Kloofmachine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kloofmachine

Bericht door JantjeV8 »

Maar het moet wel praktisch en werkbaar blijven, anders schieten alle veiligheidsmaatregelen zijn doel compleet voorbij en werkt het averechts.
jan smith
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2010, 10:07
Locatie: Roemenië.

Re: Kloofmachine

Bericht door jan smith »

Ik heb een Crossfer LS-8T-52 230. Nu heb ik een probleem. Als ik start gaat de motor regelmatig niet draaien. Bromt wel. Als ik de fan een zetje geef doet hij het. Volgens de verkoper zou het de condensator kunnen zijn. Iemand een idee? Is wat lastig omdat ik in Roemenië woon. Onderdeeltje in Nederland moet dan naar een kennis die het voor me mee neemt.
Wat ik wel een nadeel aan deze klover vind is zijn gewicht. Lastig om alleen te verplaatsen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kloofmachine

Bericht door kockie »

Het is heel aannemelijk dat het de aanloopcondensator is. Die zullen ze toch ook in Roemenie wel hebben... Gewoon zelfde spanning en zelfde capaciteit gebruiken (wel een aanloopcondensator!).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kloofmachine

Bericht door Albert van WdJ »

JantjeV8 schreef: 16 dec 2010, 07:47 Maar het moet wel praktisch en werkbaar blijven, anders schieten alle veiligheidsmaatregelen zijn doel compleet voorbij en werkt het averechts.
Even terug te komen op dat veiligheidsaspect, waarover wat stevig is gediscussieerd. Ik heb ook een crossfer 8T. Een staande klover.
LS-8T-V  2.jpg
Wanneer je kijkt naar de 2-handsbedienig, dan is dat ook gevaarlijk in het gebruik.
Ik heb er nu in de afgelopen jaren zo'n 20-25 kuub mee gekloofd, en best veel schrammen en blauwe plekken aan m'n armen mee opgelopen.
De bedoeling is dat je het blok hout klemt tussen de twee stalen balken, waarin ook de drukhendels zitten voor de bediening. Wanneer je beide hendels tegelijk indrukt gaat de kloofbijl in werking. (die hendels zijn niet zichtbaar op de foto)
Gevolg is wel dat je op dat moment met je gezicht vrij dicht op het blok hout staat. Wanneer een blok met een klap open splijt (komt wel voor bij droger hout) dan moet je vrij snel zijn met je gezicht af te wenden. Je armen zijn dan meestal wel de klos, want de twee stalen balken komen met geweld tegen je armen aan. Je zit er namelijk buiten omheen met je polsen.
Een bediening met voetpedaal zou deze gevaren in ieder geval niet opleveren. Ik zou eigenlijk niet weten hoe iemand het voor elkaar krijgt om z'n hand tussen hout en kloofbijl te manoeuvreren.
In het geval van mijn klover zou ik de stalen balken laten zitten en bovenop een handgreep maken. Kan ik toch het hout inklemmen, mezelf op een iets grotere afstand houden van de machine en met m'n voet bedienen.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kloofmachine

Bericht door JantjeV8 »

Zo heb ik al vaker naar dat soort masjientjes :wink: :wink: gekeken. Ook het punt dat je altijd krom staat, je staat altijd gebukt je werk te doen. Dat bevorderd ook de veiligheid niet, het levert vermoeidheid op.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kloofmachine

Bericht door Atlas »

Ha Jantje, je moet tot de reuzen onder ons behoren.
Ik, met mijn Pigmee-lengte, heb hier totaal geen last van gehad tot nu toe.
Springend hout (vind plaats bij kloven van droog hout) is mij nog nooit naar voren gesprongen maar steeds naar de zijkant.
En dat terwijl we sinds de aanschaf een kuup of (7 jaar) 150 verder zijn.

Oud droog oud heeft even een speciale bewerking nodig anders gaat het met er inderdaad moeilijk doorheen. Vlak "horizontaal" kloven lukt slecht. zie foto) zeker bij die blokken van 25-30cm dikte die wij soms kloven.

Van belang is het hout aan te "snijden". Zet het scheef achterover waardoor het mes steeds gedeeltelijk in het blok snijdt in tegenstelling tot wanneer het hele mes vlak op het blok staat. (zie foto's)
20180826_173540j.jpg
Zoek ook de al aanwezige scheuren op (zie ook de foto, de zwarte strepen) het hout splijt daar veel makkelijk. Zet daar de punt van het mes in (of de achterkant) en eigenlijk gaat de rest vanzelf. De al aanwezige scheur heeft het hout al flink verzwakt; maak daar gebruik van.
Splijtend en geen springend hout zal uw deel zijn!


Oja. Nog steeds content met onze Crossfer 10 ton na 7-8 jaar. Wel jaarlijks het mes weer scherp gemaakt aangezien er nogal eens een (smeedijzeren-) spijker gekliefd wordt. Adviesje overgenomen en uitgevoerd door NCK: las de snijkant op met een "harde" las-electrode en je kunt het een jaar of 6-7 probleemloos slijpen en er mee werken.

Groet,
atlas
Laatst gewijzigd door kockie op 26 aug 2018, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube link aangepast
Theodorus
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2021, 08:22

Re: Kloofmachine

Bericht door Theodorus »

Leon schreef: 13 dec 2010, 16:20 Ik ben vandaag lekker eigenwijs bezig geweest.
Ik heb de kloofmachine toch van voetbediening voorzien. Ik vond de twee hands bediening toch wel lastig. een schuin afgezaagd of krom stuk hout was niet zo eenvoudig tussen de "armen" te klemmen. Met als gevolg dat ik nog met een been of de buik het hout op de plaats moest houden. Ook een gehalveerde of kwart stam was niet eenvoudig te klemmen.
Ik heb het voetpedaal met een veerspanning geregeld. Pedaal omhoog, bijl omhoog, en vise verca. Als ik nu het pedaal los laat stopt de bijl ook op die hoogte. Op deze manier kun je dus eenvoudig en snel de bijl op iedere gewenste hoogte instellen.

Zodra eea netjes is afgewerkt zal ik foto's plaatsen.

Groet Leon
Beste leon, zijn er foto's beschikbaar zou ze graag zien omdat ik ook een voetbediening wil bouwen
Theodorus
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2021, 08:22

Re: Kloofmachine

Bericht door Theodorus »

Beste Leon zijn er foto,s van de voetbediening ik wil deze ook op mijn machine gebruiken
Alvast dankjewel Theo
Theodorus
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2021, 08:22

Re: Kloofmachine

Bericht door Theodorus »

Theodorus schreef: 16 nov 2021, 08:44
Leon schreef: 13 dec 2010, 16:20 Ik ben vandaag lekker eigenwijs bezig geweest.
Ik heb de kloofmachine toch van voetbediening voorzien. Ik vond de twee hands bediening toch wel lastig. een schuin afgezaagd of krom stuk hout was niet zo eenvoudig tussen de "armen" te klemmen. Met als gevolg dat ik nog met een been of de buik het hout op de plaats moest houden. Ook een gehalveerde of kwart stam was niet eenvoudig te klemmen.
Ik heb het voetpedaal met een veerspanning geregeld. Pedaal omhoog, bijl omhoog, en vise verca. Als ik nu het pedaal los laat stopt de bijl ook op die hoogte. Op deze manier kun je dus eenvoudig en snel de bijl op iedere gewenste hoogte instellen.

Zodra eea netjes is afgewerkt zal ik foto's plaatsen.

Groet Leon
Beste leon, zijn er foto's beschikbaar zou ze graag zien omdat ik ook een voetbediening wil bouwen
:D
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kloofmachine

Bericht door Pietje »

Theodorus schreef: 17 nov 2021, 08:45Beste leon, zijn er foto's beschikbaar?
Leon is al anderhalf jaar niet meer op het forum geweest :geek:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie