berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

arjen_J
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:21

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door arjen_J »

Beste Dries,

Als je je echt wil verdiepen in het temperatuurverloop dan kom je op de voorwaarde voor stratificatie.
het verstoren van de gelaagdheid is eenvoudig, het vasthouden ervan heeft veel wijze mannen hoofdpijn bezorgd.
je stroomsnelheid in je buffer dient zo laag mogelijk te zijn....

Een hybride systeem is ook het overwegen waard! een "kleine" buffer sww.
daarmee kan je een groot deel van het vermogen mee opvangen.
dat lees ik al....

heet water is mooi en makkelijk, vooral met gas en elektra (vraag gestuurd)
aanbod gestuurd (houtkachel/zonnewarmte)brengt uitdagingen met zich mee.
De douche heeft echt niet meer als 50 graden nodig, je thermostaat kraan maakt er iets moois van....

Naar mijn mening moet je het zo niet willen maken....met die enorme spiraal.

op laag vermogen kan je een hoeveelheid drinkwater goedkoper voorverwarmen
ik noem maar iets.... een ww in een vat met sww.
zet deze op het punt van hoge temp neer.

zorgen dat je de sww buffer heet hebt en hoge prioriteit geeft, (schetsen......)
en dan kan je het sww altijd nog eerst door een spiraal laten lopen voordat je naar de sww buffer gaat.
zo dek je jezelf in....
dat idee van je spiraal is goed! maar leg daar niet je vermogenseis neer....
dat kost veel en de uitvoering is "kritisch"... relatief gezien....

Maar ben heel benieuwd naar schetsen!

Groeten Arjen
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door x21r »

met een glaasje rode wijn
Ondertussen kan je wat voorbeelden inzien.
En zoals arjen_J zegt .. aparte WW buffer..al is het maar een kleine..
En eventueel WW buffer na verwarmen met “kleine”warmte wisselaar gevoed uit je grote buffer(zie rechts onder).

Afbeelding

Komt uit http://www.vrksolaranlage.de/Liveanlage.htm

Nog meer lees stof. (niet te veel wijn he) http://www.solartirol.at/Testanlagenlive.html
Zie ook temp verlopen in de diverse grafieken.

En hier 74 pagina's bad lektuur http://www.ideg.info/media/docs/zonnebo ... laties.pdf
Dries VL
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2011, 15:52

Re: berekening spiraallengte en diameter warmtewisselaar

Bericht door Dries VL »

Het lijkt me inderdaad comfortabeler om een kleine ww buffer te voorzien bv 150l, deze kan ik dan voeden met het voorverwarmde water uit de spiraal in de cv buffer (voordeel in de zomer kan ik de hele buffer heet stoken en dit gecontroleerd, zonder de schommelingen van het cv gebruik.

Ik denk aan een zonnecollectorbuffer (spiraal onderaan) te kopen, omdat ik een inox vat maken niet zie zitten. Dit spiraal kan ik dan gebruiken om via mijn houtketel prioritair heet te stoken wanneer er geen cv vraag is, dit gebeurd in winterregime dagelijks, in de zomer enkel als ik de buffer van mijn cv ketel heet stook, of bij noodzaak en tijd kan ik deze spiraal in zomerregime gebruiken om een zonnecollector op aan te sluiten (probleem is dan wel dat wanneer deze kleine buffer warm is door voorverwarmd sanitair water uit het spiraal in de cv buffer, de warmte ook niet weg krijg).Maar voorlopig zie ik het nut niet in van de zonnecollector, ik stook liever een om de 1,2,3.. dagen mijn buffer goed heet met hout.

Uit de berekening zal moeten blijken of het noodzakelijk is een elektrisch verwarmingsweerstaand van bv 1500 w te installeren in de ww buffer om bv in de zomer wanneer ik te laat stook, het water gedurende bv 24u onder de 60° komt op te warmen tot 60°. Dit voor legionella en het comfort (misschien niet voor mezelf maar voor vrouw en kindjes)

Toevallig iemand een bep type buffer in gedachte als ik spreek over bv 150 l met een spiraal en de mogelijkheid om een elektrische(bij) verwarming te monteren? Met een max dia van 65 cm (of 69cm) en hoogte van 159cm? Ik denk aan een max prijs van 250 euro?? realistisch?? Mag zonder isolatie zijn, dit zou ik zelf wel voorzien.

tot de volgende keer
Plaats reactie