wiha »

ff een fototje uit de handleiding van de onderste kamer, wel ff omdraaien. probleempje met max upload capaciteit.
zie stenen met u vorm,eronder is een opening of ruimte ( zwart op foto ) daarachter tegen de achterwand zou ook een zelfde doorgangs spleet zitten die de verbinding maakt met de warmtewisselaars.
CCF17042012_00002.jpg
CCF17042012_00002.jpg (29.42 KiB) 4060 keer bekeken
Laatst gewijzigd door kockie op 17 apr 2012, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: plaatje verkleind en gedraaid
Co de Boswachter
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mar 2008, 21:14
Locatie: Maarn

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door Co de Boswachter »

Op foto 1 is de situatie dat de achterste steen aansluit op de u vormige zijstenen.
SL703484.JPG


Op foto 2 heb ik de achterste steen omgedraaid zodat de warmte direct naar naar de wisselaar kan maar dit lijkt mij niet de juiste manier.
Bijlagen
SL703490.JPG
SL703487.JPG
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door wiha »

foto 1 is ok, hij moet aansluiten op de zijstenen.
De onderste steen heeft vanonder ook een doorgang die dan bij mij doorloopt tot tegen de achterste steen en via een zelfde onderbreking in de achterste steen naar dat ronde gat verbinding maakt, is dat bij jouw ook zo ?

Ik heb de zijstenen en de achterste er nog niet uitgehaald, in de achterste zit wel vanonder dezelfde doorgang als onder de onderste stenen.
Mogelijk is dat bij jouw anders omdat je het type hebt met 8 warmte wisselaar buizen.
Ik zie op deze foto geen onderbreking in die achterste steen.
In dat geval kan kockie je evt uitsluitsel geven.

De onderste stenen zijn er bij mij twee.


grt, wiha
Co de Boswachter
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mar 2008, 21:14
Locatie: Maarn

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door Co de Boswachter »

Bij de achterste steen zit ook een horizontale opening aan de onderkant die aansluit op de 2 onderste stenen dus ik denk dat de stenen wel goed liggen.
Ik ga morgen het dubbelwandige rookgaskanaal (diameter 150 mm) verlengen met 1 meter van 4 naar 5 meter om te kijken of de temperatuur dan omhoog gaat.

gr Co
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: schoorsteentemperatuur pyroburn

Bericht door wiha »

goed idee, de onderdruk zal zeker stijgen.

mijn schouw is 9 meter ! 30 pa.

rookgas temperaturen tussen 170 en 190 grd vol in bedrijf. ( populier )

grt, wiha
Plaats reactie