Zelfbouw hout-cv kachel (project)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
robert5812
Berichten: 122
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:10
Locatie: Noordhorn

Zelfbouw hout-cv kachel (project)

Bericht door robert5812 »

hierbij de foto`s van begin tot nu toe

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het project is nog niet klaar , zoals jullie zien ben ik nu bezig met een klep in de pijp om hem te kunnen stellen
tijdens het branden

er komen nog 2 buizen in en 1 boven op de kachel ik vind 1 spiraal van 6 mtr een beetje te klein (gebruikte buis 28x2 staal)

en dan nog een wand om de kachel heen.

alles is uit 5 mm dik staal gemaakt (afval plaat en zo vandaar die stroken :P)

de buitenwand die wordt van 4 mm dik plaat

meer foto`s zullen volgen

ik maak ook nog tekeningen met een collega in het programma sollid edge die komen er ook nog wel een keer op

ideeen en vragen zijn welkom

gr robert
die `t dichtst bij het vuur zit , warmt zich het best
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door account verwijderd »

@Robert,

Welkom op het forum.

Ecologieforum is wel de place to be als het over het ontwerpen en bouwen van houtkachels gaat.

En je bent heel erg handig en creatief, dat maken de foto's mij wel duidelijk en daarbij
ik bewonder mensen die zelf ergens over nadenken en de stappen nemen om zelf iets te fabriceren.

Affein,

De materiaaldikte van de kachel is goed. Je luchtinlaat klep zou ik in de deur bouwen, via een spleet net boven het vuurbed.
De Luchtinlaat via het onder rooster laten gaan is niet waar ik voor zou kiezen. Je verbranding is beter als je op
een vuurbed stookt.

De spiraal zal weinig doen in deze opstelling. Als ik het goed kan beoordelen kun je de spiraal verwijderen of laten zitten en
een ruimte boven de houtkachel plaaten (bell) waar de de (open) cv wisselaar via tegenstroom realiseerd.

Bij interesse kan ik wel een plaatje erbij maken.
Verwijderd
Gebruikersavatar
robert5812
Berichten: 122
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:10
Locatie: Noordhorn

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door robert5812 »

Het is allemaal door jou begonnen :lol: ik zag jou filmpje een keer op youtube en dat gaf de doorslag .
kan je eens een foto sturen wat je bedoeld .... die klep is voor de uitlaat voor de inlaat heb ik nog niet die komt nog.


Gr robert
die `t dichtst bij het vuur zit , warmt zich het best
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door deleted »

Robert,

Het water(spiraal) wil je niet in de stookkamer. Dat zorgt daar voor afkoeling en daardoor een minder goede verbranding.

Daarom bestudeer het (eenvoudige principe) van de Rocket eens, of het Bell-systeem. En probeer een manier te vinden om de warmte te onttrekken nádat de verbranding heeft plaatsgevonden.

G
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door wouter a »

robert,

de mensen hierboven melden het juist, voor een efficiente verbranding moet je de volgende dingen in acht nemen:
- je vuur moet zo heet mogelijk worden voor een volledige verbranding
- je lucht kun je alleen van onder laten lopen voor het starten, hierna haalt het het rendement alleen maar omlaag

de volgende dingen zou ik met jouw basis zelf doen:
- zorgen dat ik de lucht naar het rooster kan afsluiten
- isolatie in de verbrandingsruimte plaatsen
- lucht zo naar binnen laten stromen dat dit over het gloeibed heen loopt
- spiraal inkorten en gebruiken voor de secundaire verbrandingslucht

bovenop de kachel zou ik een compartiment maken met daarin de wisselaar, op zo'n manier dat deze goed te reinigen is.

als je gaat kijken naar warmte overdrachtsverschillen tussen water en lucht.
a = 10~100 W/m2*K voor stromende lucht
a = 500~5000 W/m2*K voor stromend water

hieruit kun je al concluderen dat je voor lucht in het gunstigste geval een 5 x grotere oppervlakte tot in het ongunstigste 500 x groter oppervlak moet hebben. hierbij kom je al automatisch aan een plaatwisselaar en niet aan een buiswisselaar om enige efficientie te behalen. ik ga hier meestal uit van een waarde tussen de 15 en 20X.

De geleiding van warmte van het metaal is in feite eigenlijk te verwaarlozen omdat deze in een berekening veel minder meetelt bij staal of koper als de overdracht van de warmte tussen water / lucht en metaal.

