Alternatieven vuurvaste steen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Alternatieven vuurvaste steen

Bericht door Chicken Power »

Hierna volgen een aantal postings die 'voorwerk' voor kockie zijn in de reconstructie na de servercrash in juni 2011.

Helaas zal deze draad naar alle waarschijnlijkheid niet geheel gereconstrueerd kunnen worden!


Groet, Cp
Verwijderd.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Alternatieven vuurvaste steen

Bericht door Leon »

Leon
Berichttitel: Alternatieven vuurvaste steen?
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: di jun 7 14:53:51


Beste ,

Ik ben me steeds verder aan het verdiepen in de rocket stoves masonry heaters.
Waar ik eigenlijk geen antwoord op kan vinden, is het volgende:
Overal wordt gesproken over lage kosten om er 1 te bouwen, maar ik vind de kosten van vuurvaste stenen nogal hoog.

Is hier geen goed alternatief voor? Ytong blokken / promatect/???

Voor zover ik gelezen heb zal een burntunnel en riser van staal op den duur doorbranden, ongeacht de dikte.

Mocht iemand een (goedkoop) alternatief weten, hoor ik het graag.

Groeten Leon
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Alternatieven vuurvaste steen

Bericht door kockie »

kockie
Berichttitel: Re: Alternatieven vuurvaste steen?
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: di jun 7 16:06:47


Vuurbeton lijkt me een goed alternatief. Ik kan alleen (online) de prijzen nergens vinden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Alternatieven vuurvaste steen

Bericht door 12much »

12much
Berichttitel: Re: Alternatieven vuurvaste steen?
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: di jun 7 17:14:48

Ik wil zelf een kacheltje gaan bouwen van vuurvast beton. Voor deze kachel heb ik ongeveer 400Kg beton nodig. Dit kan ik kopen bij Gouda vuurvast. Het is alleen zo dat men daar voor orders onder 1000Kg een "Small Order Processing Fee" in rekening brengt van 250 euro. Een ton Curon 120 HS kost 446 euro. 400Kg dus 178,40 maar met de 250 komt het totaal 428,40 euro excl BTW. Misschien is het slimmer om samen een ton te kopen, scheelt een hoop geld. Het is verpakt in zakken van 25Kg op een pallet. Ik heb dus 16 zakken nodig. Blijven er 24 zakken van 25 Kg over voor 13,25 euro per zak incl. BTW. Planning van mijn kant is ergens eind oktober het beton te halen.

Wie heeft er interesse?
Dit was een goedkope manier geweest om er aan te komen, dus misschien een idee voor een groupbuy? Deze zakken worden los verkocht, indien voorradig, voor 50-54 euro/25kg. incl btw. bij Arts & Crafts in Soest en soms bij de DTA in kleine aantallen.

Met die laatste prijzen wordt het alsnog duur.

Ytong houdt het niet vol en zie je bijna verdwijnen in de heatriser. Is wel leuk om te zien waar de zwaarste belasting ontstaat.

Volgens de info over promatect, heeft een omkasting van standaard plaatmateriaal (10-12mm? - 850kg/m3) een brandvertragende werking van 60 minuten. Vergelijk dit met 18mm watervast hardhouten multiplex van 20minuten , Fermacel gipsvezelplaat van 12mm 60 minuten (let op geen gipskarton, die zit op 20 minuten) en een standaard opgezet stucplafond van leem vermengd met zand en stro op een basis van 4-5mm rietmat, totale dikte vanaf het rachelwerk gerekend van 18-25mm 2,5 uur!!! Die laatste gegevens zijn gemeten in een zgn experimentele iso norm, die nog niet officieel als norm is geregistreerd. (voor de liefhebbers wil ik dat normnummer wel een keer opzoeken, niet bij de hand dit keer)

Gips heeft als nadeel, dat na een bepaalde tijd het kristal water (chemisch?) er uit verdampt is en daardoor zijn stabiliteit verliest (zoals ook Ytong bv) Brandwerende gipsplaten zoals fermacel zijn opgebouwd met vezels (vaak/veel polyester) en behouden daardoor langer hun stabiliteit, net als het het leemstuc plafond.

