Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

22kwperdag
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:19

Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door 22kwperdag »

    Beste allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum (en ook uberhaupt voor het eerst op een forum) dus vergeef me als ik deze vraag niet op de juiste plek stel....

    Het volgende is het probleem; Na een verbouwing van 1,5 jaar moesten we een hoog maandbedrag gaan betalen. We hadden geen idee wat normaal was en betaalden gewoon braaf in de hoop dat als we zuinig zouden zijn we wel veel terug zouden krijgen.

    We zijn toen inderdaad veel zuiniger met stroom omgegaan; maar 2x per week wassen en drogen, 2 uur per dag LED TV aan, max 4 uur per dag 2 of 1 computer(s) aan, 1x per dag vaatwasser, nooit meer een spotje aan maar alleen de led verlichting en ter plekke 1 spaarschemerlamp, wel hebben we een magnetron, oven, afzuigkap, amerikaanse ijskast maar alles A+ en gloednieuwe apparatuur. Ook hebben we een UPC mediabox maar die gaat er 's nachts uit. We hebben verder absoluut geen bijzondere dingen zoals quoocker, sauna, elektr. vloerverwarming, elektr. boiler of zonnenbank!!

    Onlangs heb ik de Nuon gebeld om de meterstand door te geven en te vragen hoe we ervoor stonden. Ik dacht dat we wel heel veel terug zouden krijgen. Bleek dat we alleen maar meer zijn gaan verbruiken; gemiddeld 22 Khw per dag! Ik schrok me dood!!! Voor een gezin met twee volwassenen, 1 kleuter en 1 baby is dat echt belachelijk!

    's Nachs gaat echt alles uit en van de stand by af. Alleen de Boretti ijskast en de electr. ventilatie blijft aan op de laagste stand en toch verbruiken we dan standaard tussen de 4 en 5 Khw.

    Nu houden we al weken elke dag de meterstanden bij en;

    overdag gemiddeld 17,5 KHW
    's nachts gemiddeld 4,5 KHW

    Onverklaarbaar!!!

    We hebben wel getest en meter stopt wel netjes als we alle stoppen uit zetten. We gaan vandaag zo'n tussenmeter kopen en per apparaat meten. Nuon en Liander hierover uiteraard ook gebeld en zij dreunen het standaard verhaal op en beiden geen enkele steun.

    Voordat we de meter laten ijken wil mijn man de meter ook zelf checken (het is een ATAG analoge meter uit 1988) maar er staat niet op hoeveel omwentelingen die moet maken voor 1 Khw, Liander weet het zelf ook niet, iemand enig idee, kan op verzoek foto plaatsen van de meter? Onze electricien is ook geweest en heeft niets verklaarbaars kunnen vinden.

    Kan iemand mij helpen???

    Ik kan zelf maar een paar dingen bedenken;

    -Er liggen daarvoor geschikte stroomkabels klaar in de tuin voor de tuinverlichting die ooit moet komen. Ze zijn ingepakt en elektricien zegt dat er geen stoom op staat. Kunnen ze lekken als er toch stroom op staat? Ook zoveel als 5 KhW?

    -Kan de meter defect zijn?

    -Kan de Amerikaanse ijskast defect zijn en daardoor zoveel verbruiken als 5 KhW?

    -Kan mechanische ventilatie op de laagste stand zoveel verbruiken?

    Ik hoop dat iemand mij (eventueel een ervaringsdeskundige) verder kan helpen! :cry:
    Bijlagen
    foto.JPG
    Laatst gewijzigd door kockie op 17 sep 2011, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
    Reden: Titelfix door de eenhedenpolitie
    Dutch John
    Berichten: 4615
    Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

    Re: Wij verbruiken 22 KW per dag! Helluuuup!!!

    Bericht door Dutch John »

    Welkom.

    Zet eens ALLE verbruikers uit. De meter moet dan stoppen. Doet ie dat niet, dan alle groepen afschakelen en één voor één weer inschakelen. Kans is groot dat je een lek in de grond hebt, omdat dat niet opvalt door de afvoer van warmteproductie.

    Staat de meter wel stil, dan één voor één de verbruikers inschakelen totdat je een verdachte vindt. Amerikaanse koelkasten blinken wel, maar niet uit in zuinigheid.

    De hoofdmeter kun je controleren door één grote verbruiker apart te meten en vergelijken.

    Groet,
    DJ
    He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
    22kwperdag
    Berichten: 25
    Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:19

    Re: Wij verbruiken 22 KW per dag! Helluuuup!!!

    Bericht door 22kwperdag »

    Dank voor je snelle reactie! Dat hebben we inderdaad gedaan en de meter stopt netjes. We zijn nu met een tussenmeter aan de gang apparaat voor apparaat te meten. Hoop dat dit wat oplevert. Zou nog steeds graag willen weten:

    -Kan een nieuwe ijskast (Boretti Abinoto GK) a label, 5 KW per etmaal trekken?
    -Kunnen tuin-stroomkabels die buiten liggen lekken? Ook 5 KW in 12 uur?
    wiha
    Berichten: 181
    Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
    Locatie: noord oost limburg B

    Re: Wij verbruiken 22 KW per dag! Helluuuup!!!

    Bericht door wiha »

    Welkom hier,

    22 kwh is niet overdreven, Een meter kan afwijken maar eerder zelden.
    Als je een lek hebt zou de aardlekschakelaar moeten uitschakelen, ik neem aan dat die er teminste is ? Werking kan je testen door op testknopje te drukken.
    Verder zoals Dj schrijft : meten is weten, metertje tussen hangen en verbruikers opsporen en vergelijken en optellen. Tussentijdse groepen tijdelijk uitschakelen.
    Als een koelkast of diepvriezer blijft lopen is dit hoorbaar, normaal verbruik diepvries ts 0,5 a 1 kwh per dag is vrij normaal denk ik.
    Zo te zien zit het probleem in de ijskast of de ventilatie. Best daar beginnen.

    grt, Wiha
    22kwperdag
    Berichten: 25
    Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:19

    Re: Wij verbruiken 22 KW per dag! Helluuuup!!!

    Bericht door 22kwperdag »

    Pardon, 22 khw per dag is niet overdreven veel? Dat is 8030 khw per jaar terwijl wij als gemiddeld gezin de helft zouden moeten verbruiken. Daarbij zijn we erg erg zuinig!
    Gebruikersavatar
    Chicken Power
    Berichten: 2410
    Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
    Locatie: Groot Rijnmond

    Re: Wij verbruiken 22 KW per dag! Helluuuup!!!

    Bericht door Chicken Power »

    Hallo 22, en welkom hier!

    Heb je eventueel ook een wat makkelijkere naam?

    Paar vraagjes:
    -Waar staat dat huis in Nederland of België?
    -Heb je dag- en nachttarief?
    -Waar vergelijk je jouw verbruik mee: de getalletjes die je op het net vindt, of die van voor de verbouwing of het vorige huis?
    -Hoe verwarm je en met wat? Heb je vloerverwarming en hoe wordt die geregeld?
    -Wat voor kooktoestel heb je?
    -Je mechanische ventilatie, hoe is dat geregeld? (merk + type, liefst een link)
    -Ook geen boilertje in de keuken voor je sanitaire water?
    22kwperdag schreef:-Kunnen tuin-stroomkabels die buiten liggen lekken? Ook 5 KW in 12 uur?
    Verklaar die 12 uur is nader als je wil! Op zich, zonder aardlekschakelaar kan dat, het is een goeie 400 Watt per uur. En daar spreekt de zekering niet op aan.

    Nog even een paar weetjes:
    -Je meter is niet van ATAG maar AEG (maak is een foto van het hele schakelbord).
    -de eenheid is kWh (kilo Watt uur).


    Groet, Cp
    Verwijderd.
    22kwperdag
    Berichten: 25
    Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:19

    Re: Wij verbruiken 22 KW per dag! Helluuuup!!!

    Bericht door 22kwperdag »

    Dank, dank , dank voor het meedenken! Ik ben echt een leek dus misschien vertaal ik sommige teksten niet helemaal goed maar al doende leert men! Ik zal jullie vragen proberen te beantwoorden met wat ik weet van de elektricien. Het gaat inderdaad een AEG en helaas zijn de omwentelingen per kWh niet af te lezen. Het betreft een 3 fase meter met 4x4 groepen en 4 aardlekschakelaars.

    -Het huis staat in Nederland
    -Alle stoppen uit en meter stopt netjes
    -Ik heb 1 tarief (en ik heb vanaf 23:00 uur geen elektra-activiteit meer in huis)
    -'s nachts meet ik nu tussen 23:00 en 07:30 (gemiddeld tussen 4 en 5 kWh per 8,5 uur)
    -Overdag meet ik tussen 07:30 en 23:00 gemiddeld 18 a 19 kWh per 15,5 uur)
    -Overdag zijn we grootste deel van de dag niet thuis en kinderen op school.
    -Ik vergelijk met vorige woning waarin we nooit ergens aandacht aan besteden qua verbruik en met dezelfde apparatuur en toen zelfs met een elektrische boiler de helft verbruikten. Ik vergelijk ook met de vorige bewoners, een gezin van 6 die de helft verbruikten. Ik vergelijk ook met de statistieken van Nuon van gemiddelde gezinssamenstellingen. Ik heb ook zo'n apparatuurtest gedaan.
    -Ik heb geen elektrische boiler, geen kacheltjes, geen zonnebank, geen sauna, geen elektrische vloerverwarming of andere energieslurpers. Ook heb ik geen spots aan, ik kook op gas en heb afzuigkap altijd maar heel even aan. 's Nachts gaat alles uit behalve ijskast en mechanische ventilator en Nefit topline CV.
    -Mechanische ventilatie staat aan in de 2 badkamers continu op de laagste stand. Ik ga hem vanavond uitzetten als we weten op welke groep hij zit. Volgens mijn elektricien is dat verbruik te verwaarlozen en zoeken we een zware slurper die 5 kWh verbruikt per 8,5 uur.

    Mijn apparatuur bestaat uit:
    -Nefit Topline met gasboiler en warmtewisselaar.
    -Boretti ijskast (die wel veel aanslaat terwijl hij op laagste stand staat)
    -Wasmachine en droger A++
    -2 LED TV's bescheiden formaat
    -Halogeenspots (nooit meer aan)
    -Lampen met spaarlampen
    -Mechanische ventilatie
    -Magnetron en Oven
    -Koffiezet apparaat
    -Radio

    @CP de foto komt er aan!
    Gebruikersavatar
    Tim
    Berichten: 2978
    Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
    Locatie: Uruguay

    Re: Wij verbruiken 22 KW per dag! Helluuuup!!!

    Bericht door Tim »

    22kwperdag schreef:'s Nachs gaat echt alles uit en van de stand by af. Alleen de Boretti ijskast en de electr. ventilatie blijft aan op de laagste stand en toch verbruiken we dan standaard tussen de 4 en 5 Khw.
    Als klopt wat je hier schrijft dan heb je hem al. De koelkast. 5 kWh 's nachts, betekend 10 kWh overdag, met de kinders doe je hem regelmatig open. Dan blijft er nog 7 kWh over voor de rest. Dat is redelijk normaal.

    Wij doen 6kWh gemiddeld per dag. Waarvan de koelkast er 248 Wh gemiddeld per dag verbruikt. En ik heb sowieso nog 2kWh op de nominatie staat voor executie.

    Zoals eerder vermeld: Koop zo'n doordruk verbruiksmeter. Heb ik ook gedaan en weet nu precies waar de pijn zit.

    Succes en houd ons op de hoogte.

    Tim
    22kwperdag
    Berichten: 25
    Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:19

    Re: Wij verbruiken 22 KW per dag! Helluuuup!!!

    Bericht door 22kwperdag »

    Ik was vergeten bij het lijstje toe te voegen:

    -UPC mediabox
    -2 vaste computers met TFT schermen (gemidd. 4 uur per dag aan)

    Tim, ik wil je meteen geloven en ga dan ook de ijskast doormeten (als ik hem er uberhauopt uit krijg want hij is ingebouwd). Maar ik heb Boretti gesproken en die zeggen dat het onmogelijk is dat de ijstkast in zijn eentje verantwoordelijk is voor zo'n 15 kWh per 24 uur ook al zou hij stuk zijn! Mijn elektricien was ook niet erg overtuigd van deze theorie. Maar goed, als ik ergens een ervaringsdeskundige heb gevonden die dit wel heeft meegmaakt is het bewezen!
    Bijlagen
    foto.JPG
    megavolt
    Berichten: 9
    Lid geworden op: 10 okt 2010, 22:24

    Re: Wij verbruiken 22 KW per dag! Helluuuup!!!

    Bericht door megavolt »

    -Er liggen daarvoor geschikte stroomkabels klaar in de tuin voor de tuinverlichting die ooit moet komen. Ze zijn ingepakt en elektricien zegt dat er geen stoom op staat. Kunnen ze lekken als er toch stroom op staat? Ook zoveel als 5 KhW?
    Staat er nu wel of geen spanning op deze kabel? Zo Ja, als deze kabel lek is. Kan er door vervuiling, intern een lekstroom lopen die een hoger verbruik kan verklaren. Hier hoeft de aarlek niet op af te gaan. (Mocht de kabel los gekoppeld zijn dan kan dit niet het geval zijn)


    De gouden regel is alles wat warm wordt, verbruikt veel energie. Voel aan het apparaat of hij warm wordt. Bijvoorbeeld Adaptors, maar ook de achterkant van de koelkast, ovens maar ook Boilers, haardrogers etc.


    Hoe kan je het eenvoudig testen waar het probleem zit. Wacht op een moment dat er niemand in huis is en er veel energie verbruikt wordt. Kijk naar de kwh meter en zet 1 voor 1 de stoppen uit. Kijk bij welke stop er een duidelijk verschil is tussen aan en uit van deze stop. Kijk welke groep dat is en trek alle stekker uit de wandkontaktdozen en kijk je of het verbruik nog steeds weg is. Zo ja, Dan stop je de stekkers er 1 voor 1 in. Tot je de boosdoener gevonden hebt. Zo nee, dan zit het in je vaste installatie. Als dat niet help trek dan alle stekker van je huis los. Controleer of je verbruik dan nul en stop ze dan 1 voor 1 terug tot dat de meter weer hard gaat lopen.


    Succes!
    Gebruikersavatar
    Chicken Power
    Berichten: 2410
    Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
    Locatie: Groot Rijnmond

    Re: Wij verbruiken 22 KW per dag! Helluuuup!!!

    Bericht door Chicken Power »

    Aloha again,
    22kwperdag schreef:Dank, dank , dank voor het meedenken! Ik ben echt een leek dus misschien vertaal ik sommige teksten niet helemaal goed maar al doende leert men!
    Geeft niet, neem mij niet kwalijk dat ik je kort en indringend bijspijker.
    22kwperdag schreef:Ik zal jullie vragen proberen te beantwoorden met wat ik weet van de elektricien. Het gaat inderdaad een AEG en helaas zijn de omwentelingen per kWh niet af te lezen. Het betreft een 3 fase meter met 4x4 groepen en 4 aardlekschakelaars.
    Ziet er goed uit, 3- fase was duidelijk, van welk bouwjaar is deze woning? En nogmaals, waar staat ze in Nederland?
    22kwperdag schreef:-Alle stoppen uit en meter stopt netjes
    Pleit voor een goede werking van de meter.
    22kwperdag schreef:-Ik heb 1 tarief (en ik heb vanaf 23:00 uur geen elektra-activiteit meer in huis)
    Vandaar mijn vraag om een foto van het hele schakelbord. Die aanduiding “nacht” bevreemd me. Niet dat dit maatgevend is, maar ik zou deze meter voor een speciaal tarief (extra laag) voor opwarming van boilers of elektrische accumulatiekachels verwachten. In Belgie en Duitsland heel gebruikelijk.
    22kwperdag schreef:-Ik vergelijk met vorige woning waarin we nooit ergens aandacht aan besteden qua verbruik en met dezelfde apparatuur en toen zelfs met een elektrische boiler de helft verbruikten. Ik vergelijk ook met de vorige bewoners, een gezin van 6 die de helft verbruikten.
    Dan loopt dit toch inderdaad, om wat voor reden dan ook, toch aan de hoge kant.
    22kwperdag schreef:Ik vergelijk ook met de statistieken van Nuon van gemiddelde gezinssamenstellingen. Ik heb ook zo'n apparatuurtest gedaan.
    Dat zegt vrij weinig, die waardes lopen van 3000 tot 5000 kWh, en dan is jullie verbruik, ondanks goed bewonersgedrag toch een tikkie hoog.
    22kwperdag schreef:-Ik heb geen elektrische boiler, geen kacheltjes, geen zonnebank, geen sauna, geen elektrische vloerverwarming of andere energieslurpers. Ook heb ik geen spots aan, ik kook op gas en heb afzuigkap altijd maar heel even aan.
    Bijna duidelijk! Dat je geen elektrische vloerverwarming hebt had je al in je eerste bericht geschreven. Vandaar dat ik vroeg of je wel vloer verwarming hebt (dat impliceert dus op gas, via de CV). Wat is daarop het antwoord?
    22kwperdag schreef:'s Nachts gaat alles uit behalve ijskast en mechanische ventilator en Nefit topline CV.
    Koelkast. Of koel-/vriescombinatie. IJskast is nog van een eeuw geleden.
    22kwperdag schreef:-Mechanische ventilatie staat aan in de 2 badkamers continu op de laagste stand. Ik ga hem vanavond uitzetten als we weten op welke groep hij zit.
    Goed plan, geen idee wat er nog meer op die groep zit. Meestal zit de eigenlijke ventilator in een soort doos met pijpen eraan op zolder. En zijn die dingen (ook meestal) met een 5- polige perilex stekker aangesloten. Als je die eruit haalt stopt het zaakje ook, en blijven de overige punten wel onder spanning.
    22kwperdag schreef:Volgens mijn elektricien is dat verbruik te verwaarlozen en zoeken we een zware slurper die 5 kWh verbruikt per 8,5 uur.
    Ha, in het vorige bericht was het nog 12 uur. Vanwaar dit verschil?
    22kwperdag schreef:-Nefit Topline met gasboiler en warmtewisselaar.
    Nefit ketel met separate gasboiler (dus eigen brander) of Nefit met indirect gestookte boiler? En waar zit de warmtewisselaar die je bedoelt?
    22kwperdag schreef:-Boretti ijskast (die wel veel aanslaat terwijl hij op laagste stand staat)
    Dat is zoals Tim al terecht opmerkt wel een goede kandidaat. Ik kan bij de fabrikant niets aan technische spec’s vinden. Best dat je dat nog eens via de leverancier opvraagt. Alleen deel ik de mening niet dat ie met de kinders vaker open gaat(*), die kleuter en baby zaten toch op school? Volgende vraag is dan wel weer hoe je registreert dat ie vaker aanslaat als jullie aan het werk zijn….
    De thermostaat en regeling zijn tegenwoordig ook elektronisch. Als het frequentere ‘openen’ de reden niet is, dan verdenk ik die er sterk van. Koop ook is een goede elektronische thermometer, en kijk wat de temperaturen bij het in en uitschakelen zijn. Ook goed voor de uitvoering van voedselveiligheid, de gemiddelde koelkast(*)temperatuur van de AH klant is voor 1 X p.w. boodschappen doen bij 2 verdieners te hoog. Temperatuur koelgedeelte bij voorkeur 4 graden Celsius. Is buiten het model trouwens erg weinig Amerikaans aan.
    22kwperdag schreef:-Mechanische ventilatie
    Nogmaals, merk, type, vermogen, bouwjaar, liefst via een directe link. En hoeveel standen heb je?
    22kwperdag schreef:@CP de foto komt er aan!
    Ziet er goed uit, met de verplichte hoofdschakelaar. Bedoelde eigenlijk meer een overzichtsfoto met de hoofdzekeringenkast, meter(s), en verdeelinrichting.

    Heb je trouwens ook nog iets met het ecologische gedachtengoed?


    Groet, Cp

    Edit: * Tims thuissituatie is anders (meer klassiek), kinderen niet op creche o.i.d., moeders is gewoon thuis.
    koelkast = koelkasttemperatuur
    Laatst gewijzigd door Chicken Power op 17 sep 2011, 19:39, 2 keer totaal gewijzigd.
    Verwijderd.
    Gebruikersavatar
    Chicken Power
    Berichten: 2410
    Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
    Locatie: Groot Rijnmond

    Re: Wij verbruiken 22 KW per dag! Helluuuup!!!

    Bericht door Chicken Power »

    Ha Ernst,

    Niet lullig bedoeld, maar even doorstomen, nu ik toch bezig ben, in het bijspijkeren. We proberen ondanks je goede bedoelingen, hier antwoorden toch op een kwalitatief behoorlijk wat hoger niveau te houden dan op Klusidee. Als je leken gek wilt maken willen worden moet je daar maar heen gaan.
    megavolt schreef: Staat er nu wel of geen spanning op deze kabel?

    Dat blijft een interessante vraag, hun elektricien heeft ze dat niet goed duidelijk kunnen maken. Blijft dus gissen.
    megavolt schreef: Zo Ja, als deze kabel lek is.
    Dan spreekt toch de aardlek echt aan1
    megavolt schreef: Kan er door vervuiling, intern een lekstroom lopen die een hoger verbruik kan verklaren
    .
    Dat is geen echt lekstroom, maar een interne sluiting!
    megavolt schreef: Hier hoeft de aarlek niet op af te gaan. (Mocht de kabel los gekoppeld zijn dan kan dit niet het geval zijn)
    Dat is weer correct.
    megavolt schreef: De gouden regel is alles wat warm wordt, verbruikt veel energie. Voel aan het apparaat of hij warm wordt. Bijvoorbeeld Adaptors, maar ook de achterkant van de koelkast, ovens maar ook Boilers, haardrogers etc.
    De koelkast is een zwaar fout voorbeeld, je hebt natuurkundig nog niet in de gaten, dat voor de “warmte aan de achterkant van de koelkast”, in vergelijking met je andere voorbeelden, slechts hooguit 1/3e van die warmte door elektriciteit geleverd wordt!
    megavolt schreef: Hoe kan je het eenvoudig testen waar het probleem zit. Wacht op een moment dat er niemand in huis is en er veel energie verbruikt wordt.
    Dat wordt dus op afstand monitoren?
    megavolt schreef: Kijk naar de kwh meter en zet 1 voor 1 de stoppen uit.
    Zijn dus duidelijk geen “stoppen” (schroef smeltzekeringen), maar installatieautomaten! En je bedoelt feitelijk een “groep”.
    megavolt schreef: Kijk bij welke stop er een duidelijk verschil is tussen aan en uit van deze stop. Kijk welke groep dat is en trek alle stekker uit de wandkontaktdozen en kijk je of het verbruik nog steeds weg is.
    Euh, nog steeds weg is? Je begon in de situatie van “veel energie gebruik”.


    Groet, Cp
    Verwijderd.
    22kwperdag
    Berichten: 25
    Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:19

    Re: Wij verbruiken 22 KW per dag! Helluuuup!!!

    Bericht door 22kwperdag »

    Hi CP,

    Dank voor je antwoorden...

    Ik zal je vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden;

    -Jaren 30 woning, Amsterdam, helemaal verbouwd, nieuwe instalaties, meterkast, etc.
    -Ik heb geen dag of nacht tarief maar bedoel hiermee vanaf 23:00 uur gaan we meestal slapen ende stand opschrijven. We trekken (tegenwoordig dan) alle stekkers er uit en alles van de stand by waar we maar bij kunnen.
    - :) Nee, ik heb niet speciaal iets met het ecologische gedachtengoed maar ik ben door het torenhoge stroomverbuik en idem rekening wel in een soort stroom-politie verandert. Je moet je voorstellen dat we van een gemiddelde van 28 khw per dag (!!!) kwamen, we hebben al zoveel bespaard door er nu juist heel bewust er mee om te gaan. Alleen met deze sobere & zuinige toestand is die 22 Kwh nog echt veel te veel. Ik heb wel veel led verlichting in huis, dat pleit natuurlijk wel voor een positieve eco-instelling niet waar?
    -We hebben wel over de gehele benedenverdieping en badkamers vloerverwarming op basis van de waterleiding. Die staat nu in de zomermaanden niet aan. Daar hebben we vorige zomer al een lesje in geleerd :wink:
    -Vanavond na mijn kinderen te hebben voorgelezen bij kaarslicht :wink: ga ik op speurtocht naar de stekker van de mechanische ventilator.
    -Jajajaja, ik ben lerende hoor, vanavond vroeg ik of mijn man iets voor mij uit de 'koel-vries-combinatie'' te pakken.
    -12 uur of 8,5 uur dat ligt aan mij en mijn in eerst instantie niet goed doordachte antwoord, ik meet telkens tijdens de nacht tussen 23:00 uur en 07:30 dus dat is 8,5 uur. Verbruik is dan steeds rond de 5 kHw.
    -Topline is heel nieuw, geen idee volgens mij is dit een ketel met separate boiler die werkt op een warmtewisselaar. Volgens mijn man met zijn net aangeschafte Velleman-metertje trekt hij 0,2 khw in 2 uur, wat een zuinig apparaat, heerlijk!
    -Die Boretti Abinato koel-vries ding blijft number 1 suspect. Ze weten bij Boretti zelf niet eens wat hij zou moeten verbruiken, heb 2 x over gebeld. Hij moet er helemaal uit om bij de stekker te komen en dat is nogal een operatie. :x
    -Mechanische ventilator zat al in het huis. Weet geen gegevens, zal het gaan uitzoeken.

    Dank je wel! Je bent behulpzamer dan onze elektricien!
    22kwperdag
    Berichten: 25
    Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:19

    Re: Wij verbruiken 22 KW per dag! Helluuuup!!!

    Bericht door 22kwperdag »

    ps. Het is nu weekend en dan hoor ik dat hij vaak aanslaat, maar ja wat is normaal? Hij lijkt wel naar behoren te koelen en te vriezen. Echter toen de vriezer een tijd geleden een gek geluid maakte en ik dit checkte kwam er een stroom warme lucht de vriezer in. Dit stopte snel weer en heb ik nooit meer geconstateerd. Volgens de Boretti 'hulplijn' kan dit komen doordat hij incidenteel de warme lucht niet goed kon afvoeren. We hebben toen meteen maatregelen genomen (meer ruimte achter en boven de koel-vries combinatie) zodat hij beter de warmte kan afvoeren.

    Kan zo'n vriezer, kapot of niet, echt voor zoveel kHw zorgen? Ik ben echt een leek en waardeer het enorm dat jullie meedenken.

    De electricien komt gelukkig meteen maandag de losliggende tuinkabels controleren maar verwacht hier niets van.
    Gebruikersavatar
    Tim
    Berichten: 2978
    Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
    Locatie: Uruguay

    Re: Wij verbruiken 22 KW per dag! Helluuuup!!!

    Bericht door Tim »

    Wiha,

    Kolere, wat een ding.
    side-by-side-refrigerator-488726.jpg
    side-by-side-refrigerator-488726.jpg (6.36 KiB) 37254 keer bekeken
    Zit er een ijs maker in? Zo'n ijsblokjes ding die op verzoek een paar uitspuugt?

    Als op kieskeurig een A+ merk koel-vries combi uitzoekt met dezelfde inhoud, heb je een idee van wat ie zou moeten verbruiken.

    Groet,
    Tim

    Edit:
    Cp: Wat versta je onder een lekke kabel? Ik heb op de bouw wel eens een 3~ 10qmm voedingkabel gehad, die geraakt was door een kraan, fasen niet beschadigd, mantel wel (dus vocht in de mantel getrokken). Toch werd ie heet en "lekte" hij stroom naar de aarde. Uiteindelijk ging de zekering, maar dat heeft wel even geduurd.
    Plaats reactie