houtkachel, finoven, tegelkachel, bergkachel...?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

houtkachel, finoven, tegelkachel, bergkachel...?

Bericht door rom »

Hey allen,
Ben nieuw hier, dus sorry als ik dingen vraag die hier reeds uitgebreid beschreven staan..

In onze net aangekochte woning (oude woning, maar onlangs volledig gerenoveerd en geïsoleerd) zouden we voor de gezelligheid en om de energiekosten te drukken graag 1 of andere houtkachel installeren.
Woning wordt momenteel verwarmd (CV) op aardgas.

De living waar de kachel zou komen, meet ongeveer 115m³. De luchtafvoer gaat recht naar boven en zo naar buiten (dus geen kamers boven dat deel van de living).
Gehele woning: ongeveer 250m2, met ongeveer 625m³, verdeeld over 3 verdiepen.

We zijn er nog lang niet uit: staal, staal bekleed met speksteen, volledig speksteen..?
Staal lijkt te laag rendement en te weinig stralingswarmte.
'Bekleed met speksteen' lijkt ons weinig extra voordelen (tenzij het uitzicht).
Volledig speksteen: te zwaar, te duur, overshooting...

In mijn zoektocht kwam ik bij 'finoven' terecht, of anders gezegd: ik zie dat soort kachels vaak vermeld als 'zeer goed alternatief', maar ik zie er weinig uitleg over... Hoe zwaar wegen die? Richtprijs? Goede leveranciers in Belgie?

Iets anders beter voor onze situatie?
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: houtkachel, finoven, tegelkachel, bergkachel...?

Bericht door gdelea »

je hebt ook verplaatsbare speksteenkachel. van +_ 200 kg en meer,van bv altech waarmee je die ruimte 115 m3 goed mee kan verwarmen.
rom
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:51

Re: houtkachel, finoven, tegelkachel, bergkachel...?

Bericht door rom »

dat lijkt me gezien het lage gewicht gewoon een dun laagje met speksteen, niet?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: houtkachel, finoven, tegelkachel, bergkachel...?

Bericht door peterberg »

Hallo rom, welkom op dit forum.
Je hebt nog niet veel antwoord gekregen, je vraag is waarschijnlijk te algemeen.
Ik tik nu maar wat me voor de geest komt, niet in een specifieke volgorde.

Een massa kachel op hout is vooral een trage verwarming, hoe groter de kachel hoe trager. Die kachel kan van alles zijn, al dan niet zelf gebouwd. Om te kunnen schatten wat voor een vermogen je nodig hebt is vooral van belang hoeveel isolatie je in het huis hebt zitten en of de ruimten om de woonruimte heen mee verwarmd zouden moeten worden.
Uit je beschrijving heb ik begrepen dat je huiskamer 46 m2 groot is. Aangenomen dat het met de isolatie goed zit, heb je ongeveer 1000 kg steenachtig materiaal nodig (meer mag uiteraard ook) en twee keer stoken per 24 uur. Een keer per 24 uur kan ook, maar dan moet de opslag uiteraard groter zijn en alle energie die je die dag nodig hebt moet in een stooksessie verbrand worden.

Alle massa kachels branden snel, met een laaiend vuur. De normaal haalbare temperaturen zitten in de buurt van 1000 graden Celsius. Als de luchttoevoer goed is geregeld heb je een goede verbranding en weinig uitstoot. Intern zijn er omloopkanalen die het grootste deel van de geproduceerde warmte opnemen, de temperatuur aan de buitenkant stijgt maar langzaam waardoor de woonruimte niet snel oververhit kan raken. Als alles is opgebrand wordt de luchtinlaat gesloten en kan de kachel zijn warmte alleen maar kwijt in de woonruimte. Dat gaat volgens een soort weegschaal effect: hoe warmer de ruimte wordt des te langzamer verlaat de warmte de kachel. Dat komt omdat het verschil tussen kamer temperatuur en de wand van de kachel niet zo heel groot is. Dat brengt ook met zich mee dat je gemakkelijk dicht in de buurt van de kachel kunt zitten zonder weg te schroeien. Een kast er vlak naast zetten kan zonder veel bezwaar gebeuren.

Hou het volgende in gedachten: een ijzeren kachel is in de zomer klein en je kunt er ook een plant op zetten. In de winter is het ding groot, want alles wat brandbaar is moet een meter van het ding af staan anders gaat het in de fik.
Een stenen kachel is net andersom: in de zomer is het een groot en lomp ding en staat het in de weg. In de winter woon je er tegenaan en veel mensen hebben er een leesplek vlakbij of de kinderen spelen op de vloer ernaast. Dan is het ding niet te groot, eigenlijk is er vaak niet genoeg plaats vlakbij om iedereen een warm plekje te geven.

Kijk ook even op ecolowiki, finovens en tegelkachels
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: houtkachel, finoven, tegelkachel, bergkachel...?

Bericht door gdelea »

houd met een stralings kachels ook rekening met grote glas oppervlakken.
Plaats reactie