houtcv: Hoe juist stoken? Waar op te letten? [Feiten]
Geplaatst: 15 aug 2011, 21:14
Veel vragen zich af hoe je een houtcv op de juiste manier stookt. (Waaronder ikzelf)
We hebben het hier dus over een stukhout gestookte kachel met een warmtewisselaar met water.
De bedoeling van dit topic is om een alles-op-één-plaats informatie te verkrijgen, misschien zelfs een stickie
Graag hoor ik jullie ervaringen en ondervonden feiten betreft het juist stoken.
Belangrijke feiten voor een juiste verbranding:
-De warmte wisselaar mag tijdens de verbranding niet te koud zijn;
Reden: Bij een te lage temperatuur van de wisselaar condenseren de houtgassen en vormen een aanslag (roet/cresoot) op de wisselaar.
Oplossing: Minimale retourtemperatuur van het water tussen 70 en 80 graden houden dmv een thermostatische mengklep.
-Droog hout stoken nog belangrijker dan een normale openhaard.
Reden: Veel vocht in het hout koelt de gassen te hard af en versterkt het neerslaag van roet/cresoot.
Oplossing: Hout voldoende laten drogen (afhankelijk van de houtsoort kan dit wel tot 3 jaar nodig hebben)
-Smoren van de kachel:
Reden: Langer branden met het hout, in de kachel houden van de warmte.
Nadelen: Volgens mijn kachelboer vervuilt de kachel enorm, volgens CP het tegendeel:
Vraag: Valt een houtcv kachel nou wel/niet onder de stoomwet? Mag je dit zelf aansluiten ivm verzekering?
Ik begrijp dat de volgende zaken zo en zo noodzakelijk zijn om de veiligheid te waarborgen:
-Koelpot/koelspiraal geschakeld door een (mechanisch) thermische veiligheidsklep. (97 graden ventiel) gekoeld met drinkwater.
-Overstortventiel; prescor.
-circulatiepomp (in geval van druksysteem)
-buffer of voldoende groot cv-circuit zodat warmte altijd afgevoerd kan worden.
-Themostatische mengklep (retourwater temperatuur regeling)
Hoop dat jullie mij aan kunnen vullen.
We hebben het hier dus over een stukhout gestookte kachel met een warmtewisselaar met water.
De bedoeling van dit topic is om een alles-op-één-plaats informatie te verkrijgen, misschien zelfs een stickie
Graag hoor ik jullie ervaringen en ondervonden feiten betreft het juist stoken.
Belangrijke feiten voor een juiste verbranding:
-De warmte wisselaar mag tijdens de verbranding niet te koud zijn;
Reden: Bij een te lage temperatuur van de wisselaar condenseren de houtgassen en vormen een aanslag (roet/cresoot) op de wisselaar.
Oplossing: Minimale retourtemperatuur van het water tussen 70 en 80 graden houden dmv een thermostatische mengklep.
-Droog hout stoken nog belangrijker dan een normale openhaard.
Reden: Veel vocht in het hout koelt de gassen te hard af en versterkt het neerslaag van roet/cresoot.
Oplossing: Hout voldoende laten drogen (afhankelijk van de houtsoort kan dit wel tot 3 jaar nodig hebben)
-Smoren van de kachel:
Reden: Langer branden met het hout, in de kachel houden van de warmte.
Nadelen: Volgens mijn kachelboer vervuilt de kachel enorm, volgens CP het tegendeel:
Graag wil ik hier wat meer over weten aangezien mijn kachel enorm aanlaait! Onderaanzicht warmtewisselaar van mijn houtcv, schrik.Volgens mij hadden we consensus dat het smoren van een kachel door de inlaatlucht te nijpen duidelijk ‘not done’ is! Zo stimuleer je een slechte verbranding met kans op CO vorming.
Regelen doe je primair door de schoorsteenklep meer te sluiten, tot max. 80%.
Vraag: Valt een houtcv kachel nou wel/niet onder de stoomwet? Mag je dit zelf aansluiten ivm verzekering?
Ik begrijp dat de volgende zaken zo en zo noodzakelijk zijn om de veiligheid te waarborgen:
-Koelpot/koelspiraal geschakeld door een (mechanisch) thermische veiligheidsklep. (97 graden ventiel) gekoeld met drinkwater.
-Overstortventiel; prescor.
-circulatiepomp (in geval van druksysteem)
-buffer of voldoende groot cv-circuit zodat warmte altijd afgevoerd kan worden.
-Themostatische mengklep (retourwater temperatuur regeling)
Hoop dat jullie mij aan kunnen vullen.