Leem en zand vermengd met kort sto, zaagmeel, perliet, vermiculiet of houtskool worden door de hoge temperatuur (ideale temp=1050 graden Celsius) gebakken tot steen. Dus als leemsteem hebben ze een korte levensduur totdat ze gebakken zijn.

Ik ben momenteel aan het experimenteren met verschillende basismaterialen om te kijken wat de beste/voordeligste/best isolerende combi is.Ik moet nog een paar dagen wachten tot ik de leem/vermiculietstenen kan bakken. Ik heb ook vermiculiet (100ltr/12 euro) met portlandcement (25kg/7,80euro) en 1 met aluminiumcement (25kg/27,50 euro)

Waar ik dan in geïnteresseerd ben is:

Soortelijk Gewicht
Isolerende werking
Accumulerende werking (ter referentie een massief blok vuurbeton Curon 120 HS)
Vuurbestendigheid
Prijs

Je kunt dan bv op basis van de verkregen gegevens bepalen welk deel van de Rocket stove/RMH je van het meest geschikte materiaal kan maken t.o.v. de kostprijs en de maakbaarheid. Een verloren mal maken om vuurvaste of vuurisolerende stenen te maken is eenvoudig en niet duur.

Offtopic:

ik heb al een 60 ltr en een 200 ltr olievat, 12 meter dunwandig gegalvaniseerd pijp van 200mm doorsnede gekocht, dus ben heel nieuwsgierig naar de resultaten :mrgreen:
Never burn faster than your Wocket.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Alternatieven vuurvaste steen

Bericht door Dutch John »

Dutch John
Berichttitel: Re: Alternatieven vuurvaste steen?
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: di jun 7 17:50:46


Je hoeft toch alleen de burn tunnel en de heat riser te voorzien van vuurvaste steen? Dan is het toch nog te overzien? Ik ben nu de stookkamer voor het rocket finfornuis aan het bouwen. Isoleer het heetste deel met "blauwplaat". Officiële term ken ik niet, maar het lijkt op blauw/grijze pur en is net zo zacht. Voor de tunnel en riser ga ik chamotte stenen gebruiken. Dus de zachte, isolerende versie van vuurvaste steen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Alternatieven vuurvaste steen

Bericht door peterberg »

peterberg
Berichttitel: Re: Alternatieven vuurvaste steen?
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: di jun 7 19:07:45


Voor vuurbeton in kleine hoeveelheden kun je ook terecht bij Moors ovenbouw in Diessen. Ytong stook je in een ommezien kapot, promatect is ook al niet vuurvast. Als de hele J-tube van staal is gemaakt stook je die op den duur ook kapot, maar dat hangt ervan af of je de hele winter elke dag stookt of alleen af en toe. Met elke dag stoken is de burn tunnel na 5 jaar wel overleden. Met af en toe stoken zit je goed voor de komende 10 jaar.

@DJ,
"Blauwplaat" is toch polystyreen schuim? Als de burn tunnel en riser van chamotte zijn, kan die lekker zacht roze gaan doorschijnen. Die blauwplaat smelt dan uiteraard weg, tenzij je iets anders bedoelt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Alternatieven vuurvaste steen

Bericht door Leon »

Leon
Berichttitel: Re: Alternatieven vuurvaste steen?
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: di jun 7 19:46:57

peterberg schreef:Als de hele J-tube van staal is gemaakt stook je die op den duur ook kapot, maar dat hangt ervan af of je de hele winter elke dag stookt of alleen af en toe. Met elke dag stoken is de burn tunnel na 5 jaar wel overleden. Met af en toe stoken zit je goed voor de komende 10 jaar.
Peter,
over welke staaldikte praat je dan? Want dit vind ik wel al een redelijk tijdsbestek.
De kachel is in eerste instantie bedoeld voor in mijn garage, als proefstuk.
Dan zal hij zeker niet iedere dag gestookt gaan worden.
Als dan inderdaad blijkt dat het ding goed werkt/warmt en zuinig is, wil ik mijn vrouw proberen op te warmen voor een rocket in onze woonkamer.
Dan mogen de kosten wel hoger liggen, en de materialen duurzamer.
Maar voor de garage wil ik de kosten zo veel mogelijk drukken, en toch een representatieve kwaliteit hebben.

Groet Leon

Ps: is dubbelwandige geisoleerde rvs schoorsteenpijp, diam. 130 mm, een optie als burntunnel en riser?

Ps2: kan ik flexibele rvs schoorsteenbuis wel gebruiken als rookkanaal in de bank? Ik heb wel gelezen dat de binnenwand glad moet zijn, maar ik weel niet of de ribbeltjes in deze buis nadelig kunnen zijn?
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Alternatieven vuurvaste steen

Bericht door hotglass »

hotglass
Berichttitel: Re: Alternatieven vuurvaste steen?
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: di jun 7 20:00:43


Ik ben juist vanavond een vormstuk aan het bakken van witte kleipoeder met zaagsel, verhouding 50/50 volumedelen.
Dit zou een lichte poreuze steen op moeten leveren die bestand is tegen redelijk hoge temperatuur- ongeveer 1150 graden
Chamotte steen kan isolerend zijn maar dat is natuurlijk afhankelijk van de dichtheid ( soortelijke massa)
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Alternatieven vuurvaste steen

Bericht door account verwijderd »

michel
Berichttitel: Re: Alternatieven vuurvaste steen?
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: di jun 7 20:05:02


@12Much,

Citaat:
ik heb al een 60 ltr en een 200 ltr olievat, 12 meter dunwandig gegalvaniseerd pijp van 200mm doorsnede gekocht, dus ben heel nieuwsgierig naar de resultaten

Als je die rocket opstookt en de rookgasbuis nog extra zou isoleren dan kun je een windmolen erop laten draaien.
De snelheid van de rookgassen zijn ruim 15 meter per seconde bij full trottle.

http://www.youtube.com/watch?v=ncNnL7C5rX8
Zie ook de temperatuur, die ligt bij jou veel hoger, da's dan wel in het nadeel.
Ach, bij -20 buiten heb je ruim 17 meter per seconde da's maar een verschil van 2 meter per seconde.
Verwijderd
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Alternatieven vuurvaste steen

Bericht door 12much »

12much
Berichttitel: Re: Alternatieven vuurvaste steen?
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: di jun 7 20:51:55


Dit is wat ik er van wil maken....


Bijlage:
FeederBlok.JPG *

Bijlage:
FeederBlok-Achterzijde.JPG *

Bijlage:
Barrelstand-Voorzijde.JPG *

Bijlage:
Barrelstand-Achterzijde.JPG *


De mal om de vierkante blokken te maken, is dan voorzien van verschillende losse deelstukken, waardoor je er verschillende typen van kunt maken. Bv een stuk vuurvast glas aan de voorzijde, of alleen een stenen plaat met handvat zodat je een mooi veegluik hebt. Beetje zachte/dunne leem om ze kierdicht te maken etc. En natuurlijk een paar ronde schijven van D=200 om naadloze aansluitingen te maken voor de pijp.


* 12 much, wil je misschien deze bijlages in de juiste volgorde en naam aan kockie doen toekomen? Cp
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Alternatieven vuurvaste steen

Bericht door 12much »

12much
Berichttitel: Re: Alternatieven vuurvaste steen?
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: di jun 7 21:16:04


@DutchJohn:

Ik zou de burntunnel en heatriser meteen van isolerend materiaal willen maken, dus in dit geval vermiculite door de leem heen. Dan kan ik misschien met een kleiner vat wegkomen. Door de hoeveelheid leem te verhogen (zie recepten verderop) verlaag je de isolerende werking, maar wordt de vuurbestendigheid hoger. Door allemaal blokjes te maken van 15x15cm kan ik dan een redelijk representatieve vergelijking maken. De zwakke plek in de RMH's vind ik de knullige manier van verschillende materialen aan elkaar plakken met klei. Ik wil graag bij voortschrijdend inzicht over een jaar bijvoorbeeld, het kachelgedeelte uit elkaar halen om het een andere vorm te geven, een warmtewisselaar uitproberen om mijn lemen muren met verwarming mee te verwarmen etc. We beginnen met een bank van 2x1,2mtr maar als het echt leuk wordt ( lees: als Anneke meer warme bank wil hebben:-) ......


@Hotglass en @Leon:

ik heb ooit (2003-2004) recepten overgenomen van Aprovecho Research Center toen zij bezig waren met de ontwikkeling van de wockets die we op de forumdag hebben gemaakt. Hier was de core gemaakt van lichtgewicht isolerende stenen in een trapeziumvorm, zodat je met 5 of 6 stenen een heatriser kon bouwen in een olievaatje van 10 liter.

400 - 700 gram vochtige leem
300 gram vermiculite
900cc water

Dit maakt een steen van 2100cc en een uiteindelijk gewicht van een kilo.

Als alternatief:

900 gram vochtige leem
550 gram fijngemaakte houtskool
800cc water.

Met een eindgewicht van 750 gram

Ik heb me eigenlijk niet gerealiseerd dat jij bakovens had.... ff

@Leon:

Er zijn op permies.com - alternatieve energie, verschillende discussies tussen ene Paul Wheaton en Ernie Wisner. Hij maakt daar een portable RMH in een houten kist voor demonstratie doeleinden. Iedere keer opnieuw wordt flexbuis afgeraden ondanks het gebruiksgemak vanwege de remmende werking. Je wordt zelfs geadviseerd om de bouwstenen uit zoeken op hun vlakke zijden en deze aan de binnenzijde van de burntunnel en heatriser te plaatsen voor een zo glad mogelijk oppervlak.

@Michel:

Op het moment dat de handel in mijn (relatief kleine) tuin stond, ben ik eerst nog maar een keer gaan controleren of 8" eigenlijk echt zo'n 200mm in doorsnee zou zijn :lol:

En als het goed is, volgens de filmpjes van Ianto Evans over Cob village, blijft er helemaal geen snelheid over aan het eind van die 30 feet. Ik moet nog maar zien of de uitlaatgassen door de schoorsteen naar boven willen (zo'n 4 mtr) want anders moet de pijp net als bij hun voorbeelden ergens op een hoogte van 1,5 mtr door de muur. Anders moet er nog een ventilator aan de voorzijde komen en dat is niet de bedoeling...
Never burn faster than your Wocket.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Alternatieven vuurvaste steen

Bericht door deleted »

Gandalf
Berichttitel: Re: Alternatieven vuurvaste steen?
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: di jun 7 22:40:35


Lavasteen(tjes) isoleren ook.
Naar hun oorsprong moeten ze ook aardig tegen hoge temperaturen kunnen (denk ik).
Is daar misschien iets mee te doen ? Kost bijna niks. Wordt hier in de winter zelfs met tonnen op de besneeuwde wegen gestrooid.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Alternatieven vuurvaste steen

Bericht door Dutch John »

Dutch John
Berichttitel: Re: Alternatieven vuurvaste steen?
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: wo jun 8 6:26:48

