terugverdientijd

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartje
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 aug 2006, 08:16
Locatie: ZUTPHEN
Contacteer:

terugverdientijd

Bericht door bartje »

beste mensen, is er zoiets als een terugverdientijdcalculator (op het net). ik vraag dat omdat ik wil weten of het behalver voor het milieu ook voor mijn portemonnee beter is als ik product x aan wil schaffen, dat product y vervangt. (nu bijvoorbeeld een tft-scherm, maar er zijn duizenden toepassingen denkbaar).
Wat zou ik willen kunne invullen? Aantal uren gebruik (per dag), verbuik oud apparaat, verbruik nieuw apparaat, energieprijs en aanschafprijs.

Zal heel simpel zijn, maar ik ben niet handig met rekenen en raak altijd in de war met nullen voor en achter komma.

Bartje
geen geld wel plannen en hoop
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Met een computerprogramma zoals bijvoorbeeld Exell kan een rekenblad gemaakt worden. Ook rekenen veel verkopers graag de terugverdientijd van hun producten voor je uit. Wanneer je op het internet naar "terugverdientijd" zoekt, vind je ook heel veel! Ikzelf neem dergelijke berekeningen meestal met een flinke korrel zout. Er wordt genoeg met onjuiste veronderstellingen gewerkt. Bij veel dergelijke berekeningen gaat het produkt bijvoorbeeld nooit stuk, of wordt er uitgegaan van een blijvende subsidi?ring of wordt uitgegaan van een te hoge opbrengst enz. Het is vaak de bedoeling dat men met allerlei rooskleurige cijfers iemand wil aanzetten tot aankoop.

Voor de aankoop van iets, is een beetje nuchtere logica of vragen stellen op een forum, vaak nuttiger dan allerlei ingewikkelde berekeningen van een ander. Voor een aantal toepassingen is het zelfs niet moeilijk om het nut onmiddelijk in te zien. Een goed voorbeeld zijn spaarlampen. Die kosten in sommige winkels niet veel meer dan een gewone gloeilamp, toch gaan ze gemiddeld veel langer mee en verbruiken ze veel minder electriciteit dan een gloeilamp, voor eenzelfde lichtopbrengst.

Voor andere produkten is een terugverdientijd alleen niet alleen de reden tot aanschaf. Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal jaren terug een TFT-scherm gekocht, maar dat kwam in de eerste plaats omdat ik daardoor geen hoofdpijn kreeg. Het lagere verbruik was natuurlijk mooi meegenomen, maar het was geen hoofdmotief.

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Als schot voor de boeg: niks doen is dikwijls de goedkoopste oplossing. Maar misschien kun je hier wat mee.
bartje
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 aug 2006, 08:16
Locatie: ZUTPHEN
Contacteer:

Bericht door bartje »

John Doh schreef:Als schot voor de boeg: niks doen is dikwijls de goedkoopste oplossing. Maar misschien kun je hier wat mee.
Jep, daar kan ik wat mee. thanksss

bart
geen geld wel plannen en hoop
Plaats reactie