@Peter,
Eigenlijk zie ik het nog niet voor me. Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat de lucht naar binnen wordt gezogen via de met x gemerkte ruimte.
Klopt. Een paar jaar geleden heb ik een vergelijkbare voorverwarmer als plaatje getoond met een rooster eronder volgens mij ergens in jouw topics. Het was een simpel 3d plaatje met 2 buizen in elkaar en een stookrooster eronder.
Dat idee heeft me nooit losgelaten, en pas las ik een document met tientallen voorbeelden waarin het werd aangetoond als de meest simpele vorm van een pulse rocket, vandaar dat ik er weer over begin.
Door het warmer worden van de lucht wordt de weerstand om naar beneden te gaan onderweg groter.
De weerstand neemt idd. meer toe bij dit type als bij een conventionele rocket stove. Ten eerste is het maken van gecomprimeerde lucht een
weerstand, ten tweede is het voorverwarmen daarna een weerstand die daarbij opgeteld kan worden.
Ps. een turbo charger koelt eerst de lucht alvorens het comprimeren, dat is hier vergeten.
De enige manier om het toch voor elkaar te krijgen is een onderdruk veroorzaken op de plaats waar het vuur brandt. Hoe ga je dat doen?
Dat is niet helemaal correct verwoordt. Het gaat om drukverschil tussen punt a (ingang) en punt b. (uitgang).
Ik denk zelfs dat een vuur uitgaat bij onderdruk.
De meest simpele manier is net zoals bij jou een schoorsteen met voldoende hoogte en diameter en temperatuursverschil.
Wat je wellicht nog niet is opgevallen is dat het een conventionele kachel is met laad deur en secundaire beluchting.
Het opstarten kan dan vrij eenvoudig zijn.
Als er op dat moment al een akoestische resonantie plaatsvindt is dat misschien wel mogelijk,
In conventionele kachel "mode" zou tijdens het opstarten de normale procedure voldoende moeten zijn.
Maar dan moet het eerst onbehoorlijk heet zijn daar beneden.
Dus heb je een start procedure nodig die eerst voor de juiste voorwaarden zorgt, voordat het ding ook maar een plofje geeft.
Het is zowiezo niet de bedoeling dat er backfire onstaat tijdens het aansteken.
Stel dat het ding gaat pulseren in de 1e stage en een second pulse in de 2e stage. Je kan dan 0.5 x 0.5 = 0.25 bar onderdruk krijgen per pulse mits goed getuned.
Die maximale onderdruk zal ergens in het centrum van de riserpijp plaatsvinden, daarbij denk ik ook aan de gas intertia/mathematica ter plaatse.
De x maat is het middenstuk, deze moet op de best werkende plaats vastgemaakt worden. In de bell dient het (rechte) middenstuk ook verstelbaar te zijn om
de beste prestaties boven te halen.
Stationaire vaste brandstof raketten op hout zijn het.. Wie doet dat nou?
Vaak is het ook nog eerst zien dan geloven en als de kat van huis is vieren de muizen feest....
De theorie kan o zo spannend zijn terwijl de praktijk huilen met de pet op is.
Als je niets probeert of onderneemt, dan weet je ook niets aan het eind van de rit.
Wanneer is de volgende klusdag bij Kockie?