Praktisch: de bouw van een finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

danny
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2006, 12:48
Locatie: steendorp

prijs

Bericht door danny »

ik zou er eentje volledig zelf bouwen naar het model van pyromasse
+/- 500 vuurvaste stenen heb ik kunnen kopen voor 350euro,reken daarbij
50kg vuurvaste beton voor 150euro,stenen voor de buitenzijde zou ik stenen uit accumulatiekachels gebruiken,deze zijn gratis te vinden en daarna afwerken met leem voorlopig,indien de werking voldoet zou ik mettertijd zelf een keramische buitenzijde maken,de leem kun je toch zo weghalen.de ijzerwaren zijn recup van oude kachels,dan nog een 100euro voor diversen en een oneindig aantal werkuren en je hebt een goedkope kachel.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: prijs

Bericht door Dirk Bauwens »

danny schreef:ik zou er eentje volledig zelf bouwen naar het model van pyromasse, +/- 500 vuurvaste stenen heb ik kunnen kopen voor 350euro,reken daarbij 50kg vuurvaste beton voor 150euro,stenen voor de buitenzijde zou ik stenen uit accumulatiekachels gebruiken,deze zijn gratis te vinden en daarna afwerken met leem voorlopig, indien de werking voldoet zou ik mettertijd zelf een keramische buitenzijde maken,de leem kun je toch zo weghalen.de ijzerwaren zijn recup van oude kachels,dan nog een 100euro voor diversen en een oneindig aantal werkuren en je hebt een goedkope kachel.
600 euro voor een finoven is erg goedkoop. Daar zullen niet veel mensen tegenop kunnen :D

P.S. Hoe kwam je aan die 1600 $ die Marcus Flynn volgens jou vraagt?

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: prijs

Bericht door kees »

600 euro voor een finoven is erg goedkoop. Daar zullen niet veel mensen tegenop kunnen :D

P.S. Hoe kwam je aan die 1600 $ die Marcus Flynn volgens jou vraagt?

Dirk

is ook exBTW, transport etc.; komt dus ook op ?2500.
danny
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2006, 12:48
Locatie: steendorp

prijs

Bericht door danny »

Hallo, hier staan enkele prijzen ,ze zijn wel in us dollars en het lijkt mij ook zinloos om een kachel uit canada of de vs naar hier te brengen,de kosten zijn immers veel te hoog.http://www.mainewoodheat.com/products.html
Het is dus vooral op de ijzeren onderdelen dat men flink kan bezuinigen
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: prijs

Bericht door Dirk Bauwens »

danny schreef:Hallo, hier staan enkele prijzen ,ze zijn wel in us dollars en het lijkt mij ook zinloos om een kachel uit canada of de vs naar hier te brengen,de kosten zijn immers veel te hoog.http://www.mainewoodheat.com/products.html
Het is dus vooral op de ijzeren onderdelen dat men flink kan bezuinigen
Daar staat inderdaad 1600 US dollar. Omgerekend is dat ongeveer 1250 euro. Dat is het bedrag dat Albie Barden vraagt voor de zogenaamde Albie Core. Dat is echter slechts een gedeelte van het binnenwerk van een finoven. De AlbieCore is een set van vuurbetonnen gietstukken, met een totaalgewicht van ongeveer 317 kg. De benodigde vuurvaste stenen, die wel op de foto te zien zijn, horen daar niet bij. Er zit ook niets van het benodigde ijzerwerk bij. Voor de bijbehorende stookdeur, ovendeur, asladeur, rooster, kleppen, en een paar veegluikjes kom je gemakkelijk aan 1500 ? 2000 US$. In euro zal dat ongeveer hetzelfde zijn, want die onderdelen worden in Finland geproduceerd.

Dirk
Rudi Verbeeck
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 mei 2006, 00:26
Locatie: Hasselt

Bericht door Rudi Verbeeck »

Dirk,


Dat je zelf met een finoven naar buiten wil komen is goed nieuws en de prijs klinkt nog aantrekkelijk ook. De kunst zal er wel in bestaan om zelf de vruchten te plukken van je onderzoek.

Ondertussen blijf ik broeden op een verdere verbetering van mijn DTA-finoven. De andere forumgebruikers herinner ik er nog even aan dat ik mijn kachel heb verhoogd met een metalen bovenstuk van 20cm. Zo kan er meer warmte uit de rookgassen worden gehaald

Eerder schreef je, Dirk, dat je vreesde dat, zowel het traject van stookruimte tot het punt waar de rookgassen naar onder moeten, als de tegenstroomkanalen te kort zijn in de finoven van DTA.

Vermits ik nu over 20cm meer hoogte beschik kan die afstand worden vergroot. Dat kan door twee vuurbetonnen stenen te plaatsen net onder het plafond van de vuurhaard. Als die stenen bijvoorbeeld 8cm hoog zijn, dan wordt de afstand voor de rookgassen met 16cm verlengd, als ik de muurtjes tussen de stookruimte en de tegenstroomkanalen ook met 8cm verhoog. De ruimte boven de stookruimte verliest dan wel die hoogte, maar blijft ruim genoeg. Is dat een goed idee ?

Groeten,

Rudi
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Rudi Verbeeck schreef: Is dat een goed idee ?
Volgens mij wel, ja!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Ondertussen heb ik het antwoord van DTA op de opmerking van Rudi gelezen. Sietz Leeflang heeft het onderandere over 'de van tijd tot tijd aangebrachte verbeteringen' aan de Fin-oven. Voor zover ik er zicht op heb, is er aan het ontwerp van die kachel nooit iets veranderd. Heeft iemand daar andere informatie over?

Dat zij verbaasd staan over 'grijze rook en roet' is vreemd. Er zijn op hun forum regelmatig opmerkingen met dezelfde klachten.

Verder blijf ik me storen aan hun benaming 'fin-oven' voor die kachel, omdat die technisch gezien geen finoven is. Het is in ieder opzicht een duitse tegelkachel. Een groot verschil! Zij hebben natuurlijk wel het recht om, binnen hun invloedssfeer, die kachel ook 'fin-oven' te noemen, maar het maakt de dingen niet duidelijker.

Verder hebben ze in bijna alle kachels gasbranders gestopt, een haast absurde toepassing en niet bepaald de manier om een houtkachel op punt te krijgen.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: prijs

Bericht door Dirk Bauwens »

danny schreef:...50 kg vuurvaste beton voor 150 euro...
Ik denk dat die prijs niet klopt. Voor zover ik weet, is de kleinhandelsprijs van mengsels voor standaard vuurvast beton ongeveer 1 euro per kilogram.

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Grijze rook is een teken van veel vocht. Dit ga je krijgen als je de rookgassen sterk gaat afkoelen.

Dit is toch niet zo vreemd als je alle warmte wilt benutten?

Je zal als er te weinig natuurlijke trek er voor moeten zorgen dat er wel genoeg aanvoer is van zuurstof voor een volledige verbranding. Een ventilator is als ik de problemen zo hoor wel noodzakelijk voor een goede werking. Dit geldt ook voor een hr gasketel en olieketels.

onvolledige verbranding is ook verlies en erger nog vervuiling. Door een ventilator toe te passen (met een geringe hulpenergie) haal je in zijn totaal wel een winst uit.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Grijze rook is een teken van veel vocht. Dit ga je krijgen als je de rookgassen sterk gaat afkoelen...
Hallo Chatanky,

Daar kan ik niet mee akkoord gaan. Waarom zou veel vocht grijze rook veroorzaken? Vocht wordt waterdamp. Waterdamp is soms zichtbaar met een witte kleur.
Grijze rook wijst, mijns inziens, altijd op een onvolledige verbranding, maar onvolledige verbranding is niet noodzakelijk gelinkt aan veel vocht.

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Regenwolken zijn toch ook wel grijs. :lol:

Het is maar net hoe de rook uitgelicht is.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

chathanky schreef:Regenwolken zijn toch ook wel grijs. :lol:

Het is maar net hoe de rook uitgelicht is.

grijs=roet :idea:
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Over wat voor grijs hebben we het dan? Een auto op benzine of lpg. geeft ook een grijze pluim. Als je een meting uitvoert is het co gehalte bij moderne auto`s onder een half procent.

Op zicht is het moeilijk oordelen of de verbranding onvolledig is tenzij de verbranding er echt beroerd aan toe is, dan wordt de kleur duidelijk donkerder.
Een cv monteur meet toch ook de rookgassen bij het afstellen van een gasblok. Ik heb er nog geen een gezien die eens uit het dakraam ging kijken of de kleur wel goed was. Als deze dat bij mij zou doen mag hij meteen vertrekken.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Natuurlijk moet er uiteindelijk gemeten worden. Maar meten heeft niet veel zin wanneer de kachel zichtbare rook uitstoot. Dan ziet men zo dat er iets flink fout zit.

Een gemiddelde finoven heeft in zijn rookgassen een CO-gehalte dat gemakkelijk 10 maal lager ligt dan de uitstoot van de meest moderne auto's. Een interne verbrandingsmotor moet de brandstof verbranden in een fractie van een seconde en met geen overmaat van verbrandingslucht. De verbranding in een kachel kan onder de meest ideale omstandigheden plaatsvinden omdat in een kachel alleen het thermisch rendement van belang is. Bij verbrandingsmotoren zoekt men een maximaal mechanisch rendement.

Dirk
Plaats reactie