Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mkleinman
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2012, 17:18

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door mkleinman »

Chicken Power schreef: Zonneboilersystemen zijn niet echt specifiek mijn ding, wel hoe het een en ander aan elkaar te kopen. Kan iemand uitleggen of dit een karakteristiek van een zonneboiler is en vooral waar dit door komt? Ik kan het niet echt verklaren.

Wil je daar nog is een tekeningetje van maken hoe dat hydraulisch zit?
Het dumpen zal toch alleen gebeuren bij waterafname elders?

Die 25 graden is nu net de crux, op sanitaire gronden moet je dat eigenlijk niet willen hebben. Je hebt dan eigenlijk een kraamkamer voor Legionela die uitge- ent wordt in de boiler..

Wel, die aanvoer van 30 graden is dan toch te laag. Een thermosstaat op de boiler moet dat voelen, en het zonnecircuit niet starten.

Een flowsensor in 15 mm is wel te betalen, in 22 mm is ie denk 10 keer zo duur. Als de pomp niet toerengeregeld via de ketelelektronica is, kun je overwegen een relaitje op de voedingsspanning van de pomp mee te laten schakelen.

Daar zit het nu net, je denkt in het halen van een temperatuur en nog niet in een hoeveelheid warmte per uur. Je vergeet dat die 300 liter met een half uurtje op is. En ik heb niet het idee dat de zon dat even snel weer opwarmt.

Ik denk dat indien je alle materialen van de sloop hebt, dit best een leuk experiment is. Maar als je nieuw moet kopen kun je beter in nog meer isolatie investeren.

Groet, Cp
Dat het laatste stuk wat langer duurt ( van 70+ naar nog hoger in de boiler ) heeft te maken met de collector efficiëntie. Naar mate de temperatuur in de boiler hoger is wordt dus ook de aanvoertemperatuur richting de collector hoger, de collector moet dan "harder" werken om de DeltaT in stand te houden.

Wat er in de praktijk gebeurd is dat bij hoge temperaturen de pomp aan slaat hij een paar minuten pompt, uit gaat, poosje uit is, en weer aan gaat wanneer de temperatuur weer is opgelopen in de collector.

Wat betreft legionella maak ik mij geen zorgen, boven de 65 graden legt alle legionella het loodje en dat haalt de boiler vaak zat in de zomer. Daarnaast heb ik mijn CV nog als naverwarming van het sanitair water. En het water wat in het CV circuit zit, en straks dus ook door de 2e wisselaar in de boiler gaat is een gesloten systeem dus ook daar maak ik mij niet druk over.

Ik heb overigens al de perfecte methode gevonden voor het uitlezen van de pompstatus. De Remeha Avanta ketel heeft een RS232 aansluiting in de ketel zitten, deze is heel eenvoudig met een Arduino uit te lezen, zelfs zonder tussenkomst van electronica! alleen een kabel is voldoende. De ketel stuurt praktisch alle informatie over deze poort inclusief de status van de CV pomp en of het WW bedrijf of CV bedrijf betreft.

Ik wil eigenlijk juist proberen om zoveel als mogelijk warmte uit de boiler te halen en deze nuttig te gebruiken in huis, of dit nu voor CV of WW is maakt mij niet uit, als ik het maar benut. Aan een warm huis van 20 graden en een koude boiler heb ik meer dan een boiler van 60 graden waar ik 's avonds even 10 minuten douchewater uit onttrek.

Het hydraulische schema van de WTW unit ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Het enige verschil is dat ik dus nog een extra aftakking heb van het lauwe water ( oranje ) naar de koude invoer van het boilervat.
mkleinman
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2012, 17:18

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door mkleinman »

Update:

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met het optimaliseren van de (pseudo)code die in de microcontroller moet draaien.

De microcontroller is gisteren binnen gekomen samen met wat electronica en de temperatuursensoren. Ik hoop volgende week te kunnen starten met testen met de Arduino.

Ik zit nu serieus te twijfelen om toch alvast alle hydraulica te ( laten ) doen. de 2e pomp bedien ik dan wel met de hand.

De zonneboiler staat nu op 54 graden en ik zou dolgraag die warmte me huis in willen hebben. Vanavond ging de CV ook weer even aan en dat is eigenlijk zonde met zoveel warmte in de boiler.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door kockie »

Ik ben benieuwd naar je resultaten (en uitvoering van je regeling).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door JW te R »

mkleinman schreef: Ik wil eigenlijk juist proberen om zoveel als mogelijk warmte uit de boiler te halen en deze nuttig te gebruiken in huis, of dit nu voor CV of WW is maakt mij niet uit, als ik het maar benut. Aan een warm huis van 20 graden en een koude boiler heb ik meer dan een boiler van 60 graden waar ik 's avonds even 10 minuten douchewater uit onttrek.
Klopt helemaal. Mijn CV heeft al zowat een maand niet meer gebrand voor de verwarming. Uitsluitend nog af en toe even voor tapwater.

In jouw geval kun je de warmte alleen nog benutten door een half uur te douchen ipv 10 minuten. :D
vacuumbuis
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jul 2011, 08:14

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door vacuumbuis »

JW te R schreef:
mkleinman schreef: Ik wil eigenlijk juist proberen om zoveel als mogelijk warmte uit de boiler te halen en deze nuttig te gebruiken in huis, of dit nu voor CV of WW is maakt mij niet uit, als ik het maar benut. Aan een warm huis van 20 graden en een koude boiler heb ik meer dan een boiler van 60 graden waar ik 's avonds even 10 minuten douchewater uit onttrek.
Klopt helemaal. Mijn CV heeft al zowat een maand niet meer gebrand voor de verwarming. Uitsluitend nog af en toe even voor tapwater.

In jouw geval kun je de warmte alleen nog benutten door een half uur te douchen ipv 10 minuten. :D
een tweede boijer er maast met 3 weg klep 100 lieter de is alheel znel op 55 graden voor te doesen dan heb je 300 lieter voor verwarmen is dit iets
heb zelf 6x24 met 300 en 500 liter
mkleinman
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2012, 17:18

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door mkleinman »

Update:

Een tweede boiler wil ik liever niet. teveel werk om dat allemaal weer aan te sluiten.

Wel een update over het algoritme om de 2e pomp aan te sturen. Vanavond een simulatieprogramma geschreven om te testen of het algoritme correct werkt bij verschillende omstandigheden.

Ik heb nog geen fout in het algoritme kunnen vinden. Wanneer de pomp af moet slaan slaat hij af.

Het algoritme ziet er nu als volgt uit:

Code: Selecteer alles

     s1 NUMBER;
     s2 NUMBER;
     s3 NUMBER;
     
     p1 NUMBER;
     p2 NUMBER;
     
     deltaTZBKamer NUMBER;
     
     StatusTempStartBereiktZBSolo number;
     
  
  begin
    
     StatusTempStartBereiktZBSolo := TO_NUMBER( p_startempbereikt );
     s1 := TO_NUMBER( p_s1 );
     s2 := TO_NUMBER( p_s2 );
     s3 := TO_NUMBER( p_s3 );     
     p1 := TO_NUMBER( p_p1 );
     p2 := TO_NUMBER( p_p2_zbpomp );
     
     deltaTZBKamer := s1 - s3;
     IF deltaTZBKamer >= C_DELTASTART AND StatusTempStartBereiktZBSolo = 0
     THEN
       StatusTempStartBereiktZBSolo := 1;
     END IF;   
     IF deltaTZBKamer < C_DELTASTOP AND StatusTempStartBereiktZBSolo = 1
     THEN
       StatusTempStartBereiktZBSolo := 0;
     END IF;   
     
     IF p1 = 1
     THEN
        -- cv is aan.
        IF p2 = 1
        THEN
           p2 := 0;
        END IF;
     ELSE
        -- geen warmtevraag cv
        IF StatusTempStartBereiktZBSolo = 1 AND
          ( S3 < C_KAMERTHERMOSTAAT ) AND
          ( S2 <= S1 )
        THEN
           IF p2 = 0
           THEN
              p2 := 1;
           END IF;
        
        ELSE
            IF p2 = 1
            THEN
               p2 := 0;
            END IF;   
        END IF; 
     END IF;     
mkleinman
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2012, 17:18

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door mkleinman »

Grote update!

Het systeem draait!

Het is uiteindelijk heel anders geworden dan oorspronkelijk de bedoeling. Ik gebruik nu een driewegklep om de retour van de CV wel of niet door de zonneboiler te loodsen met een heel simpel stukje logica.

Als de CV retour kouder is dan de boiler dan gaat de driewegklep door de zonneboiler. Als de CV retour warmer is dan de boiler dan gaat het water direct naar de CV.

De controller die dit regelt is een standaard zonneboiler controller. De SR1168.

Sinds gistermiddag 17:00 werkt het systeem volledig ( nadat ik eerst nog een probleem met de driewegklep moest oplossen ). Gisteravond hebben we het huis warm kunnen maken en houden puur met de zonneboiler. De pomp van de CV draait dan wel maar de brander blijft uit.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonneboiler ook gebruiken voor ruimteverwarming

Bericht door kockie »

Ik had het op tweakers al gelezen. Het geëmmer wat jij hebt gehad met de 3-wegklep heb ik gehad met een pomp... Die stond vrolijk tegen een terugslagklep in te blazen. De klep werkte..... Hou ons op de hoogte wat betreft de besparingen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie