1 voetkraan voor de hele cv-stallatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

1 voetkraan voor de hele cv-stallatie

Bericht door Gotty »

Beste mensen,

een hele tijd geleden alweer heb ik mijn installatie waterzijdig ingeregeld. Dus alle retourtemperaturen zijn praktisch gelijk. Maar de voetkraan van 1 radiator ( het dichtst bij de ketel) staat zowat dicht, en ik heb helaas nog niet de bekende 20 Gr. verschil bereikt tussen de aanvoer en retour van de ketel. Ik vraag ik mij af of er een voetkraan is die ik tussen de retourbuis kan plaatsen onder de ketel, zodat ik de installatie in z'n geheel kan knijpen om toch tot die 20 Gr. verschil te komen. De buis is in ieder geval dikker dan 22 mm, ik zal straks met een schuifmaat de werkelijke dikte opmeten en dat hier vermelden.

Is zo'n voetkraan nou niet in de handel, vraag ik mij af of het normaal is om er een kogelkraan tussen te zetten, ik geloof dat die rode hendel er af te schroeven is. dan zou het veilig moeten zijn voor de ketel in mijn ogen, maar ik hoor het ook graag van jullie.

Edit: De dikte van die buis is voorlopig niet belangrijk.
Laatst gewijzigd door Gotty op 19 nov 2011, 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: 1 voetkraan voor de hele cv-stallatie

Bericht door Chicken Power »

Ha Gotty,

Dat is zeker een tijd geleden!

Maar wat je nu wilt… Niet doen!

Wat wou je ermee bereiken? Je bent dan alleen maar pompenergie aan het verkwisten.

Waarschijnlijk ben je in de war met een kogelkraan als inblok- afsluiter. Dat is alleen voor het gemak ingeval van een ketelwisseling of reparatie.

Ik wil best geloven dat die eerste radiator gewoon te hard gaat. Als de rest van je systeem nu on balans is en goed functioneert, niks aan veranderen. Hooguit dat je, mocht het nog niet zo zijn, je die radiatorkraan vervangt door een thermosstatische variant.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: 1 voetkraan voor de hele cv-stallatie

Bericht door Gotty »

Chicken Power schreef:Ha Gotty,

Dat is zeker een tijd geleden!

Maar wat je nu wilt… Niet doen!

Wat wou je ermee bereiken? Je bent dan alleen maar pompenergie aan het verkwisten.

Waarschijnlijk ben je in de war met een kogelkraan als inblok- afsluiter. Dat is alleen voor het gemak ingeval van een ketelwisseling of reparatie.

Ik wil best geloven dat die eerste radiator gewoon te hard gaat. Als de rest van je systeem nu on balans is en goed functioneert, niks aan veranderen. Hooguit dat je, mocht het nog niet zo zijn, je die radiatorkraan vervangt door een thermosstatische variant.


Groet, Cp
Ha die Chickenpower,

Dat is zeker een tijdje geleden alweer, Februari/Maart/April 2010 was ik bezig met het badkamerverhaal, gelukkig heb ik dát helemaal op orde.

Ik heb zojuist mijn bericht nog even aangepast omdat ik inderdaad niet goed duidelijk maakte wat mijn bedoeling is, dus ik verwijs je graag nog een keer naar mijn bericht. Dan zal het je duidelijk zijn dat ik nergens mee in de war ben, ik weet dan ook niet wat een "inblok- afsluiter" is. en ketel vervangen of repareren doe ik al helemaal niet.

Omdat alle retourtemperaturen gelijk zijn, ook t.o.v. die in de gang is de installatie volgens mij al helemaal in "balans". Maar maar met minder dan 20 Gr. verschil omdat ik niet verder kan knijpen, zou ik dat wel doen dan kan ik de rad. in de gang niet verder knijpen en de rest wel, dán breng ik de installatie in onbalans, om in die term te spreken. En thermostatische kranen heb ik er ondertussen ook nog opgezet.

Ik hoor graag van je.
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: 1 voetkraan voor de hele cv-stallatie

Bericht door Chicken Power »

Helaas wordt het me nog niet duidelijk.

Bedoel je nu dat het verschil over die radiator groter of kleiner is dan bij de rest?

Een inblokafsluiter is een kraan waarmee je een gedeelte van een installatie af kan sluiten (= inblokken) en dus drukloos kan maken voor onderhoud. Zo hoef je niet alles af te tappen.

Je gebruikt nooit een inregel- kraan in je hoofdstroom voor de ketel!

Alleen maar bij een deel van de installatie, zoals een radiator of VV set. Of in een flatgebouw per strang van meerdere appartementen.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: 1 voetkraan voor de hele cv-stallatie

Bericht door Gotty »

Chicken Power schreef:Helaas wordt het me nog niet duidelijk.

Bedoel je nu dat het verschil over die radiator groter of kleiner is dan bij de rest?

De retourtemperaturen van alle radiatoren zijn gelijk.

Een inblokafsluiter is een kraan waarmee je een gedeelte van een installatie af kan sluiten (= inblokken) en dus drukloos kan maken voor onderhoud. Zo hoef je niet alles af te tappen.

Dit is iets waar ik niet mee bezig ben.

Je gebruikt nooit een inregel- kraan in je hoofdstroom voor de ketel!

Als dit een logische werkwijze was geweest had ik graag willen doen, maar door deze stelling gaat het dus niet door. Ik weet zeker dat jij er meer verstand van heb als ik.
Alleen maar bij een deel van de installatie, zoals een radiator of VV set. Of in een flatgebouw per strang van meerdere appartementen.


Groet, Cp
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: 1 voetkraan voor de hele cv-stallatie

Bericht door Chicken Power »

Ik denk dat ik begin te begrijpen wat je bedoeld!

Het is nu zo dat het verschil tussen aanvoer en retour bij de ketel minder is dan 20 graden?

En op welke stand staat je pomp nu?


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: 1 voetkraan voor de hele cv-stallatie

Bericht door Gotty »

Chicken Power schreef:Ik denk dat ik begin te begrijpen wat je bedoeld!

Het is nu zo dat het verschil tussen aanvoer en retour bij de ketel minder is dan 20 graden?

En op welke stand staat je pomp nu?


Groet, Cp
Het verschil is inderdaad minder dan 20 Gr. En de pompstand staat op 1 (1400 toeren), Dus dat is inderdaad onnodig hoog, Daarom dacht ik: Als ik de retourleiding kan knijpen stroomt het water zachter.

Ik ben een beetje aan het internetten en ik vind een artikel: http://www.olino.org/articles/2007/01/0 ... jn-cv-pomp Dus ik zou eens aan een elektronicatechnicus hier in de stad kunnen vragen wat hier mogelijk is. Ik heb nog een ander forum gevonden waar ze disscusieren over dit onderwerp (ik weet niet of ik een link van die site hier mag plaatsten, het is wel een totaal ander forum) en daar lees ik over spanningsverlies en verder moet de pomp uiteraard zijn koppel behouden. Misschien heb jij hier nog ideeen over.
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: 1 voetkraan voor de hele cv-stallatie

Bericht door Chicken Power »

Allereerst, het is geen enkel probleem om een andere site te noemen of te linken.

Maar nu zijn we er!

Of het zinnig is om wat te gaan doen nu je installatie goed in balans is, ik vraag het me af. Winst die je nu nog kunt behalen is betrekkelijk gering.

Dat gedoe met een condensator zou ik zeker laten, wil je per se wat aan de pomp doen, neem dan een drukgeregelde pomp uit de draad van Gerard.

Reden van deze kleine delta T is dat je een relatief klein en goed geïsoleerd appartement hebt in relatie tot het ketelvermogen. De hele hut is gewoon snel op temperatuur.

Nu je de zaak waterzijdig goed in balans hebt, en de pomp op de laagste stand, zou ik nu alleen nog eens kijken of het wat uithaalt als je de ketel in vermogen terugregelt, dat hadden we al is besproken. Dan zal de delta T weer wat groter worden. Hij brandt dan wat langer bij een lager vermogen. En na langere perioden van afwezigheid zal het aanwarmen wat langer kunnen duren.

Wat is momenteel je hoogste aanvoer temperatuur en op welke temperatuur staat je ketelthermosstaat? Misschien is daar het makkelijkst wat mee te doen.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: 1 voetkraan voor de hele cv-stallatie

Bericht door Gotty »

Chicken Power schreef:Allereerst, het is geen enkel probleem om een andere site te noemen of te linken.

Maar nu zijn we er!

Of het zinnig is om wat te gaan doen nu je installatie goed in balans is, ik vraag het me af. Winst die je nu nog kunt behalen is betrekkelijk gering.

Dat gedoe met een condensator zou ik zeker laten, wil je per se wat aan de pomp doen, neem dan een drukgeregelde pomp uit de draad van Gerard.

Reden van deze kleine delta T is dat je een relatief klein en goed geïsoleerd appartement hebt in relatie tot het ketelvermogen. De hele hut is gewoon snel op temperatuur.

Nu je de zaak waterzijdig goed in balands hebt, en de pomp op de laagste stand, zou ik nu alleen nog eens kijken of het wat uithaalt als je de ketel in vermogen terugregelt, dat hadden we al is besproken. Dan zal de delta T weer wat groter worden. Hij brandt dan wat langer bij een lager vermogen. En na langere perioden van afwezigheid zal het aanwarmen wat langer kunnen duren.


Groet, Cp
Het vermogen van de ketel staat al op 25 %, dit is het laagst mogelijke, bevalt mij trouwens prima.
Ik denk dat ik al het mogelijke wel uit mijn installatie heb gehaald, bedankt voor je snelle hulp, ik sta open voor verdere discussie in dit topic mocht het interessant zijn, maar voor nu in ieder geval bedankt.
Groeten Gotty.
Gebruikersavatar
Gotty
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 jan 2010, 22:36
Locatie: Enschede - Netherlands
Contacteer:

Re: 1 voetkraan voor de hele cv-stallatie

Bericht door Gotty »

Hier mag van mij een slot op.
Groeten Gotty.
Plaats reactie