Met vriendelijke groet,
wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Gebruikersavatar
robert5812
Berichten: 122
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:10
Locatie: Noordhorn

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door robert5812 »

Word steeds ingewikkeler haha .
Die spiraal zit helaas al vast gelast , ik ben helemaal niet bekend op het gebied van verwarmen
Je ziet vaak van die kacheltjes op marktplaats om een zwembad te verwarmen die hebben
Ook een spiraal midden in het vuur liggen dus dacht zal et zo wel moeten ,wist toen nog niets over dit forum.....
die `t dichtst bij het vuur zit , warmt zich het best
Gebruikersavatar
robert5812
Berichten: 122
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:10
Locatie: Noordhorn

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door robert5812 »

Even een klein vraagje een IBC tank 1000 liter is niet geschikt hoor ik veel mensen zeggen
Ik kan nu een ibc krijgen met kunstof binnenkant en metalen omhulsel is dit wel geschikt ??
Ben benieuwd naar jullie reacties want kan em miss dit weekend ophalen

Gr robert
die `t dichtst bij het vuur zit , warmt zich het best
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door kockie »

Al doende leert men en een slijptop is geduldig.... vraag Michel maar.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door deleted »

Met het materiaal dat je al gemaakt hebt, zou je het bovenste spiraal-gedeelte kunnen afslijpen en hergebruiken op een bell die boven de vuurkamer komt.
Bijvoorbeeld:
testbrander.JPG
Gebruik je verbrandingskamer vanonder.
Zet er een lege Bell(ook zo'n rechthoekige, gesloten stalen doos) boven met het spiraal bovenin. De bovenste bell mag nog hoger dan de tekening.
Belangrijk is de uitlaat onderaan in de bell. De gassen moeten dan hun warmte bovenin afgeven en kunnen pas dalen na hun warmte (gedeeltelijk) te hebben afgegeven.
Rondom de vuurkamer én de bell isolatie met perliet(oranje) en een nieuwe staalwand. Daarrond eventueel nog isolatie (geel)
(groen) = bestaande schoorsteen
(blauw) is het waterspiraal.
Uitlaat van de stookkamer gaat zo hoog mogelijk in de Bell en krijgt hopelijk een Rocket-effect ...

Als je dat eenmaal werkend hebt is het de zaak om zo maximaal mogelijk de warmte uit de uitlaatgassen te halen. Misschien met meerdere , goed geïsoleerde Bells boven of achter elkaar met telkens een spiraal...

G
Gebruikersavatar
robert5812
Berichten: 122
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:10
Locatie: Noordhorn

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door robert5812 »

Ik snap alleen het idee niet waarom die spiraal niet in het vuur mag ...

Als ik moet kiezen, of je hand in het vuur steken of er boven
Dan brand ik me klauwen erger in het vuur dan er boven
Kan je dat misschien iets anders proberen uit te leggen

In het vuur lijkt het mij warmer dan buiten het vuur
die `t dichtst bij het vuur zit , warmt zich het best
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door Chicken Power »

Ha Robert,

Ja, die zwembadkacheltjes, buiten het gebrek aan een goede verbranding gaan ze ook niet zo lang mee. Voor ruimteverwarming kun je op dit forum nog wel wat verhaaltjes vinden over de ‘Prity’.

Jouw ontwerp doet me door die spiraal trouwens heel sterk aan het olievergassings- kacheltje van Somy denken! Ooit, toen ik er ook nog weinig van wist, nog eens het idee gehad om dat na te bouwen voor hout. Maar ook die oliekachel had het nadeel van enorme roetvorming op de spiraal.

Ik zat toen wel aan een geïsoleerde brandkamer van chamotte te denken i.p.v. staal. Ook had ik die dubbele watermantel bedacht, maar naderhand weer verlaten voor een actieve isolatie met lucht. Eigenlijk de kachelromp in een doos waar de verbrandingslucht voorverwarmd wordt. Ik wilde eigenlijk de meeste warmte op het water hebben en zo weinig mogelijk straling.

De tip van Wouter vindt ik ook een goeie, als je de slijpschijf nog niet pakt, kun je misschien de spiraal van gaatjes voorzien. En dan aanwenden om die voorverhitte lucht als secundaire- / tertiaire- verbrandingslucht te injecteren. Heb je het verbrandingsproces in een ruimte. Manco van de meeste kachels is, dat er onvoldende hoogte is voor het uitbranden van de vlammen.

Die separate verbrandingsruimte nodigt dan inderdaad uit om hier nog een soort van ‘Bell’ op te zetten waar je een warmtewisselaar inbouwt. Naast het genoemde nadeel van de capaciteit van een enkele spiraal heeft ie wel een grotere drukbestendigheid dan een ‘platen’ constructie. Met een pijpen- bundel of register haal je natuurlijk de capaciteit goed omhoog. Als je, zoals al genoemd, er maar wel voor zorgt dat je het periodiek kunt reinigen.
Een en ander hangt er natuurlijk ook vanaf of je een open of gesloten systeem van maakt. Dat zou gezien je wens van een IBC als buffer duiden op een opensysteem wat je dan wat meer vrijheid geeft.

