gordijnen of voorzetrolluiken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ludo

gordijnen of voorzetrolluiken

Bericht door ludo » 02 dec 2006, 15:07

Hallo,

Zoals je aan mijn andere topics wel al gezien hebt zijn we serieus aan het nadenken over zuiniger verwarmen.

onze gordijnen hangen tot bijna op de grond en bijna het plafond en natuurlijk voor de radiators, dat kan nooit goed zijn volgens mij.
Mijn vrouw vind het echter geen zicht als ze tot op de vensterbank hangen. (eeuwige discussie tussen man en vrouw)
Daarom dachten we er aan om nog gordijnen in de raamkast te hangen eventueel een rolgordijn.
Maar heb je echt wel een duidelijke isolering met een gordijn of is het slechts het idee ? Of is het helemaal niet erg dat onze gordijnen van onder tot bijna boven lopen (alhoewel ik denk dat we dan alleen het plafond verwarmen)
Een andere optie zou zijn het zetten van voorzetrolluiken, dan wel electrisch want dan heb je geen tochtgat voor het lint.
Heeft iemand een idee wat een voorzetrolluik van ongeveer 2,5 meter kost ? En spaar je daar eigenlijk iets mee uit?
Ik denk dat een extra voordeel het buitenhouden van de zon in de zomer is.

Groeten

Ludo

Dirk Bauwens

Bericht door Dirk Bauwens » 03 dec 2006, 14:40

Ludo,

Volgens mij: voorzetrolluiken!
Wist je dat er ook transparante voorzetrolluiken bestaan?

Dirk

Dutch John

Bericht door Dutch John » 05 dec 2006, 12:49

Ludo,

Voorzet rolluiken hebben bij dubbel glas niet zo heel veel zin. Wel bij enkel glas. In de zomer houden ze de warmte lang buiten. In de winter, met een lekker houtvuur erbij, geven ze een behaaglijk intiem gevoel, omdat de luiken je van boze buitenwereld afsluiten. Vraag is alleen of je die lelijke kasten aan de buitenmuur wilt. Zelf heb ik ze monumentengroen geschilderd om ze minder op te laten vallen. Marktplaats.nl staat vol met goede gebruikte rolluiken. Inkorten en smaller maken is niet moeilijk.

Groet,
John

ludo

Bericht door ludo » 05 dec 2006, 20:29

Merci John,

hier is het ook behaaglijk gewoon met de gordijnen toe ;-)

vreemd toch dat je op forums op iedere vraag een neen en een ja krijgt ;-)

groeten

Ludo

Dirk Bauwens

Bericht door Dirk Bauwens » 08 dec 2006, 11:55

ludo schreef:hier is het ook behaaglijk gewoon met de gordijnen toe ;-)

vreemd toch dat je op forums op iedere vraag een neen en een ja krijgt ;-)

Ludo, ik denk weer niet dat de meningen verdeeld zijn.

Wanneer die gordijnen dicht zijn, bevinden jouw radiatoren zich daarachter. Daardoor wordt het in die beperkte ruimte veel warmer dan in je kamer, waardoor de warmteverliezen zullen toenemen.

Iedereen zal het daarmee eens zijn.

Het al dan niet mooi vinden van (voorzet)rolluiken, is een kwestie van smaak. Niemand zal ontkennen dat een rolluik enorm kan bijdragen in het beperken van warmteverliezen, ook bij dubbelglas.

Dirk

Plaats reactie