peterberg schreef:"Blauwplaat" is toch polystyreen schuim? Als de burn tunnel en riser van chamotte zijn, kan die lekker zacht roze gaan doorschijnen. Die blauwplaat smelt dan uiteraard weg, tenzij je iets anders bedoelt.
Nee, lijkt er wel op, maar dit spul gaat oranje gloeien als je er een soldeerbrander op zet. Kachelboeren gebruiken het vaak als hitteschild. Het kan helaas geen mechanische belasting aan. Ik plaats het zodanig, dat het altijd nog door chamotte vervangen kan worden. Ben benieuwd hoe het gaat werken, want het heeft totaal geen massa hetgeen een snel, fel vuur ten goede komt.
12much schreef:Ik zou de burntunnel en heatriser meteen van isolerend materiaal willen maken, dus in dit geval vermiculite door de leem heen. Dan kan ik misschien met een kleiner vat wegkomen. Door de hoeveelheid leem te verhogen (zie recepten verderop) verlaag je de isolerende werking, maar wordt de vuurbestendigheid hoger.
Ja, zal beter isoleren dan chamotte, maar is erg bros. Ik kan mij niet veroorloven dat de burn tunnel een keer instort, want die komt 40 cm onder de vloer. Neem daarom voor de bovenkant van de tunnel 5 cm chamotte en de zij- en onderwand 2,5 cm. Heat riser 1,5 cm. Het geheel rondom volgestort met perliet.

Je zou eigenlijk een vermiculiet (of perliet)/leem mengsel moeten kunnen wapenen tegen krimpscheuren. Met glasfiber vezels? Iemand ooit geprobeerd?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Alternatieven vuurvaste steen

Bericht door peterberg »

peterberg
Berichttitel: Re: Alternatieven vuurvaste steen?
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: wo jun 8 8:39:15

Leon schreef:...over welke staaldikte praat je dan? Want dit vind ik wel al een redelijk tijdsbestek.
Het gaat hier over een dikte van 3 mm. Zelf gebruik ik op dit moment in een experiment een dikte van 2 mm en de walshuid is door het hele ding bezig er af gestookt te worden.
Leon schreef:Ps: is dubbelwandige geisoleerde rvs schoorsteenpijp, diam. 130 mm, een optie als burntunnel en riser?
Riser kan nog net, je moet er dan rekening mee houden dat de isolatie verrot gestookt wordt. Meestal zijn die elementen bestand tegen 500 graden en daar ga je als de rocket goed werkt vlot overheen. Burn tunnel kun je vergeten, die wordt nog veel zwaarder belast dan de riser.
Leon schreef:Ps2: kan ik flexibele rvs schoorsteenbuis wel gebruiken als rookkanaal in de bank? Ik heb wel gelezen dat de binnenwand glad moet zijn, maar ik weel niet of de ribbeltjes in deze buis nadelig kunnen zijn?
Theoretisch zou een flexibele buis in de bank voor een betere warmte overdracht moeten zorgen. Omdat het boundary layer effect, waarbij het in het hart het heetst is en het snelst stroomt, door de ribbels verbroken wordt.
Dat houdt dan ook meteen in dat de bank korter moet worden dan met een gladde buis. Hou het eens op de helft, dat lijkt een goeie gok. En een kortere bank betekent ook minder massa, dat is ook iets om rekening mee te houden.
Oh ja, en je hebt bij elke bocht een veegluik nodig, dat is een beetje lastig met een flexibele buis. Tenzij je iets anders verzint om de as uit de buis te krijgen, natuurlijk.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Alternatieven vuurvaste steen

Bericht door Leon »

Leon
Berichttitel: Re: Alternatieven vuurvaste steen?
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: wo jun 8 8:59:32


Peter, dank voor je reactie.

Ik ga de riser en burntunnel toch van vuurvaste steen maken. Waarschijnlijk kan ik chamotte stenen voor een gunstige prijs kopen.
Ik kan niet zo snel de verschillen tussen chamotte steen en vuurvaste steen vinden. De termen worden nogal door elkaar gegooid.
Indien de riser en burntunnel van chamotte steen wordt, 6,5 cm dik, moet deze dan nog geisoleerd worden?

In het boek van Iianto Evans wordt over een ductpipe van 30 feet gesproken. Zijn hier nog verhoudingen in, of is het zo dat hoe korter de ductpipe hoe meer warmte verloren gaat...?

Grt Leon
Plaats reactie