Volgens mij schreef ik al eerder dat een IBC best als buffer te gebruiken is, de kooi zorgt voor de stevigheid van het geheel. Met een ‘opensysteem’ kom je niet boven de 100 graden, en dat kunnen de serieuze merken zonder meer hebben. Alleen de kraan is wat delicaat. Voordeel is de lage aanschafprijs, en je kunt ze, mits waterpas opgesteld, eindeloos koppelen.

Voor de kraan heb ik, weliswaar voor een andere toepassing (raffineren van gebruikte plantaardige olie) andere koppelingen voor gebruikt. Gaten geboord op verschillende hoogten.

Dit is de leverancier, het lukt me niet om alleen de juiste plaatjes over te nemen: http://www.krommenhoek.com/kunststoffen/
Kijk bij tankdoorvoer vdl. Er is ook nog een doorvoer koppelingwaar je de buis tot in het IBC uit kunt laten komen en er dan nog een bocht met stijg- of valbuis aan kunt zetten. Met een puntstuk kun je dan aan de buitenkant weer naar reguliere CV leiding.

Bij een dubbele wand ( zoals je nu voorstelt met de metalen buitenzijde wordt dat wat lastiger. Is die metalenwand ook helemaal vloeistof dicht? Dan moet je zeker van de bovenkant af werken, en de zakbuis isoleren.

Het goed isoleren van de buffer is wel een werkje dat tijd kost!


Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door deleted »

Een CV-kachel doet 2 zaken best efficiënt en wel in deze volgorde:

1.Eerst haalt ze de maximale energie (warmte) uit het hout.
2.Vervolgens zet ze die warmte zo efficiënt mogelijk om in een opslagmedium (water)

Het tweede mag echter niet ten koste gaan van het eerste.
Als jouw water (of jouw hand) het effect heeft dat jouw vuur afgekoeld wordt, dan zal je nog maar 50à60% van de potentiële energie uit jouw hout halen. Deze slechte verbranding gaat ook nog eens gepaard met rookvorming en produktie van véél slechte afvalstoffen.
Zelfs als de warmte-omzetting daarna in water nog behoorlijk efficiënt is (stel aan 90%, dan is dat 90% X 55% = 49,5% van de energie die in het hout zit wordt omgezet...

Beter is dus een systeem te gebruiken dat een efficiënte verbranding haalt aan een zo hoog mogelijke temperatuur. En de energie pas daarna zo efficiënt mogelijk om te zetten.
Een Rocket haalt waarden boven de 90% en temperaturen tot 1000 graden.
Een gesmoord vuurtje 45% en 300 graden.

G
Laatst gewijzigd door deleted op 15 jul 2011, 17:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door kockie »

robert5812 schreef:Ik snap alleen het idee niet waarom die spiraal niet in het vuur mag ...
Dat is omdat het vuur dan teveel afkoelt en de verbranding onvolledig wordt. De spiraal koekt aan en je krijgt veel creosoot in je schoorsteen.
Je moet zorgen dat het vuur helemaal uitgebrand is voordat je er warmte uithaalt.
robert5812 schreef: In het vuur lijkt het mij warmer dan buiten het vuur
Dat is ook net de bedoeling. Vuur zo heet mogelijk, daarna pas warmte onttrekken.
Eerste wijziging:
te laat....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door deleted »

Zou de bovenste bell met een dubbele watergekoelde wand kunnen uitgevoerd worden ?
Iemand een idee ?

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door Chicken Power »

Ja, ik denk van wel.

Die watermantel moet dan vanonder het retourwater ontvangen, en dit toeleiden aan de onderkant van de spiraal.

Buiten goede aandacht voor ontluchtingsmogelijkheden lijkt het me wel zaak om de koppeling tussen beiden wel buiten de ruimte te houden. Dan blijft er altijd nog een mogelijkheid om debieten te regelen.

Immers, mocht de warmte overdracht zo succesvol zijn, dan bestaat de mogelijkheid dat er te veel energie ontrokken wordt aan de rookgassen, waardoor het drijvende- /stijgende vermogen te gering wordt om de schoorsteen in te gaan.

Andere mogelijk is ook dan weer met een rookgas by- pass te werken.

Ook dient men bedacht te zijn op condensvormingm niet alleen naar het water, maar ook de gebruikte materialen.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie