warmtewisselaar voor afvoerdroogkast

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eddy.d
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2010, 19:52

warmtewisselaar voor afvoerdroogkast

Bericht door eddy.d »

Ik heb nu een droogkast met warmtepomp
Daar ben ik helemaal niet tevreden over
De badkamer warmt op maar wordt ook heel vochtig
De warmtepomp slaagt er dus wel in de lucht op te warmen maar niet om al het vocht te condenseren alhoewel die regelmatig water afpompt
Vandaar mijn idee voor een andere zuinige droogkast
Een afvoerdroogkast met warmterecuperatie
Ik zoek dus een warmtewisselaar die ik kan aansluiten op de afvoer om op die mannier reeds voorverwarme lucht aan te zuigen waardoor de weerstanden minder krachtig moeten zijn
Dit systeem heeft dan als voordeel dat enkel de warmte gerecupereerd wordt en niet het vocht
indien dit systeem een extra ventilator verreist is het nog interessant om de warmte te recupereren
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: warmtewisselaar voor afvoerdroogkast

Bericht door Chicken Power »

Dag eddy!
Ik vermoed dat u van België bent!
eddy.d schreef:Ik heb nu een droogkast met warmtepomp.
Daar ben ik helemaal niet tevreden over.
De badkamer warmt op maar wordt ook heel vochtig.
De warmtepomp slaagt er dus wel in de lucht op te warmen maar niet om al het vocht te condenseren alhoewel die regelmatig water afpompt.
Dat is deels correct, en deels vreemd. Uw badkamer mag ten bedrage van het opgenomen compressorvermogen van de warmtepomp inderdaad warmer worden.

Vreemd is het dat uw badkamer vochtiger wordt, ondanks dat de machine afpompt. Normalerwijs zou uw badkamer door het ingebrachte vermogen qua relatieve vochtigheid droger moeten worden.

Ik vermoed een ander (elementair) bouwkundig/fysisch probleem.
eddy.d schreef:Vandaar mijn idee voor een andere zuinige droogkast.
Een afvoerdroogkast met warmterecuperatie.
Ik zoek dus een warmtewisselaar die ik kan aansluiten op de afvoer om op die mannier reeds voorverwarme lucht aan te zuigen waardoor de weerstanden minder krachtig moeten zijn.
Weet u wel zeker dat u een wasdroger volgens het warmtepomp systeem heeft? Men heeft in België (evenals in Frankrijk) nogal eens de onhebbelijke ecologische eigenschap om voor simpele verwarmings toepassingen, terug te vallen op door goedkope atoomstroom gevoede electrische verwarmingselementen.

Die men te aldaar weerstanden noemt, wat ze in electrotechnische zin dan ook zijn.
eddy.d schreef:Dit systeem heeft dan als voordeel dat enkel de warmte gerecupereerd wordt en niet het vocht .
U spreekt al van een systeem, was u al bekend met A,B,C en D? En had u al besef dat bij recuperatie er op natuurkundige gronden toch condensatie op gaat treden?
eddy.d schreef:Indien dit systeem een extra ventilator verreist is het nog interessant om de warmte te recupereren?
Verdiep u eens nader in de ventilatie systemen A, B, C en D.

Groet, Cp
Verwijderd.
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: warmtewisselaar voor afvoerdroogkast

Bericht door bas-hilversum »

Chicken Power schreef: Vreemd is het dat uw badkamer vochtiger wordt, ondanks dat de machine afpompt. Normalerwijs zou uw badkamer door het ingebrachte vermogen qua relatieve vochtigheid droger moeten worden.
Ik vermoed dat er water toegevoegd wordt middels de wasmachine. Dat kan een constructiefout zijn, maar die van mij doet dat ook. :wink:

Heeft de warmtepompdroger een gesloten luchtcircuit of moet er omgevingslucht bij? (deze vraag toont mijn onkunde in deze...) In het tweede geval komt er ook lucht uit en die kan vochtig zijn als niet alle waterdamp condenseert. Dat kan zo maar gebeuren. Niet alle warmtepompdrogers zijn even goed in het condenseren.
eddy.d
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2010, 19:52

Re: warmtewisselaar voor afvoerdroogkast

Bericht door eddy.d »

Deze winter dus opnieuw hetzelfde probleem
Het is duidelijk geen constructiefout
De luchtvochtigheid gemeten en die is heel stabiel als de drogkast niet aanstaat
Wel wat afhankelijk van het weertype natuurlijk
Maar de luchtvochtigheid gaat omhoog vanaf dat de droogkast aangaat
Het is dus duidelijk dat de droogkast er niet in slaagt om al het water uit de vochtige lucht te condenceren voordat dit het systeem verlaat
Ook is de uitblaas lucht redelijk warm
Ik denk dat daar het probleem licht
Warme lucht kan meer waterdamp bevatten
Deze warme lucht neemt dus veel vocht mee naar buiten waar de lucht afkoelt en waardoor de luchtvochtigheid toeneemt
vandaar dat ik nog altijd denk dat men beter de vochtige lucht verder kan afkoelen via een warmtewisselaar en daarna kan afvoeren naar buiten
Men zou dan buitenlucht kunnen aanzuigen en via de warmtewisselaar opwarmen
Doordat koude buitenlucht weinig vocht kan bevatten zou die na opwarmen via de warmtewisselaar heel droog moeten zijn en de was dus extra snel drogen
Zou dit kunnen via een buis in buis systeem ?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: warmtewisselaar voor afvoerdroogkast

Bericht door pelletpower »

Kijk eens naar een wtw systeem, dan kom je er al snel achter dat buis in buis prullen blijft. Je komt simpelweg niet aan oppervlakte voor warmte uitwisseling.
Plaats reactie