Rocket stove ontwikkeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door holtere »

Hihihihi... Een hypocaustum voldeed niet aan de voorwaarden van een bell. Omdat de toevoer lager zat dan de uitgangen, die weer aan de bovenkant van de ruimte zaten in de dikte van de muur. De Romeinen waren clever genoeg om er achter te komen dat het systeem niet wilde stromen als de uitgangen te laag zaten, het is niet zelfstartend.
Hoe dan ook, de kruipruimte (laten we het zo maar even noemen) zou bij een goed aangepast ontwerp wèl het vermogen kunnen verwerken van een flinke pulserende rocket lijkt me :?
De rocket in een keldertje ernaast en pellets die zo naar beneden kunnen vallen :D
Geen pompjes, klepjes niets! Alleen een dikke vloer!
Zie het helemaal voor me :fff

Holtere
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door deleted »

Holtere,

Jij hebt toevallig zo'n kruipruimte? Peter heeft de pulserende Rocket ...

Een holle muur kamerbreed zou het ook doen en die is misschien wat makkelijker schoon te vegen van tijd tot tijd.


G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door account verwijderd »

Het luidt nu als volgt: de effectiviteit van de bell is niet gerelateerd aan het volume, maar aan de oppervlakte van de binnenwanden en plafond ervan
Ik denk dat de efficiviteit van een Bell ook gerelateerd kan worden aan het volume.
Het volume = L x B x H.

Als de L en de B een grootte waarde hebben t.o.v. de H, is de gas stroom snelheid laag en visa versa.
Naar mijn idee een belangrijk gegeven bij het ontwerpen van een Bell.

Over het afvangen van de wamte na de pulse rocket d.m.v. een ( 2e Bell ).
Is het mogelijk om tijdens het testen van de pulse rocket zo als hij nu is het plafond van de Bell (bovenzijde oliedrum) te koelen met water om te kijken of het proces
stabiel blijft. Ik zou alleen voorzichtig zijn omdat er wellicht een vorm van detonatie kan plaatsvinden.

Onderstaande plaatje heb ik gemaakt. Het is een soort "dubbel pulse" kacheltje waarbij de bell gebruikt wordt als een soort resonator.
In tegenstelling tot een J vorm, wordt bij aanvang de O2 eerst gecomprimeerd, en daarna voorverwarmd over lengte x, deze lengte is tevens
ook verstelbaar.
Ik weet niet of dit gaat werken en ben benieuwd naar jullie mening. :roll:
Bijlagen
pulse rocket concept
pulse rocket concept
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

@Gandalf,
Bovenop de kachel van 2 meter hoog woont alleen de kat, daar heb je aan de warmte niet zoveel zoals jij zelf ook al vaststelt. Ik geef er de voorkeur aan te praten over hoe de woonruimte en de mensen verwarmd kunnen worden, denk je met me mee?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

michel schreef:Onderstaande plaatje heb ik gemaakt. Het is een soort "dubbel pulse" kacheltje waarbij de bell gebruikt wordt als een soort resonator. In tegenstelling tot een J vorm, wordt bij aanvang de O2 eerst gecomprimeerd, en daarna voorverwarmd over lengte x, deze lengte is tevens ook verstelbaar.
Eigenlijk zie ik het nog niet voor me. Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat de lucht naar binnen wordt gezogen via de met x gemerkte ruimte.
Door het warmer worden van de lucht wordt de weerstand om naar beneden te gaan onderweg groter. De enige manier om het toch voor elkaar te krijgen is een onderdruk veroorzaken op de plaats waar het vuur brandt. Hoe ga je dat doen?

Als er op dat moment al een akoestische resonantie plaatsvindt is dat misschien wel mogelijk, maar dan moet het eerst onbehoorlijk heet zijn daar beneden. Dus heb je een start procedure nodig die eerst voor de juiste voorwaarden zorgt, voordat het ding ook maar een plofje geeft.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door account verwijderd »

@Peter,
Eigenlijk zie ik het nog niet voor me. Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat de lucht naar binnen wordt gezogen via de met x gemerkte ruimte.
Klopt. Een paar jaar geleden heb ik een vergelijkbare voorverwarmer als plaatje getoond met een rooster eronder volgens mij ergens in jouw topics. Het was een simpel 3d plaatje met 2 buizen in elkaar en een stookrooster eronder.
Dat idee heeft me nooit losgelaten, en pas las ik een document met tientallen voorbeelden waarin het werd aangetoond als de meest simpele vorm van een pulse rocket, vandaar dat ik er weer over begin.
Door het warmer worden van de lucht wordt de weerstand om naar beneden te gaan onderweg groter.
De weerstand neemt idd. meer toe bij dit type als bij een conventionele rocket stove. Ten eerste is het maken van gecomprimeerde lucht een
weerstand, ten tweede is het voorverwarmen daarna een weerstand die daarbij opgeteld kan worden.
Ps. een turbo charger koelt eerst de lucht alvorens het comprimeren, dat is hier vergeten.
De enige manier om het toch voor elkaar te krijgen is een onderdruk veroorzaken op de plaats waar het vuur brandt. Hoe ga je dat doen?
Dat is niet helemaal correct verwoordt. Het gaat om drukverschil tussen punt a (ingang) en punt b. (uitgang).
Ik denk zelfs dat een vuur uitgaat bij onderdruk.
De meest simpele manier is net zoals bij jou een schoorsteen met voldoende hoogte en diameter en temperatuursverschil.

Wat je wellicht nog niet is opgevallen is dat het een conventionele kachel is met laad deur en secundaire beluchting.
Het opstarten kan dan vrij eenvoudig zijn.
Als er op dat moment al een akoestische resonantie plaatsvindt is dat misschien wel mogelijk,
In conventionele kachel "mode" zou tijdens het opstarten de normale procedure voldoende moeten zijn.
Maar dan moet het eerst onbehoorlijk heet zijn daar beneden.
Dus heb je een start procedure nodig die eerst voor de juiste voorwaarden zorgt, voordat het ding ook maar een plofje geeft.
Het is zowiezo niet de bedoeling dat er backfire onstaat tijdens het aansteken. :mrgreen:
Stel dat het ding gaat pulseren in de 1e stage en een second pulse in de 2e stage. Je kan dan 0.5 x 0.5 = 0.25 bar onderdruk krijgen per pulse mits goed getuned.
Die maximale onderdruk zal ergens in het centrum van de riserpijp plaatsvinden, daarbij denk ik ook aan de gas intertia/mathematica ter plaatse.
De x maat is het middenstuk, deze moet op de best werkende plaats vastgemaakt worden. In de bell dient het (rechte) middenstuk ook verstelbaar te zijn om
de beste prestaties boven te halen.

Stationaire vaste brandstof raketten op hout zijn het.. Wie doet dat nou? :fff :lol:
Vaak is het ook nog eerst zien dan geloven en als de kat van huis is vieren de muizen feest....
De theorie kan o zo spannend zijn terwijl de praktijk huilen met de pet op is.
Als je niets probeert of onderneemt, dan weet je ook niets aan het eind van de rit. :D

Wanneer is de volgende klusdag bij Kockie?
Verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door kockie »

michel schreef:Wanneer is de volgende klusdag bij Kockie?
Donderdag en zaterdag; ik heb nog een hele lange lijst met klussen :mrgreen: :mrgreen:

Voel je vrij om wat te organiseren, plek kan ik evt wel leveren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

michel schreef:Stationaire vaste brandstof raketten op hout zijn het.. Wie doet dat nou? :fff :lol: De theorie kan o zo spannend zijn terwijl de praktijk huilen met de pet op is.
Mag ik er nog even op schieten?
Ik had al gezien dat het een conventionele kachel is met een uitbreiding. Het grote voordeel van een rocket stove is dat die gedurende de opstart fase totdat de pulse mode gaat werken een rookloze verbranding produceert. Met een conventioneel kacheltje plus uitbreiding heb je al aardig wat rook geproduceerd voordat-ie begint te ronken. Je hebt kans dat het over de hele stookbeurt gerekend niet beter wordt dan een gemiddeld stookgeval.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door account verwijderd »

@Peter,

Het type "rocket" is de beste oplossing over de stooklinie gezien, dat ben ik met je eens.

Ik probeer een paar dingen op een rijtje te krijgen. :roll:

Wat je met de pulse mode / super mode aan voordeel kan halen is onder andere :

-stuwkracht door het gedeeltelijk omzetten van warmte in kinetische energie.
-meer vermogen (kw) uit een kachel kunnen halen bij gelijkblijvend formaat.
-betere verbranding en naverbranding door de drukgolven die elkaar kruisen en de indien aanwezig de interne resonantie.
-intern hogere gas stroom snelheid (toevoer O2) dan tijdens het basisproces het geval is.

