schoorsteen probleem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Wouter Gillis »

Juist, dat klopt
groet
Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter Gillis op 25 jan 2011, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Wouter Gillis »

Mogelijks is deze lectuur interessant:
Folder Open Haarden[1].pdf
(416.75 KiB) 268 keer gedownload
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: schoorsteen probleem

Bericht door gdelea »

in sommige gevallen wil die vermuculite wel in elkaar zakken, en soms zelfs er voor zorgen dat het metselwerk gaat scheuren,of de buis inlopen als die beschadigd is .je zou het ook kunnen aanmaken met cement zonder kalk . het nadeel als je hem niet omkorrelt dan moet ie eigenlijks ook aan de bovenkant ventileren om condensatie aan en opvreten van het rvs te voorkomen .het nadeel weer meer afkoeling. een geisoleerde buis blijft veel beter op temperatuur als een niet geisoleerde.met een kachel met een hoog rendement heb je niet zoveel speling, er hoeft maar iets aan de hand te wezen en je hebt probleemen. ik maak dit dagelijks mee.soms kan er geen buis doorheen en moet je met andere probleem oplossingen komen.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Erikvr »

Een schoorsteenbedrijf raadt aan om dubbelwandig flexibel te installeren, past net in het 18 x 18 kanaal. De binnenkant van dubbelwandig zou glad zijn, wat beter is. Er zou dan ook geen vermiculiete omstorting nodig zijn..
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Chicken Power »

Beste Erik,

Ik heb nog geen persoonlijke ervaring met dubbelwandig flexibel RVS. Als het van binnen glad is, dan is dat absoluut een pre.

Zeker als, naar ik hoop een gecertificeerd (ASPB) schoorsteenbedrijf, je dit adviseerd.

Jammer dat dit kennelijk niet van je kachelleverancier komt, ik zou daar nu zeker claimen.

Mocht je willen omstorten met vermiculiet e.d. , dan is ter voorkoming van blijvend lekken uit de kiertjes, het een gebruikelijke methode om de korrels te fixeren door een aardvochtige mix van 12 delen korrels op 1 deel portlandcement te maken.

Oppassen voor brugvorming onderweg, beter eerst onderkant instoppen, dan de rest droog afstorten. Geen kans meer op beschadiging van metselwerk.

Het verdient dan wel de aanbeveling om van het laatste gemetselde deel van de schoorsteen, de stootvoegen open te laten tot het vrije water is uitgedampt.

Groet, Cp
Verwijderd.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Erikvr »

Hoi Cp,
Ik ben vergeten te vermelden dat ik de kachel zelf heb aangesloten, de leverancier dan aansprakelijk stellen voor problemen met het rookkanaal wordt dan mi lastig.

groeten
Erik
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Chicken Power »

Ha Erik,

Oeps, da ga ni lukke ni!

Maar toch vreemd dat de leverancier niet doorgevraagd heeft.

Ik ben bang dat dit vaker voor gaat komen.

Ik zal nog is horen bij peterberg, die had een filmpje van ook een klassiek gemetselde schoorsteen, met een condenspluim erop.

Succes met de voering!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: schoorsteen probleem

Bericht door peterberg »

@Erikvr,
Zo ongeveer 28 jaar geleden heb ik in een rookkanaal hier in huis een enkelwandige voering laten trekken. Eerst werd de schoorsteenpot er uit gehakt, en het gat wat groter gemaakt. Daarna werd de flexbuis van boven af ingevoerd, een fluitje van een cent. Met de onderkant op de juiste plaats gebruikten die mannen een emmertje papier maché waarmee de pijp rondom werd dichtgestopt. Dat zou ik nu met cebar poeder doen denk ik.

Vervolgens werd er vanaf het dak een paar emmers dunne cementpap rondom de pijp gegooid om onderaan een soort plug van cement te maken. Daarna balen vermiculiet er in leegschudden, een nieuwe schoorsteen pot van de juiste maat er op en de boel afcementeren. De voering loopt gewoon door in de pot. Die pot zit overigens niet in het rookkanaal maar er op.

Veel later heb ik het zelf nog eens herhaald voor een fractie van de kosten bij een vriend van mij. Bij die gelegenheid heb ik de vermiculiet wel gemengd met een beetje cement en wat vochtig gemaakt. Geen enkel probleem, als je maar zeker weet dat de flexbuis er in past. En dat kanaal vegen voordat je begint plus liefst ook droog laten worden. Anders sluit je de roet en vocht op dat niet meer via het kanaal er uit kan.

Het verschil met zo'n voering erin is echt erorm!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: schoorsteen probleem

Bericht door gdelea »

dubbel gewikkeld rvs kan je isoleren ,maar het hoeft niet .gewone rvs slang beschadigd wat minder snel met inzetten, die moet je dan wel isoleren met korrels. de kwaliteit maakt weinig uit. het hangt er alleen van af hoe je het toepast[.vermiuculite aanmaken met 1op 12 doet niks]. de nisbus zit er al in , die scheef opsmeren naar boven toe, en dan zoals peterberg beschreef.slang laten zakken, die centreert zich dan zelf, vermuculite aanmaken met cement ongeveer 2 emmers 1 emmer 1op 1 1emmer 1op2. evt afvullen met losse korrels of aangemaakt 1 op 6. slang ongeveer 10 cm boven de kop schoorsteen afzagen, en daar een schoorsteenpot no 8 overheen hangen. evt een stuk van de onderkant schoorsteenpot afhalen[ die is +- 23], 5 a 6 dagen wachten en stoken maar.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Erikvr »

Schoorsteenbedrijf is langsgeweest, ze vertelden mij dat het gemetselde kanaal boven taps toeloopt naar van 18x18 naar 15x15 waardoor er geen rvs pijp inpast :( . Om het condensprobleem op te lossen en de doorstroming te verbeteren adviseren ze een aspirotor trekkap, maar zijn deze dingen niet bedoeld voor als er te weinig trek is?
groet,
Erik
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: schoorsteen probleem

Bericht door gdelea »

die aspirators gaan draaien op drukverschil, die kap doet weinig als beneden de luchttoevoer in de kachel, dicht gezet wordt. die bepaalt dan de doorstroming.want je had toch geen trek probleem. dat ie bv de rook de kamer ingooit met bijvullen.je moet dus op een of andere manier proberen ,om meer temperatuur in het kanaal te krijgen,al de eerder genoemde kleine veranderingen, kunnen net het verschil maken tussen wel of niet condenseren .wil dat niet, dan moet je of kachel, of kanaal aanpassen aan wat wel kan.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Chicken Power »

Dag Erik,

Het problem is goed helder. Het schoorsteenbedrijf vindt het veels te link om een voering 150 te plaatsen voor een vooraf afgesproken prijs. Het risico is hun te groot.

Je zou zelf eens 1,5 meter aluflex 150 kunnen proberen erdoor te trekken en zo vast te stellen of het al dan niet kan, en waar dat het dan precies fout gaat.

Dan kun je overwegen of je bouwkundig iets gaat veranderen.
Toepassen van die kap is zeker geen garantie, en het gaan goochelen met je debiet acht ik redelijk risicovol, beveel ik je dan ook niet aan.

Je hebt gewoon een HR houtkachel, en die heeft een gepaste schoorsteen nodig.

Ter zake van het vermiculiet, bij een toepassing van een cement/vermiculietfactor 1:12, is dat bedoelt om de geëxpandeerde micakorrels aan elkaar te laten sinteren. Zodat bij vervanging/ aanpassing binnenshuis van de schoorsteen niet de hele nagestorte hoeveelheid alsnog naar binnen komt zetten.

Een hoger aandeel cement zal leiden tot afnemen van de isolatie-eigenschappen van het materiaal.

Heb hier nog een leuk linkje over schoorstenen in het algemeen en vermiculiet in het bijzonder:

http://www.brandweerzwijndrechtsewaard. ... aarden.pdf

Waar men daar spreekt over 1:10, het verschil zit in de toegepaste grote van de korrels.

Succes met je aanpak!

Groet, Cp
Verwijderd.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: schoorsteen probleem

Bericht door gdelea »

wat je zelf kan proberen , zo te zien is de schoorsteen in spouw gemetseld. waarschijnlijk een extra klam steen[ steen op zijn kant] .je zou kunnen proberen om van boven af meer ruimte te maken dit kan dan alleen als het lood niet doorloopt,150 is dan de binnenwerkse maat van het flexibel.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Erikvr »

Het gemetselde kanaal is bovenin 15 x 15 (gebaseerd op de buitenmaat van de grespot die zichtbaar tegen de binnenkant van het kanaal zit). De grespot is een rechte buis (geen taps toelopend ding)
Als ik met een alu flexpijp wil proberen of het past, moet ik iig de grespot eruit hakken.. de buren vinden het geen goed idee als ik de halve schoorsteen ga afbreken.
Vandaag nog even op het dak gekeken met werkende kachel, je ziet dat veel damp in de firemaster kap rondkolkt en condenseert (heb hem daarom ook een beetje scheef gezet). de condens loopt dan op de bovenplaat de schoorsteen af, maar ook via de klembeugels de schoorsteen in..
Voor mijn gevoel is geen trekkap het beste, maar dan heb je weer de regen.. :roll:
groet,
Erik
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: schoorsteen probleem

Bericht door gdelea »

geen kap is een goeie kap. gewoon proberen, dat enkele drupje regen is meestal te verwaarlozen.
Plaats reactie