Wat is het efficientste om hout om te zetten in warmte ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

S t e v e n

Re: Wat is het efficientste om hout om te zetten in warmte ?

Bericht door S t e v e n » 09 okt 2011, 16:05

De Saey Hara is een pelletkachel waar ik mooie voordelen in zie:

geen elektriciteit
stralingswarmte

helaas is het rendement 80% (waarbij de andere Saey toestellen 92% halen)

Paul
Contacteer:

Bericht door Paul » 11 okt 2011, 02:01

peterberg schreef:Heeft iemand van de geachte meelezers een idee hoe een trechter te maken waarbij er voortdurend een beperkte hoeveelheid pellets naar beneden valt? Liefst ook zonder een elektrisch aangedreven schudder of zo, want dat drukt het rendement. Ik zoek het dan ook voornamelijk in de vormgeving van het apparaat.
Ik zou denken aan een soort weegschaal, waarbij het omhoog gaan van de schaal mechanisch met het openen van de pellettoevoer is verbonden.

De pellets dus in een schaal verbranden. Bij het verbranden neemt de massa in die schaal af en zal een contragewicht of veer de schaal een klein beetje omhoog bewegen. Deze schaal zit vast aan de klep voor de pellettoevoer en zal deze dus ook een stukje omhoog gaan en onder invloed van zwaartekracht pellets aanvoeren voor verbranding.

Nadeel is dat dit mogelijk verstopt kan komen zitten, als de klep niet terug omlaag kan, doordat er een pellet onder klem komt te zitten. Oplossing hiervoor zou zijn om een korte glijbaan te maken waarover de pellets glijden als deze een steilere wordt, in plaats van een klep. Een voordeel van deze glijbaan is dat de pellets die zich op de glijbaan bevinden meetellen voor de massa die verbrand wordt. Je hebt dus ook geen probleem met de vertraging van het systeem. (Wat bij een klep wel mogelijk is, als er teveel pellets vallen voordat de weegschaal de klep weer dicht trekt, dan zit je nog met teveel biomassa in je vuur...)

Ik hoop dat m'n idee een beetje duidelijk is en je er wat aan hebt. Heb voor de zekerheid maar een schematisch schetsje toegevoegd.
Bijlagen
Mechanische Pellettoevoer.png
Mechanische Pellettoevoer.png (7.35 KiB) 2550 keer bekeken

S t e v e n

Bericht door S t e v e n » 11 okt 2011, 09:17

Is het gebruik van pellets relevant voor een massakachel ?

vb.: 1 stookbeurt / 24u van 12kg hout --> kan deze hoeveelheid hout in een keer in de verbrandingsruimte geplaatst worden + ontstoken ?

Dutch John

Bericht door Dutch John » 11 okt 2011, 09:35

Pellets zijn geen brandstof voor batchvormige stookbeurten. Die moet je gedoseerd voeren.

Batch stoken en omgekeerd stoken zijn aan elkaar verbonden. Continu stoken van haardhout door oplegging is een relatief vuile methode, omdat vers opgelegd hout explosief ontgast wordt door opstijgende hitte van het gloeibed. De kachel kan deze plotse gashoeveelheid niet verwerken. Omgekeerd stoken, dus boven aansteken en naar beneden laten branden, is beter, omdat het vuur wegdraait van het verse hout. Kan alleen in batchvorm en werkt in de praktijk niet altijd naar behoren.

De schoonste manier van stoken bestaat uit:
-continue aanvoer
-vers hout in koele zone
-vuur draait weg van de brandstof
Hierdoor verkrijgen we een kalme ontgassing, waarbij dit gas door het vuur moet ontwijken en zo kan verbranden.

Bij haardhout kan deze methode alleen met een rocket stookkamer. Bij pellets zul je mechanisch moeten doseren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

S t e v e n

Bericht door S t e v e n » 11 okt 2011, 10:53

DJ bedankt voor jouw input

Dus even samenvatten: ik ben geïnteresseerd in
- energie uit biomassa (hout) met ecologisch en economisch verantwoorde verbranding
- lokale stralingswarmte voor de hele woonkamer en een oven
- accumulatie van warmte (batch-stoken)

Hiervoor kom ik terecht bij een massakachel met brandhout en omgekeerd stoken

correct ?

deleted

Bericht door deleted » 11 okt 2011, 11:13

Er zijn natuurlijk nog vele types massakachels hé ?

De Rocket-bell van Peter combineert een stookkamer gebaseerd op het Rocket-principe. De accumulatie dan weer met 2 bells.
Tegenstroomkanalen had ook gekund voor dat laatste.
De wand kan bestaan uit vuurbeton, baksteen of speksteen of bezet met tegels of nog iets anders ...

Afhankelijk van die specificaties krijgt het beestje dan een naam van de fabrikant of zelfbouwer.

Maar belangrijk is niet de naam, maar dat er voor gezorgd wordt dat de verbranding eerst ongeremd en optimaal verloopt.
En dat de kachel zo geconstrueerd is dat hij de warmte van die verbranding ook optimaal kan opslaan in zijn massa.
En er dus zo weinig mogelijk in de schoorsteen verdwijnt.

Ook is het natuurlijk belangrijk dat hij correct is gedimensioneerd is voor de ruimte waarin hij staat.

En mocht dit een soort strikvraag zijn, de ruimte is natuurlijk best zo goed mogelijk geïsoleerd.
Dat zou dan met hout en/of houtwolplaten of dergelijke kunnen zijn als je dit misschien een efficiëntere aanwending van het hout vindt ?

G

S t e v e n

Bericht door S t e v e n » 11 okt 2011, 12:13

Gandalf,

de isolatie wordt aan gewerkt, de dimensionering is ook nog een open vraagstuk.
eerst en vooral kijk ik naar de verbrandingstechnologie -- hierop ga ik verder verdiepen via dit draadje, vanaf volgend knoopje

S t e v e n

Bericht door S t e v e n » 11 okt 2011, 12:17

Welke verbrandingstechnologieën bestaan er voor massakachels ?

ik geef alvast een aanzet om aan te geven wat ik bedoel:

basis tegenstroomkanalen
finoven tweede verbrandingskamer
rocket mass heater zijdelingse verbranding
rocket bell ??

deleted

Bericht door deleted » 20 okt 2011, 22:06

Steven,

Je moet eerder uitsplitsen op
aan de ene kant: manier van verbranden (en daar zit niet zoveel verschil denk ik als het efficiënt moet zijn: namelijk de juiste luchtovermaat en een goedgeïsoleerde vuurhaard . ) waarschijnlijk scoort de rocket hiervoor het best. Al bestaan er ook massakachels waar ze een gas- of pelletbrander ingebouwd hebben.

en de andere kant:
manier van warmte opslaan. Hier zijn wel mogelijkheden: Bell-systeem, tegenstroomkanalen, labyrinth van kanalen, warmtebank (eigenlijk ook een bell) water-warmtewisselaar ...

G

deleted

Bericht door deleted » 30 mei 2012, 00:00

peterberg schreef:Heeft iemand van de geachte meelezers een idee hoe een trechter te maken waarbij er voortdurend een beperkte hoeveelheid pellets naar beneden valt? Liefst ook zonder een elektrisch aangedreven schudder of zo, want dat drukt het rendement. Ik zoek het dan ook voornamelijk in de vormgeving van het apparaat.
Uit een andere draad, maar misschien ook een antwoord (of aanzet tot) op deze vraag:

http://www.instructables.com/id/Gravity ... et-burner/

In principe ook dit een beetje(maar er moet hier nog wel een rocket achter ! )
http://www.google.com/patents/about?id= ... llet+stove

Schuif naar voor/achter regelt de hoeveelheid pellets per tijdseenheid.
Luchtinlaat (felheid verbranding) apart.

G

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 30 mei 2012, 09:44

Steven,
Ik las net voor het eerst deze draad. De zoektocht naar een voor jouw geschikte kachel is een keuze met veel onderdelen. Ik heb geprobeerd die onderdelen op een rij te zetten. Alle keuzes hebben dan vervolgens ook weer invloed op het rendement. Daarbij wel de vraag wat rendement inhoud, zo kan je je afvragen of het rendement van de warmteopslag ook onderdeel is van het rendement. Dit soort vragen kan je stellen bij elk onderdeel. Zo zal kachel met een maximaal rendement in de praktijk wel eens heel moeilijk te stoken kunnen zijn (bijvoorbeeld slechte trek bij opstart, condensatie).

Vorm verbrandingsruimte
· J-tube rockett (variant Peter)
· Rockett (traditionele rockett)
· Vuurkamer (finoven, rockett bell)
· Vergasser

Materiaal verbrandingsruimte
· speksteen
· chamotte
· vuurbeton
· gietijzer
· staal

Stookwijze
· batchgewijs (omgekeerd)
· handmatig vullen
· automatisch vullen

Beluchting
. primair
. primair en secundair
. geavanceerd (voorverwarmde secundaire en geoptimaliseerde luchtaanvoer)
. mechanisch

Warmte afname
· bell
· tegenstroom
. horizontaal rookkanaal
· verticaal rookkanaal
· waterkoeling

Materiaal warmteafgifte
a. Lage temperatuur/ straling
· speksteen (goed en gelijkmatig accumulerend)
· chamotte (accumulerend)
· vuurbeton (accumulerend/ licht isolerend)
· leem (goed en gelijkmatig accumulerend)
· bakstenen (redelijk goed en gelijkmatig accumulerend)

b. Hoge temperatuur
· Gietijzer
· Staal

Massa
· Licht (minder dan 1000 kilo)
· Massa kachel 1000 – 3000 kilo
· Zwaar 3000 – 5000 kilo
· Zeer zwaar, zwaarder dan 5000 kilo

Brandstof
· pellets
· boomhout
· sloophout

Gandalf;
* een warmtebank heeft alleen een bell werking als je op een bell gaat zitten, een normale warmtebank is eigenlijk een horizontaal rookkanaal, ik heb geprobeerd om een bell werking (scheiding warme en koelere lucht) in een bank te krijgen, maar een bank is helaas te laag.
* is de rockett belle van Peter een rockett stookkamer? Ik meen me te herinneren dat het gaat om een geavanceerde vuurkamer, net als geavanceerde Finovens?

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert

Erikvr

Bericht door Erikvr » 30 mei 2012, 12:00

Steven,
Staar je niet blind op stralingswarmte, convectiewarmte is altijd aanwezig, zelfs bij een massakachel. Bedenk even hoe lang het zou duren voordat je huis warm wordt als je CV radiatoren alleen stralingswarmte konden afgeven.

groeten
Erik
groet,
Erik

peter1968

Bericht door peter1968 » 30 mei 2012, 14:45

S t e v e n schreef:Wat is het efficientste om hout om te zetten in warmte ?
Slecht idee... niet doen...

Mijn buurman stookt hout. In de zomer woon je langs een houtzagerij, inclusief lawaai van de kettingzaag, de kloofmachine, het oude jeepvehikel waarmee het oud aangevoerd wordt....

In de winter is het net of je woont langs het crematorium. De stank is dan niet harden.

Om nog maar te zwijgen van de rattenfamilies die een thuis vinden onder stapel hout.

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 30 mei 2012, 16:52

@Peter1968: Dus het moet minder efficiënt? Met nog meer rook, stank, lawaai en ellende? Je buurmans ellende zal komen door een weinig efficiënte kachel. Lijkt me dan dat je juist een efficiënte zal aanraden. Betere verbranding, minder rook, minder stank en ook nog eens (veel) minder hout nodig!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 30 mei 2012, 17:25

Gezellie, zo'n buurman, vul maar in wie ik bedoel.

In elk geval is het hier in de buurt een houtgeweld van jewelste. Het steekt anderen juist aan om ook hun kachel te verbeteren als ze zien dat zo'n systeem hartstikke goed kan werken.

Zo gaat dat hier met de buren..

Plaats reactie