van een dieseltank een buffervat maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door Chicken Power »

Hangt af van de rest van de opbouw van het systeem.

Hier meer info.

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door kockie op 28 feb 2011, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: URL aangepast
Verwijderd.
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door loetie22 »

hallo,
de tank is maar 10 jaar oud en wat ik al zij het blinkt nog hellemaal van binnen dus is niet aangetast ofzo.
hierdoor geen problemen met lassen, de tank is ook gereinigd dus zit niks meer in.
naar mijn idee is dat hele katode bescherming niet nodig omdat de tank vanbuiten niet zal roesten omdat er zowiezo al een verflaag op zit, daaromheen isolatie en in een droge kelder opgeslagen dus kan nooit roestvorming optreden.
maar niemand heeft hier dus ervaring mee of kan mij verder advies even?
gr barry
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door Chicken Power »

Ok, maar ga je hem nu horizontaal of verticaal plaatsen?

En waar blijven de foto's? Ben wel benieuwd naar het typeplaatje en keuringsattest.

Groet, Cp
Verwijderd.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door JantjeV8 »

Ik zou er van T-ijzer een paar ribben omheen lassen, niet eens aan de tank zelf, maar ringen om de tank heen als je begrijpt wat ik bedoel. Zodra er meer als 1 bar op komt zul je die tank al horen ploinken en bol zien staan... Drukloos prima, maar niet onder druk zetten lijkt me.
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door loetie22 »

hey
komt van het weekend, ben er nog niet aan toe gekomen en zit nu weer de hele week van huis en pas vrijdag laat weer thuis.
maar jullie denken dat dikwandige tank zo niet tegen 2 of 4 bar kunnen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door kockie »

Ik zou het niet durven zeggen, maar als je een druktest doet, doe het dan met water en niet met lucht. Dat knalt zo.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door Dutch John »

Nee, ik wil ook niet dat ie hier landt. Trouwens, "dikwandig" is een nogal rekbaar begrip. Ziedaar de ballon opgeblazen worden....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door kockie »

Oh ja, ontlucht 'm voordat je er druk op zet!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door JantjeV8 »

Wat is 'dikwandig'???
En hoe is de vorm van de tank, cilinder, vierkant e.d. Zitten er drukschotten ingelast e.d.
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door loetie22 »

hallo,
alvast bedankt voor jullie intresse,
is jammer dat ik nu geen foto kan plaatsen, hadden jullie er al beeld bij maar dat komt nog.
de tank is 3mm dik staal en is cilindervormig en geheel hol om het zo maar te zeggen van binnen.
3 meter lang 1 meter breed
gr barry
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door loetie22 »

hallo
ik ben toch eigenwijs begonnen met de tank en alles aangesloten, heb hier een paar foto's.
ik heb sproeibuizen in de tank gemaakt om zo het water gelijkmatig in en uit de tank te halen, ik denk dat je zo een beter warmte verdeling hebt
ik heb dus van links naar rechts door de tank 4 buizen lopen met allemaal kleine gaatjes waar het water uit komt, zo heb je bij een plate tank toch een goede warmte verdeling.
uiteindelijk de tank ingepakt met 12 cm dik rockwol isolatiedeken om alle warmte erin te houden

wat vinden jullie ervan
za even kijken of ik nog foto's heb waar de sproeibuizen mooi op te zien zijn
Bijlagen
IMG_1112.JPG
IMG_1016.JPG
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door Johndc »

Prachtig werk! Maar toch een paar vragen en gelijk mijn visie. Aan het metselwerk te zien zit je dus in "de lage landen". Is je put degelijk waterdicht gemaakt? Een keertje een hoog grondwaterpeil en al je werk is voor niets geweest als die put niet degelijk waterdicht is.
Mij is via dit forum ondertussen duidelijk geworden dat je pas echt rendement haald uit je buffer als de gelaagheid zo groot mogelijk is. In jou geval had je veel meer resultaat als die tank rechtop had gestaan. Indien je niet dieper kan had ik ze buiten opgesteld. De helft of dieper,(wat haalbaar was met grondwater), in de grond geplaatst zoals je nu doet en wat boven steekt ommanteld met een super geisoleerd "schuurtje".
Een 2500L mazouttank op druk zetten vind ik persoonlijk een zéér slecht idee. Maak het drukloos, spendeer een pomp extra en een platenwisselaar. Dan speel je veilig. :wink:
loetie22
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 feb 2011, 18:44
Locatie: didam

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door loetie22 »

hoi,
ja dat klopt, de kelder is 1.5 meter diep en zit hier net wel/niet in het grondwater.
de kelder is waterdicht en voor de zekerheid is er nog een zeil ingelegt voordat de tank en de isolatie erin ging.
ook voor de keuze om de tank rechtop te zetten ben ik mee bezig geweest alleen ging niet lukken met de ruimte vandaar deze oplossing.
Vandaar ook dat ik sproeibuizen in de tank heb gemaakt, en die zou theoritische het zelfde effect moeten hebben als een tank die rechtop staat toch.
De tank is van dik staal en het laswerk is goed uitgevoerd dus voor de druk ben ik niet bang, heb hem eenhele tijd afgeperst voor de zekerheid gehad op bijna 4 bar om te kijken of al het laswerk wel echt goed was gegaan en dat was super dus vandaar dat ik de gok wel aandurf
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door tiho »

3 mm voor zo een tank is absoluut geen dik staal zoals u het al twee keer noemt. Maar voor de drukken waar het hier om gaat, zou ik me ook niet druk maken.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: van een dieseltank een buffervat maken

Bericht door account verwijderd »

ik heb sproeibuizen in de tank gemaakt om zo het water gelijkmatig in en uit de tank te halen, ik denk dat je zo een beter warmte verdeling hebt
ik heb dus van links naar rechts door de tank 4 buizen lopen met allemaal kleine gaatjes waar het water uit komt, zo heb je bij een plate tank toch een goede warmte verdeling.
uiteindelijk de tank ingepakt met 12 cm dik rockwol isolatiedeken om alle warmte erin te houden
Onzin, warmtespiegels kennen geen kleine gaatjes en de benaming sproeibuizen klopt niet.
Dit is stoomtechniek en dat is verre van je bed show.

Waterslag voorkoming is alleen bij bewegende ketels zoals in schepen, deze hebben wel kleine gaatjes in buizen, maar zit jij op een schip?

De dikte van de ketel is goed.

Eindelijk weer een horizontale buffer.
Verwijderd
Plaats reactie