vraagje over zelfbouw zonnecollector

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door account verwijderd »

William,

Als de zonne collector hoger ligt dan het zwembad, dan wil er zonder pomp geen natuurlijke stroming van warm naar koud plaatsvinden,
de collector loopt zonder pomp zelfs leeg in het zwembad. De collector mag zich dan niet boven de waterspiegel van het
zwembad bevinden. Op deze manier blijft de retourleiding van de collector watergevuld.

Zelf kan ik water verwarmen naar lager gelegen gedeelten middels stoom.
Een ferro of non ferro collector kan hier goed tegen.
Verwijderd
William
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 jun 2010, 15:36
Locatie: Zeeland

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door William »

Je eerste alinea snap ik.
Je tweede vraagt om meer info.
Wat voor soorst vloeistof? (chemie?) en welke temperaturen.
bedankt.
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door christo »

oke duidelijk maar dat is bij deze collector niet van toepassing.
omdat de vacuüm en de lengte van de slang het water vasthoud.

dan zou je veel dikkere slang moeten nemen
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door christo »

vandaag de collector opgehangen

even mat gespoten, en een klikson er tussen

nou maar afwachten wat hij gaat doen morgen :D
Bijlagen
forum3.jpg
forum.jpg
forum 2.jpg
forum 1.jpg
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door account verwijderd »

William,

Nog even tussendoor,

Wat ik bedoel kun je ook omschrijven als een natuurlijke warmtepomp.

Je kunt hier vanallerlei vloeistofsoorten voor bedenken. Hoe vluchteriger hoe beter.
Waterstof wordt bijvoorbeeld als extreem koelmiddel ingezet, kan veel warmte afstaan.

Maar in de zin van veiligheid is water de beste soort.
Warmtewisselaars zijn bij exoten dubbel gescheiden, dit is niet voor niets.
Verwijderd
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door christo »

update

heb vandaag en gisteren 63 graden water eruitgehaald
het zwembad is 8 graden gestegen. (6 kub)
en als ik de slang van de collector haal dan komt er stoom van het water af.
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door terraxy »

Het meeste rendement heb je met de laagste temperatuur daar er dan de minste warmteverliezen zijn is het systeem: de zon instraling is een vaste faktor: pomp je pas als het water bijna kookt krijg je zeer weinig opbrengst (ook netto)
Er is echter 1 faktor die wel in de gaten gehouden moet worden: de pomp energie; er moet voldoende warmte verpompt worden dat de energie die de pomp verbruikt zich loont.
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door christo »

Ik kan niks doen aan de temperatuur om dat ik er al maximum water door heen pomp. Meer druk kunnen de koppelingen
niet hebben.

Ik zou nog kunnen proberen om de druk regelaar er uit te halen en de koppelingen te verstevigen

Wat betreft de pomp ik zou het niet weten nu is de pomp 600 watt ik ben nog opzoek naar een kleinere pomp
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door Paide »

Mooi resultaat!
Ik heb nog een oude cv pomp liggen, die mag je wel proberen. Scheelt aardig wat vermogen. Stuur me maar een berichtje als het je wat lijkt.
Paul
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 dec 2010, 03:45
Contacteer:

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door Paul »

christo schreef:Ik kan niks doen aan de temperatuur om dat ik er al maximum water door heen pomp. Meer druk kunnen de koppelingen
niet hebben.

Ik zou nog kunnen proberen om de druk regelaar er uit te halen en de koppelingen te verstevigen

Wat betreft de pomp ik zou het niet weten nu is de pomp 600 watt ik ben nog opzoek naar een kleinere pomp
600W? :o

Dat is wel heel veel. Dat kost je ook nog eens een boel aan elektra.

Als je de buis door de midden hakt en de twee helften parallel zet, dan gaat het volgens mij al een héél stuk beter!
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door account verwijderd »

Paide,

Even tussendoor,
Een cv pomp of centrifugaalpomp is voor deze lange dunne leidingen niet aan te bevelen.
In dit geval zou een slangenpomp meer opbrengst geven, omdat deze pomp hydraulisch 1 op 1 werkt.
Verwijderd
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door terraxy »

Je schreef "63 graden water eruitgehaald, het zwembad is 8 graden gestegen. (6 kub)"

Mijn vraag: was dit met werkende 600 watt pomp (die 63 graden??) En wat was de temperatuur van de input?? (Het badwater??)
Wat is de capaciteit van de pomp?? Mij lijkt het dat de pomp totaal overgedimensioneerd is tov de leiding: Ik vermoed dat je de warmtespiraal beter in tenminste 4 parralelstromen kan opdelen en dan een CV pompje gebruiken op de laagste stand.
Voor het gemak stijgt de temperatuur 1 graad per uur dus een flow van 1 m3 per uur zou al moeten volstaan dan zou het water er met 6 graden hogere temperatuur uit komen dus al meer dan genoeg koeling hebben en heb je al voldoende reservecapaciteit.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door account verwijderd »

Teraxxi,
Mij lijkt het dat de pomp totaal overgedimensioneerd is tov de leiding: Ik vermoed dat je de warmtespiraal beter in tenminste 4 parralelstromen kan opdelen en dan een CV pompje gebruiken op de laagste stand.
Een cv pomp aangesloten op een leiding diameter onder de 22mm, dan is het huilen met de pet op is mijn ervaring, ook op stand 1.
Je kunt het vergelijken met een klokpomp aangesloten op een tuinslang, dit werkt ook niet.

Een membraampomp, zuigerpomp, slangenpomp of iets in die geest gaat wel werken bij dunne slangetjes.
Verwijderd
terraxy
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 apr 2011, 08:30
Locatie: Schoonloo (Dr) / Heiligerlee (Gr)

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door terraxy »

michel schreef:Een cv pomp aangesloten op een leiding diameter onder de 22mm, dan is het huilen met de pet op is mijn ervaring, ook op stand 1. Je kunt het vergelijken met een klokpomp aangesloten op een tuinslang, dit werkt ook niet.
Een membraampomp, zuigerpomp, slangenpomp of iets in die geest gaat wel werken bij dunne slangetjes.
CV pompen zijn goedkoop te verkrijgen en zoals ik al schrijf: de leiding van het paneel in 4 parralel leidingen ombouwen (de weerstand word zeker 4 maal lager)
christo
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 apr 2010, 23:52

Re: vraagje over zelfbouw zonnecollector

Bericht door christo »

de pomp die ik nu gebruik is een gardena besproeiing pomp deze heeft zeker heel veel over capaciteit.
Maar deze had ik nog , nu gaat er een hoop water weer terug via de bypass.

Een cv pomp is helemaal niet zo,n gek idee. Als in de 150 meter die er nu in zit in 2en deel en de koppelingen verstevig dan zou het goed
moeten zijn

Michel : waarom zou een cv pomp niet goed zijn ?
Plaats reactie