KNX PWM regeling met vloerverwarming en warmtepomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

zass
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2011, 09:46

KNX PWM regeling met vloerverwarming en warmtepomp

Bericht door zass »

Beste allemaal,

De laatste tijd kom ik erg vaak deze site tegen op google met zoeken naar een oplossing voor mijn "probleem".
Afgelopen jaar ben ik verhuisd naar een nieuwbouwwoning met vloerverwarming (Espace 24V systeem). Dit in combinatie met een Daalderop Combinair CV ketel met warmtepomp. Op de begane grond heb ik een verdeler met 4 groepen en 1 thermostaat (Honeywell), op de eerste etage ook 4 groepen en 3 thermostaten van Espace, en op zolder twee groepen met 1 thermostaat. Op dit moment heb ik de verwarming nog niet aangesloten op mijn KNX installatie gezien ik met wat vragen zit.

Allereerst las ik in een ander topic al enkele vragen hierover. Echter mijn vragen zijn nog niet beantwoord. De PWM regeling is mij inmiddels duidelijk en wordt geregeld in procenten. De ventielen van de vv worden daarmee aan/uit gestuurd, bijvoorbeeld bij PWM van 20% met een cyclustijd van 30 minuten wordt 6 minuten aan 24 minuten uit. De grootste vraag die ik daarbij heb is: als de ventielen slechts zo kort opengaan (de tijd om het ventiel te openen is 5 minuten) dan lijkt mij dit allereerst niet optimaal voor de ketel (deze staat dus ook dan 6 minuten aan en 24 minuten uit) en ten tweede lijkt mij dit voor de vloerverwarming erg kort om deze warmte in het leidingensysteem te krijgen. Mij lijkt het beter als het ventiel constant op 20% van zijn capaciteit staat en dat de ketel volcontinue draait (nog een vraag: kan de pomp van de ketel dit wel aan, een afgeknepen doorvoer). Of zie ik hier iets over het hoofd?

Ik houd dagelijks mijn verbruik bij en ik hoop met koppeling aan KNX deze perstaties te verbeteren, maar ik heb daarbij mijn twijfels als ik bovenstaande manier zal gaan gebruiken. Ook houd ik dagelijks bij wat de KNX ruimtethermostaat doet en deze heeft gemiddeld een zeer lage PWM van ongeveer 10-20%. Dit is dus erg laag in combinatie met de cyclustijd van de ventielen. Mijn ruimtethermostaat is een Jung 4093 KRM TS D. De aansturing van de CV ketel wil ik doen met een ABB US/U 2.2 in combinatie met een relais ER/U 1.1. De ventielen schakelen doe ik of met eenzelfde combinatie of met een ABB ES/S4.1.2.1.

Ik ben erg benieuwd naar jullie oplossingen/meningen! Bedankt.
Plaats reactie