aansluiting kachel cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Hoi Mies,
michel schreef:Het is volgens mij gewoon dat mixventiel. Alle logica bij elkaar opgeteld.
Tot ik die documentatie gezien heb kan ik niks van het omkeren van dat element zeggen.

Feit blijft dat in de uitvoering op DHZ niveau dit schema ook niet gaat werken. Grootste fout zit in het aftakpunt van de retour naar de houtkachel.

Dit wordt zo een hydraulische Janboel.

Groet, Cp
Verwijderd.
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door wouter a »

Eerst even voor de duidelijkheid de werking van de eclips aqua.

De Eclips aqua bestaat uit de basis-kachel van de eclips serie, met hierboven een compartiment waarin zich de wisselaar bevind.

de basis kachel is voorzien van een spaarklep, hendel naar beneden is warmte naar boven, om het kanaal op te warmen & om warmte richting de wisselaar te sturen.

Op het moment dat deze hendel horizontaal staat (omhaag) maken de rookgassen een extra gang door de kachel zelf voor een verhoogd rendement door de rookgassen extra af te koelen.

Op het moment dat de spaarklep van de kachel open staat stuur je de warmte omhoog, kanaal wordt warm, compartiment met wisselaar wordt warm. als deze een bepaalde temperatuur bereikt hebben zal de klep in de wisselaar zich sluiten, hierdoor wordt de warmte niet meer langs de wisselaar gestuurd, maar hier doorheen.
verschil in vermogen : 500 Watt tegen 5500 Watt (bij normaal doorstoken!)

Op het moment dat het water in de wisselaar de 65 graden bereikt zal er een signaal uitgestuurd worden om de pomp te starten.

beveiligingen:
1. op het moment dat het water in de wisselaar de 85 graden bereikt wordt de klep in de wisselaar weer geopend, het vermogen daalt nu naar de 500 Watt, er wordt te weinig vermogen afgenomen.
2. er is nog steeds te veel vermogen, de beveiliging van 93 graden wordt geopend, hierdoor zal water uit het systeem geloost worden waarmee de wisselaar gekoeld wordt.
3. bij doorstoken kan de druk te ver dalen, er zal nu via de automatische vuller bij gevuld worden.

De wisselaar heeft een inhoud van 12,5 Liter, hierdoor heeft de wisselaar zelf al een redelijke buffer tegen oververhitting, het zal dus niet veel voorkomen dat de 2e beveiliging in springt.


Voor het probleem van Arjan moeten 2 dingen bekeken worden:
1. is alles aangesloten zoals het hoort en zijn de stromingen juist?
2. sluit de klep in de wisselaar goed?

met vriendelijke groet,
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door kockie »

Ik heb het een en ander aan borrelpraat afgesplitst naar het café.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Dag Arjan,

Ondanks dat ik van plan was wat minder zelf te gaan zoeken, hield me dit nog even bezig in de zin van hoe zat dat ook al weer met een thermovar MENGKLEP.

Hier stukje leesvoer:
http://www.holzvergaser-forum.de/media/ ... 200502.pdf

Ding is van origine dus een oplaadautomaat, die pas waterdoor laat naar de buffer als het heet genoeg is. Nadeel wanneer die zonder extra’s direct achter de kachel staat, is het pendel gedrag. Immers, zodra de klep doorgeeft naar de installatie, komt er weer een relatief grote golf koud water binnen die eerst door de kachel moet voor die de thermovar weer dicht stuurt.

Vandaar dat jij het moet maken volgens einbaulage 2, die zorgt voor een veel geleidelijker menging.

Van het omkeren van het element wordt niet gesproken.
Edit: met nog wat zoeken dit plaatje gevonden:
http://www.altechkachels.nl/eclips-aqua

Hier is de openverdeler wel goed aangesloten, alleen is de pomp van het radiatoren circuit verkeerd gepositioneerd, die hoort in de retour. En inderdaad geen mengklep. In dat geval zit de minimale temperatuurbegrenzing voor het retour- kachelwater in het schakelen van de bimetaalklep en de kachelpomp.

Ik denk toch dat het beter is om standaard een thermovar of kunzel achtige toe te passen, het debiet van de kachelpomp is eigenlijk te groot voor een stabiele werking. Met een mengklep ertussen blijft er meer dan voldoende flow in de kachel om kookgeluiden te voorkomen, en de heetwaterproductie naar de verdeler wordt veel stabieler in flow.

