Rocket stove ontwikkeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

Bart J. Meijer schreef:Peter, maak jij die gietstukken, ik zag ze in de US te koop.
Hallo Bart,
Nee, die gietstukken maak ik niet zelf. Ze worden geproduceerd door het bedrijfje van de gezusters Mathieu in Houston, Texas. Het is inderdaad mijn ontwerp, zij hebben er een paar jaar geleden een licentie op gevraagd. Als de prijs geen grote belemmering is dan kun je er ook eentje bestellen, ze versturen wereldwijd.

Overigens doet het ding het nog beter als je ook de back sweep en de kick tail er in hebt zitten. Als je dan ook nog isolatie rond de burn tunnel gebruikt, overlijdt die triple wall riser pijp na een keer of 10 stoken. Optimalisatie is het toverwoord hier, dan is het ding tot grote daden in staat.

Leuk toch?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Bart J. Meijer
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2014, 00:36

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door Bart J. Meijer »

Leuk je te ontmoeten Peter, ik ben een fan van je werk.

Helaas is inderdaad de prijs een behoorlijke belemmering voor ons.
De eerste 2 keren heeft de rocket gebrand met isolatie om de burn tunnel heen, dit was een beetje ter illustratie.
Wat mij verbaast is dat zelf met 70x70 het enorm goed werkt.

Ja ik heb de posten zeer zorgvuldig zitten bestuderen, en begreep al dat optimalisatie "het" ding is ja.
De back sweep en kick tail zitten er in, danzij de wel bekende diamand schijfjes, en de riser pipe begon de 2de keer al te stinken.
De lucht van smeltend aluminium dus ik denk dat hij de 5 keer niet haalt.
Morgen een vierkante schoorsteen maken van isolerende plaat.

Leuk? Nee, fantastisch en genieten.
Mijin grote dank voor de duidelijke uiteenzettingen Peter, een echte inspiratie.
Als deze af is, met bell en all, wil ik me gaan storten op de de batch box rocket stove.
Komend jaar zal toch onze E.M.J. Jaarsma het veld moeten ruimen, arm ding :wink:

Groet Bart
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

Altijd leuk om van iemand te horen die er wat aan heeft. Helemaal als die zelf aan het bouwen en proberen is.

Heb je vragen stel die dan gerust, zolang ze gericht en ter zake zijn geef ik antwoord. Het beste is om dan wel zelf een nieuw onderwerp te beginnen, onder de titel "De rocket stoves van Bart" bijvoorbeeld.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Bart J. Meijer
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2014, 00:36

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door Bart J. Meijer »

Ik zal een nieuwe post maken zodra ik echt iets vernieuwends doe.

Wel heb ik een vraag:
Waarom de keuze om de struikeldraad schuin te laten lopen?

Groeten Bart
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

Bart J. Meijer schreef:Waarom de keuze om de struikeldraad schuin te laten lopen?
Volgens de geldende theorie is het ding iets effectiever als de hoek met de stromings richting kleiner is dan 90 graden. Het schijnt dat een te kleine hoek ook niet goed is.

Een aantal jaren geleden hadden de Nederlandse schaatsers allemaal van die zig-zag streepjes op hun muts. Dat was een trip wire die ze niet recht aan hadden willen brengen en dus werd het een zaagtandvorm. Het aerodynamisch effect was een verminderde "drag" achter het hoofd van de schaatser.

Het effect werd als eerste waargenomen tussen 1910 en 1930 door Ludwig Prandtl, de vader van de moderne aerodynamica. Zie ook deze crash course:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
aardbewoner
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2014, 21:36

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door aardbewoner »

In een bericht van peterberg over een kleine rocket gaf die aan "De berekening van de diverse openingen is gedaan met een spreadsheet, te vinden op de website van Aprovecho Research Centre."
Helaas heeft deze side het verwijderd.Heeft iemand nog een copie ?
Ik wil een micro rocket stove gaan bouwen ,en zal mijn bevindingen in een topic weergeven.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door SanderL »

Bedoel je dit exel bestandje?
Bijlagen
afmetingen batch rocket.xls
(32.5 KiB) 233 keer gedownload
aardbewoner
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2014, 21:36

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door aardbewoner »

Inderdaad , mijn dank.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door SanderL »

Nu wordt ik nieuwsgierig, hoe klein wil je de rocket maken?
Wordt het een mobiele toepassing?
aardbewoner
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2014, 21:36

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door aardbewoner »

Heel klein, de eerste zal 5 cm worden,gewoon om te zien of het werkt.
Het is de bedoeling dat hij continue werkt,in een niet al te grootte ruimte,vandaar de kleine maat.
Een probeersel om diverse ideeën op haalbaarheid te testen.
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door incus »

Hallo Aardbewoner,

Ben benieuwd wat je bedoelt met 5 cm.

Ter informatie;
Ik heb ooit een rocket 10 "gebouwd", gemaakt van 2 vuurvaste stenen. Gewoon alle verhoudingen aangehouden. Dus met een riser diameter van ongeveer 3,5 centimeter.
Hij functioneerde volgens mij redelijk goed, het vuur was zichtbaar boven de riser.
Dit exemplaar is in het bezit van Peter van de Berg. Misschien kan hij een foto plaatsen als hij dit leest.


groeten Incus
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door ritsaert snijder »

Bertus,
Dat was een mooi ding. Had je die volgens de rekenmethode van peter verschaald?

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar ervaringen met (extreem) kleine en grote rockets (eigenlijk alle maten met uitzondering van de 177) en gebruikservaringen om de verschaling te toetsen. Peter heeft veel gegevens. De gangbare veronderstelling is dat de verschaling goed toepasbaar lijkt te zijn.

Het verschalingsmodel staat trouwens hier;viewtopic.php?f=3&t=3893. Op de wiki staan alleen de gegevens van de 177. Reden om de tabel niet te plaatsen is dat het niet goed zou gaan om fysische stromingen lineair te verschalen (Reynolds). Ik ben geen natuurkundige, ik heb in de praktijk nooit last gehad van verschalingsproblemen. Ik heb er hier op het forum ook nooit over gelezen.

Ik hoop op reacties.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door kockie »

We kunnen natuurlijk een keer een enorme gaan bouwen.... Peterberg uitnodigen om te komen doceren, meten en entertainen Alleen, wat moet je met een rocket van >100kW vermogen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door ritsaert snijder »

een sloot verwarmen...of een kerk, eigenlijk niks maar het lijkt me gigantisch! Je kan er een hele grote steenoven aan vast knopen.

Lijkt me bere interessant! Ik ben er bij!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door kockie »

Koop wat marshmallows en doe een voorstel :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie