Veroorzaakt een tegelkachel/finoven convectie ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

Ik kijk er naar uit. Ik had een tweede hands boek gekocht van de finnish fireplaces heart of the home. Dan wordt er al een hoop duidelijk maar het is al een wat ouder boek en sommige dingen zijn al achterhaald en of verbeterd. Maar het geeft je wel meer inzicht overeen finoven.

groet mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:Ik kijk er naar uit. Ik had een tweede hands boek gekocht van de finnish fireplaces heart of the home. Dan wordt er al een hoop duidelijk maar het is al een wat ouder boek en sommige dingen zijn al achterhaald en of verbeterd. Maar het geeft je wel meer inzicht overeen finoven.

Hallo Mark,

Ik beschouw dat boek nog altijd als een 'gouden' boek! Voor wie wat technisch engels kan begrijpen, is zijn prijs dubbel en dik waard.

De reden dat ik iets zou willen schrijven is omdat ik ervan overtuigd ben dat er behoefte aan is. En ik kan er dan eindelijk ook (misschien) iets aan verdienen :wink:

Beste Groeten,

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Wat zit ik weer off-topic :oops:

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dirk Bauwens schreef:Wat zit ik weer off-topic :oops:
Even proberen iets goed te maken.

Er werd reeds een aantal keren balansventilatie vernoemd. Balansventilatie is 100% pure convectie. Hoe rijmt een stralingswarmte-supporter dat?

Sommigen, zoals de familie Leeflang van DTA zijn tegen balansventilatie en laten ter vervanging voortdurend een bovenraampje open, claimend dat het zelfs bij 14-15 graden luchttemperatuur comfortabel warm kan zijn in de kamer. Nu is het inderdaad mogelijk om bij dergelijke lage luchttemperaturen warmtecomfort te ervaren, maar het kost wel erg veel energie.

Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk Bauwens op 06 feb 2007, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Xavier
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2007, 11:15

ervaringen: tegelkachel als verwarming in laag energiewoning

Bericht door Xavier »

:?:

met veel interesse dit allemaal gelezen.
Onze woning wordt een k20 a k30 woning (verbouwing) (30 tot 40 cm isolatie in dak met degelijke luchtdichting, 20 cm op de buitenmuren).

Graag had ik wat proefondervindelijke ervaring van mensen die met een tegelkachel een volledige laag energie woning kunnen verwarmen of als dit al dan niet mogelijk is.
Ik ben benieuwd hoe de warmte zich verspreidt in de woning.
Met onze stalen convectiehoutkachel lukt dit behoorlijk maar die zou ik mettertijd eventueel willen vervangen door een tegelkachel met ww met bedoeling sanitair warm water produceren).

Als ik hier lees dat er toch ook wel convectiewarmte vrijkomt, kan mijn plan misschien toch lukken.

Ons huis heeft een open traphal in de living (30 m2). De kachel zou in deze ruimte komen maar kan niet direct stralen naar de keuken (21m2) die via een dubbele deur in verbinding staat met de living).

De traphal gaat tot op het 3de zolderverdiep waar 2 kamer zijn.
Op het eerste verdiep 1 badkamer, bureau en 2 kamers (deze moeten niet verwarmd worden .

alvast bedankt voor reacties
mvg
Xavier









Op het gelijkvloers
Xavier
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2007, 11:15

Bericht door Xavier »

k wil er gewoon nog aan toevoegen dat ons huis massieve bakstenen buitenmuren heeft van 30 cm en ook massieve bakstenen binnenmuren
kan relevant zijn veronderstel ik

Xavier
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Xavier,

Heb je al enig idee over het totaal van je toekomstige warmteverliezen?
Is dat ongeveer 2 kW, 3 kW, 4 kW, 5 kW...?

Dirk
Xavier
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2007, 11:15

Bericht door Xavier »

Dirk.
de berekening heb ik nog niet gedaan.
Eerlijk gezegd ik zoek nog een rekenblad om dat een beetje makkelijk te kunnen doen. ERP lijkt me vreselijk omslachtig.

Momenteel baseren we ons dus op ons gevoel in een nog niet helemaal afgewerkte geisoleerde woning.
Denk wel dat we het best geisoleeerde dak van de streek hebben, is het enige huis waar de sneeuw is blijven opliggen. :D

Enfin maar dat geeft ons nog niet de concrete warmteverliezen

Groeten Xavier
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Xavier schreef: Denk wel dat we het best geisoleeerde dak van de streek hebben, is het enige huis waar de sneeuw is blijven opliggen. :D

Enfin maar dat geeft ons nog niet de concrete warmteverliezen...
De hoeveelheid hout die je nu verbruikt, geeft wel al een idee over je warmteverliezen. Hoeveel kilogram hout verbrandt je nu per dag?

Dirk
Xavier
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2007, 11:15

houtverbruik

Bericht door Xavier »

Het plezante met ons huis is het ongelooflijke effect van de buffer door de massieve muren. Eens het huis opgewarmd is blijft de warmte binnen

Wij stoken iedere avond van ong 17 u tot 22 u, starttemperatuur is tussen de 18.5 a 19.5 graden en we stoken warm tot 21 graden.
Ik schat verbruik van een 20 tal kg hout.

De warme schouw zorgt voor stralingswarmte op de 1ste en zolder verdieping.

smorgens draait de CV ketel een half uurtje om op te warmen van 19 tot een 20 graden.

De luchtdichting en isolatie is momenteel nog niet helemaal perfect. (nog 45m2 perimeter te isoleren en een aantal ramen deuren en keldertrap luchtdicht afwerken.

Momenteel ventileren we 2 keer 10 min per dag de bovenverdieping met alle ramen open, als het budget er is komt er wellicht wel een BV met ww.

Terug het effect van de bufferwarmte in de muren is onvoorstelbaar, na t sluiten van de ramen is het meteen terug warm in het huis.
De effecten van de isolatiewerken zijn voor ons in ieder geval verbluffend.

Enfin, ik hoop dat dit een beetje een idee geeft van ons huidige stookgedrag.
Ik denk dat als we een tegelkachel, finoven met ww plaatsen dat zowieso het grootste vermogen gebufferd moet worden voor sanitair en bijverwarming met CV, zoniet zal het gewoon veel te warm worden vrees ik.

Momenteel hebben we een pure convectiekachel maar via de schouw en de buffer in de muren zorgt die na een tijdje toch voor veel stralingswarmte, (dat is merkbaar na het ventileren)
Ik vraag me af of we met een tegelkachel de warmte ook goed verspreid krijgen in het huis?

groeten
Xavier
Plaats reactie