rookkanaal isoleren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mattipard
Contacteer:

rookkanaal isoleren

Bericht door mattipard » 25 nov 2010, 02:07

hallo,

Ik vind die rocket stoofjes wel wat. wat een heerlijk concept, zeker als er nog wat massa aan vast zit.

ik vroeg me af of het praktisch mogelijk is om het rookkanaal (het eerste heetste draftkanaal in het vat) te isoleren door tussen de 2 buizen argexkorrels te kieperen en bovenaan luchtdicht af te "pleisteren" met vuurvast beton ofzo. En wat voor een buis moet er langs de binnenkant gebruikt worden om ze niet kapot te stoken?

heeft er al iemand geexperimenteerd met
obstukties aan te brengen in te stooktunnel voor wervelingen te maken,
of met secundaire/ tertiaire luchttoevoer (zoals ik zag in een vorige topic),
of met koperbuissspiralen in het vat om water te warmen?

groetjes,

matthias

wouter a

Re: rookkanaal isoleren

Bericht door wouter a » 25 nov 2010, 16:56

@ mattipard

Beter zou het zijn om de stijgbuis te isoleren met vermiculite of keramische dekens. de pijp die hiervoor gebruikt wordt wordt namelijk loeiheet (tot pakweg 950 a 1000 graden!!!!), ik vraag me af hoe lang je korrels dat volhouden.

als je per sé een werveling wilt creeeren, dan kun je ook je horizontale buis aan de zijkant uit laten komen in plaats van in het center (ala zakloze stofzuiger). hiermee krijg je een ronddraaiende werveling in de stijgbuis, dit gaat wel ten koste van de trek aangezien de stijgbuis heet moet zijn, dit is uiteindelijk toch de motor achter het principe.

In principe kun je na de stijgbuis vrijvel alles doen met de hete rookgassen wat je wilt (met grenzen uiteraard), aangezien de trek dan al is omgezet naar een stuwkracht. Houd er wel rekening mee dat als je hier een buiswisselaar plaatst dat de rookgassen onder het dauwpunt kunnen komen met veel vervuiling als gevolg. tevens zijn buisjes niet de makkelijkste onderdelen om te reinigen...
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.

Plaats reactie