Schouw problemen (geen trek ??)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door gdelea »

kan het ook wezen dat bv de kachelpijp te ver in de kachel of in bv t stuk wordt geschoven, waardoor de buis zichzelf afsluit.misschien ook even controleren of de keerplaaten goed liggen,als ik me niet vergis kan de deksel er af.
rudike
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2010, 14:31

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door rudike »

henk schreef: Je kunt zoiets neutraliseren door een raam of deur volledige open te zetten aan de kant waar momenteel de wind komt.
Als dat werkt heb je het probleem gevonden.
De ramen hebben vandaag al bijna de hele dag open gestaan, om toch maar iets frisse lucht binnen te krijgen , maar branden deed de kachel evenzeer niet .

De T endergelijke zijn allemaal met moffen , dus je kan de buis niet te ver doorsteken .
Wat zijn "keerplaten" ?????
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door gdelea »

als je de deksel eraf tilt ligt er nog een metalen plaat onder daar moet de rook omheen en daar krijgt de kachel zijn rendement van, misschien ligt die niet goed.
rudike
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2010, 14:31

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door rudike »

Die ligt goed , want ik heb ook al geprobeerd met die schuin te leggen enzo , maar dat hielp ook niet .
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door account verwijderd »

Het ligt dus niet aan de schoorsteen als de krant goed brand en de rook goed wegtrekt in de pijp.
Toch is aan de binnenkant van de kachel kijken of alles goed ligt.
Anders haal je die plaat toch even weg.
De rook moet nu zo snel mogelijk de kachel uit kunnen, dat is belangrijk.
Verwijderd
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door gdelea »

zou het ook kunnen dat de isolatie van de dubbelwandige buis nat is.
rudike
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2010, 14:31

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door rudike »

En moest het dat zijn , wat moet je dan doen ????
En hoe komt dat ????

Want de isolatie die ikzelf nog errond heb gedraaid is ook vochtig , dus misschien is het dat wel ????
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door account verwijderd »

Maakt niet uit, als dat zo is, droogt het vanzelf op tijdens het stoken.
Als de krant goed brandt, trekt je kanaal.
Kun je ook een foto maken van de kachel aan de binnenzijde?
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door Chicken Power »

rudike schreef:Een klep zit er niet tussen dus dat kan het ook niet zijn
De technische weergave op 'het stokertje' is weinig zeggend, en dat is ook al veel zeggend.

Hier http://www.austroflamm.com/system/modul ... rodukt.jsp?
zie je wat meer en let vooral op de data voor de Duitse schoorsteenvegers.

Waar dat roetluikje moet zitten wordt niet duidelijk.

Ik kan het mis hebben, op tekening zie je niks van de interne kachel, maar met die data en de beschreven problemen ga ik voorlopig met Brit mee, er zit iets fout in de kachel, en het zou me niet verbazen als dat een afgeschoven klep zou zijn.

Kent iemand dit merk, het lijkt Oostenrijks, maar komt het feitelijk niet gewoon uit China? Ik zie zo een grote varieteit aan prijzen voor dit ding.

Groet, Cp
Verwijderd.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door gerard »

Hallo Rudicke,

Zoals ik het verhaal kan volgen, is er niets mis met het rookgaskanaal. De trek (met de krant gecontroleerd) was goed. Punt uit. Je hoeft daar volgens mij dan ook niet verder te zoeken, maar zoek het in de kachel zelf.
-Overigens ben ik er niet zeker van, of je het "veegluikje" wel goed interpreteert. Het veegluikje moet een voorziening zijn in het rookkanaal, dus niet een voorziening in/aan de kachel.....je schrijft namelijk dit: Via het roetluikje had ik ookal geprobeerd , maar de rook komt er dan gewoon door de kachel uit
Bedoel je hier de asla misschien?

Het is al vaker genoemd, iets verschoven in de kachel. Misschien is de secundaire luchttoevoer defect en verschoven??
Dit schreef je daarover: Na enige tijd kan ik dan wel de klep van boven helemaal open zetten , maar dit verandert niets aan de verbranding .
Indien ik dit een maand geleden deed gingen we lopen van de warmte , nu haalt het dus niets uit , ze brand niet en verwarmd dus bijna niets


Merk je iets als je deze secundaire klep bedient? Hoor je iets bewegen/verschuiven? Voel je iets?
Hieronder een link naar de gebruiksaanwijzing.

Succes,
Gerard

http://www.austroflamm.com/download/anl ... rachig.pdf
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door Erikvr »

rudike schreef:Via het roetluikje had ik ookal geprobeerd , maar de rook komt er dan gewoon door de kachel uit .
(is misschien ook wel mijn fout geweest , ik had de klepjes open staan)

Neem ik de kachel weg en duw krantenpapier in de buis , dan brand ze wel hevig en rook trekt gewoon weg .
Nadat de kachel terug staat en aangemaakt wordt , beginnen de problemen weer .
Zit het roetluikje nu boven of onder de kachelaansluiting? als deze er boven zit kan het zijn dat het gedeelte eronder verstopt zit met creosoot. Pas stond hiervan ook een voorbeeld op het forum. Als het dit niet is zit het probleem echt in de kachel, waarschijnlijk een plaat die de uitgang blokkeert.
groet,
Erik
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door gdelea »

de meeste dw buizen zijn aan de onderkant open en aan de bovenkant dicht , als de buis per ongeluk omgedraaid is is de buis niet afwaterend gemonteerd, en loopt evt condenswater, tussen de isolatie, dat kan er dan voor zorgen dat je bovenin een koude brug krijgt. dat kan ook verklaren dat een krant het wel doet maar wanneer, je te veel warmte ontrekt stook je niet door de koude brug heen en gooit ie de rook terug.ook sommige dw buizen zijn in de afsluiting niet 100 % dicht.
rudike
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2010, 14:31

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door rudike »

Het roetluikje zit wel degelijk in de schouw hoor , het zit onder de ingang van de kachel .
De schouw start beneden met een dekseltje , daarna komen 2 bochten van 45°. Vervolgens komt het T-stuk waar de kachel op staat . Dan 4 meter inox buis tot op zolder (deze zit dus in de bestaande schouwpotten omgeven door een muurtje) volgend door 4 meter dubbelwandige buis .
Ik bedoelde , dat als ik krantenpapier in dat roetluik duw en aansteek (de kachel staat dus nog gewoon aangesloten op de schouw) , de rook van het krantenpapier gewoon via de kachel luikjes naar buiten komt .

De asla zetten we soms open om meer het vuur op te laaien , maar ook dit helpt momenteel niets , integendeel zelfs .

Buizen zijn ook allemaal afwaterend gemonteerd !!!
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Schouw problemen (geen trek ??)

Bericht door wouter a »

Als ik dit alles zo nog een keer door lees kom ik persoonlijk tot de volgende conclusie:

Je kanaal functioneerd niet goed, die conclusie trek ik uit het volgende:

- bij een krant IN het kanaal en de deur open, komt de rook de kamer in, zelfs met ramen open.
- de kachel brand in eerste instantie fel, totdat de deur gesloten wordt, zelf met aslade en deurtje open, rook in kamer.

Ik heb de volgende tip voor je, laat iemand langskomen met een druk-verschil meter om de trek in je kanaal te meten en zorg ervoor dat het kanaal goed schoon is.

tevens kun je voor extra controle het binnenwerk uit de kachel verwijderen om alsnog te controleren op vuil en aanslag, ik heb zelf een klant gehad welke problemen heeft met zijn kachel.....
de kachel trok niet en maakte rare plof-geluiden, oorzaak zie foto
hoezo slecht stookgedrag?
hoezo slecht stookgedrag?
Let wel, deze kachel is in oktober 2010 geplaatst en pas vanaf begin november gestookt!!!!!!
De klant heeft (hoe verrassend) een schoorsteenbrand gehad, veroorzaakt door al het vuil in zijn kanaal icm enorm smoren voor langere brandduur en de onverbrande gassen die daarbij ontsnapten!

controleer dus ALLES op verstoppingen en aanslag, dus intern in de kachel en in het kanaal en laat het kanaal nameten, dit is de enige manier om je problemen op te lossen.

graag zien we ook foto's van je situatie thuis, foto's van de kachel en het kanaal, ook hoe het op het dak staat, misschien kunnen we er iets aan zien.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Plaats reactie