beladen buffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
peer

beladen buffer

Bericht door peer » 18 sep 2011, 14:10

Vorig jaar was mn eerste stook seizoen, best goed gegaan (was snel door het hout heen)

Ik liep tegen het volgende aan:

Ik heb een systeem onder druk, laadt mijn buffer via de pomp van de vergasser (boven in)

Met een 2e pomp (geschakeld door thermostaat) wordt het warme water er weer uitgepompt (andere aansluiting, ook bovenin)

Zodra de vergasser gestookt wordt en er is ook direkt warmte vraag, wordt het warme water uit de vergasser gemengt met het bufferwater (boven in buffer), maar direkt ook weer weggepomt naar woonhuis.
Hierdoor duurt het erg lang voordat ik warmte in mn woonhuis heb.

Nou wil ik hier een 3-weg klep tussen zetten , zodat het warme water direkt naar woonhuis gaat, zonder eerst naar de buffer te gaan.
Zodra er geen warmte vraag meer is, schakelt de 3 weg klep en wordt de buffer geladen

Gaat dit goed zo? of iemand een betere suggestie?

Ik zal even een klein schema plaatsen
Bijlagen
schema beladen buffer.png

Chicken Power

Re: beladen buffer

Bericht door Chicken Power » 18 sep 2011, 15:08

Hallo Peer,

Op voorhand mijn excuses als ik ergens een misinterpretatie doe; je naam komt me bekent voor. Over het hoe en wat van je installatie heb ik helemaal gemist (of uit m’n geheugen), en zal ik me nog in moeten lezen.

Dus op voorhand alleen een reactie op je nu geplaatste schema.
peer schreef:Ik heb een systeem onder druk, laadt mijn buffer via de pomp van de vergasser (boven in)
Boven zijkant in, en aanvoer naar radiatoren op top eruit. Helemaal correct voor het stoken over de kop van de buffer.
peer schreef:Met een 2e pomp (geschakeld door thermostaat) wordt het warme water er weer uitgepompt (andere aansluiting, ook bovenin)
Die 2e pomp zit op de verkeerde plek, die hoort in de retour.
peer schreef:Zodra de vergasser gestookt wordt en er is ook direkt warmte vraag, wordt het warme water uit de vergasser gemengt met het bufferwater (boven in buffer), maar direkt ook weer weggepomt naar woonhuis. Hierdoor duurt het erg lang voordat ik warmte in mn woonhuis heb.
Echte probleem is dat het debiet van je 2e pomp groter is dan de afgifte van je vergasser. Daardoor trekt pomp 2 meer water weg dan feitelijk aan warm beschikbaar is.
peer schreef:Nou wil ik hier een 3-weg klep tussen zetten , zodat het warme water direkt naar woonhuis gaat, zonder eerst naar de buffer te gaan.
Zodra er geen warmte vraag meer is, schakelt de 3 weg klep en wordt de buffer geladen
Op zich een voor de hand liggende gedachte, maar het is niet meer dan symptoombestrijding. Je hebt zoals nu in het naseizoen voor je radiatoren helemaal geen aanvoer van 72 graden nodig, das veels te heet. Komt nog is bij dat je pomp 2 als transport pomp, kennelijk veel groter is dan die van de vergasser. Beter kun je uitvlooien of je die pompcapaciteit wel nodig hebt, en er een instelbare mengklep in zetten, waarmee je de anvoertemperatuur naar de radiatoren mee kunt instellen. Die heeft dan eigenlijk de functie als en ketelthermostaat op een gasketel. Hier kun je meer van zien in de draden van bijvoorbeeld Albert.
peer schreef:Gaat dit goed zo? of iemand een betere suggestie?
Niet echt, kan beter. Bedenk dat je vergasser capaciteit niet groter wordt. Ik denk dat je de tekening als principeschema gemaakt hebt, maar voor een beter begrip kan je het wat logischer en met de verbeteringen tekenen:

Retour met 72 graden klep en pomp vanuit de buffer direct horizontaal houden, geen opstroming maken. Dus onderkant buffer > 72 gradenklep met shunt van de aanvoer (verticaal erop) > pomp / retour vergasser.

Retour van radiatoren eigen aansluiting op onderkant buffer geven, desnoods 1 aansluiting hoger. In deze aansluiting 2e pomp en verticale shunt aanvoertemperatuur- mengklep plaatsen.

Zo maak je het mogelijk dat je tot een veel glijdender stookbedrijf komt. Raakt het huis eenmaal richting gewenste waarde, dan zal de overcapaciteit van de vergasser automatisch de buffer verder gaan beladen.

Groet, Cp
Verwijderd.

peer

Bericht door peer » 18 sep 2011, 15:40

Hallo chicken power,

Ik heb inderdaad al het een en ander gepost (ook schema´s) en daardoor zelf een opstelling gemaakt (ontworpen)

1 ding zie je vekeerd, die 72 graden menger, is ervoor om de retour temperatuur van de vergasser boven de 72 te houden. Waar iedereen zo´n laddomat gebruikt is er hier gekozen voor een (vaste) thermovar (zo wordt het volgens mij genoemd)
Ik heb dus geen mengventiel naar mn verbruikers toe (er gaat gewoon altijd maximale warmte naar verbruikers)

Pomp in retour, is alleen maar beter omdat je dan kouder water verpompt, en is op termijn beter voor de pomp
(heb ik me laten vertellen)

Inderdaad mijn 2e pomp is groter(debiet) en dat is dus ook het probleem.(en 2 pompen laten draaien is eigenlijk ook niet nodig tijdens stoken, vandaar die 3 weg klep en afschakeling van pomp2

Ik heb trouwens wel 2x retour aansluiting gebruikt op de buffer (retour vergasser onderin, en retour verbruikers eentje er boven) dus dat zit goed.

Wel heb ik hoofdzakelijk vloer vw, maar ook een indirekt gestookte boiler in het woonhuis (installatie staat in de garage), daarom heb ik geen mix/mengventiel toegepast naar de verbruikers toe.

Misschien heb ik het zo wat beter uitgelegd en veranderd dat wat in de adviezen?

Groeten

Peter

Chicken Power

Bericht door Chicken Power » 18 sep 2011, 16:32

Hoi Peter,

peer schreef:1 ding zie je vekeerd, die 72 graden menger, is ervoor om de retour temperatuur van de vergasser boven de 72 te houden.
Nou, dat kon nogal is mee vallen :mrgreen: !
peer schreef:Waar iedereen zo´n laddomat gebruikt is er hier gekozen voor een (vaste) thermovar (zo wordt het volgens mij genoemd)
In de draad van Arjan Drost zijn we er achtergekomen, dat er onder de naam Thermovar verschillende dingen in hetzelfde doosje worden gestopt. Vraag is over welke jij het hebt…

Als jij de uitvoering hebt die in de aanvoer vanuit de vergasser gemonteerd moet worden, dan heb je hem net verkeerd zitten, of verkeerd getekend. De uitlaat naar de buffer kan dan nooit direct van de vergasser naar de buffer lopen, die moet echt aan de Thermovar zelf zitten!
(aanvoer uit vergasser > thermovar > uitlaat naar top buffer en uitlaat als shunt naar retour vergasser voor de pomp)
peer schreef:Ik heb dus geen mengventiel naar mn verbruikers toe (er gaat gewoon altijd maximale warmte naar verbruikers)
Dat kost je de gelaagdheid van je buffer, en dus rendement!
peer schreef:Pomp in retour, is alleen maar beter omdat je dan kouder water verpompt, en is op termijn beter voor de pomp (heb ik me laten vertellen)
Dat klopt, kan ik je bevestigen. Eerstens minder tot geen cavitatieschade op je waaierblad, en tweedes minder verlies via uitstraling van het pomphuis door de lagere temperatuur.
peer schreef:Inderdaad mijn 2e pomp is groter(debiet) en dat is dus ook het probleem.(en 2 pompen laten draaien is eigenlijk ook niet nodig tijdens stoken, vandaar die 3 weg klep en afschakeling van pomp2
Dat is niet helemaal waar, bij het stoken heb je altijd flow over de vergasser nodig. Die moet hoe dan ook beschikbaar blijven. Als je daarnaast ook direct wilt afnemen, heb je een gewoon 2e pomp nodig.
peer schreef:Ik heb trouwens wel 2x retour aansluiting gebruikt op de buffer (retour vergasser onderin, en retour verbruikers eentje er boven) dus dat zit goed.
Helemaal goed!
peer schreef:Wel heb ik hoofdzakelijk vloer vw, maar ook een indirekt gestookte boiler in het woonhuis (installatie staat in de garage), daarom heb ik geen mix/mengventiel toegepast naar de verbruikers toe.
Dat verduidelijkt een hoop, vooral die indirect gestookte boiler. Was in aanvang ook het probleem bij de installatie van Kockie, best die draad ook nog is te lezen.

Maar buiten die VV en boiler dus ook nog radiatoren?
peer schreef:Misschien heb ik het zo wat beter uitgelegd en veranderd dat wat in de adviezen?
Zeker! En in afwachting van m’n laatste vraag zal ik daar zeker ook nog over nadenken. Die mengklep heeft bij je buffer dan idd geen enkele zin. Zat nog even te denken om P2 alleen in te laten komen met een extra thermostaat bij voldoende buffer temperatuur. Maar die krijg je dan weer niet leeg met je VV…

Groeten, Cp
Verwijderd.

peer

Bericht door peer » 18 sep 2011, 18:19

Als jij de uitvoering hebt die in de aanvoer vanuit de vergasser gemonteerd moet worden, dan heb je hem net verkeerd zitten, of verkeerd getekend. De uitlaat naar de buffer kan dan nooit direct van de vergasser naar de buffer lopen, die moet echt aan de Thermovar zelf zitten!
(aanvoer uit vergasser > thermovar > uitlaat naar top buffer en uitlaat als shunt naar retour vergasser voor de pomp)
Ik heb de Dakon gebruikt gekocht, en deze zat al zo aangesloten.
Ik ging er vanuit dat als de retourtemperatuur niet hoog genoeg was , deze bijgemengd werd met warm water uitgang van de vergasser.
Maar meten is weten, dat ga ik dus maar eens doen (ombouwen is ook een manier)
Dat is niet helemaal waar, bij het stoken heb je altijd flow over de vergasser nodig. Die moet hoe dan ook beschikbaar blijven. Als je daarnaast ook direct wilt afnemen, heb je een gewoon 2e pomp nodig.
Dus als ik de pomp nabij de vergasser gebruikt voor beide, en flow over de vergasser en direkt pompen naar de verbruikers kan ik het met 1 pomp af.
Maar ik ruikt het probleem al als de flow te weinig wordt bv door de vloerverwarmingsunit(als dat mogelijk is tenminste) dan pompt mn water niet snel genoeg door de vergasser
Maar buiten die VV en boiler dus ook nog radiatoren?
Ja inderdaad, allemaal met thermostaatknop (slaapkamers, badkamer), maar deze staan vaak uit.

Misschien moet ik het zo maar laten
Mijn redement is erg slecht omdat de installatie in een vrij grote ruimte staat
(250 m3)
En die Dakon straalt veel warmte uit (tis wel altijd lekker warm in de (geisoleerde) schuur)
Dat ding werkt niet met een" wamtewisselaar", maar er zit een boiler ingebouw van 123 liter.

Misschien eens een geisoleerde kast er omheen maken.

Groeten

Peter

William

Bericht door William » 18 sep 2011, 20:26

Dat klopt, kan ik je bevestigen. Eerstens minder tot geen cavitatieschade op je waaierblad
@Chicken power
Cavitatie op waaierblad? Ik heb hier 3 circulatiepompen en die hebben allemaal een kunststof waaier.

Chicken Power

Bericht door Chicken Power » 18 sep 2011, 21:57

Hallo Peter,
peer schreef: Ik heb de Dakon gebruikt gekocht, en deze zat al zo aangesloten.
Erg gevaarlijk, je bouwt zo mogelijk door op fouten van een ander!
peer schreef:Ik ging er vanuit dat als de retourtemperatuur niet hoog genoeg was , deze bijgemengd werd met warm water uitgang van de vergasser.
Normaal is dat ook zo, vandaar dat ding in de horizontale leiding tussen buffer en vergasser. Maar er bestaat dus ook een uitvoering die in de leiding tussen aanvoer vergasser en top buffer moet. Checken bij fabrikant wat je nu feitelijk hebt.
peer schreef: Maar meten is weten, dat ga ik dus maar eens doen (ombouwen is ook een manier)
Daar ben je rijkelijk laat mee, ik las ook al dat het opstarten met veel rook gepaard ging, dat hoort ook niet. Ik denk dat het geen overbodige luxe is om de algehele staat van de ketel (bijv. interne vervuiling) is door een deskundige te laten onderzoeken. Zeker na een stookseizoen moet er onderhoud gepleegd worden. Het wordt nooit een super- hoogrendementsketel, maar ik heb het gevoel dat het echt beter kan. Het zou zeker niet de eerste ketel zijn die door foutief aansluiten helemaal is dicht gekoekt.
peer schreef: Dus als ik de pomp nabij de vergasser gebruikt voor beide, en flow over de vergasser en direkt pompen naar de verbruikers kan ik het met 1 pomp af.
Nee, niet doen, hou die twee circuits gescheiden. Jan nck heeft je daar in het verleden ook al op gewezen!
peer schreef: Maar ik ruikt het probleem al als de flow te weinig wordt bv door de vloerverwarmingsunit(als dat mogelijk is tenminste) dan pompt mn water niet snel genoeg door de vergasser
Precies!
peer schreef: Misschien moet ik het zo maar laten
Ninstens onderhoud laten plegen, werking thermovar (laten) checken!
peer schreef: Mijn redement is erg slecht omdat de installatie in een vrij grote ruimte staat
(250 m3)
Dat mag zeker geen reden zijn, zeker niet bij dat vermogen!
peer schreef: Dat ding werkt niet met een" wamtewisselaar", maar er zit een boiler ingebouw van 123 liter.
Heb je een directe link van jouw ketel?
peer schreef: Misschien eens een geisoleerde kast er omheen maken.
Doe dat wel met beleid, denk aan ventilatie/luchttoevoer, en vooral brandgevaar!

Groet, Cp
Verwijderd.

Chicken Power

Bericht door Chicken Power » 18 sep 2011, 22:19

Dag William,
William schreef:Cavitatie op waaierblad?
Ja. Dat is het gevolg van onderdruk in combinatie met temperatuur.
William schreef:Ik heb hier 3 circulatiepompen en die hebben allemaal een kunststof waaier.
Alhoewel je niet direct ‘pitting’ verschijnselen als bij een metalen uitvoering zult zien, gaat ook een kunstof uitvoering, als het maar lang genoeg duurt, er na zo’n microbombardement er uiteindelijk ook aan.

Vandaar dat niet alleen goed ontwerpen van belang is, maar ook het monteren. Zoveel mogelijk buigen i.p.v. bouwmarkt knietjes, en goed afbramen is ook iets wat nogal is nagelaten wordt.

Groet, Cp
Verwijderd.

peer

Bericht door peer » 18 sep 2011, 23:17

Hallo kippen kracht,

Bedankt voor je antwoorden, ik ging er vanuit dat alles goed was, maar je hebt me aan het denken gezet
Kachel vervuiling is moeilijk na te gaan, omdat je niet bij de warmte wisselaar kan/ of deze werkt op een andere manier. Dit heb ik vernomen van de leverancier van de stenen
Dit is de enige informatie die ik heb, buiten een engelse handleiding op papier.
wordt schijnbaar veel in rusland verkocht
Er zit ook geen enkele elektronische regeling op de kachel.
Een constant draaiende ventilator (wordt uitgeschakeld boven de 85 graden water temperatuur, totdat deze weer eronder komt), als de kachel opgebrand is, draaid smorgens dus nog steeds de ventilator.
En de pomp wordt ingeschakeld als de watertemperatuur rond de 80 graden is, deze stond eerst op 60 graden , maar heb ik verhoogd.
want als de vergasser namelijk bijna uit was, bleef ie vrolijk doorpompen , zodat er 60 graden water in mn buffer top kwam , die op dat moment al 80 graden was.
Alleen staat ie nu wel wat meer te pendelen

http://www.cvhaard.nl/Golemek/Dakoncv.pdf

Ik zal de kachel zelf wel wat beter isoleren, dat beetje glaswol om de body heeft ook weinig nut

Bedankt
Laatst gewijzigd door kockie op 19 sep 2011, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link aangepast

peer

Bericht door peer » 19 sep 2011, 17:36

Hoi chicken power

Vandaag even de kachel schoongemaakt en opgestookt.

Wat blijkt, de thermovar(of wat dan ook ) werkt wel.
Na ongeveer een uur is de kachel op bedrijfstemperatuur (ja eerst moet ie 130 liter water interneverwarmen)

Zodra de pomp aan gaat, blijft de retour temperatuur zo rond de 65 graden bewegen(niet echt een nauwkeurige meting, met tape een voeler aan de buis getaped)

Schakelen van pomp heb ik nu zo rond de 70 graden gezet.

Het duurt erg lang voordat het water in de buffer warmer wordt, maar dat zal wel zo blijven

De gehele achterkant van de vergasser wordt erg warm, waarom zal deze niet geisoleerd zijn? Hoe zit dat bij andere vergassers, zoals de attack, vigas, atmos of andere?

Wie het weet mag het zeggen.

Groet

Peter

Chicken Power

Bericht door Chicken Power » 19 sep 2011, 18:42

Hallo Peter,
peer schreef:Wie het weet mag het zeggen.
Ja, met zo’n uitnodiging…

Komt ie:
peer schreef:Vandaag even de kachel schoongemaakt en opgestookt.
Das duidelijk iets anders als wat ik met deugdelijk jaarlijks onderhoud bedoel, daar ben je minstens een halve tot een hele dag aan kwijt.
peer schreef:Wat blijkt, de thermovar(of wat dan ook ) werkt wel.
Beide uitvoering regelen een waterstroom. Maar de ene is een oplaadregelaar om een buffer te vullen, en de andere is om de retourwaterstroom naar die ketel op een minimum te houden.
peer schreef:Na ongeveer een uur is de kachel op bedrijfstemperatuur (ja eerst moet ie 130 liter water interneverwarmen)
Drama, het wordt me ook uit de link niet duidelijk welke je nu hebt staan. Ook niet uit de tekst van andere draden, is het nu 35 of 45 kW?

Buiten dat, dan is die opwarmperiode veels te lang bij dat vermogen!
peer schreef:Zodra de pomp aan gaat, blijft de retour temperatuur zo rond de 65 graden bewegen(niet echt een nauwkeurige meting, met tape een voeler aan de buis getaped)
Nou, ga dat is beter doen, meten = weten, gissen = missen.
peer schreef:Schakelen van pomp heb ik nu zo rond de 70 graden gezet.
Doe nog maar wat hoger, 75 of zo.
peer schreef:Het duurt erg lang voordat het water in de buffer warmer wordt, maar dat zal wel zo blijven
Daar heb je helemaal gelijk in, vooral als je niet structureler te werk gaat als tot op heden.

Je weet het vermogen van je ketel, en de inhoud van je buffer. Ga is aan het werk, en zoek de stookwaarde van hout per kilo is op (al deze gegevens zijn hier te vinden), alsmede de warmte inhoud van water. En kijk dan is hoeveel kilo hout je nodig hebt om je buffer van koud (en zonder afname van het huis e.d.) op bijv. 85 graden te krijgen.

Dan kun je het rendement uitrekenen, ik ben bang dat je nog niet aan de 45% komt…. Dit is duidelijk geen reclame voor verantwoorde houtstook!
peer schreef:De gehele achterkant van de vergasser wordt erg warm, waarom zal deze niet geisoleerd zijn? Hoe zit dat bij andere vergassers, zoals de attack, vigas, atmos of andere?
Zou goed kunnen zijn door die vervuiling. Ik hoop dat Albert , nck en/of andere gebruikers hier in voor je bijtreden.

Groet, Cp
Verwijderd.

peer

Bericht door peer » 19 sep 2011, 19:39

Ik denk dat het vooral aan de vergasser ligt en niet aan opbouw van mn installatie

Hier en daar wat leidingen isoleren (van vergasser naar buffer) zou ook nog wel schelen.

Kachel is zo schoon mogelijk gemaakt, overal compressor en stofzuiger erin.

Volgens mij duurt het bij de meeste vergassers wel ongeveer een uur voor ze op bedrijfstemperatuur zijn, of heeft iemand andere ervaringen??
Probleem is gewoon het warmte verlies voordat het in de buffer zit

Ik heb trouwens de Dakon 38 KP Pyro, max 38 KW

Als ik hem verrot stook komt er pas een andere

Groet

Peter

Chicken Power

Bericht door Chicken Power » 19 sep 2011, 23:54

Goedenavond Peter,
peer schreef:Ik denk dat het vooral aan de vergasser ligt en niet aan opbouw van mn installatie
M’n beste, de samenhang der dingen. Al heb je de beste vergasserketel, maar is de retourwatertemperatuurregelaar niet goed aangesloten, dan krijg je ook uit die ketel geen rendement. Al is tie van goud.
peer schreef:Hier en daar wat leidingen isoleren (van vergasser naar buffer) zou ook nog wel schelen.
Alle kleine beetjes helpen, dat is waar. Maar op een capaciteit van 38 kW, minder dan peanuts.
peer schreef:Kachel is zo schoon mogelijk gemaakt, overal compressor en stofzuiger erin.
Zo schoon mogelijk is dus niet “echt schoon”. Waarschijnlijk is die warmtewisselaar sterk vervuild door stookgedrag en te lage temperatuur. Dat moet dus allemaal veranderen.
peer schreef:Volgens mij duurt het bij de meeste vergassers wel ongeveer een uur voor ze op bedrijfstemperatuur zijn, of heeft iemand andere ervaringen??
15 tot 20 minuten maximaal! En hooguit 5 tot 10 minuten iets van rook.
peer schreef:Probleem is gewoon het warmte verlies voordat het in de buffer zit
Maak is wat foto’s van hoe dat nu in de praktijk zit, en voer die rendementstest uit!
peer schreef:Ik heb trouwens de Dakon 38 KP Pyro, max 38 KW

Alleen iets te vinden in het Tsjechies of Russisch. Op Duits forum wel gevonden dat het overgenomen is door Bosch.
peer schreef:Als ik hem verrot stook komt er pas een andere
Beetje lompe opstelling, en weinig ecologisch. In dezelfde opstelling en bij gebrek aan goed onderhoud gaat dat evenzeer fout.

Groet, Cp
Verwijderd.

peer

Bericht door peer » 20 sep 2011, 18:23

Hoi CP,

Vandaag telefonisch contact gehad met iemand die deze kachels nieuw levert in Nederland.

Zit inderdaad geen echte warmtewisselaar in (natuurlijk wel een principe van), het omhulsel van de kachel is namelijk geheel boiler, onderin zitten de brander stenen in de vorm van een halve maan, hieronder vind in principe de overdracht plaats tussen het warme gas, en de stalen boiler vol met water.
Daar dus alles goed schoon houden ivm betere overdracht.

Ik heb alle stenen eruit gehaald en volledig alles afgekrabt en schoongezogen.

Het grootste probleem volgens deze meneer, zit hem in de thermovar, (retour water regeling)

Deze laat vaak te veel water door zodat het debiet niet goed is?????

Met een andere regeling wordt ook het debiet geregeld (laddomat)

Weet iemand daar iets nuttigs over te vertellen?

BVD

Peter

PS kritiek leer je alleen maar van, dus kom maar op

Chicken Power

Bericht door Chicken Power » 20 sep 2011, 22:15

Ha Peter,
peer schreef:PS kritiek leer je alleen maar van, dus kom maar op
Kijk, nu komen we ergens!
peer schreef:Vandaag telefonisch contact gehad met iemand die deze kachels nieuw levert in Nederland.

Zit inderdaad geen echte warmtewisselaar in (natuurlijk wel een principe van), het omhulsel van de kachel is namelijk geheel boiler, onderin zitten de brander stenen in de vorm van een halve maan, hieronder vind in principe de overdracht plaats tussen het warme gas, en de stalen boiler vol met water. Daar dus alles goed schoon houden ivm betere overdracht.
Ik denk dat het woord "boiler" hier als een anglicisme gezien moet worden, men bedoeld gewoon de ketelromp.
peer schreef:Ik heb alle stenen eruit gehaald en volledig alles afgekrabt en schoongezogen.
Heb je ook het opgaande rookgaskanaal na die stenen halve maan kunnen reinigen?
peer schreef:Het grootste probleem volgens deze meneer, zit hem in de thermovar, (retour water regeling)

Deze laat vaak te veel water door zodat het debiet niet goed is?????

Met een andere regeling wordt ook het debiet geregeld (laddomat)

Weet iemand daar iets nuttigs over te vertellen?
Het komt mij zo voor, dat je beter bent in luisteren dan in goed lezen!

Dus nog is kort samengevat:
-schoonmaakprocedure volledig afronden.
-goede foto’s en schema maken hoe de uiteindelijke opstelling geworden is en hier plaatsen,
-uitzoeken welke thermovar achtige je nu hebt zitten, en vooral hoe. Ook hier plaatsen,
-Stook/rendementsproef uitvoeren. Verloop en (doorgerekende)uitkomsten ook weer hier plaatsen.

Groet, Cp
Verwijderd.

Plaats reactie