Rocket stove ontwikkeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door keesijp60 »

SanderL schreef: 27 okt 2017, 12:33 Veel te veel warmte massa ook voor een riser. Is zonde van de vervuiling die optreed bij starten van de kachel. Ik zou vuurvaste isolatiestenen nemen voor de riser. Die stapel je in een bak van vuurvast "gipsplaat".
Je hebt dan minimale massa en toch luchtdicht. Neem bijv. Promafour400, deze is hittebestendig.
Hetzelfde voor de rest van de rocket, allen dan normale vuurvaste stenen. Als de stenen gezaagd zijn is het een kastje timmeren en stapelen.
Moet ik niet metselen? of leem doen ze ook, stapelen en dan insmeren met leem bedoel je misschien, dat leem waar verkopen ze dan de goeie.

Ik heb nu inmiddels genoeg vuurvaste stenen, kan ik ook promafour nemen als isolerende onderplaat waar alles op komt? normaal is dat een laag fermaculiet en of 3 cm isolatie steen.

vrg kees
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door keesijp60 »

Beste allemaal


Ik heb nu voldoende stenen, ik moet even nog de geisoleerde versies kopen voor de rizer en duidelijke handleiding om ze rond te plaatsen, stond ergens hier..

Echter ik lees allerlei verhalen, het boek rocket stoves van lesly heb ik, het gaat om de verhoudingen, de een zegt een 8 inch rizer moet een 6 inch brandtunnel hebben, dat is niet overal zo.

Kan iemand mij hier uit de droom helpen? want het moet wel op de juiste manier.

vrg kees
Bijlagen
RMH.png
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door kockie »

Bouw de rocket-batch-box van Peter na, dat is het laatste (enorm) beproefde ontwerp. Zie www.batchrocket.eu
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door keesijp60 »

kockie schreef: 09 jul 2018, 14:44 Bouw de rocket-batch-box van Peter na, dat is het laatste (enorm) beproefde ontwerp. Zie www.batchrocket.eu

Ik vind de originele rocket mass heater ook wel wat hebben, je zet er hout rechtop in en branden maar, de batch is natuurlijk ook leuk, Peter heeft er zowat zijn hele leven in zitten en dat allemaal voor betere schonere kachels, niks dan lof hiervoor, maar wil eerst eens zien wat het doet en of het bevalt, waarschijnlijk wel..

Ik heb het idee om dit te maken, dat kan natuurlijk ook met een batch rocket volgens peter ontwerp maar ik heb maar 11.5 cm doorsnee schoorsteen, daarvoor wil ik wel een afzuig ventilator gebruiken om dan virtueel een grotere pijp te krijgen, daarnaast kan je veel beter aansteken omdat je dan trek kan maken ook als ie koud is. Deze fan wil ik zelf maken, en heb inmiddels een inverter die kan tiggen naast mma.

Ik twijfel nog een beetje tussen een rocket a la original of een batch. Mag ik trouwens die blauwe betonklinkers gebruiken die voor straatwerk zijn? springen de kiezels niet stuk, ik denk dat dit in de toren niet gebeurd, de beton is voor de bell namelijk, de zaak komt te staan op 4 beton tegens, waar omheen laminaat komt, die moet ik ook gaan leggen, vandaar de tegels, op deze manier gaat het prima.

Iemand nog betere maten voor een rocket? moet nu vertikaal stukje iets kleiner zijn dan de rest? ik lees dat namelijk op veel plekken.

isolatie materiaal op de betontegels, welke kan wat gewicht dragen? daar overheen dunnere chamotte 3 cm dik, de rest gewone 21 x 10,5 x 5,5 cm stenen en de rizer witte isolatie stenen, als ik de grote drum gebruik zal ik om deze isolatie stenen nog een dikke laag extra nodig hebben, om de 4 cm ruimte rondom binnenkant drum te halen, misschien zijn er goede ideeén voor zonder gebruik isolatiestenen maar met ander materiaal zoals keramisch deken. bij de bell rechts moet ik het net wat anders doen, de schoorsteenpijp komt namelijk van boven, en dus zou deze door bovenkant van bell naar beneden moeten steken tot net boven de vloer daarvan, zodat werking intakt blijft.

Een en ander natuurlijk na de rechtsgang, want als ik verlies mag ik niet meer hout stoken. En de rechter vertellen dat ik een batch rocket wil bouwen zodat er geen sprake meer is van overlast raad mijn advokaat af, dus laat ik het maar aan hem over.

Alvast bedankt.
Bijlagen
ScreenHunter_1414 Sep. 03 12.47.jpg
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door keesijp60 »

Heb alle stenen nu vergaard behalve de rizer stenen welke isolerende moeten zijn.

Ik lees dat de kanalen in de rocket moeten zijn zoals op dit plaatje, rizer is groter dan de zijwaardse brandtunnel en de houtvoorraad kamer mag niet groter zijn dat de diameter van de schoorsteen. Iemand die dit kan bevestigen omdat er ook andere verhalen de ronde doen. Ik heb er al een paar posts terug over gehad maar geen antwoord behalve dan dat ik de batch moet bouwen, ik vind de originele rocket leuker en is ook schoon, althans vele malen schoner dan de gewone stalen kachels, ook de nieuwe gecertificeerde versies.

Ik wilde blauwe straatklinkers van beton gebruiken voor warmte opslag naast de rocket, gezien het feit dat de temperaturen daar lager zijn dat de kiezels in de beton niet barsten natuurlijk maar bij testen moest je de steen toch zeer heet maken voordat dit ging gebeuren de warmte opslag wordt natuurlijk niet zo heet.

En nog een foutje, ik heb een olieton van 200 liter, die is 58 sm doorsnede, ik zie ook rocket massheaters die zijn 38 cm doorsnede, is deze niet veel beter voor een 24 vierkante meter kamer?, en is compacter ook. zo,n grote 200 liter ton is quite big.

vrg kees
Bijlagen
rocket_stove1-1024x514.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door kockie »

heb je www.batchrocket.eu al eens doorgelezen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door keesijp60 »

kockie schreef: 30 sep 2018, 18:12 heb je www.batchrocket.eu al eens doorgelezen?
Jazeker, daar ben ik al eens meer geweest om te kijken, interessante site.


Ik wil beginnen met een simpele rocket daarnaast vind ik dit wel wat hebben, de batch is zeker goed maar dan moet ik ook deur maken en zo, ik kan ook mooi met een rocket pellets branden met een simpel houdertje, voor als er eens geen hout is.

op tekening sketchup heb ik de plannen gezet, alleen de bell, ik moet dat nog eens bekijken, misschien dat iemand hier er wat meer ervaring mee heeft, hoe groot en verhoudingen ex vloer.

De rode stenen rondom de rocket zijn hol en isolerend, en liggen op een laag isolatie materiaal zoals perlite of zo, de vloer van de rocket is 3 cm dikke steen, de rest is 5 cm dik, of 5,5 als ik het goed heb. de opslag zijn straatstenen van beton de blauwe, ik weet niet of dit kan en of dat het ook veilig is, ze zijn zwaar en slaan goed warmte op, ik heb ze op de kachel gelegt en ze blijven oke als ze bloedheet zijn, althans zo,n 200 graden of zo, geen klapperende kiezels in huis, een bell wordt ook minder heet...

De vloer in huis is beton, en die ligt gewoon op zand, er is geen kruipruimte.



vrg kees
Bijlagen
ScreenHunter_1513 Oct. 10 13.14.jpg
Plaats reactie