finoven enige oplossing?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dirk Bauwens schreef: En dan bedenken dat binnenin de grote pyramide van Cheops al duizenden jaren een temperatuur van 20 graden Celcius heerst.
Zonder enige verwarming, airco of wat dan ook. :idea:

Dirk

Ahum,

Ben je daar zelf geweest om dat te controleren Dirk?

Zelf ben ik niet in de piramide van cheops geweest, maar wel in een van de kleineren. En daar was het echt een stukje warmer....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef: En dan bedenken dat binnenin de grote pyramide van Cheops al duizenden jaren een temperatuur van 20 graden Celcius heerst.
Zonder enige verwarming, airco of wat dan ook. :idea:
Dat kan in Nederland (of Belgi?) ook, alleen kom je dan op 10 graden Celcius uit. Is maar net wat je een comfortabele temperatuur vindt. Vind je 10 graden te laag, dan moet er toch tot een lagere breedtegraad worden afgedaald. Aan Cheops te oordelen ergens ter hoogte van Egypte...
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

kockie schreef:Zelf ben ik niet in de piramide van cheops geweest, maar wel in een van de kleineren. En daar was het echt een stukje warmer....
Of toch een iets hogere breedtegraad?

Het gaat om de jaargemiddelde buitentemperatuur. Als die in Egypte hoger is dan 20?C, dan gebeurt er in de piramide iets magisch.
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Nee hoor gewoon een slechte aannemer geweest. :lol:
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:
Dirk Bauwens schreef: En dan bedenken dat binnenin de grote pyramide van Cheops al duizenden jaren een temperatuur van 20 graden Celcius heerst.
Zonder enige verwarming, airco of wat dan ook. :idea:
...Ben je daar zelf geweest om dat te controleren Dirk? Zelf ben ik niet in de piramide van cheops geweest, maar wel in een van de kleineren. En daar was het echt een stukje warmer....
Ik ben daar nog niet geweest (ik zou er wel eens graag komen).
Veel websites laten deze stabiele temperatuur van 68 graden Fahrenheit (20 graden Celcius) in het binnenste van deze pyramide niet onvermeld. Ik denk dus wel dat het waar is.

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dirk Bauwens schreef:
Ik ben daar nog niet geweest (ik zou er wel eens graag komen).
Veel websites laten deze stabiele temperatuur van 68 graden Fahrenheit (20 graden Celcius) in het binnenste van deze pyramide niet onvermeld. Ik denk dus wel dat het waar is.

Dirk
Ik heb ook veel sites hetzelfde zien vermelden, maar kan me op dit ogenblik niet indenken dat het waar is. Mijn herinnering zegt namelijk wat anders. Heb je een verwijzing naar een betrouwbare bron?

Wat ik er bij moet vermelden (had ik al gedaan) is dat ik in een kleine piramide ben geweest. Wel in de buurt van de piramide van cheops. Misschien dat ik overweldigd door de grootsheid van de bouwwerken de temperatuur verkeerd geregistreerd heb....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:
Dirk Bauwens schreef: En dan bedenken dat binnenin de grote pyramide van Cheops al duizenden jaren een temperatuur van 20 graden Celcius heerst.
Zonder enige verwarming, airco of wat dan ook. :idea:
Dat kan in Nederland (of Belgi?) ook, alleen kom je dan op 10 graden Celcius uit. Is maar net wat je een comfortabele temperatuur vindt. Vind je 10 graden te laag, dan moet er toch tot een lagere breedtegraad worden afgedaald. Aan Cheops te oordelen ergens ter hoogte van Egypte...
Dank zij een link die Kees onlangs op dit forum plaatste, viel voor mij, denk ik, een laatste puzzlestukje op zijn plaats.

Het is waar wat John zegt, maar dit geldt voor onge?soleerde massa's die het hele jaar door onderhevig zijn aan opwarming door de zon en afkoeling door het heelal.

Het moet daarom niet zo erg moeilijk zijn om ook in Belgi? en Nederland, via een minimum aan isolatie en een maximum aan massa, een woonomgeving te cre?ren met een stabiele basistemperatuur van rond de 20 graden.

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Het moet daarom niet zo erg moeilijk zijn om ook in Belgi? en Nederland, via een minimum aan isolatie en een maximum aan massa, een woonomgeving te cre?ren met een stabiele basistemperatuur van rond de 20 graden.
Nou, dat zie ik dan in praktische zin nog niet zo scherp voor mij. Gemiddeld ligt de temperatuur binnen dan 10 graden boven de buitentemperatuur, dus netto verlies je warmte. Die moet ergens door worden aangevuld. Zonnestraling zeker?
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:...Nou, dat zie ik dan in praktische zin nog niet zo scherp voor mij. Gemiddeld ligt de temperatuur binnen dan 10 graden boven de buitentemperatuur, dus netto verlies je warmte. Die moet ergens door worden aangevuld. Zonnestraling zeker?
Zonne-energie en een beetje isolatie in combinatie met v??l massa is voldoende.
Zonne-energie alleen al levert duizenden malen meer energie dan de mens verbruikt.

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Als het zo eenvoudig is waarom zijn er dan geen voorbeelden van pioniers die al zo`n huisje hebben staan.

Een kerk is een voorbeeld van een gigantische massa, daar red je het ook niet mee om aan de nullijn te komen.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Als het zo eenvoudig is waarom zijn er dan geen voorbeelden van pioniers die al zo`n huisje hebben staan.
Die zijn er blijkbaar wel: http://www.earthshelters.com
(met dank aan Kees voor de link)
chathanky schreef:Een kerk is een voorbeeld van een gigantische massa, daar red je het ook niet mee om aan de nullijn te komen.
Massa alleen is niet genoeg. Dan verkrijgt men hier de 10 graden waar John Doh het over had. Of de 20 graden in Egypte.

In onze regionen moeten we het massieve gebouw langs de buitenkant een beetje isoleren en gedurende de zomer actief warmte binnenhalen.

Dirk
bartje
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 aug 2006, 08:16
Locatie: ZUTPHEN
Contacteer:

Bericht door bartje »

chathanky schreef:Een kerk is een voorbeeld van een gigantische massa, daar red je het ook niet mee om aan de nullijn te komen.
Een kerk is niet alleen een enorme massa maar ook een enorme inhoud en omvang. Om het bewaareffect van temeratuur te hebben moet je, lijkt mij, een grote massa hebben in verhouding tot de inhoud en omvang.
geen geld wel plannen en hoop
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Dirk Bauwens schreef: Zonne-energie en een beetje isolatie in combinatie met v??l massa is voldoende.
Zonne-energie alleen al levert duizenden malen meer energie dan de mens verbruikt.

Dirk
In National Park Zion (of was het Capitol Reef?), Utah, US zag ik jaren geleden ??n van de gebouwen aldus ontworpen. In de winter kon de laag staande zon door een rij ramen een in het gebouw liggende zeer dikke natuurstenen muur verwarmen. Deze warmte opslaan en geleidelijk afgeven. 's Zomers heeft deze muur een koelende werking; ik meen door ventilatie als een schoorsteen. Destijds interesseerde het me minder dan nu, dus vergeten documentatie mee te nemen......

John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef: In National Park Zion (of was het Capitol Reef?), Utah, US zag ik jaren geleden ??n van de gebouwen aldus ontworpen. In de winter kon de laag staande zon door een rij ramen een in het gebouw liggende zeer dikke natuurstenen muur verwarmen. Deze warmte opslaan en geleidelijk afgeven. 's Zomers heeft deze muur een koelende werking; ik meen door ventilatie als een schoorsteen...
De ideale opstelling is dat, wanneer de zon schijnt of wanneer het buiten gewoon warm is, zoveel mogelijk warmte door erg veel massa kan worden geabsorbeerd.
Zodat, wanneer de winter aanvangt, het huis maximaal opgegeladen is. Waardoor geen of nauwelijks verwarming nodig is in de winter en waardoor absoluut geen koeling nodig is in de zomer. Zo'n 'massief' huis kent slechts temperatuursschommelingen van een paar graden en is het warmst bij het aanvangen van de winter en het koelst bij het aanvangen van de zomer.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef: Ik heb ook veel sites hetzelfde zien vermelden, maar kan me op dit ogenblik niet indenken dat het waar is. Mijn herinnering zegt namelijk wat anders. Heb je een verwijzing naar een betrouwbare bron? Wat ik er bij moet vermelden (had ik al gedaan) is dat ik in een kleine piramide ben geweest. Wel in de buurt van de piramide van cheops. Misschien dat ik overweldigd door de grootsheid van de bouwwerken de temperatuur verkeerd geregistreerd heb....
Het verschijnsel is helemaal niet speciaal of buitengewoon. Het zou eerder vreemd zijn wanneer dit niet zo was.
Wanneer iemand, gelijk waar ter wereld, een put graaft van ongeveer 6-7 meter diep, dan kan die hetzelfde verschijnsel ervaren. De vrijwel constante temperatuur op die diepte komt overeen met de gemiddelde luchttemperatuur op die locatie. John Doh had dit reeds vermeld. In Belgi? en Nederland is dat ongeveer 10 graden. In Egypte zal dat (vermoed ik) 20 graden zijn.

Op plaatsen die druk bezocht worden, wordt natuurlijk de pyramide van binnenuit verwarmd, door de warme lucht van buiten. In welke maand bezocht je die pyramide?

Dirk
Plaats reactie