[DiY / Simpel] Electra / CV op basis van kachel/stroom

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xychix

[DiY / Simpel] Electra / CV op basis van kachel/stroom

Bericht door xychix » 13 okt 2010, 09:11

Wild idee over stoom/cv/kachel.

vooropstellend: ik ben niet thuis in deze materie, ben slechts een ITert ;)

Ik zit met een stroom probleem in Frankrijk, in de zomer doet 1 PV cell het aardig, in de winter gaat dit (op termijn) niet voldoen.
Daarnaast probeer ik alleen maar zelfbouw / zelf-repareerbaar spul in huis te halen om zo onafhankelijk mogelijk te zijn.

(ja 't wordt ook tijd dat ik leer lassen)

Ik zag van Michel een geweldige stoomturbine kachel waarvan ik vermoed dat hij vast een keer commercieel op de markt komt. Daarmee is het vaak weer niet zelf reparabel. Mogelijk het idee van Michel wel maar de swing die de kostenbezuinigende manager/investeerder er aan zal geven niet.

Zo kwam ik tot de volgende schets.

blauw == geisoleerd waar mogelijk
rood == ongeisoleerd. Warmteverlies geen probleem of zelfs gewenst.

Na de ketel een overdruk ventiel van +/- 3 bar en een hendel om het systeem open te zetten.
De blauwe cirkel zou een turbine moeten worden.
Daarna radiatoren en uiteindelijk een volledig open pijp.
(radiatoren moeten dan wel zo ingericht dat het een gedwongen ronde is door de gehele radiator. inlet op 100% hoogte, outlet op 90% hoogte gevoed van onderuit. Zo houd ik de radiator 90% vol en voer ik het koudste af.

Rendement is niet het belangrijkste, als ik de spullen maar allemaal bij de BricoDepot kan halen:)

Graag jullie opmerkingen. Is iets dergelijks haalbaar?
Is het levensgevaarlijk om +/-3 bar op een ex-butagas fles te zetten? (uiteraard eerst gasvrij maken!!!!)
Kan een dergelijk systeem werken?

http://idefense.nl/~xychix/files/draw1.jpg

account verwijderd

Re: [DiY / Simpel] Electra / CV op basis van kachel/stroom

Bericht door account verwijderd » 14 okt 2010, 22:59

@SYCHI,

Je tekening is best aardig verzonnen, in principe zou dit kunnen werken.
Ik zie dat je water reservoir onderin getekend is, dit is al goed.
Ook het verloop van je radiatoren (condensor) is goed. Vrij verval zullen we maar zeggen.
Ik ga niet zeggen dat dit een perfect systeem is, maar waar een wil is, is een weg, zullen we maar zeggen.

Een ketel van een oude butaanfles kan wel, maar dat moet je hem eerst aanpassen.

Zoals je hem nu tekent is ie gevaarlijk en zou ik het zelf niet aandurven om er een vuurtje onder te stoken.
Een butaanfles kan gemakkelijk 30 bar druk aan. Stel je voor dat je vergeet de kraan (afsluiter) open te draaien tijdens vuurtje stoken, dan loopt de druk op tot zegmaar 50 bar en klap, boem is het dan. 50 bar stoomdruk is botweg 400 graden en daarbij komt nog dat je stoom 1800x expandeerd.
Hier wil je niet bij staan.

De butaan-fles moet bij jouw opstelling al buiten gebruik zijn bij ca 8-10 bar. Je kunt de fles aanpassen
door er een mangat in te slijpen en hier een relafief slap deksel op te bouten, de afdichting doe je met pakking, bv. kit. De hoeveelheid bouten en de onderlinge afstand zijn een gegeven voor de maximaal houdbare druk.
Met (koud) water ga je de druk opvoeren naar deze druk. Bij de maximale druk moet het mangat open barsten of gaan lekken. Deze theorie gaat buiten de dubbele 3 bar veiligheid om, die je ook moet hebben.
Kortom bouw een zwak plek in je ketel zodat je zeker bent dat er geen 50 bar op komt te staan.
Ook adviseer ik je om je ketelinhoud niet te groot te maken. Op onderstoom.nl bij hout/stoom/electra kun je een tabel zien met ketelinhoud versus keuring.

