DJ's M.P.R. (Multi Purpose Rocket)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John

DJ's M.P.R. (Multi Purpose Rocket)

Bericht door Dutch John » 11 apr 2011, 20:02

Ik had er pas van de zomer aan willen beginnen, maar het forumweekend deed de handen jeuken. De bedoeling was om een proefmodel rocket te bouwen om mee te wecken (wecket?) en later een degelijke uitvoering te bouwen. Ik meen ooit gelezen te hebben dat Albert ook met een rocket weckt en daar zeer tevreden over is.

Dus een paar oliedrums, een vetvaatje, een emmer leem, 100 liter perliet, een lege 4kg poederblusser en een dag knutselen. Eerste keer stoken was geen succes, omdat de leem nog nat was. Je moet hem echt droog stoken. Maar dan gaat ie als een raket. De tijd voor wecken is nog niet gekomen, maar hij warmt 15 liter water in een half uurtje tot kookpunt. Het blauwe vulstuk is afneembaar.
IMG_1741.JPG
Het is niet alleen de houtskool die gloeit:
IMG_1740.JPG
IMG_1743.JPG
Maar nu komt het mooie, je kunt er ook mee ontsappen:
IMG_1747.JPG
Grillen:
IMG_1745.JPG
Open barbecueën. De steen dient als hitteschild en -verdeler. Voorkomt bovendien dat vet in de riser valt:
IMG_1750.JPG
Dicht barbecueën. Een vatbodem omgekeerd op het eveneens blauwe vulstuk gezet:
IMG_1763.JPG
En bakken. Pizza smaakte prima en de ciabatta was in één keer goed. Tijdens het bakken ligt een grote vuurvaste steen bovenop het blauwe vulstuk, waarbij een paar kleine kieren de rookgasstroom hinderen, maar nog wel doorlaten. Omdat het geheel nogal "open" is, geef ik de voorkeur aan zachtjes doorstoken tijdens het bakken.
IMG_1762.JPG

Wokken gaat natuurlijk ook....

Als vuurkorf heb ik een brandblusser gebruikt. Deze heeft een redelijk grote diameter, zodat ook dikker hout gestookt kan worden en ruimte blijft voor voldoende lucht. De bodem steekt circa 40 mm dieper dan de burn tunnel, om te voorkomen dat teveel as en houtskool de tunnel in stroomt. De vuurkorf heeft een afneembaar bovendeel; de burn tunnel is toegankelijker om schoon te maken en het aanmaken gaat eenvoudiger zonder hoog bovenstuk. De as die overblijft is rijk aan houtskool. Mooi voor de composthoop. De burn tunnel en heat riser meten 85 mm in het vierkant en zijn uit RVS van 1,5 mm dik. De meeste perliet is los gestort, alleen rondom burn tunnel, vuurkorf en het bovenste deel vermengd met leem en wat zand om een stevige struktuur te krijgen. De perliet was het enige dat gekocht moest worden. Vervang ik volgende keer door korrelige houtskool en meng die met leem en vezels als wapening.

Soms, heel soms heb je van die dagen dat alles lukt. Zelfs met minimale middelen.

Groet,
DJ
Bijlagen
IMG_1758.JPG
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

12much

Re: DJ's M.P.R. (Multi Purpose Rocket)

Bericht door 12much » 11 apr 2011, 20:15

Geweldig! Jij bent echt gekker dan ik :lol: Maar mijn foto's komen er ook aan hoor.....
Never burn faster than your Wocket.

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 11 apr 2011, 20:37

Kockie maakt een diepe buiging voor de meester.... Geweldig! Zorg dat ie verplaatsbaar is; zo'n ding is nodig bij een volgende forumdag!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

deleted

Bericht door deleted » 11 apr 2011, 21:47

WOW,

Mooi gedaan.
Heb je de ovenfunctie ook geprobeerd zoals de weckketel. Dan wel met stenen verzwaard, maar de rookgassen er niet door. Of krijgt de rocket dat niet op temperatuur?

G

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 11 apr 2011, 22:46

Hey! Vet lachen is dit, vooral omdat het een een MPR is geworden. :lol:

Je hebt een paar dingen gebruikt/gemaakt die ik nog niet eerder heb geprobeerd. De vuurkorf (of feed tube) is groter van doorsnede dan de burntunnel/heatriser. Ianto Evans beweert dat zo'n constructie niet goed werkt. En ergens heb ik gelezen dat een 10 cm systeem niet goed werkend is te krijgen compleet met barrel en bench.
Maar dan nog, mogelijk dat bij een kleine doorlaat de regels een beetje verschuiven en is er wel een kook/bak/braad/weck/ontsap/grill/barbecue en weet-ik-veel-wat-nog-meer van te maken.
En je hebt een skirt gebruikt waar de pan aan zijn oren in hangt. Die heb ik wel eens in een youtube filmpje gezien maar nog nooit werkend meegemaakt.

Knap werk! Er zijn inderdaad van die dagen dat alles schijnt te lukken... :D
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Dutch John

Bericht door Dutch John » 11 apr 2011, 23:46

Dank voor de complimenten!

G,

We hebben nog niet veel met de oven geëxperimenteerd. Hangt, denk ik, ook veel af van wind. Vandaag waaide het plots behoorlijk. Brood heeft een hekel aan een oven die tocht. We hebben echt op gevoel staan construeren en koken. Geen regels gevolgd, gewoon uit de losse pols. Hoe simpeler de techniek, des te minder dat je fout kunt doen. Een verademing. Ik heb een paar jaar geleden een Amerikaanse offset smoker gebouwd, je weet wel, zo'n locomotief met vuurkamer, bbq kamer en rookkamer. Vreet iedere keer een kruiwagen houtskool, levert prima voer, maar toch. Dit is plezanter en voelt gewoon goed.

Prof,

De rocket maakt niet het typische gorgelende geluid en zelden komt de vlam hoger dan halverwege de riser. Ik zit er niet mee, want de regelbaarheid is mij belangrijker. De mogelijkheid om dikker hout te stoken ook. Een oranje riser zonder geluid is mij best. Tijdens brood bakken is de doorlaat door de "oven" gesmoord. Vreemd gezicht om dan een deel van het vuur de burn tunnel in te zien verdwijnen, terwijl tevens een kalm vuur uit de vuurkorf opstijgt en in de open lucht verdwijnt. Geen rook, kennelijk regelt het zichzelf.

Oorspronkelijk had ik de vuurkorf in dezelfde afmetingen als de riser en tunnel. Lastig aanmaken, vaak dun hout voeren en rook. En die dikke klauwen van mij pasten er niet in om de as te verwijderen.

De werking valt of staat met de isolatie van het geheel, te beginnen met de onderzijde van de korf. Rook laat zich vermijden door de verhouding houtvulling/vrije ruimte. Teveel dun hout: rook. Twee dikke stukken die de helft vullen: prima, witte aanslag.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 12 apr 2011, 23:41

DJ,

MacGyver had een zwitsers zakmes en tape, die kon ook alles maken met niks.
Mijn complimenten voor het mooie en multi purpose geheel.

Maar Dj heeft volgens mij een keukenprinces.
DJ wie heeft die lekkere pizza gemaakt?
Liefde gaat door de maag zegt de vrouw dan op haar beurt.
Verwijderd

xychix

Bericht door xychix » 14 apr 2011, 22:09

je bent dus 'zomaar' aan de slag gegaan?

of horen hier nog tekeningen / basismaten bij?

Ik hoop er ooit in frankrijk een in elkaar te zetten.
Denk dat ik begin met oude kachelpijpen. paar vuurvaste stenen en paar blokken gasbeton.

Maarja waar begin je dan. Proberen en kijken offie brand?

Tim

Bericht door Tim » 14 apr 2011, 22:39

John,

Ziet er goed uit. Je zou brood ook kunnen bakken in een soort camp oven er bovenop. Zo deden wij dat in de strzleki desert waarbij we alleen gloeiende kooltjes op en onder de pan hadden liggen.

Kan de foto even niet vinden, maar je voorouders zouden hem uitgevonden kunnen hebben:

De Dutch Oven: http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_oven

Tim

12much

Bericht door 12much » 14 apr 2011, 23:28

Ha ha,

Anneke heeft er zo een. Ze heeft in Aussieland een jaar in een zelfgemaakte Tipi gewoond en toen was het haar Broodbakoven, stoom en braadmaarraakpan. Toen ze mijn Bakwok na het laatste experiment aan de onderkant zag, mocht ik haar DutchOven er niet meer op zetten :lol:

Is idd een gaaf ding, loeizwaar en de opstaande rand op het deksel is bedoeld om er houtskool op te leggen. Ze heeft er indertijd $7 voor betaald! Heerlijk ding om morgens stoofvlees mee te maken in een vuurkuil waar de vlammen uit zijn. In de houtskoollaag zetten, houtskool er op, en aarde eroverheen scheppen. Aan het einde van de noeste werkdag vreet je je vingers erbij op.....
Bijlagen
DutchOven.jpg
Never burn faster than your Wocket.

Dutch John

Bericht door Dutch John » 15 apr 2011, 08:01

xychix schreef:je bent dus 'zomaar' aan de slag gegaan?
Ja, gewoon gepakt wat er lag. Zelfs de 85 mm van de riser/tunnel kwam voort uit de reststroken die ik had liggen. Natuurlijk kijk je met een heilig oog of dat de zaak een beetje in verhouding is. Het allerbelangrijkste is de isolatie, waarbij de bodem van de feed tube zeker niet vergeten mag worden.

Basismaten zijn niet nodig, wel de basisregels zoals isolatie en verhoudingen. Het mooie is dat je dan weinig fout kan doen. Het is 180 graden anders dan een houtgasgenerator voor een verbrandingsmotor. Bij de laatste moeten het principe, de maten, het hout, de filtertrein en de machinist voldoen.

Het is heerlijk om van afval iets werkelijk nuttigs te maken, dat beter werkt dat veel equivalenten die je voor duur geld mag kopen. Als de marketingboys en industrieel ontwerpers er nu maar met hun vingers afblijven. Het laatste wat we willen is dat het een commercieel statussymbool wordt. Een rocket is een verwarmingstoestel voor en door de gebruiker!

Groet,
DJ

David86

Bericht door David86 » 24 aug 2012, 15:21

John,

Is je oven op deze rocket gewoon een stalen huls met wat stenen er in waar de rookgassen doorheen trekken ?

of zie ik nu iets over het hoofd ?

Hoe zit het met de "rooksmaak" , aan pizza erg lekker natuurlijk maar aan je broodje wat minder..

(ik had dit aparaat beter moeten bekijken toen ik hem in real life zag)

Ik zat er over te denken om zo'n idee te gebruiken:
Naamloos.png
bezwaren/onmogelijkheden?

Groeten,
..

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 24 aug 2012, 21:59

Dutch John schreef: Ik meen ooit gelezen te hebben dat Albert ook met een rocket weckt en daar zeer tevreden over is.
Ik weck er niet alleen mee, brouw er ook bier op, bak oliebollen in december, en steriliseer er het stro op voor de oesterzwammenteelt.
Maar daarmee blijft het steeds dezelfde soort pan.

Heb er ook wel eens bij staan kijken en gedacht dat er veel meer mee mogelijk is. Maar nooit aan toegekomen om er echt wat mee te doen.

Complimenten DJ.! Mooi project.
Absoluut stimulerend voor de knutselaars onder ons.

Albert
Change, before you have to.

David86

Bericht door David86 » 24 aug 2012, 22:04

Albert,

Lukt het met oliebollen bakken de temperatuur van je vet enigzins onder controle te houden ?

groeten,
..

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 24 aug 2012, 22:20

Lukt wel, maar je moet goed opletten.
Soms even een paar houtjes eruit trekken en wachten tot het vet wat is afgekoeld.
De hoeveelheid olie is ook wel meer dan normaal (zo'n acht liter). Dat remt de temperatuurschommelingen ook.

Maar op één of andere manier ga je er ook gevoel voor krijgen. Zo gaandeweg het bakken.

Albert
Change, before you have to.

Plaats reactie