Zelfbouw tegenstroom steenkachel, veel creosootvorming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gerard2
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 dec 2011, 22:10

Zelfbouw tegenstroom steenkachel, veel creosootvorming

Bericht door gerard2 »

Origineel geplaatst op 20 dec 2011 22.39 in deze draad: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &start=165

Tekst leesbaar gemaakt op 21 dec 2011 00.08 Cp


Hallo, ik zal me even voorstellen, Gerard is mijn naam.

Ik had al een steenkachel gemaakt, tegenstroom met 1500 vuurvaste stenen met een buitenspouw van isolatiesteen. Met in de spouw radiators en in het vuur gedeelte een wokkel 1,5 duim.

Je raad het al, geen trek en verschrikkelijk veel creosootvorming. Het verwarmingsgedeelte eruit gehaald en een tussenschot van staal met een 127mm riser erin gemaakt.

De stookkamer is 45x60 en 85cm hoog, de bell is ook 85 cm met aan de bovenzijde een warmtewisselaar 45x60x8 cm met een mixventiel en overstort.

De kachel heeft nu 4 x gebrand; hij trekt als een lier en geen stank. De riser wordt bloedheet!

Nu is mijn vraag: de afvoer (RVS 130mm) wordt ongeveer 150 graden Celsius. Tot hoever kan je die afkoelen?

Ik dacht aan een buis 160mm om de afvoer te maken als warmtewisselaar over de zelfde ring van de bovenste wisselaar.

De kachel staat in de schuur met een mixventiel en 1000 liter buffer ernaast. Hij is bedoeld om mijn Koi- vijver op temperatuur te houden.

Groet
gerard2
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 dec 2011, 22:10

Re: Zelfbouw tegenstroom steenkachel, veel creosootvorming

Bericht door gerard2 »

Hallo, CP

Bedankt voor het ontleden van het stukje over mijn kachel.
De kachel brand goed maar de wamte die Ik opvang in mijn boiler van 1000 liter vindt Ik weinig de temperatuur zit na 3 vullingen van circa 30 liter hout op 60 graden.
Mijn idee is om rond de Riser een spiraal te maken van 60cm hoog en 30 br.
Of koelt dat de bovenste bell te veel af ?.

gr. Gerard
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Zelfbouw tegenstroom steenkachel, veel creosootvorming

Bericht door peterberg »

gerard2 schreef:
Ik had al een steenkachel gemaakt, tegenstroom met 1500 vuurvaste stenen met een buitenspouw van isolatiesteen. Met in de spouw radiators en in het vuur gedeelte een wokkel 1,5 duim.
Hallo Gerard2,
Die wokkel in de vuurhaard werkt niet goed, daar ben je zelf ook achter gekomen. Dat is iets wat hier op het forum bekend is: de verbranding komt gewoon niet aan een fatsoenlijke temperatuur toe als je de vuurhaard afkoelt, warmte pas onttrekken nadat de verbranding compleet is.

Dat tussenschot van staal en hoe die riser er dan uitziet is me niet duidelijk. Zou je daar een tekeningetje van kunnen maken?

De 150 graden die je noemt als eind temperatuur is niet geweldig hoog. Je zou er theoretisch meer warmte aan kunnen onttrekken, maar erg veel is dat niet. Als ik er vanuit ga dat de afvoer van 130 mm ook nog isolatie er omheen heeft zitten dan zou je 30 minuten na de start tenminste 60 graden op de afvoer moeten hebben. Blijft die lager, dan krijg je last van condensatie in de schoorsteen met de mogelijkheid dat de trek volledig wegvalt. Ik denk dat een maximum temperatuur van 100 graden het laagste is wat je redelijkerwijs kunt verwachten.

Je hebt het ook over een wisselaar maken om de riser. Dat is niet verstandig, dat ding is nu de motor waarmee de kachel binnen zichzelf trek genereert. Als je die afkoelt gaat de verbranding weer achteruit. Je kunt nog beter de riser isoleren en in de expansiekamer/bell een extra wisselaar maken. Is trouwens die afvoer van 130 mm niet aan de krappe kant voor een stookbeurt van 30 liter hout? Als ik dat afzet tegen hout van gemiddeld gewicht kom ik op 15 kg per keer. En mogelijk is je hout ook niet helemaal zo droog als wenselijk is., een goedkope vochtmeter kan daar uitsluitsel over verschaffen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
gerard2
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 dec 2011, 22:10

Re: Zelfbouw tegenstroom steenkachel, veel creosootvorming

Bericht door gerard2 »

Hallo, Peter

De stalen plaat met steigbuis heb ik na gemaakt volgens tek, Gandalf .

Mijn stookkamer is 42x 65 x 80 cm hoog
met zijbeluchting.
De Bell is 42x65x 80 cm hoog met boven de warmtewissellaar .
Zou het werken als ik de wokkel om de steigbuis zet in de Bell , doorkoppel met de wamtewissellaar die staat achter een mixventiel 60 graden.
Het is volgens mij uitproberen of het werkt.

Ik zal van het weekend wat foto,s maken.

gr. Gerard
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Zelfbouw tegenstroom steenkachel, veel creosootvorming

Bericht door deleted »

Hallo Gerard,

Welke tekening bedoel je juist ?
Bij de ontwerpen met stijgbuis in de Bell, betrof het nogal kleine vuurkamers. De riser had dan ook de functie om het uitbranden wat te verlengen en de hitte goed op de warmtewisselaar te laten uitkomen.
Jouw vuurkamer is zelf al een stuk hoger.

De riser zou niet gekoeld mogen worden, eerder geisoleerd.

Vermits je naar eigen zeggen een goed brandende kachel hebt en een redelijk lage afgastemperatuur, moet je concluderen dat je veel warmte verliest in de ruimte zelf.
Heb je al geprobeerd te stoken met de hele kachel ingepakt in isolatie (rockwool) ?

G
gerard2
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 dec 2011, 22:10

Re: Zelfbouw tegenstroom steenkachel, veel creosootvorming

Bericht door gerard2 »

Hallo, Gandalf

Ik bedoel de tek, waar de warmtewisselaar is uitgevoerd met met stroken aan de onderkant [warmte overdracht].
Mijn kachel is opgebouwt uit vuurvaste steen in steens uitgevoerd, dan luchtspouw
5 cm , 11 cm isolatie steen en 2x ytong 10 cm.
Dus veel warmte verlies is er niet, daarom wil ik de rest warmte proberen op te slaan
de kachel is na 12 uur nog 45 graden [ in stookkamer].

gr. Gerard
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Zelfbouw tegenstroom steenkachel, veel creosootvorming

Bericht door peterberg »

gerard2 schreef:Zou het werken als ik de wokkel om de steigbuis zet in de Bell , doorkoppel met de wamtewissellaar die staat achter een mixventiel 60 graden.
Voor me zien doe ik het nog niet, maar als het in de bell zit en onafhankelijk van het verbranding gedeelte is het alleen maar meer warmte uit de bell onttrekken. Daar kun je heel ver in gaan heb ik gisteren weer gehoord. Op een gegeven moment is het op, en daar kom je meteen achter als het ding ophoudt te werken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
gerard2
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 dec 2011, 22:10

Re: Zelfbouw tegenstroom steenkachel, veel creosootvorming

Bericht door gerard2 »

Hallo

Mijn kachel draaid weer , wat ik verandert hebt een toog boven de stookkamer
gemaakt van vuurvaste steen [ de stalen plaat van 6mm was 6 cm krom getrokken ]
De riser geisoleerd met isolatie steen , om de riser een wokkel gemaakt .
Aangesloten op de bestaande warmte wisselaar, na drie dagen instoken de temperatuur
opgevoerd naar 80 graden in de boiler van 1000 lt, dus ik ben dik tevreden .

Wat mij enkel nog zorgen baart is de veilgheid er staan 2 overstort ventielen op ,
op iedere wisselaar 1, maar wat gebeurt er als de stroom uitvalt ?

Bestaat er niet iets van een stoomklep of zo .
Misschien weet CP wel een antwoord.

gr. Gerard
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Zelfbouw tegenstroom steenkachel, veel creosootvorming

Bericht door wouter a »

Je zou ook een t/p valve (temperature / pressure valve) kunnen gebruiken, deze gaan open bij bijv. 93 graden en/of 3 bar.

op die manier voorkom je het koken van water.

Als je weet hoeveel je water opwarmt in hoeveel tijd dan kun je ook eens kijken hoeveel energie er naar het water gebracht wordt.....

1 Kg water in 1 seconde opwarmen met 1 graad celcius kost 4168 Watt aan energie.

dus als je 1000 liter vat 20 graden warmer word in 1 uur dan levert je systeem 1000 x 20 x 4.168 / 3600=23.15 Kw.

met vriendelijke groet,
wouter A.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Plaats reactie