Finoven + zonneboiler vs. goedkope kachel CV + zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Finoven + zonneboiler vs. goedkope kachel CV + zonneboiler

Bericht door benthuis »

Beste mensen,

Ik ben al een jaar aan het puzzelen op mn verwarmings/stook wensen.
Nu heb ik een ander huis gekocht waarin ik nog alle kanten op kan.

Situatie:
- tussen woning 1979, redelijk geisoleerd, totaal 365m3
- woonkamer 62m3 met aangrenzende keuken 28m3 (schuifdeuren)
- vloerverwarming benedenverdieping
- bovenverdieping 5 radiatoren
- dak op het zuiden

We zijn veel thuis, dus aantal keer stoken per dag is geen probleem.

Budget dat ik nu ter beschikking heb is 5000 euro, 1500 eurp subsidie op de zonneboiler niet meegenomen.

Het liefst zou ik efficient stoken EN mn bovenverdieping een beetje verwarmen (kids 8 en 11)
EN warm verbruikswater produceren.

De combi van een zonneboiler (warm water in de zomer) en een kachel aangesloten op de CV lijkt me een mooie oplossing, ben alleen bang dat ik me tepletter ga stoken met een goedkope(re) kachel.

Qua looks ben ik erg onder de indruk van de Bergkachel model 7, maar de prijs van deze prachtige kachel ligt denk ik te hoog voor mijn budget.

Een zelfbouw finoven is een goede optie. Heb een eigen ideetje waarbij de oven op de muur tussen keuken en kamer komt en via een warmtebankje naar de schoorsteen gaat. Daarmee is dan de hele benedenverdieping verwarmt. Bovenverdieping bij zon gedekt door de boiler en de rest moet dan door de combi gas cv.

Een oplossing waarin ik nu een en ander aanleg en volgend jaar de rest zodat ik nog wat door kan sparen is ook een mogelijkheid.

Kunnen jullie mmisschien een lichtje laten schijnen over mijn hersenspinsels? Ik wordt een beetje gek van alle verschillende meningen en ideeen.

Vast dank voor het meedenken

Ben
Bijlagen
schetsje
schetsje
pluto.JPG (11.2 KiB) 2577 keer bekeken
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
evdongen
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:34

Re: Finoven + zonneboiler vs. goedkope kachel CV + zonneboi

Bericht door evdongen »

Hallo Ben,

Misschien lijkt het je wat om ook de finoven van de 12 Ambachten te bouwen. Ik ben van plan om deze zomer of dit najaar met nog twee anderen zo'n Finoven te bouwen. (Zie mijn oproep in dit draadje http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1789) Nu heb ik al 1 medebouwer gevonden en ben nog op zoek naar een tweede.

Even wat reclame maken voor die finoven:
-Hoog rendement dus: weinig uitstoot van schadelijke rook en weinig houtverbruik.
-Een of 2 x stoken per dag is voldoende
-Er kan eventueel ook een warmtewisselaar in gemonteerd worden
-De prijs is heel gunstig vergeleken met andere kant en klare kachels,
-Het uiterlijk bepaal je zelf, met de keuze van de tegels of stuc
en het kost enkele dagen voor de workshop in plaats van weken of maanden wanneer je
een finoven zelf bouwt.

Overigens: Warm water is meestal maar een heel klein deel van het energieverbruik. De meeste energie gaat zitten in verwarming. Bij mij in is bijv. maar 10% van het verstookte gas voor warm water. Dus een goede houtkachel met hoog rendement is een veel betere investering dan een zonneboiler. Het liefst wil je natuurlijk allebei.

groeten,
Ed
Plaats reactie