kleppen op lucht, pneumatisch dus

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
G.W.
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2010, 21:02

kleppen op lucht, pneumatisch dus

Bericht door G.W. »

Ik ben bezig met diversen projektjes waar ik pneumatiek bij gebruik. In mijn zaak heb ik diverse machines die ook op lucht werken en sommige al 25 jaar zonder storingen werken.

Ik dacht daarom eigenlijk, zou het mogelijk zijn, ja natuurlijk dus, maar ook handig zijn om bijvoorbeeld 3 weg kleppen op lucht te laten werken? Dat zijn toch meestal de appendages die gauw kapot gaan, storingsgevoelig zijn.

gr Ger
Joost
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:57

Re: kleppen op lucht, pneumatisch dus

Bericht door Joost »

Hoi Ger,

In de procesindustrie wordt ook veelvuldig van lucht aangdrijving gebruik gemaakt. Dit is vooral handig voor grote afsluiter en kleppen.
Voor de thuis situatie kun je het afvragen of het handig is om eerst een ventiel electrisch te gaan aansturen middels een solonoid oid. Vervolgens moet je dan een compressor aan de gang houden voor de perslucht. Veel meer onderdelen die kapot kunnen gaan dan een electrische (stel) aandrijving. Bezuinig niet op zo'n ding, dan gaan ze jaren mee.

Grtx Joost
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: kleppen op lucht, pneumatisch dus

Bericht door Chicken Power »

Ha Ger,

Creatieve gedachte!

Wordt in de ‘groot’ koeltechniek ook gedaan, maar dan met het gas zelf omdat je geen asafdichtingen wilt hebben. Kleine magneetklepjes sturen zo grote ventielen aan.

Probleem in de CV techniek is de vervuiling (kalk, zand, magnetiet, pakkingresten e.d.) van het water. Dat tast meestal het soepel lopen van het mechaniek aan, en juist daardoor gaat het aandrijvende werk kapot.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie