Wat is het efficientste om hout om te zetten in warmte ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

S t e v e n

Wat is het efficientste om hout om te zetten in warmte ?

Bericht door S t e v e n » 07 okt 2011, 18:46

Alvast een voorzet, aanpassingen, toevoegingen en alle commentaarvormen gewenst:

rocket bell 95 %
massakachel 90 %
pelletkachel 90 %
speksteenkachel 85 %
houtkachel 75 %

finoven ?? %

Albert van WdJ

Re: Wat is het efficientste om hout om te zetten in warmte ?

Bericht door Albert van WdJ » 07 okt 2011, 20:08

Kijk je alleen naar: ik stop zoveel kg aan hout in een verbrandingsruimte, en dat geeft zoveel kW warmte. En de rest gaat de schoorsteen in.
Of ook het proces er voor? Want een kg houtpellets heeft een andere energetische voorgeschiedenis dan een kg gekloofd brandhout.

Albert
Change, before you have to.

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 07 okt 2011, 20:27

Ehhh, als direct antwoord op de vraagstelling zou ik willen antwoorden: de kloofbijl....

Dat moment is het meest warmteopwekkend ZONDER dat er hout verloren gaat..

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 07 okt 2011, 20:49

eh...waar gehakt wordt, vallen spaanders.
En die raap je niet allemaal op.
Dus weer geen 100% rendement.
:mrgreen:

Albert
Change, before you have to.

S t e v e n

Bericht door S t e v e n » 07 okt 2011, 21:08

Laat ik het zo verwoorden:

welk systeem kan uit de aangeboden brandstof (onmiddellijk bruikbaar brandhout en houtpellets dingen beide mee)
de grootste hoeveelheid warmte-energie halen

deleted

Bericht door deleted » 07 okt 2011, 21:10

Steven,

En afgeven in dezelfde ruimte ?

G

S t e v e n

Bericht door S t e v e n » 08 okt 2011, 06:23

jawel, warmte accumulatie en-straling in dezelfde ruimte

gdelea

Bericht door gdelea » 08 okt 2011, 20:43

de meeste mensen hebben het maar over het rendement van de kachel,maar wat ook heel belangrijk is dat je zorgt dat je hout goed droog is.

frans
Contacteer:

Bericht door frans » 08 okt 2011, 21:22

Een liefst wat botte bijl tijdens het kloven van liefst eikenhout met wat oesten.
Je produceert dan al heel wat warmte voordat er ook maar een gram hout verbrand is. :fff
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 08 okt 2011, 21:51

Steven,
Afgaande op je vraag en de toelichtingen, zou ik zeggen dat een aangepaste J-tube rocket mass heater de grootste efficiency kan halen. Zowel op het vlak van verbranding als op het gebied van warmte overdracht.
Als ik de cijfers die mijn experimenten momenteel opleveren en de minimale verkleuring van de filters van de Testo 330 in beschouwing meetel is dat de beste optie.

Maar... er zit ook een keerzijde aan. De feed tube moet constant gevoed worden en de brandstof moet zo uniform mogelijk zijn. En uiteraard zo droog mogelijk. Ik loop wel met het idee rond om een soort hopper te maken waar pellets in zouden moeten, met het doel een automatische voeding te maken. Maar een zak pellets heb ik nog niet kunnen kopen, laat staan dat ik een auto-feed klaar heb.

Een rocket mass heater heeft de onhebbelijkheid om met dun en/of zacht hout het vuurbed op te laten kruipen in de feed tube. De kans bestaat dat dan na verloop van tijd de hele hopper in de fik staat. Kennelijk ben ik er in geslaagd dat op te lossen met de 2e luchtstroom, want wat ik ook doe, het vuur komt niet meer omhoog. Dus dat is een probleem meer dat afgestreept kan worden.

Heeft iemand van de geachte meelezers een idee hoe een trechter te maken waarbij er voortdurend een beperkte hoeveelheid pellets naar beneden valt? Liefst ook zonder een elektrisch aangedreven schudder of zo, want dat drukt het rendement. Ik zoek het dan ook voornamelijk in de vormgeving van het apparaat.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

S t e v e n

Bericht door S t e v e n » 08 okt 2011, 22:36

Peter,

Bedankt voor jouw input !

Waar kan ik aan informatie komen over de opbouw van een "aangepaste J-tube rocket mass heater" ?

De vraag voor de brandstoftoevoer vind ik ook bijzonder interessant.

Klopt het dat zo'n J-tube rocket mass heater geen massakachel is ?

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 09 okt 2011, 12:22

S t e v e n schreef:Waar kan ik aan informatie komen over de opbouw van een "aangepaste J-tube rocket mass heater"?
@Steven,
Plenty informatie op internet, google naar "rocket mass heater" en je krijgt het meeste wat er over te weten valt. Dat "aangepast" bedoel ik mijn eigen experimenten mee, zie "rocket stove ontwikkeling".
S t e v e n schreef:Klopt het dat zo'n J-tube rocket mass heater geen massakachel is?
Nee, dat zie je verkeerd. Het is wat het zegt te zijn: een mass heater. Daarom reageerde ik op jouw toelichting dat je op zoek was naar accumulatie en uitstraling van warmte. Het is niet gelijk aan waar ik nu mee doende ben, dat is alleen maar een poging om de verbranding te optimaliseren. Uit praktische overwegingen heb ik de overdracht van de warmte op een andere manier aangepakt.
Laatst gewijzigd door peterberg op 09 okt 2011, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Dutch John

Bericht door Dutch John » 09 okt 2011, 13:59

gdelea schreef:de meeste mensen hebben het maar over het rendement van de kachel,maar wat ook heel belangrijk is dat je zorgt dat je hout goed droog is.
Inderdaad. Nat hout en een slecht opgeleide stoker kunnen het beste kachelrendement vernietigen. Waarmee ik wil toevoegen: de stoker geeft ook een bepaald rendement.

Om beide bovengenoemde factoren uit te schakelen, kun je kiezen voor houtpellets. De kachel is tegelijk ook stoker. De pellets hebben een laag vochtgehalte. Over de EROEI van hout en pellets is hier het volgende te lezen: http://www.energybulletin.net/51402
Pellets zouden volgens dit verhaal kunnen concurreren met licht hout van eigen terrein. Pellets hebben als voordeel een "luie" brandstof te zijn: laten leveren en geld aftikken. Nadeel is de hogere kostprijs en de afhankelijkheid van derden en van elektriciteit. Het is een hightech oplossing om een hernieuwbare brandstof te verstoken. Zonder de romantiek en gymnastiek van het zelf verzamelen en zagen.

Conclusie: het blijft lastig om de aller-efficiëntste methode te kiezen als je alle factoren in ogenschouw neemt. Daarom is het verstandiger een keuze te maken die bij je past.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

S t e v e n

Bericht door S t e v e n » 09 okt 2011, 15:10

Mijn keuze is al gevallen op: droog brandhout als brandstof, een houtkachel mét oven die voornamelijk stralingswarmte afgeeft
accumulatie en warme bank beschouw ik als pluspunten

alle onderwerpen zoals: aanschaf droog brandhout, opslag, de verdere verwerking en correcte stookmethode zijn al afgevinkt

pellets hebben duidelijke voordelen, maar ik struikel over de convectiewarmte, afwezigheid oven en noodzaak aan elektriciteit om te stoken.

daarom dat ik me bij dit draadje specifiek op het rendement van warmte-omzetting richt

Graag jullie input om mijn rangschikking te vervolledigen

deleted

Bericht door deleted » 09 okt 2011, 15:32

peterberg schreef: Heeft iemand van de geachte meelezers een idee hoe een trechter te maken waarbij er voortdurend een beperkte hoeveelheid pellets naar beneden valt? Liefst ook zonder een elektrisch aangedreven schudder of zo, want dat drukt het rendement. Ik zoek het dan ook voornamelijk in de vormgeving van het apparaat.
Zulke pelletkachels bestaan al.
Best eens het mecanisme in een showroom gaan bekijken?
voorbeeldje:
http://www.pelletinfo.net/images/storie ... 20Hara.pdf

Of anders een mechanisch opwindbare feeder ?
Ik denk dan aan een systeem zoals de oude mechanisch aangedreven wandklokken met de contragewichten ?
Die zouden een precies aantal korreltjes per tijdseenheid kunnen laten vallen. Perfecte dosering is dan ook mogelijk.

G

Plaats reactie