Als ik zelf zo iets zou moeten maken, dan zou ik het heel anders doen, maar dat is achteraf.
Iedereen begint bij de basis, en waar het schip strand, dat licht aan jezelf.

Een tip, kijk op youtube en zoek naar mijn naam, wellicht kun je er iets van de verschillende fimpjes opsteken.
kachel 2.0 is ook een leuk filmpje.

Gr. Michel Wijnja
Verwijderd

xychix

Bericht door xychix » 15 okt 2010, 14:13

Die filmpjes heb lk natuurlijk allemaal al gezien :)

Ik zoek vooral naar een simpele oplossing om op basis van een boel hout electra te maken.
Ik wilde een overdruk ventiel maken VOOR de 'open' schakelaar. Dus een te grote overdruk in het vat is dan toch per definitie onmogelijk? (tenzij het ventiel stuk is / blokkeerd. idd.) Dit wil zeggen dat ik de huidige vaste kraan eraf slijp/schroef.

Ik moet eigenlijk vooral zien waar ik een goede stoomturbine of zelfs oude stoommotor kan krijgen.
Ik heb al gemailed met http://www.greenturbine.eu maar deze zijn nog niet in productie.
Liever maak ik ook zelf iets, als je t zelf kunt maken kun je t ook zelf repareren. Hoe en wat weet ik nog niet.

Daar zit ook mijn angst aan de hand van jou kachel 2.0, al zou ik er zo een kunnen kopen dan heb ik nog zelf niets geleerd :)

Heb recent weer wat leuke ideetjes gezien om een compressor te ontdoen van terugloop kleppen, resultaat is een kant en klare stoommotor.

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 15 okt 2010, 23:16

@xychix,

In Engeland zit een verzamelaar die ook spullen verkoopt.
http://www.prestonservices.co.uk

Trouwens leuk om te weten dat greentubine nog niet in productie is, hebben ze nog meer
informatie gegeven?

Een compressor kan idd werken als een zuiger stoom motor als je hem aanpast, maar dat
is met de meeste zuigermotoren zo. http://www.globe-benelux.nl verkoop bijvoorbeeld
4 cilinder zuiger stermotoren die je op stoom kan aanpassen, geen garantie meer, maar wel een mooi geluid.
Ook een mooi principe zuigermotor is de Co2 motor, zie ook youtube hiervoor.

Gr. Michel
Verwijderd

xychix

Bericht door xychix » 16 okt 2010, 20:03

michel schreef:@xychix,
Trouwens leuk om te weten dat greentubine nog niet in productie is, hebben ze nog meer
informatie gegeven?

Gr. Michel
Een docje met wat specs en een melding dat ze een productielijn aant bouwen zijn met een 3e partij voor een compleet kachel systeem, ze hebben vast je filmpje gezien.

Met een beetje mazzel kan een omgekeerde compressor ook meteen stroom leveren.
Alleen grote kans dat je eerst wel de electromagneten moet 'voeden'

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 17 okt 2010, 19:32

@xychix,
Een docje met wat specs en een melding dat ze een productielijn aant bouwen zijn met een 3e partij voor een compleet kachel systeem, ze hebben vast je filmpje gezien.
Mijn filmpje? Wat is daar zo bijzonder aan?

Kun je dat document doorsturen naar mij svp? Ik ben benieuwd of ze factor 1 op 8 kunnen halen.
8 thermische input tegeover 1 electrische output. Lion in Duitsland heeft dit al bereikt.

De Greenturine kan zelfstandig niet functioneren. Het is niet meer en niet minder dan een turbine met een electra aansluiting. 2 onderdelen. Een stoomturbine en een permanent magneet generator in één behuizing.

Het is een mooi initiatief, maar de derde partij? Remeha? Wie zouden ze aan de haak hebben geslagen?
Wellicht valliant. Ik denk toch dat ze zich op het gasnet focussen en niet op de biomassa.

Gr. Michel
Verwijderd

Plaats reactie