kwaliteit van de verbranding in Tigchelkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

kwaliteit van de verbranding in Tigchelkachel

Bericht door pdkl »

Nu we regelmatig stoken met de Tigchelkachel vraag ik me af of ik het allemaal goed doe. Hierbij wil ik me met name baseren op zintuiglijke waarnemingen. Als ik de handleiding lees dan is de verbranding optimaal (geweest) als er geen of nauwelijks aanslag is, er er geen houtskeelresten zijn en er geen rookontwikkeling is (ik neem aan dat dit invoor de stookruimte geldt). Op een enkele uitzondering daargelaten voldoe ik hieraan. Het vrijkomende as is zeer fijn van structuur (maar valt ook niet altijd direct door het rooster) en de temperatuur van de afgassen probeer ik altijd tussen de 100 en 150 gr C te houden (meest van de tijd is het ergens rond de 100 gr C). Uit de schoorsteen zelf zie ik (behalve als het wat kouder is) niets zichtbaars komen. Nu keek ik vandaag eens in een veegluikje (ja soms doe je maar eens wat) en zag dat daar ook heel fijn as aanwezig is. In tegenstelling tot het as in de stookruimte of de asla (dit veeg je zo van je handen af) geeft dit redelijk zwart af aan je handen. De ruimte die ik kon bekijken in de veegruimte is ook behoorlijk zwart (aanslag). Voor een Tigchelkachel beginner: zijn dit goede tekenen want wat me opvalt is dat ik de kachel de laatste tijd slecht op gang krijg (ik stook tot nu toe altijd vuren van pallets).

P.S. Ik las trouwens een melding over het uitstrooien van het as in de tuin (ja, van de Tigchelkachel geachte lezers, ik zal de vraag alvast voor zijn :wink: ). Zodra ik de gelegenheid heb ga ik een monster laten analyseren op het gehalte aan zware metalen en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK). Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. Vooralsnog gaat het in de vuilnisbak.

Patrick
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dag Patrick,

Veegluikjes worden aangebracht om op bepaalde plaatsen zeer fijne asdeeltjes te verwijderen. Daar is niets verkeerds mee. Ook niets om zich zorgen over te maken. Deze asdeeltjes werden meegesleurd door de stromingen die de verschildrukken in de kachel teweeg brengen.

Zwarte deeltjes zijn roet. Dit roet bestaat in jouw geval vooral uit fijne koolstofdeeltjes.

Volgens mij is dit in een tigchelkachel niet te voorkomen, omdat het een kachel is met relatief kleine afmetingen. Fetze Tigchelaar is er als enige in geslaagd om een dergelijk kleine kachel op te tillen tot aan het finoven-niveau, maar het perfect verbranden van stukhout in een dergelijk kleine kachel blijft een uitdaging.

Ook het moeilijker opstarten vind ik niet zo eigenaardig. Minder trek hoort bij lage rookgastemperaturen. Waarschijnlijk is dat op te lossen met wat extra fijn hout bij het opstarten. Heb je een isolerende schoorsteen? Staan alle luchttoevoeren open?

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Patick,

Bijna alles wat je beschrijf had ik ook in het begin. Alleen het zwart van het veegluikje is er nog steeds en dan ook mijn handen wassen. Ik pas nu de hoeveelheid hout aan om niet te heet te gaan met de rookgassen.Maar stook wel met het asla deurtje stuk open. Prachtige verbranding en as die zich makelijk door het rooster laat vegen. Als je met vuren stook krijg wel een bijzonder felle verbranding in de 4d. De ww wordt dan altijd het warmst met vuren. Dus deze zaag ik dan op stukjes van 20 centimeter om mee te beginnen. Stookamer vullen en later bijvullen om aan de kilo's hout komen die bij de heersende buitentemperatuur heerst.
Dus bezuinig ik niet op verbrandingslucht.

Met het slecht of moeilijker aan de gang krijgen had ik alleen last met te vochtig hout.