Er zijn voor mij nog een paar aandachtpunten :

-De vorm van de bell en wellicht de vorm van de heat riser. Zodat het pulse effect als natuurlijke turbo gaat fungeren.
-Het vergroten van de hout toevoer naar bijvoorbeeld 3-4-5 kg, bijvoorbeeld trechtervormig / paraboolvormig.
-De mate waarin je energie aan de rookgassen kunt onttrekken (back end, 2e bell) waarbij de super mode actief blijft.
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door deleted »

peterberg schreef:@Gandalf,
Bovenop de kachel van 2 meter hoog woont alleen de kat, daar heb je aan de warmte niet zoveel zoals jij zelf ook al vaststelt. Ik geef er de voorkeur aan te praten over hoe de woonruimte en de mensen verwarmd kunnen worden, denk je met me mee?
Oei, dat klinkt als een oorvijg ? :fff

Het klonk misschien ook allemaal wat "flou artistique" voor een doorwinterde Contraptionist van de Empirsche school, maar het was eigenlijk naar aanleiding van overdenkingen hoe we een waterbell zoals bij Holtere kunnen optimaliseren. (ik was eigenlijk aan het denken : "wat is nou beter meer hoogte of een extra bell ?")

Vandaar sprong ik even terug naar de basics van de bell-warmtewisselaar.
En ik vroeg me al langer af waarom de meeste massakachels, ook die met dubbele bellen, in de hoogte worden gebouwd...

Maar om met je mee te kunnen denken, moet ik eerst nog wat achterstand inhalen vrees ik ...

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door account verwijderd »

@Kockie,
Voel je vrij om wat te organiseren, plek kan ik evt wel leveren.
Het mooiste zou zijn als iedereen die wil komen van te voren zijn interesse in een bepaald soort iets vermeld, wellicht in een apart topic openen hiervoor.
Zodat je een programma kan samenstellen naar de wensen van de forumleden.

Mijn interesse is bijvoorbeeld het keramisch papier van Unique.
En de Pulse Rocket bouwen van Peter.

Als het een echte forumdag zou worden, dan is het uitnodigen van een spreker ook leuk. Iemand een tip?
Of wellicht eerst een rondleiding in een één of ander research centre.
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Oei, dat klinkt als een oorvijg ?
Het was niet mijn bedoeling om oorvijgen uit te delen, mijn excuses. Ik probeerde je aan een oor weer bij de praktijk te krijgen.
Gandalf schreef:Het klonk misschien ook allemaal wat "flou artistique" voor een doorwinterde Contraptionist van de Empirsche school, maar het was eigenlijk naar aanleiding van overdenkingen hoe we een waterbell zoals bij Holtere kunnen optimaliseren. (ik was eigenlijk aan het denken : "wat is nou beter meer hoogte of een extra bell ?")
Extra bell kost meer ruimte en een groter stuk versterkte vloer, meer hoogte betekent een top vlak dat als stralingsbron in de richting van de bewoners vrijwel waardeloos wordt.

Mijn ervaring is, dat het plafond van een willekeurige bell een stuk beter is dan de wand als geheel. In elk geval minder dan een factor twee, laten we zeggen 1,75, inderdaad empirisch gevonden.
Omdat er binnen de bell voortdurend uitwisseling plaatsvindt, niet alleen via de hete gassen maar ook via verpaatsing door de wand in alle richtingen, is het verschil tussen onderkant en de bovenkant van de wand veel minder groot dan je zou denken. Met andere woorden, de hele wand vertoont maar weinig temperatuur verschil, en al helemaal enige tijd na de stook.

Dus: plafond prima, vloer waardeloos. Wand adequaat, alleen laatste rand onderaan minder. Een compacte warmtebron bouwen kan dus als een hoog ding waarbij op de top isolatie komt te liggen. Afgifte loopt daar dan terug, en dat komt er door de wanden weer uit.

Voor een waterbell zoals van Holtere is het een heel andere situatie. Er is zelfs geen gedeeltelijke stratificatie, alle gassen stromen door een van te voren gemaakt "kanaal", er vindt eigenlijk geen scheiding plaats op basis van gewicht van de gassen. Als zodanig is het zelfs geen bell, maar een tegenstromer volgens de lijnen van een finoven met watermantel. Dan is meer hoogte in de bestaande constructie beter om optimalisatie te bewerkstelligen. De grotere ruimte tussen riser en watermantel gaat helpen, de gassen stromen langzamer. En door de rook aan de buitenkant van de watermantel te laten stromen wordt de uitstraling van die mantel ook weer beperkt en komt er dus meer warmte in het water terecht.
Gandalf schreef:En ik vroeg me al langer af waarom de meeste massakachels, ook die met dubbele bellen, in de hoogte worden gebouwd...
Dat heeft waarschijnlijk te maken met grondoppervlak. De rocket mass heater bijvoorbeeld, wordt over een veel grotere oppervlakte uitgespreid. En het is dan ook een goeie vondst om die de vorm van meubilair te geven, dat scheelt bruikbare ruimte. En er zijn allerlei trucs mogelijk om de nadelen van een hoge kachel te compenseren in het ontwerp.

Als we hierover nog meer in discussie willen, moet dit naar mijn idee verplaatst worden naar de draad die over dit onderwerp ging.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door account verwijderd »

@Peter,

Is een rocket stove een Amerikaanse uitvinding van orgine?
Met slechts een paar twijgjes creëert de Rocket Stove/ kachel een ernorm krachtige en zeer hete vlam waar in 'No time' alles op gaart, huizen mee kunnen gewarmd worden en warm water opgewekt wordt. Dit met een kleine brandstofhoeveelheid en weinig vervuiling van de lucht. Allemaal simpel zelf te maken en voor kookdoeleinden ben je in een namiddagje al klaar. Een raket van een kachel!
Als je dit zo leest en ook de supermode (pulse rocket mode)van dit apparaat in overweging neemt, dan kan het apparaat bijdragen in de ontwikkeling
van veel huishoudelijke gezinnen.

De bovenstaande quote kwam uit http://www.spirit4you.be/index.php/ecowijs/energie.html, waarbij ook de Viktor Schauberger wordt benoemd.
Victor schauberger heeft veel expirimenten uitgevoerd, die je natuurkundig ook aan verbrandingstechniek en warmteterugwinning kan linken naar mijn inziens.
Bijvoorbeeld de positieve energie van een pulse rocket kan vergelijkbaar zijn met de negatieve energie van een implosie stoom motor.
Bijde systemen zouden op dezelfde wijze kunnen werken, alleen bestaat een implosie stoom motor in de vorm van een pulse rocket?
Volgens de natuurwetten zou de massatraagheid zijn werk doen. Het knatterboot principe, alleen dan niet waterzijdig maar luchtzijdig...... :mrgreen:
(om het waterzijdig te begrijpen, de 2 uitlaat buizen van een knatterboot zijn altijd waterzijdig, onder de waterspiegel, terwijl dit dus niet hoeft, mits de
dimensies van een "lucht" puls machine wordt aangehouden.

Dit zou je kunnen vertalen als ideale warmteterugwinnings vorm van een verbrandings systeem. Hoe vul je dit in?
Het is net als met energie terugwinning in de vorm van pv panelen, het moeilijkste was niet het zonlicht maar de electriciteit uit het zonlicht halen.

Hardop gedacht, geen mindfuck.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door account verwijderd »

Klopt. Een paar jaar geleden heb ik een vergelijkbare voorverwarmer als plaatje getoond met een rooster eronder volgens mij ergens in jouw topics. Het was een simpel 3d plaatje met 2 buizen in elkaar en een stookrooster eronder.
Dat idee heeft me nooit losgelaten, en pas las ik een document met tientallen voorbeelden waarin het werd aangetoond als de meest simpele vorm van een pulse rocket, vandaar dat ik er weer over begin.
Iets terug in het topic had ik het over dit plaatje.
Een schematisch getekend doosvormige verbrandingskamer met een rookgasbuis naar een warmtewisselaar in het grijs.
De orange buis is de lucht toevoer, de lucht wordt voorverwarmt door de rookgasbuis (rood) aan de binnenzijde.
Typisch is dat bij een pulse machine de in en -uitlaat naar dezelfde zijde gericht moet staan, in dit geval is dat zo.
Typisch is ook dat dit plaatje aantoont dan een pulse machine nog heter kan worden als een standaard geval waarbij de aavoerlucht niet wordt voorverwarmd.
Bijlagen
voorverwarmer rocket
voorverwarmer rocket
Verwijderd
Bart J. Meijer
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2014, 00:36

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door Bart J. Meijer »

Ik heb dit topic nou 4 keer totaal gelezen, man dit is met recht ontwikkeling.
In het kader van eerst zien dan geloven, ben ik van simpel gestapelde rocket met J tube,
naar het ontwerp van Peter van den Berg gegaan.
Nou, ik geloof er nu totaal in.

Ik heb een brander gefreest uit 3 vuurvaste stenen, met alleen nog maar de bovenste tripwire of venturi.
De maten van de brander zijn 70x70mm en omdat ik even niets anders had een 3 dubbel geisoleerde heat riser van rond 80mm.
Lengte heat riser is 650 mm, en heb ik voor de opstart even verlengd met 500 mm.
Hier de youtube link voor het resultaat:
Nou nog een vierkante heat riser maken.

Peter, maak jij die gietstukken, ik zag ze in de US te koop.

Met vriendelijke groet Bart
Laatst gewijzigd door Bart J. Meijer op 20 mei 2014, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie