Toekomstig huis verwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
megavolt
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2010, 22:24

Toekomstig huis verwarming

Bericht door megavolt »

Beste Mensen,

Ik ben van plan om volgend jaar een opknap huis te kopen. Daarvoor ben ik me op diverse onderwerpen aan het orienteren. Zo ook verwarming voor mijn toekomstige huis. Wat ik me afvraag hoe kan ik dat efficient/mileu bewust doen zonder af te dingen op confort. Dit is een beetje wat ik gevonden heb.

1. Je huis zeer goed isoleren. Als je het zelf doet goedkoop en daardoor het hoogste rendement
2. Zonneboiler plaatsen. Als je een beetje overdimensioneerd kan je daar een groot deel van het jaar je warmte behoefte uithalen.
3. HR-CV ketel. Ondanks dat de gasprijs de komende tijd nog flink zal stijgen is dit volgens mij wel voor de wintermaanden de meest confortable manier om je huis te verwarmen.
5. Pelletkachel. Houtvuur is gezellig maar is dit een volwaardig alternatief voor een CV ketel? En waarom is het prijsverschil tussen hout en pellets zo groot. En zou die prijs toch niet gaan stijgen?
4. Houtkachel. Leuk maar is wel veel gedoe om de kachel even aan te steken. En ook niet gemakkelijk uit te doen als je weer weggaat.
5. Warmte-pompen. In de stad is een bron niet echt een optie. en lucht-water heeft in de winter een slecht renderment en voor de zomer kan je beter een zonneboiler nemen.
6. Zonnepanelen. een ongehinderd dagvlak op het zuiden staat op mijn huis wensenlijstje. Hopen dat er tzt weer subsidie op komt dan lijkt me dit een go.

IK hoor graag van mensen die het niet met me eens zijn.

En had ik nog iets. Zijn er laag temperatuur verwarmingen? Waar kan je die kopen. Ik wil in mijn toekomstige huis laminaart dus vloerverwarming is daarvoor minder geschikt. Wat is daarvoor een goed alternatief?

Alvast bedankt voor het lezen van dit hele verhaal.
Ernst
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Toekomstig huis verwarming

Bericht door prensel »

Gebruik muur of registerverwarming ipv vloerverwarming als je vloerbedekking gaat nemen die niet goed overweg kan met vloerverwarming. Voor laminaat is dat overigens geen probleem, kan gewoon op vloerverwarming. LTV (LageTemperatuurVerwarming) is het magische woord, daar kun je mee besparen dus bijv een HR ketel met vloer/muurverwarming of hoogrendement convectoren ipv radiatoren. Zonneboiler is altijd goed en vergeet ook de douche-wtw (warmte-terug-win) unit niet, kost je eenmalig 400 euro en je hebt er voor altijd een besparing van 50% - 60% op de verwarming van je douchewater op !
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Toekomstig huis verwarming

Bericht door Brit »

Je moet ook even wat verder nadenken dan alleen de directe verwarming waar cv verslaaft Nederland als eerste aan denkt.
Als je voor zonne-panelen gaat is overdimensioneren alleen bruikbaar als je je buffer ook overdimensioneerd. In dat geval is een hout-cv ook geen probleem, omdat je deze gewoon een flinke tijd kan laten (uit)branden om je (extra grote) buffer te vullen. Lees daarvoor de verhalen over hout-cv's en buffers hier op het forum om een idee te krijgen wat de mogelijkheden daarin zijn.
Als je dit combineerd met LTV (wat je al aangaf als een van de mogelijkheden) zal je zien dat dit prima is te combineren.
Mocht je dan toch nog een beter gevoel krijgen om alles te combineren met een gas-cv (misschien slim als je de woning na het opknappen weer snel wil gaan doorverkopen) zal je toch zeer energie-zuinig kunnen leven, voor de time beïng :D

Maar punt 1 is het belangrijkste. Des te beter je dit uitvoerd, des te meer comfort in zomer en winter.

