isolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

isolatie

Bericht door jwardenier »

hallo k zal me eerst voorstellen ik ben John wonende te Darp k ben zins 20 jaar zelfvoorzienend k wa voedsel enz werk met paard , we hebben 2 houtkachels [altech speksteen ] de verdere energie komt nog gewoon uit de meterkast .k ben al aardig aan het lezen geslagen op dit forem en zie interesante dingen voorbij komen vooral de grote stenen kachels met warmte wisselaar en warmte opsag hebben mijn belangstelling .
maar nu het volgende voordat ik ga bouwen zou ik dit huis graag eerst beter geisoleerd hebben k kan aardig klussen dus dat zal dan ook wel lukken maar nu vraag ik mij af, ons huis is geboud in de jaren 60 heeft 2 halfsteens muurtjes met daartussen een spouw die geventileerd wordt ook de vloer heeft ventilatie via de zelfde op de kand gemetselde steenen er zitten ventilatie roosters in de muuren van de slaapkamer de muuren en vloer zijn dan ook steenkoud de kamervloer is hout de keuken een broodjes vloer ook de verdiepings vloer is een gemetselde broodjes vloer .
mijn vraag is hoe zou ik het best kunnen isoleren zonder dat er condensvorming optreed .hoe om te gaan met de ventilatie van spouw en vloer
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: isolatie

Bericht door deleted »

Beste jwardenier,

Van harte welkom op het forum.
Altijd leuk om ook mensen binnen te krijgen met know-how.
"Werken met het paard en 20 jaar ervaring met voedselvoorziening" dat kan al tellen. Hopelijk kunnen we nog veel leren van je ervaringen.

Ivm je isolatieproject:

Ongeïsoleerde spouwmuren:

Het probleem met deze opbouw is dat je niet zomaar langs buiten kan isoleren. De spouw zorgt er immers voor dat jewarmte afgevoerd wordt.

Dus je opties zijn:
1. Binnenisolatie plaatsen:
Hierover zijn al boeken geschreven. Het blijft een moeilijke en risicovolle onderneming. Er zijn al veel probleemhuizen (condens, schimmel,...) ontstaan met deze methode. Het minst risicovol is wellicht een matige correctie aanbrengen met een capillair aktief systeem. (Houtwol+leem , lichtleemmengelingen of kalk-hennep-systeem) Echter deze systemen mogen maar een beperkte dikte hebben (alles vergelijkbaar met 6cm houtwol) . ga je verder dan deze dikte, dan kom je in dezelfde risicogroep als dampdichte voorzetmuren. Deze methode gaat dus slechts een beperkte isolatie opleveren(maar wel een forse verbetering met de huidige situatie)
2. Spouw laten opvullen. Er zijn vele firma's dit kunnen doen voor jou.
Zelf doen zal echter niet gaan. Voordeel is dat het snel gaat en direct resultaat oplevert. Ook kan erna nog langs binnen en zelfs langs buiten bijgeïsoleerd worden. In ieder geval als je langs buiten wil isoleren moet je sowieso eerst je spouw laten vullen.

3. verder zijn er nog mogelijkheden te bedenken als het buitenblad af te breken en nieuw op te bouwen, maar ik neem aan dat dit niet aan de orde is.

Op deze site kan je je muuropbouw simuleren. Je kan er ook verschillende isolatiematerialen bijplaatsen (binnen, buiten en in de spouw) en bekijken waar je dauwpunt komt te liggen.
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert ... &outside=0

En wat betreft de verluchte vloer: ik snap eerlijk gezegd je vloeropbouwniet goed. Bedoel jedat er een verluchting onder je vloer zit ?

G
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: isolatie

Bericht door jwardenier »

Hartelijk bedankt voor uw reactie k werk graag met natuurlijk materiaal, houtwol met leem spreekt mij erg aan, dan de vloer er zit een kruipruimt onder de vloer en via de spouwroosters wordt dus ook de kruipruimte geventileerd ,ik ben erg bang voor condens vorming en schimmel, in kaas vind ik prima mits het de goede is maar onder de vloer wil ik het niet vandaar dat ik ook om raad vraag, k heb ooit een tijd in de bouw gewerkt maar toen was isolatie nog niet aan de orde ,nou mischien dat ik op het gebied van zelfvoorziening nog eens wat kan betekenen k ben begonnen om voor het blad levende have collems te gaan schrijven ,er schijnt erg veel behoefte te zijn aan ervaring, maar het was bij mij ook vallen en opstaan .k heb me al aardig ingelezen op dit forem geweldig wat een ervaring en kennis
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: isolatie

Bericht door deleted »

Heb je geen linkje naar dat blad en/of je stukjes ?

Dus het laten vullen van de spouw is geen optie ?

Misschien dat DJ nog een idee heeft. Hij heeft ook spouwmuren en wil ze niet vullen.

Als je langs binnen gaat isoleren kan je je verdiepen in dampopen en dampdicht isoleren.
Dampdicht vergt veel ingrijpendere maatregelen: Dampdicht is immers moeilijk door de vele doorbrekingen: balkkoppen, binnenmuren, vloeren, enz) Bouwkundig kan je dat allemaal proberen op te lossen, maar daar komt meestal veel hak- en breekwerk bij kijken.
Elke fout zal achteraf een probleempunt blijken.
Voordeel is echter dat als je er 100% in slaagt je wel een betere isolatie kan nastreven dan de dampopen versie.

Dampopen moet je dus rekening houden met een eerder "matige" isolatiewaarde. De kapaciteit van de capilaire werking van isolatie en afwerking moet immers hoger blijven dan de dampdiffusiewaarden. En dit in alle omstandigheden.
Het te verwachten resultaat zal hier ergens stranden:
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert ... &outside=0

Houtwolplaten, speciaal voor binnenisolatie (vb pavadentro http://www.pavatex.be//Portals/0/conten ... 07_web.pdf ) zijn niet echt goedkoop.
Als je een die-hard zelfvoorziener bent, kan je ook een opdikking van lichtleemmengeling plaatsen. Dit heeft dezelfde vochtregulerende eigenschappen, vergt echter een veel langere droogtijd (en daarom seizoensgebonden plaatsing)(mengeling van stro met leem, houtsnippers-leem, maar ook argex-leem of cellenglas-leem) Er zijn zelfs firma's die deze mengelingen kant-en-klaar verkopen ( http://www.haacke-cellco.info/fileadmin ... mmlehm.pdf ) De isolatiewaarde van hunmengelingen kan je moeilijk zelf halen, maar dat verschil werk je weg door je eigen mengeling wat dikker te zetten ...


G
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: isolatie

Bericht door jwardenier »

de spou laten vullen ja dat zou natuurlijk ook een optie zijn scheeld heel wat afwering binnen k moet nog wel uitzoeken wat zo iets kost ,k ben wel een zelfvoorziener maar soms kun je dingen beter /makkelijker kopen en als straks het werk op het land weer aan komt ben ik daar wel zoet me ,het blad heeft wel een site maar geen link naar mijn stukjes.bedank voor uw oplossingen van de spou muur ik ga ze onderzoeken en toepassen welke voor mij het meest geschikt is ,hopelijk heeft er iemand nog een idee voor de vloeren, groeten John
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: isolatie

Bericht door deleted »

Geachte,

De vloer zal een beetje in functie zijn van de gekozen muurisolatie.
Muur langs binnen, dan ook vloer aan de bovenzijde, zodat je deze twee isolaties naadloos op elkaar kan aansluiten.

Ga je voor spouwisolatie, dan zou je kunnen overwegen om de vloer aan de zijde van de kruipkelder te isoleren.De vraag is dan hoe goed ze op elkaar kunnen aansluiten, en of de spouwisolatie eventueel dieper naar onder kan getrokken worden (lager dan de vloerisolatie)
Als de spouwisolatie een heel eind lager dan de vloer getrokken kan worden, dan kan de vloer ook bij spouwisolatie bovenop geïsoleerd worden.
In principe moet immers de spouwisolatie aansluiten op de vloerisolatie. Maar dan moet je het hele binnenblad onderkappen en er ter hoogte van de vloer isolerende drukvaste blokken inmetselen (cellenglas) Een hele klus dus.
Maar als de spoiuwisolatie (een 80cm) lager dan de vloerisolatie getrokken kan worden is deze koudebrug dus ook opgelost zonder breken.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: isolatie

Bericht door Dutch John »

Beste,

Welkom. G suggereert dat ik misschien nog een idee heb. Nu heb ik al de nodige suggesties de revue laten passeren, maar blijf momenteel hangen in het volgende wat betreft bestaande bouw:
-beperk de verwarmde leefruimtes tot het minimale dat nodig, maar ook aangenaam is.
-plaats centraal een fornuis dat tevens de omliggende ruimtes mee verwarmt en uiteraard gebruikt dit fornuis geen fossiele brandstoffen.
-pas de isolatie aan deze warmtebron. Het zou zo maar kunnen zijn dat je helemaal niet zoveel hoeft te isoleren.

Waar ik mee wil zeggen dat al te veel isoleren een noodzakelijk gevolg kan zijn van een te grote woning of een woning die stamt uit een tijd dat energie een non-issue was.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: isolatie

Bericht door jwardenier »

allereerst bedankt voor uw reacti,s we wonen in een bestaand huis bj 1968en verwarmen nu 2 vertrekken keuken en woonkamer met 2 houtkachels en inderdaat een fornuis zou beter zijn k heb een idee om tussen de 2 woonvertreken die te plaatsen hiervoor zal de tussenmuur uitgebroken moeten worden en ondersteund met ijzeren balk [draagmuur]de stookopening zou in de bijkeuken kunnen komen ,ik moet nog uitzoeken of het fornuis gekopeld kan worden aan een finoven een fornuis als stooktunnel [zodat ook takkebossen gestookt kunnen worden]en finoven om het rendement te verhogen [brood bakken ]en het liefst ook nog een warmte wisselaar er in voor warmwater maar voor dat deze opstelling gerealiseerd kan worden wou ik graag eerst isoleren zoals ik eerder vertelde zijn de muuren en vloer steenkoud het voorstel om de spou te isoleren ga ik onderzoeken en ook de houtwolcement met leem oplossing spreekt mij erg aan maar omdat we het keukenblok tegen de buitenmuur hebben staan kan ik daar deze oplossing niet toe passen maar mischien is daar alleen vloer isolatie genoeg maar dat is wel de oostkand en dus met strenge winters ook een koude muur , voor eerst heb ik genoeg informatie waar ik mee aan de slag kan ik zal vast weer problemen tegenkomen en ben zo vrij om u dan weer om raad te vragen ,gr John
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: isolatie

Bericht door jwardenier »

Hallo ,terijl ik op de stal aan het werk was vroeg ik mij af ,we sluiten in de winter alle ventilatie roostersaf met een stuk piepschuim wat zou er gebeuren als ik de spou niet meer ventileer en er een stilstaande luchtlaag in de spouw staat , wanneer we de spouw laten opvullen is er ook geen ventilatie meer de binnenzijde muur en de vloer zou ik dan vanbinnenuit grotendeels kunnen isoleren .
in mijn omgeving zijn verschillende huizen de spouw opgevuld veel er van hebben nu of vocht of schimmel aan de muur ons huis is opgetokken door een aanemersbedrijf waar achtergebleven cement niet uit de spouw verwijderd is k heb al eens een stuk open gebroken omdat daar vocht op de muur zat een kruilwagen vol puin kwam er uit ook boven de kozijnen lag veel cement d , de kruipruime zou dan wel geventileerd kunnen worden . gr John
Plaats reactie