Warmwateropslag voor de winter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gast

Warmwateropslag voor de winter

Bericht door Gast »

Ik heb met een half oor gehoord op de radio dat er 'ergens' een project was om water te verwarmen met leidingen onder het asfalt van de straat. Het water wordt 40 meter diep opgeslagen en kan een sociale woningwijk de ganse winter verwarmen. Het project zou 75000? kosten
evarist
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2006, 00:08
Locatie: Mechelen (Belgie)

Bericht door evarist »

Sorry, vergeten in te loggen.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Warmwateropslag voor de winter

Bericht door Dirk Bauwens »

evarist schreef:Ik heb met een half oor gehoord op de radio dat er 'ergens' een project was om water te verwarmen met leidingen onder het asfalt van de straat. Het water wordt 40 meter diep opgeslagen en kan een sociale woningwijk de ganse winter verwarmen. Het project zou 75000? kosten
Hallo Evarist,

Ik heb wel moeite met dergelijke projecten. Ik vraag me ernstig af of de uiteindelijke kosten van dergelijke systemen, de baten ervan niet zeer zullen overtreffen. 75.000 euro lijkt me ook een erg laag bedrag voor zo'n project.

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Warmwateropslag voor de winter

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Ik vraag me ernstig af of de uiteindelijke kosten van dergelijke systemen, de baten ervan niet zeer zullen overtreffen. 75.000 euro lijkt me ook een erg laag bedrag voor zo'n project.
De kosten van zo'n systeem vormen inderdaad een probleem. Maar ?berhaupt zijn dergelijk systemen heel lastig aan het werk te krijgen. Men heeft zo hier en daar al wel ge?xperimenteerd met zogenaamde asfaltkoeling, maar een grote vlucht heeft het nog niet genomen. Het verbaast mij niets. Warmte die je in de grond probeert te stoppen vloeit weg naar de omgeving (of je moet h??l diep gaan). Ook het leveren van laagwaardige warmte aan woningen is helemaal niet zo makkelijk.

John
Plaats reactie