Cv- houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo Cp,

Met dank voor je aanbevelingen !
Chicken Power schreef:Ha, mon Grenouille verte!

Gefeliciteerd met je besluit, ik denk dat je een zeer goede keuze hebt gedaan.

Dat beloofde rendementen in vergelijk tot andere Oost- blok merken niet uit de lucht gegrepen zijn, blijkt wel uit de reactie van John Deere in die andere draad.

Ook de manier van opstelling lijkt me zeer doordacht naar een logistiek makkelijk gebruik.


Ook je Frans is blijkbaar goed, ...Al geruststellend dat ook jij dit ziet zitten.
John Deere, had ik ook gezien.
Materiaal is ondertussen geleverd. Aansluiting volgt door hun met mijn hulp.
Heb wel de ketel met 5 buizen in de WW, de huidige leveringen zijn allemaal met 8 buizen waardoor nog wat meer rendement, maar zouden lagere schouwtemperatuur halen.
Had normaal vandaag de tanks in de kelder willen takelen, maar griepje staat in de weg.
Moet ook nog wat aan de voet slijpen om ze laag genoeg te krijgen.
]Paar kleine, maar zeker niet onbelangrijke opmerkingen voor de knip echt open gaat. Je kunt nu nog wat makkelijker sturen ten aanzien van de werking en bedrijfscondities.

Naar de ketel: Wat er nu uitgeleverd wordt is niet te vergelijken met die nummer 001 ketel, dat is een vergissing geweest dat die ooit Bulgarije verlaten heeft. Prima opgelost nu.

Wees er op bedacht dat al dit soort ketels echt een behoorlijke minimale schoorsteentrek nodig hebben! In vollast doet ie het al prima bij een meter of 4, maar als de fan terugregelt op basis van de keteltemperatuur, is de rookgasstroom te weinig om een goede vergassing en verbranding mogelijk te maken, of in stand te houden. Beter dus om van 8 tot 10 meter uit te gaan!
Heb geisoleerde schouw 20x20 en ze is 8,5 m vanaf gelijkvloers. Dat zou dus ok moeten zijn.
Het komt er op neer dat de ketel wel aan 90 graden kan komen, maar niet in vollast. En dat accordeert niet met correct een buffer laden!
Correct laden buffer bij 90 graden niet ok ? sorry maar dat snap ik ff niet ?
Ik dacht dat het juist goed was als een hoge temperatuur in de buffer ging ?
Door het hoge rendement werkt ie perfect tot een aanvoertemperatuur van net 80 graden. Daarna gaat de fan terugregelen, en idd bij gebrek aan ruime schoorsteentrek valt de vergassing aan bonkjes, waardoor het restant van de houtlading eigenlijk alleen maar aan het smeulen slaat.
Geld dit ook voor de ketel met 5 buizen ?
Heb wel het idee dat die schoorsteen goed trekt, Aan mijn huidige kachel (inbouw convectie haard) te zien die op een andere dezelfde schoorsteen zit, welliswaar niet geisoleerd, Heb daar moeten knijpen op de rookgas gaten met strippen op de zelf gemaakte inox achterplaat van de vuurhaard.
Kan ik die meten ? Heb hier een nauwkeurige digitale druk en vacuum meter liggen.
Zaak is dus om een vrij in te stellen besturing te bedingen om tot een goed en vooral efficiënt bufferbedrijf te komen. De ketel zelf kan dat prima aan, alleen die besturing (nog) niet.