Groet, Cp
Verwijderd.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

@ Wouter dank voor de uitleg scheelt veel type werk
en de klep is goed dicht geen probleem alleen dat hij bijna niet open wil zal wel aan de manier van stoken liggen moet ff wennen denk ik
En misschien de plaats van de sensor even aan passen daar denk ik nog even over na
Als de schoorsteen 250+is zou de klep toch open moeten gaan lijkt mij
maar dit terzijde eerst de rest goed

@CP
Hier de documentatie en tekening goed nieuws hij zit goed en de pomp draait naar boven en zit in de aanvoer naar de kachel.
Alle vier aan een kant oeps dan heb ik er een te kort.
De cv pomp kan zo op een andere plek geen punt dat pas ik wel aan .
Ga zo proberen een tekening te maken van het nieuwe schema en die plaatsen.
helemaal snappen doe ik het nog niet maar mss komt dat tijdens het tekenen wel je zien of het goed gaat
De expansie is aan gedacht 2x25 liter moet ruim voldoende zijn.
De drieweg klep is er uit dus die kan geen storing meer geven .
Over de thermovar lees het stukje maar daar staat echt dat het thermo element180 graden zu drehen
helaas kan ik niet het hele document plaatsen het is te groot 2mb en weet ff niet hoe dat te veranderen
mocht ik een vraag vergeten zijn dan hoor ik dat graag
vriendelijke groeten
Arjan
Bijlagen
Scannen0012.jpg
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

CV 5.jpg
hier bij het nieuwe schema
Als ik lees je hebt de simpelste thermovar gebruikt.
Denk ik dat kan dus beter maar hoe ?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Haai Arjan,

De tekening / het schema heb je nu goed voor elkaar!

Over de praktische problemen met de klep in de kachel heb ik weinig zicht op en totaal geen ervaring mee. Daar zal Wouter A je zeker mee helpen.

Over de thermovar: dat is idd de simpelste uitvoering, maar dat moet al genoeg zijn. Maak het niet ingewikkelder dan nodig.

Ik zie in jouw scan al weer een andere naam erbij staan. Het lijkt erop dat die onderneming alweer overgenomen is. En daar zijn de specs ook mss door veranderd.

Ik kan die tekst van jouw nergens terugvinden, Het lijkt me dan ook het beste om even contact op te nemen met je leverancier hoe het nu in jouw geval precies zit.

En als je het dan zo aansluit heb je denk ik een van de mooiste houtkachel CV opstellingen binnen West Europa!

Groet, Cp
Verwijderd.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

@ CP dank je wel voor de hulp we gaan het zo doen
Vandaag een nieuwe open verdeler besteld met voldoende spruiten helaas niet te koop in een beetje kleine maat dus Gaan we die maken
Als ik het klaar heb en draaiend laat ik het wel weten
@michel Ook jij bedankt voor de hulp
Groetjes Arjan
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

hallo allemaal
We zijn er weer na een vakantie gaan we weer aan de slag nu lees ik het verhaal van CP.
Over de koudwater koeling en ben nu erg aan het twijfelen of ik dit wel verder wil gebruiken
als ik de nadelen lees denk ik toch oeps beetje verkeerde oplossing.
Maar hoe dan verder ?.
Ik kan nu nog alle kanten op
Heb al weer erg veel gelezen en denk mss is open expansie wel de oplossing
maar hoe doen we dan de overdracht warm water buffer of wisselaar?
Het kan allemaal ik heb er de ruimte voor
De eclips heeft ongeveer 6 kw dat zou betekenen 6X100 liter dit gaat wel echter in tweeen
het moet nl de trap op
En kan dit ook als voorverwarming SWW gebruikt worden
Wie het weet mag het zeggen
De opzet blijft wel zo dat beide systemen moeten kunnen branden met en zonder elkaar
Zodra ik weet wat ik verder wil ga ik een nieuwe tekening maken.
Graag weer hulp
Ik hoor het wel
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Ha Arjan,

Als je voor een open systeem wilt gaan, heb je buiten een open expansievat ook nog een platenwarmtewisselaar en een extra pomp nodig.

Ik begrijp dat je nu ook wilt uitbreiden met een buffer en tapwater? Dan kun je ook kiezen voor een buffer met spiraal erin, dan vervalt de platenwisselaar. Zo wordt het systeem ongeveer bij light 011. Houtkachel drukloos, buffer onder druk op gewone CV circuit.

Er is eindeloos te combineren, maar veel hangt af hoe je in jouw geval uitkomt met leidingen en afstanden. Daar heb ik natuurlijk geen zicht op.


Groet, Cp
Verwijderd.
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door wouter a »

besta arjan,

de oplossing om voor een open systeem te gaan kun je als volgt aan pakken.

- neem een plaatwisselaar, welke het vermogen over kan brengen van het open naar het gesloten gedeelte.
- plaats je expansievat zo hoog mogelijk, dit zorgt voor de werkdruk
- giet een laagje olie bovenop het water in het expansie vat of sluit het met een membraan af zodat hier ook nieuwe geen zuurstof bij komt. hij moet wel de ruimte hebben om drukloos uit te zetten, zet hij te ver uit moet hij gewoon open gaan, net als een soort van ballon die je opblaast rond een buis en op een gegeven moment weg schiet.

- sluit de waterleiding dan NIET aan.

als je in je buffervat een boiler hebt zal het water verwarmd worden, het beste kun je deze dan van daar naar je cv ketel leiden om in ieder geval boven de 60 graden uit te komen (legionella!).


met vriendelijke groet,
wouter.

overigens is de aqua met de huidige beveiligingen goedgekeurd in Duitsland volgens de daar geldende normen.
een veiligheid is precies zolas het gezegd wordt, deze dient alleen in uiterste gevallen in werking te treden.
In je auto zitten gordels en airbags, het is de bedoeling die niet nodig te hebben, ze zijn er alleen voor het geval dat.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

hoi CP
Dit is een beetje het gevolg van je verhaal over de noodkoeling met vers water
nou dacht ik mss kan ik nu nog iets anders doen we zijn nog niet bezig maar ga weer tekenen dan hoop ik er weer uit te komen
Ik ga voor een buffer met sww spiraal
Zoals ik al aan gaf worden dit er twee van 300 l hoe kan je die samen laten werken ?
en mss weet je wel iets beters ik hoor het graag

@wouter
Ja ik snap wel dat het daar voor is daar ben ik ook niet bang voor
het is meer het gevaar dat er iets gaat lekken waar je geen erg in heb BV de overstort en dat er elke dag vers water bij komt
dat wil ik zo voor komen en nu kan ik nog alle kanten op dus vandaar
gr Arjan
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door wouter a »

Zolang je er goed over na denkt kun je hem op een hoop manieren aansluiten.

Die bij ons staat staat volledig los in een klein systeem op druk beneden.

De enige veiligheid die daar op aangesloten is is de overtemp van 93 graden.

Met vriendelijke groet,
Wouter a.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door Chicken Power »

Dag Arjan,
arjan drost schreef:Dit is een beetje het gevolg van je verhaal over de noodkoeling met vers water
Kennelijk valt het kwartje nu pas, als je terugleest, zie je dat ik je daar veel eerder al voor waarschuwde!
arjan drost schreef:nou dacht ik mss kan ik nu nog iets anders doen we zijn nog niet bezig maar ga weer tekenen dan hoop ik er weer uit te komen
Verstandig om nu direct dat minste systeem uit te sluiten, het kan zoveel beter, en vooral veiliger.
arjan drost schreef:Ik ga voor een buffer met sww spiraal
En waarom dan wel?
arjan drost schreef:Zoals ik al aan gaf worden dit er twee van 300 l hoe kan je die samen laten werken ?
Samenwerken kan prima. Heb je al voorbeelden van wat je op het oog hebt?
arjan drost schreef:en mss weet je wel iets beters ik hoor het graag
Zaak is dat je nu eerst uitvlooit wat je eindwensen zijn, en vooral waarom.

Dus goede transmissieberekening voor de warmtebehoefte van het huis, wat gebruik je aan tapwater, hoe vaak ga je stoken, enz enz.

Dan ga ik wel verzinnen.


Groet, Cp
Verwijderd.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: aansluiting kachel cv

Bericht door arjan drost »

@CP
chicken powerrrrr schreef:Kennelijk valt het kwartje nu pas, als je terugleest, zie je dat ik je daar veel eerder al voor waarschuwde!
Eigenlijk viel het wel meteen maar dan denk je ach het zal wel meevallen .
Tot ik er aan dacht dat de vorige ketel twee keer heeft staan lekken dat duurt tot de druk weg is
dat kan even duren met een vulautomaat dan lees je alles nog een keer en dan valt het kwartje echt dus vandaar de ommezwaai
en natuurlijk ook de veiligheid

Waarom een buffer het lijkt mij wel lekker als je toch stookt je ook je water voor verwarmt
en voor de tijden dat je niet stookt heb je wat reserve (hoop ik)

De Gene die ik gezien heb is helaas te groot (kan de trap niet op )
http://123-kaminofen.de/buffervat-2-war ... rvoir.html
maar waarschijnlijk is die er ook wel kleiner (maar die kan ik nog niet vinden)
Chicken Power schreef:Zaak is dat je nu eerst uitvlooit wat je eindwensen zijn, en vooral waarom.
ik hoop dat een en ander duidelijk is zo

Dus goede transmissieberekening voor de warmtebehoefte van het huis
Ik zou niet weten hoe maar dat ga ik wel zoeken
Chicken Power schreef:wat gebruik je aan tapwater
we zijn met zijn drieeen
Chicken Power schreef:hoe vaak ga je stoken
we stoken elke koude dag al vanaf 1982 en sinds 10 jaar met een altech gourmet vision

nou dat was het weer tot zover

groetjes Arjan
Laatst gewijzigd door kockie op 07 sep 2011, 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes aangepast
Plaats reactie