Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door wouter a »

@22Kwhperdag

Het is inderdaad best mogelijk dat het de meter is.

Als je deze nu laat eiken door de netbeheerder (kosten 650 euro), dan heb je daarvan bewijs in handen.

Pas dan kun je geld terugvragen inclusief die 650 euro.


heb het hier zelf gehad met een slechte gasmeter, alleen had ik de 650 euro niet om het te laten doen, gaf ongeveer 1,7 x het werkelijk verbruik aan.

Wees wel eerst 100% zeker van de zaak dat het de meter is, dit kun je doen door alle groepen uit te schakelen op 1 na, waarbij de meter dan wel stil staat. zet hier een verbruiker op met een groot vermogen en laat die een uurtje draaien. vergelijk hierna de meterstand en je verbruiksmeter, werkt alleen bij redelijk grote afwijkingen, maar die zul je dan ongetwijfeld hebben.

Bovendien, heel raar, wijken die meters bijna altijd negatief voor de gebruiker af.


met vriendelijke groet,
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Chicken Power »

Hallo 22,
Na er nog eens heerlijk over gedroomd te hebben:
22kwperdag schreef:En tatatadaaa: Vanochtend om 08:17 uur (dus bijna 12 uur verder) las de meter dit uit:

0,6 Kwh !!!!! Weer een toch wel relatief fantastisch zuinig apparaat in ons huis!!
Voor de goede orde: nog wel even ter nadere zekerheid vaststellen of dit apparaat geen ontdooicyclus heeft die toevallig net niet in die 12 uur heeft plaats gevonden, anders is de meting nog waardeloos!
22kwperdag schreef:De meter gaf vanochtend 07:30 (met groep 1 uit dus tuinverlichting, ventilator uit en verder ook echt alles, alles , alles uit toch nog 1,9 Kwh aan). We verdenken nu echt de meter, die misschien elke Kwh minimaal verdubbelt en dus veel te snel loopt.
Daar gaat het met het uitsluiten van de tuinkabel nu wel heel erg op lijken!
22kwperdag schreef:We gaan dus vandaag echt 1 apparaat op 1 groep testen en kijken hoe de meter reageert.
Strak plan, hou alle gegevens ook bij in een raport. Zo kun je bij benadering uitkomen op wat je reële verbruik ongeveer moet zijn. Hou er wel rekening mee, dat je waarschijnlijk toch hoger dan het gemiddelde uit zult komen, maar nooit aan die 8000 kWh.

Neem de pomp van de vloerverwarming ook nog onder de loep, hoe is dat ingesteld qua regeling?

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Chicken Power »

Hallo Wouter,
wouter a schreef:Als je deze nu laat eiken door de netbeheerder (kosten 650 euro), dan heb je daarvan bewijs in handen.
Dat klopt, maar dan kun je nog niet veel. (eiken zijn trouwens bomen)

Het touwtrekken begint dan pas en je moet met een heel gedegen verhaal komen. Want wanneer is die meter dan af gaan wijken? Als 22 claimt van af het begin en refereert aan het gebruik van de vorige bewoners, dan komt het meetbedrijf met een verhaal vernieling/beschadiging als gevolg van de verbouwing… Het is met deze gelegaliseerde struikroversbende’s nu eenmaal zo, dat ze zelfs dreigen met aangifte wegens onklaar maken/bedrog van verzegelde meetapparatuur…

Zonder advocaat of goede rechtsbijstandsverzekering en een gedegen verslag, haast niet te doen.
wouter a schreef:Pas dan kun je geld terugvragen inclusief die 650 euro.
Maar dan wel met een dichtgetimmerde onderbouwing erbij.

22 staat voor de keuze of dat hele traject in te gaan, of alleen (tegen geen of geringe kosten) een verse meter te bedingen en de zaak verder te laten rusten.
wouter a schreef:heb het hier zelf gehad met een slechte gasmeter, alleen had ik de 650 euro niet om het te laten doen, gaf ongeveer 1,7 x het werkelijk verbruik aan.
Hoe heb je dat toen opgelost? Meetprincipe van gas is natuurlijk duidelijk anders, een gasmeter is ook veel slijtagegevoeliger. In de literatuur bij elektra meters afwijkingen van 30 tot 100% gevonden.
wouter a schreef:Wees wel eerst 100% zeker van de zaak dat het de meter is,
Inderdaad. Er zijn een aantal mogelijkheden om verder te gaan. Zal ik indien gewenst in een volgende post bespreken. Is iets ingewikkelder dan alle eerdere adviezenm die schiet het meetbedrijf bij die 3- fase meter zo af.
wouter a schreef:Bovendien, heel raar, wijken die meters bijna altijd negatief voor de gebruiker af.
Daar is niks raars aan, gewone logica. Waar die meter afwijkt in het voordeel van de verbruiker , zul je deze echt niet horen….

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 18 sep 2011, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Chicken Power »

Ter indicatie, als 22 alle eigen metingen correct gedaan heeft, en daar komen geen gekke dingen uit, even een filosofie wat je zou moeten doen om het incestueuze verband van energieleverancier, netbeheerder en meetbedrijf op de knieën te krijgen. Buiten dat er geld uit de tas moet komen, is het ook nog is voorwaarde is wel dat de elektricien zich wat coöperatiever op gaat stellen. Nader te noemen suggesties zijn in verband met de veiligheid een brug te ver voor DHZvers!

-Vaststellen dat de meter nog perfect waterpas hangt, en niet door verbouwingsactiviteiten uit het lood hangt.
-Vasstellen dat de verzegeling (loodjes) nog exact dezelfde zijn als bij de vorige bewoners.
-Vaststellen dat de 230 V installatie correct verdeeld is over de 3 fasen.
-Vermogenstest, dit is een 3-fasenaansluiting. Om eerste indicatie te krijgen, 3-fasen WCD aansluiten om een belasting als bijvoorbeeld een elektrisch heteluchtkanon van bijvoorbeeld 10kW aan te kunnen sluiten. Exacte vermogen kalibreren met spannings- en ampèremeting. Dan een duurtest van 1 of 2 uur, zowel alle fases gelijktijdig als wel per separate fase. Zijn hier significante afwijkingen te zien:
-Duurtest m.b.v. een separate meter, geen 2e hands brakkie van MP, maar een zelf aan te schaffen of door de elektricien uit te huren/lenen controlemeter.

Eerst dan sta je enigszins stevig in de schoenen om dat gevecht aan te gaan, en loont het ook de moeite om die herijking aan te vragen.


Groet, Cp
Verwijderd.
22kwperdag
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:19

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door 22kwperdag »

Hi CP, Willy, Wouter, Tim en andere,

Beetje druk weekend en straks weer ah werk dus helaas heb ik nog geen tijd gehad om al jullie vragen te beantwoorden en/of een behoorlijke naam voor mezelf te verzinnen....vinden jullie het erg mij nog even 22 te noemen? Ik ben precies 10 jaar ouder maar dat maakt niet uit. Met betrekking tot het ecologisch gedachtengoed wil ik nog wel even kwijt dat ik geen auto heb (wel een regenpak en fiets) en altijd netjes mijn vlees bij mijn vriend Siem van der Gragt koop (eko slager) en ook nog eens een frequente bezoeker ben van het Eko plaza en als het echt niet anders kan bij de AH biologisch koop. Je zou het misschien niet achter mij zoeken maar dierenwelzijn & milieu heb ik toch ook wel op de agenda. Zo, ik hoop dat ik nu iets in aanzien ben gestegen. Nu nog een lager stroomverbuik....

CP, de ventilator is van Rucon, weet nog niet welk type, de pomp van de vloerverwarming (die echt uit staat) zal ik nakijken. We hebben een tussenwoning dus geschakelde woning. Je hebt echt enorme goede tips, punten en vragen en zal ze vanavond allemaal nog beter proberen te beantwoorden.

Vandaag nog wel een niet onbelangrijke test uitgevoerd met 1800 Watt apparaat (een grote stroomvreter die we bijna nooit gebruiken: tosti ijzer) met constante draaiing van het wiel van 13,2 sec per draaiing, klopt het dan dat volgens mijn berekeningen 400 omwentelingen 1 KWh is? Tot mijn grote verbazing moet ik dan toch concluderen dat de meter het goed lijkt te doen maar misschien vinden jullie mijn test niet volstaan. Laat maar weten als ik iets verkeerds heb gedaan hoor! Ik post de test hier;

Dank nogmaals voor alle tips en vragen, ik heb veel meer aan jullie dan aan mijn elektricien.
Bijlagen
KWh test.pdf
(71.66 KiB) 199 keer gedownload
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Tim »

Hallo,

1kWh/6minuten * 60 minuten = 10kWh in een uur. Dat ding zou dus een vermogen hebben van 10.000Watt.

Lijkt me stug, volgens mij draait de teller wat te snel.

Wat staat er op het typeplaatje, hoeveel Watt is het apparaat?

Tim
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Chicken Power »

Tim schreef:1kWh/6minuten * 60 minuten = 10kWh in een uur. Dat ding zou dus een vermogen hebben van 10.000Watt.
Dat sommetje volg ik ook.
Tim schreef:Lijkt me stug, volgens mij draait de teller wat te snel.
Hehe, daar gaat deze hele draad over!
Tim schreef:Wat staat er op het typeplaatje, hoeveel Watt is het apparaat?
Euh, volgens mij zijn jouw ogen nog veel slechter dan die van mij…
22kwperdag schreef:Vandaag nog wel een niet onbelangrijke test uitgevoerd met 1800 Watt apparaat (een grote stroomvreter die we bijna nooit gebruiken: tosti ijzer) met constante draaiing van het wiel van 13,2 sec per draaiing, klopt het dan dat volgens mijn berekeningen 400 omwentelingen 1 KWh is?
22, dat vraag ik mij af.

Bij 1800 Watt, op 6 minuten (zijnde 1/10e van een uur) mag dat dus maar 180 Watt zijn…

Nog ff doorgaan en die meter stijgt ten volle verbazing van tout 020 op…

Wel even van belang op welke fase die groep 13 zit, die meetspoelen van die fase in de meter zijn nu ernstig verdacht. Ze worden dus kennelijk niet geremd door de overige 2 fases, waar geen verbruik over loopt. Wat wel zou moeten…

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 18 sep 2011, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
22kwperdag
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:19

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door 22kwperdag »

Jongens, sorry, sorry, er staat een foutje in 10:37 en dat moet 11:37 zijn. Nogmaals sorry! Kom er zo snel mogelijk op terug, moet nu ah werk!
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Chicken Power »

Dat wordt zo een lastig verhaal.

Dan zou de meter weer veels te langzaam draaien. Ik denk dat het sowieso geen betrouwbare meting is.

Heeft dat tosti- ijzer ook een thermostaat of een lampje dat aan en uitgaat, of hoor je af en toe wat klikken?

Indien ja, dan zal het verbruik nooit constant 1800 watt zijn.

Als je veilig zelf een indicatieve test wil doen, zoek 3 gelijke bouwlampen of verstralers op van 1000 Watt per stuk.

Eerst over elke fase 1 lamp (allemaal tegelijk, i.q. 1000 W per fase). Daarna alle drie de lampen op 1 fase (ook alle drie de lampen, i.q. totaal 3000 W per enkele fase).

Eerst dan weet je wat.

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 18 sep 2011, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
22kwperdag
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:19

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door 22kwperdag »

Ok dat ga ik doen, tosti-ijzer misschien inderdaad niet zo betrouwbaar, ga maandag eens kijken waar ze in de buurt ah verbouwen zijn.....dank voor de tip wederom...
22kwperdag
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:19

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door 22kwperdag »

CP, ik twijfel niet aan je en misschien zeg ik iets doms maar of er constante stroom van 1800 Watt is maakt toch niet uit want je meet toch niet op basis van de 1800 Watt maar op basis van de tussenmeter (Velleman) en de meter in de kast? M.a.w. Het maakt toch niet uit of die constant is?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door Chicken Power »

Hee, maar dat schreef je er niet bij, niet in de tekst of de PDF. Het ging alleen over de originele meter...

Wat gaf de originele meter aan, en wat de Velleman?

Het vermogen van het toestel is dan inderdaad niet relevant in die vergelijking, maar wel indicatief dat de originele meter bij grotere belasting gek gaat doen.

Vandaar mijn advies met dat 10 kW 3-fase elektrische heteluchtkanon, hoef je geen uren te testen, en je hebt een behoorlijke meetgrote.


Groet, Cp
Verwijderd.
22kwperdag
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:19

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door 22kwperdag »

Hi Cp,

Nee, ik ben misschien niet zo duidelijk geweest in het testverslag, ik noemde hem in het verslag 'de Kwh-meter' daar bedoelde ik dan de Velleman meter mee. Hoe dan ook zal ik jouw advies ook zeker opvolgen.
22kwperdag
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:19

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door 22kwperdag »

Ik heb de losse kabels in de tuin eens onder de loep genomen, aangezien de tuin nog niet af is en het nu een soort woeste bedoeling is, komen we er niet. Een kijkje nemen was echter geen overbodige luxe! Ik vrees dat dit geen schoonheidsprijs van de (gecertificeerde en erkende) elektricien betreft en dan druk ik me zacht uit:

Zie foto's:
Bijlagen
foto.JPG
22kwperdag
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 sep 2011, 12:19

Re: Wij verbruiken 22 kWh per dag! Helluuuup!!!

Bericht door 22kwperdag »

Nog een foto;
Bijlagen
foto.JPG
Laatst gewijzigd door kockie op 19 sep 2011, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto ontdubbeld
Plaats reactie