boomschors als brandhout?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

boomschors als brandhout?

Bericht door rom »

Gebruiken jullie soms boomschors als brandhout in jullie houtkachel? Goed/slecht idee?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: boomschors als brandhout?

Bericht door Erikvr »

gedroogd boomschors weegt bijna niets en heeft dus weinig calorische waarde. Tenzij je elke 2 minuten wilt bijvullen niet ideaal als brandstof
groet,
Erik
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Re: boomschors als brandhout?

Bericht door rom »

- maar kan het kwaad?
- en als aanmaakhout?
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: boomschors als brandhout?

Bericht door gerard »

Erikvr schreef:gedroogd boomschors weegt bijna niets en heeft dus weinig calorische waarde.
Een kilo boomschors weegt evenveel als een kilo stookhout :)
Erikvr schreef:.....heeft dus weinig calorische waarde.
Een kilo absoluut droog schors (naaldhout) heeft een stookwaarde van 5,3 kWh. Naaldhoutschors heeft een hogere waarde dan dat van loofhout vanwege o.a. een iets hoger lignine- en harsgehalte.

Ik heb geen ervaring met het stoken enkel op schors. Ik zie echter geen probleem om het gemengd met stookhout te verbranden. Als je er maar voor zorgdraagt dat je een goede verbranding krijgt.

groet,
Gerard
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: boomschors als brandhout?

Bericht door Brit »

Ik heb uit nood vorig jaar een paar ladingen schors verbrand, en de conclusie was dat het prima brandt, zeker het aanmaken ging prima, maar het is ook zo uitgebrand, zoals Erik al stelde.

Gooi het dus niet weg, maar verwacht er niet al te veel van.

Als aanmaakhout werkt het wel aardig, maar het geeft langer rook dan gewone aanmaakhoutjes.

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: boomschors als brandhout?

Bericht door JantjeV8 »

Ik gebruik het ook om aan te maken. Het gedroogde hout krimpt zichzelf van de schors los, het werkt prima. Schors wat nog aan de stam zit stook je toch ook mee op. Mijns inziens is schors gewoon hout, alleen met hele lage dichtheid.
Plaats reactie