Rocket stove ontwikkeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door account verwijderd »

@Peter,
Toen ik een vaatje er afhaalde en de riser had ingekort zodat er boven nog 5 cm ruimte was, kostte het heel veel moeite om het ding in pulse mode te krijgen en nog veel meer moeite om hem er in te houden.
Een pulse rocket bouwd tijdens de verbranding positieve en negatieve drukgolven op, dit komt hoofdzakelijk door in jouw geval het hoogteverschil in de riser t.o.v. het plafond. De ruimte die hier voor nodig is heeft een verhouding, in hoekvorm is dat 10 tot 20 graden. D.w.z. 10 graden divergerende conus waarna de drukgolf wordt geconfronteerd met een convergerende conus van 20 graden. Met een oliedrum is dat weer anders.
Dan ligt het zwaartepunt op ongeveer 2/3 hoogte bij jou.
Evengoed, met een vaatje en de riser 30 cm weg van de top van de drum deed-ie het zonder mankeren. Overigens, als ik de plug uit het deksel draai dan stopt-ie onmiddellijk met pulseren.
Ik weet niet hoe hoog de expansiekamer is, maar als de totale hoogt 90cm is, dan zit je goed!!
Ik heb er dus al een expansiekamer inzitten, dat is de drum zelf, rondom de riser is erg veel ruimte, bij benadering 4x zoveel als de doorsnede van de riser
.
De ruimte inhoud is belangrijk. Lang en dun is voor hogere frequenties. Denk aan geluidsboxen. Een tweeter is klein en een bas box is groot.
Inmiddels heb ik 5 testruns gedraaid en gefilmd, en wat ik ook doe, de frequentie van de pulse blijft gelijk. Net even onder de 43 Hz van de V-1, schat ik. Wat zou ik moeten doen om de frequentie omhoog te krijgen?
De frequentie omhoog krijgen in jouw ontwerp.... Eff. denken.
Misschien kun je iets verzinnen om een membraam toe te passen tijdens de verbranding boven op de feed tube. Je krijgt dan meer drukverschil. De frequentie
bij een knatterboot is afhankelijk van de massatraagheid van de stof. Hoe heter hoe beter. Zijn temperaturen van 2000 graden mogelijk?
Verwijderd
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door rinchen »

Vergeet niet dat valveless pulsejets zowel uit de inlaat als uitlaat 'spuwen' tijdens de expansie. Dit kan voor onze rockets als gevolg hebben dat er CO de kamer inkomt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

rinchen schreef:Vergeet niet dat valveless pulsejets zowel uit de inlaat als uitlaat 'spuwen' tijdens de expansie. Dit kan voor onze rockets als gevolg hebben dat er CO de kamer inkomt.
Bedankt, daar had ik nog niet aan gedacht.
Dus heb ik even de spreadsheet nagekeken van de 3 uur testrun. De Testo heeft ook een functie voor omgevings-koolmonoxide, en de grafiek zegt dat de CO in de omgeving strak tegen de 0 geplakt zit. Lijkt ook logisch, alle lucht die de rocket gebruikt moet door de feed naar binnen, dus erboven waait het constant naar beneden. Tijdens de pulse mode treedt er ook nooit fire creep op, ondanks de heftigheid van het proces.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

michel schreef:De frequentie omhoog krijgen in jouw ontwerp.... Eff. denken.
Misschien kun je iets verzinnen om een membraam toe te passen tijdens de verbranding boven op de feed tube. Je krijgt dan meer drukverschil. De frequentie
bij een knatterboot is afhankelijk van de massatraagheid van de stof. Hoe heter hoe beter. Zijn temperaturen van 2000 graden mogelijk?
Die frequentie is niet belangrijk, ik vroeg het me alleen maar af. En ik vermoed dat de temperatuur niet ver boven de 1200 graden uitkomt. Zeker weten doe ik het niet, het ding wordt sowieso te heet om te meten met mijn spullen.

En vandaag ben ik er achter gekomen dat 'het ding' ook geen pulse mode wil doen zonder goeie schoorsteen. Vanmiddag heb ik het geheel naar buiten gerold en in twee configuraties geprobeerd. De langste, waarmee er zo ongeveer garantie was om dat geluid te krijgen, wilde na ruim een uur maar gedurende 10 seconden een zwak riedeltje geven. Daarna ben ik nog 30 minuten in de weer geweest maar er kwam geen roffel meer. Uiteraard heb ik er een kachelpijp van 2 meter aan gehad, dat hielp ook niet. Sh*t.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door Dutch John »

Zo'n pulsmode zal een extreme turbulentie veroorzaken, die op zijn beurt zorgt voor een prima verbranding en lage CO uitstoot. Een lange schoorsteen betekent goede trek en een hoge rookgassnelheid, wat op zich al zorgt voor turbulentie. Een explosie mept nog onverbrande gassen een klein stukje terug, die daardoor nog beter mengen, waarop de volgende explosie weer volgt.

Maar als je zou moeten kiezen tussen een kachel die schoon brandt, maar herrie maakt of een kachel die stil en iets "vuiler" is, wat zou je dan nemen? Voor industriële toepassingen, waar herrie geen probleem is en een continu stookproces beter in de hand te houden is, kan ik mij zeker toepassingen voorstellen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door account verwijderd »

Ik heb een voorbeeld.

Als een goed geisoleerde pulse rocket 3600 Joule aan warmte produceert tijdens de verbranding bij 900 graden.
En aan het eind van de riserpijp nog 3000 Joule aan warmte bezit bij 700 graden.
Dan mag je aannemen dat er 600 Joule naar kinetische energie is omgezet, (warmteuitstraling is verwaarloosd).

Die kinetische energie kan zich vertalen in drukverschil punt a en punt b / toename rookgas snelheid, toename geluidsproductie, etc.
Een "normale rocket stove" zet vanzelfsprekend ook een gedeelte van de warmte om in kinetische energie, maar een pulse rocket heeft naar mijn idee meer het
doel tot het omzetten van warmte naar kinetische energie (warmte =>arbeid).
Zo'n pulsmode zal een extreme turbulentie veroorzaken, die op zijn beurt zorgt voor een prima verbranding en lage CO uitstoot
In dit geval worden de gassen echt met elkaar gekruist tijdens het pulseren in tegenstelling tot een cycloon.
Vergeet niet dat valveless pulsejets zowel uit de inlaat als uitlaat 'spuwen' tijdens de expansie. Dit kan voor onze rockets als gevolg hebben dat er CO de kamer inkomt.
Ben ik het ook mee eens. Het uitproberen van membraam aan de inlaatzijde (feed tube) zou zeker verschil kunnen maken in het functioneren van het apparaat.
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

Dutch John schreef:Maar als je zou moeten kiezen tussen een kachel die schoon brandt, maar herrie maakt of een kachel die stil en iets "vuiler" is, wat zou je dan nemen?
Gevoelsmatig zou ik het tweede zeggen, maar ik heb er naast gestaan en het is zo verdraaide spectaculair dat ik het een moeilijke keus begin te vinden. De snelheid waarmee het hout wordt geconsumeerd is twee keer zo groot als normaal, en er komt een enorme bak vermogen vanaf. Als de pulse aanslaat heb je ineens een kacheltje dat veel meer hitte produceert bij CO cijfers die dicht tegen 0 aanhangen. En tegelijkertijd laat het ding er geen misverstanden over bestaan dat de "super mode" is ingetreden. Eigenlijk raffelt het ding in de helft van de tijd een stookbeurt af.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door deleted »

Peter,

Met een watergekoelde bell zoals Holtere eromheen heb je een interessante format voor een CV-kachel.

Dat het het aan een hoog tempo voorruit gaat is dan een voordeel.
Dat het wat geluid maakt is meestal geen probleem. deze kachels staan meestal in de kelder of een schuur.

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door account verwijderd »

Als de pulse aanslaat heb je ineens een kacheltje dat veel meer hitte produceert bij CO cijfers die dicht tegen 0 aanhangen.
Natuurlijk turbo charger effect. Pellet power heeft wel is gezegd iets met turbo's te willen gaan doen. Dit is in feite ook een rocket die
in turbo mode kan gaan, mits er aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan, o.a. een hoge verbrandingstemperatuur.

De meest simpele mechanische turbo op een houtkachel :
[youtube]0EnM1l3BeZ4&feature=relmfu[/youtube]
En tegelijkertijd laat het ding er geen misverstanden over bestaan dat de "super mode" is ingetreden
Het is meer de supermode aan de "back end". Dat is waar ik de laaste week over nagedacht heb.
Een echte pulse rocket pulseert in de verbrandingskamer zelf, deze doet het in feite na de verbranding in de 1e bell.
Wat dat befreft een nieuwe uitvinding, (patent pending), de meeste uitvindingen worden in schuurtjes gedaan. :mrgreen:
Een patent heeft een gemiddelde waarde van 300.000 euro. :roll: :lol: 8)
Een soort expansie uitlaat turbo charger principe op een rocket stove die zorgt voor super mode. :mrgreen:

Er zijn in korte lijnen 2 senario's mogelijk qua vaste brandstof pulse rocket :

1. De pulse opwekken in de verbrandingskamer zelf.
2. De pulse opwekken na de verbrandingskamer, "second stage", zoals bij Peter het geval is.

Wat is beter?

Een cycloon verbranding is alleen inzetbaar in de verbrandingskamer zelf.
Een laminaire puls verbranding kan doordreunen van punt a naar punt b en de gassen als het ware doorboren / doorkruisen doordat het apparatus met
drukgolven werkt. Een struikeldraad geeft een roterende turbulentie wat naar mijn idee ongewenst is tijdens super mode.

Al met al is het heel moeilijk om met een vaste brandstof zoals hout een pulse rocket te bouwen.
Mijn verwachtingen zijn zeer hoog.
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

michel schreef: Een echte pulse rocket pulseert in de verbrandingskamer zelf, deze doet het in feite na de verbranding in de 1e bell.
Daar kon je wel eens gelijk in hebben. Ik heb me al eerder afgevraagd of het wel een pulse jet was die naast mij stond te ronken. Aan de inlaat zie je niet zoveel, hele kleine vlammen die duidelijk snel op en neer pulseren, maar geen vlammen die naar buiten schieten zoals op al die filmpjes op youtube.

En trouwens , de frequentie hoeft niet omhoog. Een snellere brul betekent volgens Reynst meer stuwkracht maar dat is mijn doel natuurlijk niet. Precies omgekeerd, ik wil hitte en weinig drukverschil, die is alleen om de schoorsteen te chargen.
michel schreef:Een struikeldraad geeft een roterende turbulentie wat naar mijn idee ongewenst is tijdens super mode.
Mogelijk is dat zo, maar het is waarschijnlijk een van de voorwaarden om die super mode te bereiken. Alle experimenten van vorig jaar leidden er toe dat er steeds minder in de riser plaatsvond en meer in de tunnel. Daar wordt de temperatuur dan ook ontzettend hoog, een van de voorwaarden.

Het is wel grappig, ik heb me ook afgevraagd hoe het kwam dat de pulse vrijwel onmiddellijk stopt als de plug van de vulopening gehaald wordt. Ik veronderstelde dat de pulse in de tunnel werd opgewekt. Maar uit wat jij schrijft begrijp ik dat het juist daarna plaatsvindt, en dan is het gewoon logisch. De akoestische resonantie kan niet blijven bestaan als er op de plek waar het gebeurt nog een extra uitgang is voor de drukgolf.

Wat ik kan zien voordat het stopt: de hele riser van 90 cm lang staat vol met vuur dat er als een licht oranje fontein uitspuit. Voordat het de deksel van de drum raakt buigt het als een paddestoel naar beneden. Dat stopt al vrijwel direct, maar er is in de volgende paar seconden nog te zien dat de vlam inzakt en zich als het ware "terugtrekt" in de riser en de tunnel.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Met een watergekoelde bell zoals Holtere eromheen heb je een interessante format voor een CV-kachel.
Gandalf, wat een goed idee! Het is een groot probleem om die plotseling optredende grotere hitte kwijt te kunnen, en met een laddomat ertussen blijft de temperatuur van de bell laag, wat gunstig is voor de interne trek.
Holtere, jij hebt alles al staan, voel je er wat voor om jouw kachel om te bouwen naar zo'n systeem? :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door kockie »

Wordt het geen tijd voor een brainstorm en bouwdag/weekend?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

kockie schreef:Wordt het geen tijd voor een brainstorm en bouwdag/weekend?
Misschien wel, maar is dit niet een beetje te beperkt onderwerp, tenzij in kleine kring? Als deel van een groter geheel zou ik het wel zien zitten denk ik.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door kockie »

Voor een kleine club ingewijden lijkt me in eerste instantie. Een aantal van jullie hebben elkaar al in kleine kring ontmoet. We zien dan de resultaten graag tegemoet!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door holtere »

Jullie kunnen niet zeggen dat ik geen vooruitziende blik heb gehad :mrgreen:

Grz,
Holtere
Bijlagen
DSCN0197 (Large).JPG
Plaats reactie