Als je hout gebruikt van pallets zijn deze niet behandeld met een middel tegen bv schimmel enz? Is dit terug te vinden in je onderzoek.

groet mark
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

En zoals Dirk zegt met extra fijnhout gaat het beter. Of nog beter gedroogde denneappels. Als je met zaagsel briketten werkt hoeft je er alleen nog maar wat karton op te leggen en hij gaat vanzelf. Misschien geeft dit ook een indicatie hoe droog je hout moet zijn.

groeten mark
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Hoi Mark en Dirk,

Bedankt voor de antwoorden. Het blijft toch wat zoeken in het begin. Voorlopig blijf ik vuren stoken want daar heb ik een gigantische berg van liggen. Ik heb ook nog wat ander hout liggen (onder andere meidoorn) en dat brand inderdaad wat minder fel. Verder stook ik volgens de gebruiksaanwijzing en zoals jullie beschrijven lijkt het goed te gaan. Het lastige opstarten zal toch wel met iets vochtiger hout te maken gehad hebben, maar misschien ook met de hoeveelheid hout. Om aan wat kilo's te komen (Ik heb de tabel, die ik voor de koop kreeg nog eens bekeken en voor een 6D staat, dacht ik zo'n 6-8 kilo per stookbeurt, uitgaande van een goed geisoleerd huis) met vuren moet de stookkamer toch wel redelijk vol staan. Voor de tweede lading gooi ik er daarna meestal wat van die klossen in, die branden, als je ze goed stapelt, als een massief blok (dus vrij rustig). Bij de eerste lading heeft de temperatuur van de afgassen wel even de neiging om over de 150C te gaan, maar dat is in het heetst van de strijd.
Al met al concludeer ik dat het stoken toch wel goed gaat.

Wat betreft de schimmelwering in pallets, ik heb dit gevonden http://www.binpac.be/binpacbe/catinter/ ... alogue.pdf het gaat om methyleenbromide (zie ook het bubbeltjesfolie voor een van de andere topics). Ik heb nog geen pallets gehad met de korenaar er op dus dat zal wel meevallen (weer zo'n regeltje, zo'n ding brand je toch eenvoudig in een stuk hout??). Ik denk dat de analyse hiervan redelijk duur is. Ik zal iig eens nagaan wat er van dit spul overblijft na verbranding.

Groet,

Patrick
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Patrick,

Je blijft inderdaad even zoeken in het begin. Voor het opstarten moet je misschien meer aanmaak hout gebruiken. Als je net te weinig gebruikt loopt de overgang naar het brandhout net niet lekker. En start dan niet lekker op.
Trouwens om de as makkelijk door het rooster te krijgen gebruik ik een kunstoffen afwasborstel. Door de kromme steel geen vieze handen en de bostel veegt alle as mooi door het rooster. En het kunstof beschadigd de stookkamer niet.

Ik heb ook geprobeerd onder de 150 graden rookgas temperatuur te stoken. Dat gaf ook een beetje rook. Bij 150 graden niet en is volgens mij de beste temperatuur om mee te stoken.

Als je 4d vul met veel vuren hout komt er wel veel houtgas vrij en de 4d kan dit niet altijd aan. Daarom met minder hoeveelheid of kortere stukjes vurenhout vullen. En dan als de rookgassen temperatuur weer begint te zakken weer vullen tot dat je de 6 kilo hebt verbrand.

Zoals Dirk al zei de 4d is een kleine finoven die erg goed werkt maar als je de regels van de "uitdaging" goed hebt een probleemloze finoventje met heerlijke warmte dat prefect brand. Dit leer je het beste door zoals je zelf aldoet een beetje uit proberen met de gebruiksaanwijzing als handvat. Dan leer de mogelijkheden en wat er minder goed kan.

groeten Mark
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

OK. Maar ik heb een 6D. Er moet inderdaad misschien wat meer aanmaakhout op, maar dat is altijd zo snel op. :( Enige tips om dit sneller te maken dan restjes splijten met een bijl (ik heb al eens zitten denken aan een wals of zo die kleine stukjes hout verbrijzeld).

Ik ben even naar methyleenbromide op zoek gegaan, zie http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0354.html . Vormt bij verbranding HBr http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0282.html wat zo mogelijk nog gevaarlijker is. Fumigeren staat voor begassen, dus het hout is in ieder geval niet "doordrenkt". Als ik deze pallets zie dan ga ik die niet branden, toch iets te twijfelachtig. Het aardige is dat bij de Niosh-kaart van methylbromide staat dat het niet met levensmiddelen in aanraking mag komen :!:

Patrick
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Patrick,

Voor aanmaakhout kom ik voor de gemakkelijkheid toch weer op denneappels. In het bos zoeken en degene gebruiken die al helemaal open staan. Makelijke manier van drogen is nadat je 6d klaar is met stoken en de schoorsteen klep gesloten is de stookkamer vullen met denneappels. Waarschijnlijk moet je de schoorsteen klep een heel klein stukje open zetten want het kan een beetje ruiken naar vocht en naar denneapples. Het laatste is wel lekker teminste als je van denneappel lucht houd. Ik wel alleen de rest van de familie niet.

Of een la pierre a feu :idea: . http://www.tegelkachels.nl/pierre.htm
Dan heb je nog wel aanmaak hout nodig maar minder.

Ik dacht dat je ook een 4d had dus kun jij waarschijnlijk wat meer hout in kilo's kwijt zonder dat je ver boven de 150 graden komt. Wij gaan voor onze 4d een warmtebankje bestellen. Hiermee komen we ook aan de capaciteit van een 6d. Maar behouden het hoogste redement voor onze warmte wisselaar.

groeten mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:...Ik dacht dat je ook een 4d had dus kun jij waarschijnlijk wat meer hout in kilo's kwijt zonder dat je ver boven de 150 graden komt...
Inderdaad, hoe hoger de finoven, hoe langer de kanalen worden en hoe meer warmte zal uitgewisseld worden. Dit is echter ook bij het starten merkbaar, zeker omdat dan de kachel ook het minst warm is. Daardoor wordt de warmte-uitwisseling van de rookgassen met de kachel maximaal. Dit is goed voor het rendement maar een nadeel wat de klassieke trek van een schoorsteen betreft. In dat opzicht is het misschien goed om eerder met een stookbeurt te beginnen, wanneer de kachel nog wat warmer is. Dan zijn de rookgassen ook in het begin van de stookbeurt warmer, waardoor ze meer onderdruk zullen veroorzaken.

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Mark,

Goede tip van die afwasborstel, gelijk een gekocht, werkt super. Ik heb wel een houten gekocht, kan ik na slijtage nog eens in de kachel mikken :lol: ! Nu nog ergens een magneet zien te vinden om de spijkers uit de pallets uit de kachel te halen (deze verstoppen snel de openingen tussen de stenen op het rooster), al met al zit er een berg staal in de pallets. Over pellets gesproken, jij stookt ze toch wel eens? Ik las vandaag een stuk in het tijdschrift Stromen over Indieco en deze deed kachels in het algemeen af als slecht voor milieu, slecht rendement enz. Ik heb de neiging hierop te reageren want het was een promopraatje voor pellet gestookte kachels. Behalve de kachels van Extraflame (die op basis van convectie werken) lijken alle andere systemen slecht toepasbaar in de gemiddelde (nieuwbouw) woning. Waar laat je zo'n gevaarte.

Dirk,
Je laatste opmerking in acht genomen en dat werkt beter. Ik denk dat het laatste deel van de schoorsteen (wat ongeisoleerd is) te snel afkoelt en, ondanks de aangebrachte trekkap, daardoor waarschijnlijk weinig trek genereert. Daarnaast heb ik ook de schuifjes in de deur dichtgezet en de asladeur helemaal open om extra trek te forceren.

Patrick
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Patrick,

Dat is nou weer jammer van indieco (vind ze gelijk geen hoofdletter meer waard). Zij werken met proflame (http://www.proflame.nl/) samen. Bij proflame kreeg ik de pellets om een keer te proberen. Erg aardige man maar ja dat zegt ook niet alles. Kan ook zijn dat ik naief ben :? . Valt mij tegen.

Voor je spijkers kun je een oude kleine luidspreker nemen. Zijn meestal lekker sterk en er kunnen heel wat spijkers aan vast plakken.

groet mark
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Mark,

Ik bedoel dus met zo'n gevaarte de pelletkachel met automatische voeding. Dat past in de gemiddelde vinex woning niet. Daarom snap ik wel dat deze dingen slecht te slijten zijn. En het zal wel een aardige duit kosten plus dan nog de pellets en het allerkwalijkste: convectiewarmte. Over de kachels werd in een toch respectabel blad als Stromen de mening van deze meneer overgenomen en heel generaliserend over kachels (en dat er ook veel handelaren rondlopen die ook een warmtewisselaar systeem verkopen). Kortom: het staat hem allemaal niets aan, zijn kachels/ketels verkopen niet. Waar worden die pellets eigenlijk van gemaakt? Vast niet van FSC-hout, dus de vraag is maar of ze zo CO2 neutraal zijn :twisted:.

Ik denk dat ik niet teveel moet nadenken: weer zo'n handige oplossing. Snel op zoek naar een oude luidspreker. Ligt vast wel ergens op zolder.

Patrick
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

pdkl schreef:Als ik deze pallets zie dan ga ik die niet branden, toch iets te twijfelachtig. Het aardige is dat bij de Niosh-kaart van methylbromide staat dat het niet met levensmiddelen in aanraking mag komen :!:
Als ik mij goed herinner werd methylbromide vroeger gebruikt door tuinders, om de grond te ontsmetten. Inmiddels is dat verboden. De stof werd in verband gebracht met gezondheidsproblemen en afwijkingen in tuindersgezinnen. Geen lekker spul dus.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:
pdkl schreef:Als ik deze pallets zie dan ga ik die niet branden, toch iets te twijfelachtig. Het aardige is dat bij de Niosh-kaart van methylbromide staat dat het niet met levensmiddelen in aanraking mag komen :!:
Als ik mij goed herinner werd methylbromide vroeger gebruikt door tuinders, om de grond te ontsmetten. Inmiddels is dat verboden. De stof werd in verband gebracht met gezondheidsproblemen en afwijkingen in tuindersgezinnen. Geen lekker spul dus.
Deze stof wordt toch gebruikt om de beestjes te vergassen? Het hout wordt niet ge?mpregneerd.

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Hallo Dirk,

Ik ben er achter dat bijvoorbeeld schepen waarin voedingsmiddelen vervoerd moeten worden "begast" moeten worden. Schijnbaar is dat nog steeds met methylbromide. Ik zal nog eens verder in de palletswereld duiken, want als een herbruikbare pallet een "certificaat" krijgt (de korenaar) dan moet deze er wel aan blijven voldoen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze one-way zijn en gewoon worden afgedankt. Ik kan me voorstellen dat dat er nogal wat zijn en ik vraag me af of bij verbranding ervan het ontstane HBr wordt afgevangen (bij grote hoeveelheden moet er toch een reactieproduct ontstaan ook al zijn de pallets enkel begast). Al met al is het een achterlijke praktijk voortkomend uit allerlei gekweekte gevoelens die nooit gestaafd worden. Ik geloof er ook niets van dat dit gebruik het intercontinentaal transport van "beestjes" ook maar iets belemmerd.

Misschien moet ik eens nieuw topic aanmaken over de kwaliteit en (vermeende) duurzaamheid (de pellets) van brandstoffen.

Patrick
Plaats reactie