Dat wordt moeilijk, maar ik kan het proberen.
GRaag wat uitleg wat je bedoelt met efficient bufferbedrijf aub, is dat tegen hoge temperatuur laden ?
En vooral geen genoegen nemen met het plaatsen van een thermopatroon in de Laddomat op een lagere temperatuur, dat is slechts symptoombestrijding die de gelaagdheid van je buffer overhoop gooit! Het minimum moet minstens 78 graden zijn!
Je kon wel helderziende zijn ?
Er zit een thermovar LK 810 bij met 65 graden patroon, dat moet dus 70 of 80 worden ?
Die 65 zit inderdaad kort bij het minimum voorgeschreven in de handleiding van 60 graden .
Met betrekking tot de drukklasse, in weerwil wat een der leveranciers wil beweren, zit er geen verschil tussen je eerdere opties. Ook deze ketel is niet gecertificeerd voor een werkdruk van 3 Bar. Maar wel hoger dan die Italiaan, 2,5 Bar is geen probleem. Dit zou met vervanging van je overstort naar 2,5 Bar geen probleem met je Buderus- olieketel hoeven geven.

Ik zou de huidige besturing van je olieketel alleen voor het functioneren van de back- up functie handhaven en voor de VV een nieuwe voorzien. Dus ook die 4- weg kleppen er uit, en radiatoren- en VV-circuit scheiden. Lijkt wat werk (dat is vaak het argument dat aangevoerd wordt), maar is wel de beste oplossing. Dus ook geen stroming over de olieketel meer, nergens voor nodig. Ding is toch niet dermate roestig dat je hem daartegen voor op temperatuur moet houden?
Dus of/of opstelling in parallelbedrijf, niks meer niks minder.
Ketel is ook een lage temperatuur ketel ( 55/60 ), niks roestig hoor, is ook niet zo veel gebruikt ivm haard stoken waar ik de "voorheen" blijkbaar goed geïsoleerde schil, al warm kreeg.
Uiteraard ook dankzij thermische inertie.
Parallel gebruik : Je bedoelt het oude laten, enkele kranen ertussen om te kunnen omschakelen, het nieuwe nieuw ?
Is i.d. beste oplossing maar vrees momenteel ff buiten budget, het is het laatste wat ik aan het doen ben en er zijn er veel langs de kassa gepasseerd.
Voordelen zijn me denk ik bekend : lagere ontlading buffer mogelijk, betere sturing, gezien levensduur van het oude is vervanging toch binnenkort aan de orde.
Ook zou VV en radiatoren hydraulisch apart naar de buffers moeten gezien verschil in retour temperaturen. Laatste schema.
Weet nog ff niet hoe op te lossen, Misschien heeft iemand concrete adviezen: merk, type, ..... twee drieweg, sturing ??
Ook met die elektr. boiler had ik liever iets gedaan met warmtepompboiler of kleine warmtepomp die ook sww maakt.
Solar lijkt me ook wel leuk, alhoewel dat ik vindt dat er genoeg pv platen liggen welliswaar op de carport.

Bij gebrek aan haalbare alternatieven zal het mogelijk in een latere fase worden aangepast.
Maar ik ga toch ook zelf al eens opzoek op het net of er iets te vinden is.
Heb meer gezien dat grote Duitse merken voor het beperkte deel van houtketels, de romp gewoon elders inkopen, en daar een eigen jas omheen vouwen. Niks mis mee, als de prijs maar klopt. Maar zo wijs was je al!
Ja, deels wijs en gevolg van investeren in lezen, luisteren en vooral niet afgeven, niet licht gelovig zijn.


groeten, Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Beste Willy,
wiha schreef:Ook je Frans is blijkbaar goed, ...
Haha, dat laat ik liever aan een ander over, mijn (taal)vaardigheid daarin is louter beperkt tot het culinaire deel.
wiha schreef:Al geruststellend dat ook jij dit ziet zitten. John Deere, had ik ook gezien.
Ja, ik heb daar echt wel goed vertrouwen in, al is het nog een relatief jong product van deze fabrikant.
wiha schreef:Correct laden buffer bij 90 graden niet ok ? sorry maar dat snap ik ff niet ?
Ik dacht dat het juist goed was als een hoge temperatuur in de buffer ging ?
Dat heb je ook helemaal juist, maar zo gebeurt het in de praktijk dadelijk niet!

Wat gebeurt er wel: totale installatie is koud, ook de buffers. Ketel laden en aansteken. Ketel wordt warm tot heet, maar de Thermovar gaat bij 65 graden laden aan de buffer. Je komt pas hoger in temperatuur op het moment dat je gehele bufferinhoud eerst die 65 graden bereikt heeft!

Nu zul je denken, dat is eenvoudig te omzeilen door idd dat 78 graden patroon te gebruiken. Echter, bij die temperatuur, denkt de besturing, die dus niet op het laden van een buffer is afgestemd, dat zijn werk er bijna op zit. Gevolg is dat de fan teruggeregeld wordt in toerental. En vermits de natuurlijke trek groot genoeg is, blijft het vergassingsproces ook doorgaan. Maar niet met een opbrengst van die 40 kW, en die snelheid waar jij je buffer mee vol wilde laden.

Dit effect (bij die 65 graden) heeft nog een ander nadeel. Stel dat je de buffers nog voor 1/3e geladen hebt. En door ervaring weet je ondertussen dat je tot je volgende stookbeurt tot 2/3 moet laden en hoeveel hout je daarvoor nodig hebt. Dan ga je het toch niet redden op die manier. Want die thermovar levert in aanvang maar 65 graden, en zoals ik eerder schreef, die temperatuur gaat eerst dan omhoog, als de gehele buffer die 65 graden bereikt heeft.

Dat is dus nog niet de fijnste manier van bufferen. Daarbij komt nog dat de stratificatie van dat nog aanwezige 1/3e deel op 85 graden ook vakkundig naar de barrebiesjes geholpen wordt.
wiha schreef:Geld dit ook voor de ketel met 5 buizen ?
Ja, voorzover ik kan overzien wel, de besturing is eender.
wiha schreef:Kan ik die meten ? Heb hier een nauwkeurige digitale druk en vacuum meter liggen.
Die zou zo rond de 20 Pa of hoger moeten zijn.
wiha schreef:Dat wordt moeilijk, maar ik kan het proberen.
Blindplaatje op het gat maken met een aansluiting voor je meter?
wiha schreef:Je kon wel helderziende zijn ? Er zit een thermovar LK 810 bij met 65 graden patroon, dat moet dus 70 of 80 worden ?
Die 65 zit inderdaad kort bij het minimum voorgeschreven in de handleiding van 60 graden .
Dat helderziend zijn valt qua ogen letterlijk tegen helaas. Maar van dit merk weet ik ondertussen aardig hoe de hazen lopen. Uit bovenstaande uitleg is het je nu duidelijk waarom die thermovar op een hogere temperatuur moet werken?
wiha schreef:Parallel gebruik : Je bedoelt het oude laten, enkele kranen ertussen om te kunnen omschakelen, het nieuwe nieuw ?
Ja, en het kan nog eenvoudiger: bij beide systemen een terugslagklep in de aanvoer, zodra de buffertemperatuur te laag is wordt de olieketel ingeschakeld. Hoef je zelf niks meer aan te doen, het neemt automatisch over zonder dat de pomp van het ene systeem de andere beïnvloed.
wiha schreef:Ook zou VV en radiatoren hydraulisch apart naar de buffers moeten gezien verschil in retour temperaturen. Laatste schema.
Weet nog ff niet hoe op te lossen, Misschien heeft iemand concrete adviezen: merk, type, ..... twee drieweg, sturing ??
Tsja, we zijn nu op een heel ander punt als toen we deze draad begonnen. In deze configuratie neig ik er sterk na om een van de buffers als een mega open verdeler (evenwichtsfles te aldaar genoemd) te gebruiken.

Ik heb in deze draad (http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1275 ) ooit is iets dergelijks geadviseerd aan William, die er deze tekening van maakte:

Afbeelding

Hier de Intergas dan als jouw olieketel te zien. Sanitair boiler wordt alleen geladen bij houtstook, maar dat kan uiteraard ook aangepast worden. Regeling alleen door 3- weg mengkleppen.
wiha schreef:Ook met die elektr. boiler had ik liever iets gedaan met warmtepompboiler of kleine warmtepomp die ook sww maakt.
Eerst hier maar gebruikerservaring in op doen, en wat centjes zien te sparen!
wiha schreef:Solar lijkt me ook wel leuk, alhoewel dat ik vindt dat er genoeg pv platen liggen welliswaar op de carport.
Daarvoor kun je bij Bas terecht, die is er helemaal in gepokt en gemazzeld en Kockie heeft ondertussen installatie- en gebruikerservaring!


Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Goedemorgen Cp,

OOk al is het vroeg, kan het niet laten..
wiha schreef:Kan ik die meten ? Heb hier een nauwkeurige digitale druk en vacuum meter liggen.
Die zou zo rond de 20 Pa of hoger moeten zijn.
Zal eens meten. Koud of warme schoorsteen is ook nog verschillend natuurlijk ?
Uit bovenstaande uitleg is het je nu duidelijk waarom die thermovar op een hogere temperatuur moet werken?
Is nu vrij duidelijk denk ik, had ik niet verwacht heden ten dagen.
In deze configuratie neig ik er sterk na om een van de buffers als een mega open verdeler (evenwichtsfles te aldaar genoemd) te gebruiken.
Zal ik eens opzetten in een schema naar deze situatie toe.
Ziet er inderdaad goed uit die Cp creatie ! Had die draad ook al ( dacht zelfs meermaals ) uitgespit.
Sanitair boiler wordt alleen geladen bij houtstook, maar dat kan uiteraard ook aangepast worden. Regeling alleen door 3- weg mengkleppen.
Ook met die elektr. boiler had ik liever iets gedaan met warmtepompboiler of kleine warmtepomp die ook sww maakt.
Eerst hier maar gebruikerservaring in op doen, en wat centjes zien te sparen!
Je bedoelt huidige sww boiler voorlopig gebruiken en laden via hout vergasser ? In de zomer daar de vergasser voor gaan stoken zie ik niet echt zitten. Is wel nog ver weg eer het zo ver is..
Is een optie, echter , aanvoer spiraal zit direct op ketel gemonteerd, hopelijk blijft alles heel bij demontage na 22 jaren in dit leven.

groeten, Willy
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Heeft er iemand ervaring met een War tempolec SAM 2001 voor sturing van een vierwegkraan op de V.V. ?
Voldoende lage curve ? min en max temp. begrenzing ?

http://www.domotech.be/PDF-files/Tempol ... 001_NL.pdf

Alternatief siemens rvl 470 ?

groeten, Willy
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo Cp,

Vandaag begonnen met de twee buffers af te slijpen om aan de hoogte van de kelder te voldoen ( 5 cm ), morgen laat ik ze met een takel zakken.
Model : http://www.sunsystem.bg/products_pdf/Buffer_P_En.pdf 1000 l.
Er kan er altijd nog een bij straks als het buffervolume totaal te weinig zou zijn in functie van gewenst comfort/stook mogelijkheid.

Nog wat door handleidingen gespeurd van WAR's, Sam 2001,2100 en Hcc 4, allemaal bruikbaar met voorkeur voor Hcc 4.
http://www.nn-energy.se/doc/hcc4_83332e.pdf

Die trek meten lukt niet met mijn meter, is maar 2 mm waterkolom of 20 Pa, eens kijken of ik daar iets voor kan vinden ter leen.

Overig kom ik op terug.

Ps : jammer dat van veel gebouwde installaties achteraf weinig feedback komt, of lees ik slecht ?

grt, Wiha
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Hallo Willy,

wiha schreef:Heeft er iemand ervaring met een War tempolec SAM 2001 voor sturing van een vierwegkraan op de V.V. ?
Ben even voor je aan het zoeken geweest, kwam me erg bekent voor. Heb hier iets dergelijks liggen maar dan onder de naam TAM.

Ben de link even kwijt, maar dat is een Duitse of Oostenrijkse fabriek van kwaliteitsspul. Zo goed dat ze ook onder ‘private label’ maken. Hier dan het meest gekend als Cenvax, wat een merknaam van Van der Beyl is ( bijl = aks; centrale verwarming van der Beyl > Cenvax).

Goed en gekend spul van TAM of SAM. En ook een leverancier met verstand van zaken die je zeker kunnen helpen naar de kraanbesturing.

Maar wat kost dat allemaal niet? Vanwaar die 2 VV verdelers niet parallel gezet met 1 eigen VV pomp en een thermosstatische kraan? Dan maak je hetzelfde als wij hier meestal in de uitvoering met mengbalk gebruiken. Die 4- wegkranen techniek zie ik als een aflopende zaak.
wiha schreef:Nog wat door handleidingen gespeurd van WAR's, Sam 2001,2100 en Hcc 4, allemaal bruikbaar met voorkeur voor Hcc 4.
Valt me op dat die Hcc alleen maar 3- weg kranen aanstuurt!
wiha schreef:Die trek meten lukt niet met mijn meter, is maar 2 mm waterkolom of 20 Pa, eens kijken of ik daar iets voor kan vinden ter leen.
Gewoon ouderwetse U buis met water maken van transparante slang?

Ben inderdaad wel erg benieuwd hoe ver je nu bent met het omhoog krijgen van je retourwatertemperatuur/ ketelregeling.


Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Goedenavond Cp,

wiha schreef:Heeft er iemand ervaring met een War tempolec SAM 2001 voor sturing van een vierwegkraan op de V.V. ? Ben even voor je aan het zoeken geweest, kwam me erg bekent voor. Heb hier iets dergelijks liggen maar dan onder de naam TAM.

Ben de link even kwijt, maar dat is een Duitse of Oostenrijkse fabriek van kwaliteitsspul. Zo goed dat ze ook onder ‘private label’ maken. Hier dan het meest gekend als Cenvax, wat een merknaam van Van der Beyl ( bijl = aks; centrale verwarming van der Beyl > Cenvax).

Goed en gekend spul van TAM of SAM. En ook een leverancier met verstand van zaken die je zeker kunnen helpen naar de kraanbesturing.

Maar wat kost dat allemaal niet? Vanwaar die 2 VV verdelers niet parallel gezet met 1 eigen VV pomp en een thermosstatische kraan? Dan maak je hetzelfde als wij hier meestal in de uitvoering met mengbalk gebruiken. Die 4- wegkranen techniek zie ik als een aflopende zaak.
Ja, die verdelers gaan ook parallel met één pomp, echter met een thermostatische kraan weet ik niet echt of dat hier goed werkt aangezien die keuken veranda veeeeel sneller afkoelt als de groep op de andere verdeler aangesloten.
Het systeem ken ik, en werkt ook, echter ook als de buitentemperatuur veel invloed heeft ? betwijfel ik echter.
Is wel gedeeltelijk in te regelen op de collectoren, een war zou toch fijn zijn.
Voorlopig probeer ik nog via de war van de huidige ketel te gaan sturen, volgens de behulpzame Aansluiters binnenkort moet ik me dat niet in de kop steken, zij zouden het wel oplossen..
wiha schreef:Nog wat door handleidingen gespeurd van WAR's, Sam 2001,2100 en Hcc 4, allemaal bruikbaar met voorkeur voor Hcc 4.
Valt me op dat die Hcc alleen maar 3- weg kranen aanstuurt!
http://sorel.ws/fileadmin/user_upload/p ... german.pdf : blad 11 het klemmenplan.
Die geeft toch gewoon plus en min 220 V ? meer moet ik niet hebben voor de huidige vierweg kraan, of zie ik iets over het hoofd ?
Ik was ook aan het zoeken naar het verschil tussen een vierweg en een drieweg kraan, vindt echter niet zo direct het verschil ?
Geven beide vrij lage retourwater temperaturen ?
Het is wel zo dat VV retour en radiatoren retour eigenlijk van elkaar verschillen in temperatuur en dus ook verschillend op de tank in hoogte moeten terug geleid worden.
De Buffers worden blijkbaar toch in serie gezet, daar ga ik geen speld tussen krijgen.
Hier staat het hele verhaal : http://www.tempolec.be/frame.cfm?language=NL , download documentatie, letter S van Sam. Zie ook bij letter G onder Gt BIO 3 2100 en vergelijkbare voorbeelden : leuk om eens te bekijken !
wiha schreef:Die trek meten lukt niet met mijn meter, is maar 2 mm waterkolom of 20 Pa, eens kijken of ik daar iets voor kan vinden ter leen. Cp : Gewoon ouderwetse U buis met water maken van transparante slang?
Met die slang had ik geprobeerd, maar het is maar 2 mm waterkolom die 20 Pa, is nagenoeg niet af te lezen.
Ben inderdaad wel erg benieuwd hoe ver je nu bent met het omhoog krijgen van je retourwatertemperatuur/ ketelregeling.
Sorry, dat snap ik niet.
Beletsel is dat mijn sturing en blijkbaar de meeste sturingen de mengkraan en pomp dicht sturen of stil leggen als de temperatuur in de bron niet 10 graden hoger is als gevraagd door de regelaar als aanvoer temperatuur naar de vv. Dus je kan de buffer in de winter maar ledigen tot 45 graden als je 35 graden vraagt voor de VV.
De buffer capaciteit wordt kleiner als de delta T maar is van 85 naar 45 graden. 85/30 zou beter zijn daar vaak 30 graden voldoende is voor de VV.
Ik denk dat ik voorlopig ff niets doe, alleen werken aan plan B.
Met plan A ga ik alvast weer kunnen stoken op de VV in het nieuwe gedeelte en de rest natuurlijk, daarna plan B indien nodig.
Momenteel draait hier regelmatig die warmtepomp airco, pakt redelijk wat stroom en in de winter waardeloos apparaat. De duurdere merken kunnen het wel tot bij - 15 graden.
Deze heeft moeite als het onder nul gaat.
Dus zo snel mogelijk die verdeler hiervan mee aansluiten.
Met jou voorstel van thermostatische mengkraan naar de verdelers kan je dit natuurlijk wel omzeilen. Misschien wel het proberen waard als er geen ander alternatief is.
Wat zeker kan is VV voor basis temperatuur via thermostatische kraan en bij verwarmen met radiatoren bij aanwezigheid.
OOk al een goede oplossing als binnen de haard nog eens gestookt wordt voor de gezelligheid, ben nogal verslaafd aan vlammetjes en in het andere gedeelte waar er veel afkoeling is, is er dan minder verlies doordat de vv basistemperatuur automatisch lager is.
Heb ik alleen één of twee radiatoren nodig in die veranda om bij te stoken, aansluitingen had ik voorzien.
Heb je me toch weer aan het verder denken gezet !!


grt, Willy
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Morgen ga ik een veegluikje plaatsen in de schoorsteen en nog eens meten met een slang aan die onderdruk.

grt, Willy
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

wiha schreef:Sorry, dat snap ik niet.
Ik bedoelde eigenlijk de sturing van de Pyroburn en het patroon van de thermovar.

De rest denk ik nog even over na.


Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

oh Ja, natuurlijk.

Dat gaat morgen in de mail, wordt vervolgd.
Dat moet zeker beter !
zowie zo dat patroon en die sturing zo snel als beschikbaar.

grt, Willy
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Vandaag niks kunnen doen, wat langer in wachtkamers gezeten dan verwacht van oog en tand deskundigen,
voormiddag 2 uur om te horen hoe laat ik namiddag misschien aan de beurt ben, dan nog eens 2 uur.
Lijkt wel Rusland hier..., Oh ja op afspraak kan ook vanaf mei 2012.

grts,Willy
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo Cp,

Nu snap ik waarom die vier weg meng kraan geen goed idee is op een buffer.

a) 3-wegkraan
– heel eenvoudig om te installeren
– geen debiet in de ketel als de kraan gesloten is
– voorkomt dat verschillende kringen van een installatie elkaar onderling beïnvloeden
– geschikt voor het isoleren van uitgeschakelde ketels in een installatie met ketels in cascade
– kan op de retour worden gemonteerd als verdeelkraan
– kan gebruikt worden voor het beveiligen van ketels tegen koud retourwater.
b) 4-wegkraan
– soms moeilijk te installeren in bestaande installaties
– constant debiet verzekerd zowel in de primaire als de secundaire kring
– verzekert de expansie in de primaire kring
– vermindert of voorkomt gevaar voor oververhitting
– verlengt de levensduur van de ketel door zeer koud retourwater te voorkomen
vermijdt het fenomeen van stratificatie (warm water boven het koude water in de ketel) ( lees buffer )
– kan een hydraulisch probleem stellen in installaties met meerdere aanvoerkringen (realisatie van een bypass
Bron : tempolec ( theben ) regeltechnische handleiding

Dat moeten we dus niet hebben, de hele gelaagdheid raakt om zeep.

grt, Willy
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Hallo Cp,

Daarnet aan het vers gekapt gat in de schoorsteen op - 10 m gemeten met alu. plaat met slangpilaar en noppenfolie erachter voor afdichting.
3 a 4 mm waterkolom, is dus 30 a 40 Pa.
Schoorsteen is koud.

grt, Wiha
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door Chicken Power »

Dat zal dus geen problemen gaan geven!


Groet, Cp
Verwijderd.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: cv houtkachel aansluiten met of zonder buffer en hoe ?

Bericht door wiha »

Voila ! Pyroburn 50 kw in bedrijf.

Mijn eerste indruk is zeer positief, met één vulling populier wordt de 2000 l ( 2 x 1000 l in serie) en de sww boiler 200 l op temperatuur gezet in 5 uur.
Dat is ook de hoeveelheid hout die voorheen in de kachel ging maar dan was maar de helft van de woning verwarmd, nu incl garage waar ketel staat en keuken met veranda.

Op populier deze week de volgende waarden : 80 grd ketel en laad temperatuur, 165 a 175 grd rookgas temp, fan meestal 100 % of iets lager.
Vergassing blijft intact ook bij lage fan waarden.
Zeer weinig geluid, enkel de fan die je hoort,rondom handwarm.

VV heeft momenteel bij 5 grd buiten temp op 17 uur een 1500 liter nodig.
radiatoren momenteel niet nodig of in gebruik.

Opbouw :
- sww wordt door de ketel op gewarmd indien nodig, sturing ketel doet dit via drieweg klep. In de zomer gaat deze elektrisch op stroom nog beschikbaar van de pv panelen.
- olie ketel staat stand by maar koud, in stand buffer krijgt de ketel een vooraf gemeten weerstand van de kring voeler via een potentiometer, waardoor hij denkt dat de ketel warm is en de war sturing van de ketel vrij geeft, voor VV de vier weg kraan. Deze vier weg kraan stuurt koud water terug naar de buffer 2 onderin.
het omschakelen hiervan en mede naar olie bedrijf gebeurd door het regelkastje van tech st-21 van de firma Tech , ook fabrikant van de ketel sturing.
Mooi opgelost door Pro Heat ! voor de prijs van dat kastje kan je zelf niets gaan bouwen.
- buffer metingen idem met deze kastjes, twee metingen per kastje ( temperatuur diff regelaar)
- radiatoren via draadloze theben kamer thermostaat en niet meer via sturing ketel.
- sww boiler olie buderus afgekoppeld.

Dagelijks stoken gaat wel nodig zijn, mag er niet aan denken dat hier een 25 kw buderus hv 161 ( lees oude Dakon ) zou staan, dan kon ik er wel naast blijven staan.

- Vanaf 75 graden begint de pomp van de thermovar te lopen en gaat de HV de buffers laden tot max 85 grd. In de regel gebeurd dit bij 80 grd. ( update sturing ketel, de vorige versie kon maar laden vanaaf 70 graden)

Ben momenteel nog bezig de VV in te regelen, wat zoek werk en vlot niet echt.
Nog isoleren van de leidingen en wat restwerkjes.


groeten, Willy
Plaats reactie