Vloerverwarming met PWM regeling via EIB/KNX bussyteem.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Vloerverwarming met PWM regeling via EIB/KNX bussyteem.

Bericht door ligth011 »

Hoe stel je dan de tijd in?

heb je geen scherm?
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Vloerverwarming met PWM regeling via EIB/KNX bussyteem.

Bericht door prensel »

De tijd voor comfort/nacht of bespaarstand stel ik in op de timer van de thermostaat in de TS2 (ik gebruik de TS2 van Gira) dus dat zal bij jou thermostaat anders zijn denk ik.
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Vloerverwarming met PWM regeling via EIB/KNX bussyteem.

Bericht door ligth011 »

maar als je meerdere thermostaten in huis heb loop je die dan elke af om in de nachtstand te zetten en smorgens weer om in de comfortstand te zetten?
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Vloerverwarming met PWM regeling via EIB/KNX bussyteem.

Bericht door prensel »

Nee iedere thermostaat heeft zijn eigen programma en regelt zelf dag/nacht verlaging met gebruik van aanwezigheidsmelder.
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Vloerverwarming met PWM regeling via EIB/KNX bussyteem.

Bericht door ligth011 »

oke, dus jou thermostaten hebben zelf een timer programma.
Bij mij moet dat in het scherm.En daar kom ik nog even niet uit.
PleXs
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2010, 10:14

Re: Vloerverwarming met PWM regeling via EIB/KNX bussyteem.

Bericht door PleXs »

Ik zit vollop in de verbouwingen nog maar ik zit al een tijdje met een vraag.

Hoe kan ik de CV ketel aansturen vanuit de EIB domotica eigenlijk?
Ik had ook al door dat dit via een actor kon maar welk soort actor gebruik je hiervoor? (binaire of verwarmingsactor of een andere?)

Ik ben voornamelijk bezig met domotica onderdelen van Gira momenteel, maken jullie toevallig gebruik van de Gira Homeserver?

Kennen jullie ook een kamer aanwezigdheid sensor die gelijk met het plafond loopt? (niet bolvormig ofzo)

Alvast bedankt.
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Vloerverwarming met PWM regeling via EIB/KNX bussyteem.

Bericht door ligth011 »

zelf werk ik met een abb verwarmings4 voudige actor deze stuurt de servomotors van wth aan, zodra deze open loopt gaat de cvketel aan dmv een mak contact.
Ik heb in het huis 4 thermostaten.
jsds
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2010, 23:13

Re: Vloerverwarming met PWM regeling via EIB/KNX bussyteem.

Bericht door jsds »

Dag Paul en anderen,

Ik kwam toevallig op dit topic uit. Ik gebruik dezelfde opzet:
- 3 zennio's - thermostaten in modus 'PI PWM 1 bit' waarmee ik mijn VVW-circuits open of dicht zet.
- Via Gira Homeserver kleine logica gebouwd zodat de CV-ketel maar 'aanslaat' als één of meerdere thermostaten warmte vragen. Ik heb dus geen speciale actor daarvoor aangeschaft.

Maar: ik heb een oude CV-ketel die nog niet moduleert. Dus doordat PI PWM vaak circuits open en dicht laat gaan zal mijn CV-ketel dus ook (veel te) vaak opwarmen en weer afkoelen. Of mss nog slechter helemaal niet op temperatuur geraken omdat hij té snel weer afslaat. Lijkt me niet echt de bedoeling...

Hoe vang jij dat op Paul? Blijft je CV-ketel x-aantal minuten sowieso die warmtevraag krijgen?

Wij gaan onze woning pas binnen enkele dagen in gebruik nemen. Ik heb dus geen ervaring met dit systeem. Ik had het zelf bedacht en merk dus dat het nog niet eens zo dom was...

Groeten,
Jan
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Vloerverwarming met PWM regeling via EIB/KNX bussyteem.

Bericht door account verwijderd »

Als je via logica iets wilt aansturen in jouw geval met een oudere ketel dan moet je dit puur software matig oplossen met je nieuwe systeem.

Jij bent in dit geval de kennisdrager en jij moet de installatie vertellen wanneer en wat er vooral niet en wat er wel mag gebeuren. Puur programmeren is de oplossing, daar had je zeker niet op gerekend?
Verwijderd
jsds
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2010, 23:13

Re: Vloerverwarming met PWM regeling via EIB/KNX bussyteem.

Bericht door jsds »

Zeker wel, maar ik heb er zelf geen idee van hoe lang zo een CV-ketel moet blijven draaien. Misschien dat er voorbeelden zijn van anderen die dit ook al toegepast hebben. Nu heb ik zo ingesteld dat als de ketel warmte moet leveren dat hij dat minstens 20 minuten doet, niet dat hij voor slechts 2 minuten aanspringt want dat heeft geen zin. Zeg maar een uitschakelvertraging.
PleXs
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2010, 10:14

Re: Vloerverwarming met PWM regeling via EIB/KNX bussyteem.

Bericht door PleXs »

jsds schreef:Dag Paul en anderen,

Ik kwam toevallig op dit topic uit. Ik gebruik dezelfde opzet:
- 3 zennio's - thermostaten in modus 'PI PWM 1 bit' waarmee ik mijn VVW-circuits open of dicht zet.
- Via Gira Homeserver kleine logica gebouwd zodat de CV-ketel maar 'aanslaat' als één of meerdere thermostaten warmte vragen. Ik heb dus geen speciale actor daarvoor aangeschaft.
Geen actor gebruikt maar hoe geef jij dan signaal aan de ketel wanneer die moet aanslaan? Gira Homeserver heeft toch geen schakel functie, je kan daar wel sturingen in steken maar je hebt toch steeds een actor nodig om te kunnen schakelen?

Groeten,
David
jsds
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2010, 23:13

Re: Vloerverwarming met PWM regeling via EIB/KNX bussyteem.

Bericht door jsds »

Natuurlijk via een gewone schakelactor. Die schakelt de thermostaat van de ketel.
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Vloerverwarming met PWM regeling via EIB/KNX bussyteem.

Bericht door ligth011 »

jsds schreef:Zeker wel, maar ik heb er zelf geen idee van hoe lang zo een CV-ketel moet blijven draaien. Misschien dat er voorbeelden zijn van anderen die dit ook al toegepast hebben. Nu heb ik zo ingesteld dat als de ketel warmte moet leveren dat hij dat minstens 20 minuten doet, niet dat hij voor slechts 2 minuten aanspringt want dat heeft geen zin. Zeg maar een uitschakelvertraging.
Is dat wel zuinig dan, als de vloer bijna op temp is en dan aanslaat voor 20 min dan wordt het te warm.
ik heb gewoon een onder grens dat die weer aanslaat, en het lijkt mij stug als de temperatuur 1 graden is gedaald dat de ketel maar 2 min verwarmend, maar dat is te berekenen lijkt mij.
Ook doet de pwm regeling iets aan het verbruik , zoals hier al staat geschreven.
jsds
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2010, 23:13

Re: Vloerverwarming met PWM regeling via EIB/KNX bussyteem.

Bericht door jsds »

Mijn ketel heeft ook een "ondergrens" wanneer hij moet aanslaan, maar énkel wanneer er natuurlijk warmte gevraagd wordt door één of meerdere thermostaten. Ik ga die ketel niet permanent warm (70°C) houden.
Dat is het nu net, met PI PWM kan ik die ventielen netjes sturen, lukt allemaal heel aardig, maar ik wil de thermostaat van de ketel sturen. Feit is dat door die PI PWM er veel vaker geschakeld wordt tussen ventiel gesloten/ventiel open. Zo een cyclus duurt in totaal 15 minuten. Dus x/15de van de tijd is een ventiel open of dicht. Ik kan dat signaal (0= gesloten, 1=open) niet gebruiken om de thermostaat van mijn ketel aan te sturen anders gaat die pendelen => x/15de van de tijd aanslaan en dan weer uit...

Hier lees je daar meer over (hoofdstuk 5) http://zennio.com/images/stories/zennio ... mostat.pdf

Wat ik nu bedacht had als logica:
ALS binnentemperatuur < 21°C DAN ketelthermostaat aan. Dus geen rekening meer houden met het signaal dat PI PWM genereert om de ketel aan te sturen. Als het warmer is dan 21°C binnen zullen via PI PWM de ventielen toch gesloten zijn en is er geen warmte nodig. Vanaf moment dat het kouder dan 21°C wordt slaat de ketel aan en zullen x/15de van de tijd de ventielen open zijn.
Plaats reactie