hoe houtkachel aansteken?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

hoe houtkachel aansteken?

Bericht door rom »

En nu we toch bezig zijn over brandhout..

Hoe moet je de houtkachel aansteken? en dan bedoel ik wel degelijk over het materiaal waar je de eerste vlam aan zet...

Ik vermoed dat de meesten krantenpapier gebruiken, maar al die inkt etc.. die erin zit...?
Zou gewoon blanco papier (wat je eigenlijk zou gebruiken voor printer) niet beter zijn?
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door Blijfhopen »

Dag Rom,
Zie vooral ook elders op dit forum.
Mijn kachel is gebouwd rond het kernpakket van de Bergkachel. Daar gaat dus aardig wat hout in. Een stapel van zo'n 8 kg. Netjes opgestapeld mengsel van palletplanken, dik (gekloofd) en dun rondhout
Bovenop komen wat dunnere latjes en een handvol dun snoeihout van een cm of minder dik en 5-10 cm lang. Daarbij een bruin aanmaakblokje uit de bouwmarkt. Die koop je in pakken van 72 stuks. Ik kloof ze dan nog door midden. Zo'n half blokje naast-onder-tegen dat bundeltje hout, aansteken en gaan.
Ik heb dus al snel een aardig vuurtje.
Maar als jij een ander type kachel hebt, moet het misschien anders.
Dat lees je dan wel hier als je even de moeite neemt om je kacheltype te beschrijven.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door rom »

Sorry, was ik inderdaad vergeten te vermelden.
Ik ga binnenkort een Barbas Eco 400 (max 8watt, als ik me goed herinner) geleverd krijgen. Speksteen op de zijkanten.
De 'brandruimte' is dus veel kleiner dan je Bergkachel.
ruimte te verwarmen is ongeveer 40m² (135m³).
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door rom »

niemand?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Rom,

met de methode door Gerard beschreven kom je al aardig ver. 8kg is uiteraard overkill voor jouw kachel, 3 kilo per keer lijkt me meer dan voldoende. Ik heb de gewoonte om te starten met omgekeerd stoken. Als het hout een gloeibed is geworden (na +/- 1uur) schuif ik de gloeiende asse naar achter in de kachel en leg vooraan tegen de ruit nieuw hout. Zo brand dit nieuw hout langzamer en vollediger in vergelijking met wanneer ik het op het gloeibed leg. (het wordt eveneens afgekoeld door de ruitspoeling).

Oja, mijn kachel is een Saey 92, wel wat gepimpt door mij met vuurvaste stenen binnenin.

Ik gebruik dezelfde blokjes als Gerard. Het is houtafval met een soort was. Vrijwel geurloos en ecologischer dan de zip variant.

Papier gebruik ik niet. Het heeft de neiging een nogal verstikkende asse te veroorzaken vind ik.

Groeten
Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter Gillis op 13 jan 2012, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door Erikvr »

hallo Rom,
om aan te steken dunne houtjes (ca 2x2 cm) stapelen in het vierkant, zodat er genoeg open ruimte tussen zit. Daarna een bruin aanmaakblokje er onder frotten en aansteken met een lange kaarsenaansteker. (dan stoot je het stapeltje niet om)

onderste en bovenste luchtschuif volledig open, en de eerste 5 min ook de deur op een kiertje

aansteken en uit laten branden tot gloeifase, vervolgens dikker hout erop leggen.
Moet zo lukken!
groet,
Erik
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door rom »

- gloeifase... eerste keer dat ik dit woord hoor, maar ikv eronderstel dat het wilt zeggen dat er enkel 'rode gloed' zichtbaar is, en geen vlammen meer?
- 'nieuw ingelegd hout langzamer laten branden'.. is dit dan niet gewoon je kachel niet op zijn maximum laten branden, en dus minder efficiëntie?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Rom,

als je hout rechtstreeks op het gloeibed legt, gaat het zodanig snel en vooral tegelijk ontbranden dat heel wat kostbaar houtgas onverbrand door de schoorsteen verdwijnt. Als je daarentegen de gloeiende asse wat aan de kant schuift en het hout ernaast legt (en niet erop) dan gaat het houtgas rustiger en gelijkmatiger vrijkomen en vollediger opbranden.

Voor alle duidelijkheid, de luchttoevoer blijft in de meest optimale stand staan (niet teveel, niet te weinig; welke stand dit is, is zonder meetinstrumenten helaas niet zo eenvoudig te bepalen, zie daarvoor de inzichten die Peterberg ons bijbrengt).

Het hout langzamer laten ontbranden is dus niet de luchttoevoer knijpen.

Groeten
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door Wouter Gillis »

enne, of het een officiële term is weet ik niet maar met de gloeifase wordt inderdaad die fase bedoeld waarin de vlammen weg zijn en er enkel een gloeibed overblijft.

Wouter
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door Paul »

Ik neem aan dat je in de gloeifase nog wel wat blauwe vlammetjes kunt zien van brandend CO-gas, maar geen gele vlammen van het hout-gas* meer iig.

* CO-gas zou je ook houtgas kunnen noemen, maar ik bedoel hout-gas bestaande uit koolwaterstoffen
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door Dutch John »

Bij gebrek aan tondel gebruik ik een stukje golfkarton dat petroleum heeft opgezogen. Voor een heel stookseizoen kost dat een halve tot hele liter petroleum. Als fijn aanmaakhout nemen we twee handvol gedroogde houtsnippers of walnootschillen. Tesamen geeft het een snel en fel vuur.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door Chicken Power »

Rom,

Gezien je stook- en vuurkennis is de tip van Wouter je denk nog niet helder.

Waarschijnlijk steek je zoals de meeste mensen, het vuur van onderen aan. Dat is niet handig, dan krijg je een te snelle en onvolledige verbranding.

Hier is het omgekeerde stoken in zwang, het hout bovenaan de stapel aansteken.

Zo brand het vuur veel rustiger en gelijkmatiger.

Gebruik de zoekfuncties naar eens op “omgekeerd stoken” , daar kom je die hele techniek wel tegen.


Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 18 jan 2012, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door Blijfhopen »

@DJ
Petroleum in de kachel ? Stukje golfkarton in de petroleum dopen ? Dat lijkt mij wel een geurig karweitje.
Nee, dan liever de blokjes uit de bouwmarkt. Doormidden gekliefd ( ons ben .....).
En dan net als jij een handvol kleine houtjes (de walnootdoppen gaan hier in de komposthoop - want van eigen terrein).
Is dat niet een idee :idea:
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door Chicken Power »

Mooiste aanmaakblokjes eigenlijk overgehouden aan de vele vakanties op Terschelling. Altijd een paar zakken dennenappels mee.

Stuk of 5 er boven op en gaan.

Gerard, excuus. Even over het hoofd gezien dat jij feitelijk/praktisch ook het omgekeerd stoken al benoemd had, maar niet met die woorden.


Groet, Cp
Verwijderd.
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Re: hoe houtkachel aansteken?

Bericht door rom »

hey allen,
had inderdaad nog niet door dat het hier altijd over 'omgekeerd stoken' ging. Heb er ondertussen wat over opgezocht (en hierdoor weer maar eens beseft dat ik duidelijk nog veel te weinig van het onderwerp afweet), maar daarbij viel me op dat het altijd gaat over omgekeerd stoken in een finoven, maar ik heb een 'gewone standaard houtkachel' (Barbas eco 400). Is in dit soort kachels omgekeerd stoken ook beter?
Plaats reactie