warmte opslag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan Meijer
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2006, 13:23
Locatie: Istanbul
Contacteer:

warmte opslag

Bericht door Jan Meijer »

Hallo medegebruikers.
Ik ben een nieuwe gebruiker!
Ik woon en werk in Istanbul en loop al enige tijd met het idee om de in de zomermaanden overvloedig schijnende zon te gebruiken voor warm water en verwarming.

De grote lijnen zullen een ieder wel bekend voorkomen...
Zonne panelen op het dak- heet water "produceren" voor direct gebruik- overschot opslaan in een grote betonnen bak via warmtewisselaar- voor verwamingsdoeleinden gedurende de winter gebruiken.

Ik ben dan wel ingenieur met flinke praktische ervaring in machinebouw maar behalve wat basisberekeningen zit ik klem.

Wie kan mij input geven over hoe zo'n project aan te gaan?
Praktische tips en of ervaringen?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Hallo Jan,

Wat een interessante, leuke en openhartige introductie van een verre forumgebruiker! Wat mij betreft: alvast van harte welkom!

Het is mogelijk om in een ge?soleerde ondergrondse kelder, gevuld met water, de warmte op te slaan die daarna een ge?soleerde woning gedurende de hele winter kan verwarmen. Ik heb eens heel oppervlakkig berekend hoe groot zo'n kelder dan zou moeten zijn en kwam toen uit op de hele oppervlakte van de woning en 2,5 ? 3 meter diep. Dat vertegenwoordigt een belangrijk en waardevol volume! Wanneer men immers weet dat de zonne-energie, die gestockeerd zit in 1 kg biomassa, ongeveer 50 kg water aan de kook kan brengen, dan is het in veel gevallen interessanter om een voorraadje biomassa aan te leggen. Dat heeft een hogere energie-dichtheid en is vaak gratis beschikbaar.

Dirk
evarist
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2006, 00:08
Locatie: Mechelen (Belgie)

Bericht door evarist »

Hoe kan je zonne-energie stockeren in bio-massa? Ik dacht dat bio-massa een mesthoop was of zo?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

evarist schreef:Hoe kan je zonne-energie stockeren in bio-massa? Ik dacht dat bio-massa een mesthoop was of zo?
Biomassa is de gebruikelijke verzamelnaam voor plantaardig materiaal. De meeste planten halen de energie die ze nodig hebben om te groeien uit zonlicht. Deze energie zit daardoor besloten in het plantaardig materiaal. Dat is niet weinig: gemiddeld meer dan 4 kWh per kilogram drooggewicht. Bij verbranding wordt deze energie snel losgemaakt. Bij composteren gebeurt dat veel geleidelijker.

Dirk
Plaats reactie