Succes, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Spike
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2010, 16:13

Re: Toekomstig huis verwarming

Bericht door Spike »

Beste Ernst,

1)Het belangrijkste is een goede isolatie(mijn voorkeur minimaale R-waarde 5).
Als het kan een zuid georienteerde woning. Koudebruggen voorkomen anders heb je later kans op vochtproblemen.
2)Goed idee
3)Een accumulernde houtkachel vind ik persoonlijk een veel fijnere warmte afgeven.
En icm een goede isolatie geen probleem om een heel huis te verwarmen.
4) Klopt van een accumulerende houtkachel heb je werk.
5) Naar een warmtepomp heb ik ook gekeken toen wij een huis gingen bouwen maar er staat het hele jaar een pomp te draaien en er kan veel misgaan met de aanleg van de bron.
6)Ook zonder subsidie worden de zonnepanelen steeds aantrekkelijker.
Succes met je zoektocht naar de ideale woning.

Groeten Huib de Vries
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Toekomstig huis verwarming

Bericht door Dutch John »

Megavolt,

Welkom. Milieubewust en comfort staan niet naast elkaar, maar meestal tegenover elkaar. Bij een paar zaken, zoals isolatie en zonnewarmte, gaan ze wel hand in hand. Dus, net als Brit, zou ik daar mee beginnen: zo goed mogelijk isoleren en kiezen voor zoveel mogelijk zonnecollectoren en een flink buffervat. Een gasketel kan (als het goed is weinig in bedrijf, dus geen HR nodig) om de pieken en langdurig bewolkte dagen op te vangen.

Zonnepanelen genereren elektriciteit. Ik neem niet aan dat je met stroom gaat verwarmen, dat is niet erg efficiënt.

Pellets zijn inderdaad nu nog relatief goedkoop. Zou zo maar kunnen veranderen. Hout vind je gedoe, maar het past wel uitstekend bij de bovengenoemde buffer. Eenmaal een seizoen hout gestookt betekent trouwens een levenslange vrijwillige verbinding ermee...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
11221
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 sep 2010, 19:19

Re: Toekomstig huis verwarming

Bericht door 11221 »

Als je hout maar een gedoe vindt, en je toch geen gas wil (stijgende prijzen?) dan kan je perfect een pellet-CV ketel plaatsen, eventueel gekoppeld aan je buffervat van je zonnecollectoren, waardoor deze langere brandtijden krijgt, en daardoor een hoger rendement.

Dit alles kan je dan perfect koppelen aan lage temperatuur verwarming (vloerverwarming, wandverwarming of overgedimensioneerde radiatoren/convectoren).

Prijs van pellets is zoiets als stookolie: je moet het moment een beetje afwachten, en de aanbiedingen in het oog houden, om voordelig in te kopen. De prijs van dit jaar is overigens nog dezelfde als die van een jaar geleden.

Hier staan ze momenteel aan 4,20/zak van 15kg, maar een aantal grote winkelketens doen momenteel akties waarbij ze de pellets aan 3,14€/zak van 15kg verkopen. Dat is 25% beterkoop!!
SHT Thermodual TDA15
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

Re: Toekomstig huis verwarming

Bericht door tnt »

11221 schreef:Als je hout maar een gedoe vindt, en je toch geen gas wil (stijgende prijzen?) dan kan je perfect een pellet-CV ketel plaatsen, eventueel gekoppeld aan je buffervat van je zonnecollectoren, waardoor deze langere brandtijden krijgt, en daardoor een hoger rendement.

Dit alles kan je dan perfect koppelen aan lage temperatuur verwarming (vloerverwarming, wandverwarming of overgedimensioneerde radiatoren/convectoren).

Prijs van pellets is zoiets als stookolie: je moet het moment een beetje afwachten, en de aanbiedingen in het oog houden, om voordelig in te kopen. De prijs van dit jaar is overigens nog dezelfde als die van een jaar geleden.

Hier staan ze momenteel aan 4,20/zak van 15kg, maar een aantal grote winkelketens doen momenteel akties waarbij ze de pellets aan 3,14€/zak van 15kg verkopen. Dat is 25% beterkoop!!
Hier kost pellets 75 euro per 500 kg in big bag zakken,dan kom je op 2.25 per 15 kg


TnT
Gebruikersavatar
11221
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 sep 2010, 19:19

Re: Toekomstig huis verwarming

Bericht door 11221 »

tnt schreef:
Hier kost pellets 75 euro per 500 kg in big bag zakken,dan kom je op 2.25 per 15 kg


TnT
Dan moet je natuurlijk weer met zakken van 500kg gaan sleuren. Ook niet evident :fff
Zeker niet als je weet dat dit hier allemaal de kelder in moet geraken.

Even ter zijde: welke pellets (merk), diameter, din Plus?, zachthout/hardhout?
SHT Thermodual TDA15
Plaats reactie